Verkeerde techniek, graag wat input (filmpje)?

Hoi,

Zoals jullie in bijhorend filmpje kunnen zien loopt er op meerdere vlakken iets mis met de skitechniek maar ik kan mijn vinger er niet opleggen waar precies.
Je kan het preciezer zien als het filmpje iets vertraagd afgespeeld wordt.

Kunnen jullie eens kijken en wat input geven? Thanks!

Ik ben geen skileraar maar:

  1. je houding: je staat te rechtop en te ver achterop. Iets dieper zakken en daarbij iets meer voorwaarts, handen meer voor je lichaam. Dus niet je kont naar achter alsof je op de wc gaat zitten, schenen goed tegen je schoenen.
  2. de bochtinzet: je draait in vanuit je bovenlichaam ipv je voeten. Bovenlichaam niet meedraaien en sturen uit de voeten.
  3. bochten iets ronder en geleidelijker maken. Je gooit de ski's meteen om voor je volgende bocht en dan heb je een lange uitstuurfase. Meer s-vorm bochten en minder z-vorm bochten.

De rest laat ik over aan mensen met diploma's ;)

https://youtu.be/1V-z9vEBJNo
Filmpje bij de tekst hierboven. Let ook op de voorwaartse beweging bij de bochtenwissel.

Ik vrees dat het vrij moeilijk is om hieraan te beginnen obv een filmpje. Het gaat om meerdere fouten op vlak van houding, belasting, bochtinzet, drukwissels, en ritme. Je grootste fout is dat je nog teveel op het binnenbeen staat.

Je kan enkel je niveau verhogen door les te nemen zodat je de nodige oefeningen krijgt aangereikt om fout per fout weg te werken.

*bericht bewerkt door Arnh op 05 jan 2020 17:59

Je grootste fout is een heel, heel veel gemaakte @Jurgen_t. In dit filmpje dat vanochtend in mijn feed opdook wordt het enigszins toegelicht:

https://youtu.be/CMgId4iSlcE

Dat filmpje vertelt je alleen niet zo veel over hoe je dit moet oplossen, maar je basis is niet goed. Wanneer jij je binnenbeen ontlast en je buitenbeen dus belast, dan zullen je ski’s vanzelf een bocht willen aansnijden. Je kunt dit gevoel leren kennen door op vlak terrein eens met het omrollen van je kanten te beginnen vanuit je voeten en enkels en let daarbij ook op je gewichtsverdeling. Wissel je druk steeds tussen de nieuwe buitenski.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bedankt voor de reacties!

Waarschijnlijk heeft het ook te maken met het feit dat ik een filmpje genomen heb vanop een zwarte piste maar daar is het meer duidelijk wat ik verkeerd doe :-).

Oh ja, dat sturen uit de voeten heb ik nooit heel goed begrepen. Ik dacht dat je "automatisch" draait door druk te zetten op de dalski, niet?

*bericht bewerkt door Jurgen_t op 05 jan 2020 20:05

Vooral wat @elisabeth101 zegt.
Je laat je ski’s niet draaien, maar hoekt ze de andere kant uit vanuit je bovenlichaam. Dan ski je vooral met kracht in plaats van techniek.
Anders draaien wordt ook lastig omdat je basishouding nu teveel naar achteren is gericht. Dan gaan je ski’s simpelweg niet de bocht om en ter compensatie gooi je ze om vanuit je bovenlichaam. Je forceert daarmee wel een bocht, maar het blijft behelpen en je bent niet in control.
Wat je zegt, dat je ski vanzelf draait is ten dele waar. In de eerste plaats is daarvoor een goede centrale basishouding vereist (zodat je ook druk houdt op je punten en de gehele kant van je ski gebruikt voor je bocht). Ten tweede zul je de bocht altijd zelf moeten inzetten, en wel van onderuit (tenen). De volgende valkuil die namelijk wacht is het skiën met helling van je bovenlichaam (pendelen). Wat ook aangegeven wordt door anderen, teveel druk op je binnenski zoals nu ook het geval is, zal bij dat pendelen blijven.

Mijn advies zou zijn om weer eens (privé)les te nemen met in eerste instantie focus op basishouding. Vervolgens stappen maken naar carvebochten door middel van bochtinzet vanuit de voeten. Dingen als timing, belasting, etc komen dan daar ook bij kijken maar eerst basishouding.

Prive les nemen, goed aangeven wat je wil leren en in je profiel je niveau iets aanpassen😁

LOL 😹

When life gets too complicated.... SKI

Prive les nemen, goed aangeven wat je wil leren en in je profiel je niveau iets aanpassen😁

SPAM op 5 jan 2020 20:48

Tja, een beginner is ie ook niet, dus dan ben je snel gevorderd ;).

Ik heb niet echt enorme aanvullingen, de belangrijkste dingen die ik zie zijn al gezegd (houding, niet sturen vanuit bovenlichaam en druk op dalski), maar ik vind het stoer dat je ff een filmpje post!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

VInd het hartstikke moedig dat je een filmpje van jezelf online zet en om advies vraagt. Lekker les nemen en dan word je vanzelf beter.

Tegelijk illustreert dit mijn punt dat heel Nederland zich gevorderd noemt. Het gros van de Nederlanders skiet zo naar beneden, maar als we puur technisch kijken schort en natuurlijk wel e.e.a. aan. Als mensen dan aankoopadvies vragen voor een ski is het soms moeilijk om in te schatten of ze echt gevorderd zijn of Nederlands gevorderd ;) Sjaak’s filmpje is een mooi voorbeeld van een niveau 6 skier wat mij betreft.

Vraagje: heb je al vaker les genomen? Als je wilt verbeteren toch maar weer les nemen. Natuurlijk is privéles het effectiefste maar ook het duurste. In een groepje kun je ook veel leren, en dan gewoon maar heel goed naar de skileraar kijken hoe die het doet. Ik heb de bewegingen van mijn eerste skileraar in 1986 nog steeds op mijn netvlies staan. Je kunt ook iedere skivakantie de eerste drie dagen skiles nemen bijvoorbeeld. Is vaak ook heel gezellig. Maar je kunt er ook gewoon genoegen mee nemen zoals je nu skiet. Zo kom je ook de helling af en kun je van de prachtige omgeving genieten. Wat wil je en wat verwacht je van jezelf. Leren is een kwestie van veel doen en kost ook inspanning. Als je vooral op vakantie gaat om uit te rusten dan kun je die lessen ook laten.

*bericht bewerkt door MaartenAmsterdam op 05 jan 2020 23:54

Allereerst super dat je een filmpje van jezelf laat zien 👍

Volgende keer liever filmen van beneden naar boven. Heb ik beter zicht.
Niet alles te gelijk zou ik zeggen.
1 Laten we beginnen met überhaupt een juiste stok inzet.
2 Hoch-tief bewegung (zodat je de ski lichter maakt zodat draaien makkelijker wordt.
3 De bocht afmaken naar de berg toe.
4 Skiën is een sport (meer actief zijn)
Je skiet veel te relexed (inactief)
5 Pas op de positie van je boven lichaam.
Zo kan ik nog wel tig correcties bedenken met de bijbehorende oefeningen . Maar dan zie door de bekende bomen het bos niet meer.
Begin hier eerst maar mee en kom dan weer terug.
Ik zou zeker privé les nemen.Zonde om dat niet te doen.
Groepsles heeft zo zijn plafond maar kan in dit stadium nog wel.

Veel hiervan is overigens ook uitstekend in Nederland (Snowworld, borstelsbaan of rolbaan) heel goed te trainen. Zeker de houding, de belasting, maar ook het bewegen, is uitstekend op de rolbaan te trainen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://www.wintersport.nl/academy/expert/meest-gemaakte-fou…

En zoals gemeld, misschien weer eens wat les oppakken. In Nederland sla je twee vliegen in een klap, je verbetert en je bent gelijk een beetje sneeuwfit aan het worden.

Welkom hier, als met zovelen, wanneer je denkt het allemaal aardig onder de knie te hebben, blijkt het ineens best tegen te vallen. Troost je, dat overkomt uiteindelijk iedereen een keer ;)

Start alpiene basishouding lijkt me. Wellicht een idee om je hier aan te sluiten bij een skiclub als je er serieus werk van wilt maken?

Edwin van Riel

Dapper hoor om een filmpje van jezelf hier te posten. Ik wil niet teveel in herhaling vallen, maar je basishouding kan wel wat verbeter punten gebruiken. Ook ben ik het eens dat er best actiever geskied kan worden. Stokinzet moet ook actiever en agressiever.
Het belangrijkste echter is jouw belasting van de ski’s. Je staat veel te veel op de berg ski en daarbij ook te veel achterop. Het zal je duidelijk zijn als je de bergski iedere keer na de bocht op tilt.
Een aantal private lessen zullen zeker helpen, al denk ik dat je ook veel aan groepslessen zult hebben. Dat plafond is nog helemaal niet in zicht.

Succes!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Je grootste fout is een heel, heel veel gemaakte @Jurgen_t. In dit filmpje dat vanochtend in mijn feed opdook wordt het enigszins toegelicht:

https://youtu.be/CMgId4iSlcE

Dat filmpje vertelt je alleen niet zo veel over hoe je dit moet oplossen, maar je basis is niet goed. Wanneer jij je binnenbeen ontlast en je buitenbeen dus belast, dan zullen je ski’s vanzelf een bocht willen aansnijden. Je kunt dit gevoel leren kennen door op vlak terrein eens met het omrollen van je kanten te beginnen vanuit je voeten en enkels en let daarbij ook op je gewichtsverdeling. Wissel je druk steeds tussen de nieuwe buitenski.

Shane op 5 jan 2020 19:09

“Niet draaien om te remmen, maar remmen om te draaien”

Die moet ik onthouden. :-)

"Niet draaien om te remmen, maar remmen om te draaien"

Die moet ik onthouden. :-)

Arnh op 6 jan 2020 15:55

Dat dacht ik ook. Ik zou alleen wel iets anders vertalen:
“Niet draaien om te vertragen, maar vertragen om te draaien”

Want juist DAT is de clou van die opmerking, dat veel mensen, zoals @jurgen_t en ik, een rem-beweging maken met de ski’s door ze dwars te zetten.
Ik denk dus dat het doel van het filmpje was om mensen zover te krijgen dat ze niet meer “remmen” maar in plaats daarvan vertragen door de bocht af te maken, berg opwaarts, waardoor je vanzelf vertraagt, zonder “remmen”.

*bericht bewerkt door Slim op 06 jan 2020 16:21

@drphil Weet hier ongetwijfeld ook altijd alles van af. Kom maar door!

Die switch van Z naar S bochten kost gewoon echt even moeite en gewenning. Belangrijkste: neem meer tijd voor de bochten!

Edwin van Riel

@drphil Weet hier ongetwijfeld ook altijd alles van af. Kom maar door!

sneeuwkabouter op 6 jan 2020 16:26

@sneeuwkabouter

Wanneer ieder voor zijn eigen beurt zou spreken komen we héél ver. 😣

*bericht bewerkt door dan58 op 06 jan 2020 16:41

Born to run. B.S.

Lessen nemen is echt de kant die je op zou “moeten” (niets moet natuurlijk, buiten ademhalen) alles is al geschreven over hoe en wat, ik zou investeren in lessen op een rolbaan super voor de techniek en sneeuwgevoel heb je al.

.

Je grootste fout is een heel, heel veel gemaakte @Jurgen_t. In dit filmpje dat vanochtend in mijn feed opdook wordt het enigszins toegelicht:

https://youtu.be/CMgId4iSlcE

Dat filmpje vertelt je alleen niet zo veel over hoe je dit moet oplossen, maar je basis is niet goed. Wanneer jij je binnenbeen ontlast en je buitenbeen dus belast, dan zullen je ski’s vanzelf een bocht willen aansnijden. Je kunt dit gevoel leren kennen door op vlak terrein eens met het omrollen van je kanten te beginnen vanuit je voeten en enkels en let daarbij ook op je gewichtsverdeling. Wissel je druk steeds tussen de nieuwe buitenski.

Shane op 5 jan 2020 19:09

“Niet draaien om te remmen, maar remmen om te draaien”

Die moet ik onthouden. :-)

Arnh op 6 jan 2020 15:55

Je interpretatie van het Engels is niet helemaal je dat @Arnh 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

🤐

Wow, dàt zijn veel reacties :-). Bedankt nogmaals aan de meeste mensen!

Ik vond het inderdaad ook heel moedig dat ik het filmpje geplaats heb, maar het zal zeker niet eeuwig blijven staan ;-). De privéles is al geboekt (volgende week maandag op een indoor-piste). Ik ben heel benieuwd want op een blauwe (wat indoor toch meestal is) let ik toch wel wat meer op mijn techniek dan op een zwarte (zoals hierboven).

Wel grappig, die opmerkingen over Z-bochten. Dat is exàct wat mijn zoon ook zij over wat ik allemaal verkeerd doe.

Om ook te antwoorden op de vraag ivm lessen: toch al wel wat lessen gehad, ja. Waaronder ook enkele uren privé-les waar ik eigenlijk niet zoveel van geleerd heb.

Ik heb ook gezocht naar een skiclub (want ik doe het eigenlijk wel heel graag) maar er zijn maar 2 plaatsen die redelijk dicht liggen tegen mijn woonplaats en dat is Snow World in Terneuzen en Ice Mountain in Komen. Daar zijn wel clubs maar ik ben niet van plan om te gaan racen :-).

En om bepaalde mensen tevreden te stellen: ik pas mijn profiel aan naar “beginner” ;-).

… illustreert dit mijn punt dat heel Nederland zich gevorderd noemt. Het gros van de Nederlanders skiet zo naar beneden, maar als we puur technisch kijken schort en natuurlijk wel e.e.a. aan.

elisabeth101 op 5 jan 2020 22:20

Maar ook al schort er nog een en ander aan de techniek, dan ben je toch nog steeds gevorderd?
Je hebt hebt immers VORDERINGEN gemaakt vanaf het begin.
Natuurlijk ben je op de tweede dag les ook nog wel een beginner te noemen, maar al gauw daarna is het gevorderd.
Binnen die tem vallen dus heel wat verschillende niveaus van techniek. Voor ski advies is die driedeling dan ook niet voldoende. Ook omdat het uitmaakt welke technieken en eigenschappen een gevorderde skiër wel en niet beheerst.

Als er eenmaal (bijna) niets meer op je techniek valt aan te merken, ben je per definitie expert.(’Pro’ optie op deze website).

*bericht bewerkt door Slim op 07 jan 2020 13:51

In snowworld Terneuzen zit een goede wat oudere dame die vrijwel steeds privé les geeft. Op vrijdagavond zie ik ook steeds een club gevorderde Vlamingen die van een Vlaamse skileraar skiles krijgen. Ik vraag me steeds af wat ze nog te leren hebben maar ik zie ze steeds bijzondere oefeningen doen.

Hen48

Als SnowWorld Terneuzen te doen is, kan ik Snowcollege aanraden. Elke donderdagavond van 19:30 tot 22:00 of zaterdag 10:00 tot 12:30, meen ik, techniek training. Een proeftraining is zelfs gratis! (ex toegang uiteraard).

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 07 jan 2020 16:43

Ik zag ook deze club: https://pp-skiteam.be/ (dat is in Komen, ligt net iets dichter en zonder elke keer tol te moeten betalen door die tunnel).
Geen idee of dat iets is.

Beetje contradictorisch op de site: “Van de vlotte ervaren parallelskiër tot en met de reeds gebrevetteerde Instructeur van elke organisatie” en dan een beetje verder “Enkel de passie en motivatie om te skiën is een vereiste”.

@Elisabeth101
Je zou skilerares moeten worden! 😜

Plaats een reactie