Sneeuwkettingen

Tja waarschijnlijk al veelal langsgekomen maar open hem toch.

We hebben nog wel eens een andere auto gehad de afgelopen jaren en toen ik ging kijken of de sneeuwkettingen pasten kwam ik 9!!! paar ongebruikte setjes tegen in de loods. Dus komt de vraag moeten we nu echt nog weer een setje aanschaffen voor op zolder? Hebben 20", michelin banden en een 4x4.

Zelfs met 2x4 op zomerbanden destijds niet nodig gehad. Graag lees ik hoe jullie erover denken.

Waar ga je heen en wanneer vertrek je?

Ik heb ze zelf de afgelopen 10 jaar ook niet nodig gehad, meestal hoefde ik ook geen hoge passen over o.i.d.
Maar je zal er maar staan zonder kettingen bij hevige sneeuwval…

We gaan in de vakantie (16-2) naar carintie oostenrijk

Zoals in alle soortgelijke andere topics, ook over 4x4’s: zodra de autoriteiten de sneeuwkettingen verplicht stellen kom je zonder kettingen niet verder

Hoe vaak heb je de afgelopen jaren je reservewiel nodig gehad? Of gevarendriehoek?
Toch neem je ook die steeds mee.
Sneeuwkettingen dus ook. Je kunt natuurlijk altijd de gok wagen, maar heb je ze toch nodig dan is dat een probleem…

Niet zo’n heel gelukkig voorbeeld, want veel auto’s hebben geen reservewiel meer 😉

Nee dacht ze gewoon ook niet nodig te hebben. Als de kans er wel is gaan ze maar gewoon mee. Wil geen overbodig geld uitgeven maar risico lopen al veel minder

Voor de meeste normale auto’s; je kan een fatsoenlijke merk sneeuwketting al voor €15 op marktplaats scoren en een wat goedkoper merk voor minder zelfs. Marktplaats staat er vol mee, zie niet echt een argument om het niet mee te nemen.

Nee dacht ze gewoon ook niet nodig te hebben. Als de kans er wel is gaan ze maar gewoon mee. Wil geen overbodig geld uitgeven maar risico lopen al veel minder

robmaas202 op 7 jan 2020 00:16

Als je 9 paar 2e hands verkoopt zal je niet veel overbodig geld moeten uitgeven voor een ander 2e hands setje.

Bla, bla, bla.

Ik heb ze ook altijd bij me, maar sprak hier in Dienten pas mijn buurman. Hij vertelde dat hij nog nooit sneeukettingen heeft gebruikt voor zijn auto, laat staan gekocht. Tja, zelf wil het risico niet nemen en heb ze ook wel eens nodig gehad om in Fiss te komen. Maar wel bijzonder dat Oostenrijkers zelf ze niet of nauwelijks gebruiken.

Peter Pos

Kun je die oude niet voor een klein bedrag verkopen en dan een nieuw setje voor deze auto kopen? Kettingen hoeven trouwens inderdaad niet duur te zijn.

Nee dacht ze gewoon ook niet nodig te hebben. Als de kans er wel is gaan ze maar gewoon mee. Wil geen overbodig geld uitgeven maar risico lopen al veel minder

robmaas202 op 7 jan 2020 00:16

60 euro voor de veiligheid van jou en je naasten op een budget van een paar 1000 euro voor een week…, het antwoord geef je zelf al. Waarom blijven deze vragen toch langs komen?

Voor de meeste normale auto’s; je kan een fatsoenlijke merk sneeuwketting al voor €15 op marktplaats scoren en een wat goedkoper merk voor minder zelfs. Marktplaats staat er vol mee, zie niet echt een argument om het niet mee te nemen.

PC2K op 7 jan 2020 08:37

Gewoon een standaard OEM setje koop je via duitse banden-webshops al voor dat bedrag nieuw.
En die dingen zijn echt wel makkelijk om te leggen.

Alleen (zoals ik nu heb) loopvlakkettingen nodig hebt ben je soort van de lul.

Zelf ze tot nu toe in 10 jaar 1x nodig gehad, maar wel blij dat ik ze toen had.

Nooit nodig gehad ,maar vorig jaar toch blij dat ik ze had,Hadden appartementje geboekt maar ff niet goed opgelet.Deze stond dus op een behoorlijke heuvel.Skibus reed amper dus dan maar met eigen vervoer naar skigebied.Gelukkig goed weer gehad ,dus schone wegen.
Ik koop/verkoop ze trouwens ook altijd rond de 20 euro .

Voor de meeste normale auto’s; je kan een fatsoenlijke merk sneeuwketting al voor €15 op marktplaats scoren en een wat goedkoper merk voor minder zelfs. Marktplaats staat er vol mee, zie niet echt een argument om het niet mee te nemen.

PC2K op 7 jan 2020 08:37

Gewoon een standaard OEM setje koop je via duitse banden-webshops al voor dat bedrag nieuw.
En die dingen zijn echt wel makkelijk om te leggen.

Alleen (zoals ik nu heb) loopvlakkettingen nodig hebt ben je soort van de lul.

Zelf ze tot nu toe in 10 jaar 1x nodig gehad, maar wel blij dat ik ze toen had.

Powermage op 7 jan 2020 13:15

In plaats van loopvlakkettingen kan je altijd overwegen om traditionele ketting met dunne schakels te gebruiken. Heb er vorig jaar met schakels van 7mm gebruikt. Volgens de website van de sneeuwkettingen waren deze compatibel met de auto, hoewel de autohandleiding eigenlijk loopvlak voorschreef. Heb ze ook daadwerkelijk moeten gebruiken, en geen problemen mee gehad.

#wakeupwhereyouwant

null

Ik had de kettingen 22 december 19 in elk geval hard nodig om de caravan naar Les Contamines te krijgen. Gelukkig de dag er voor nog gepast. Paste dus niet dus nog snel passende geregeld. Maar in 20 jaar tijd is dit pas de 2e keer…

*bericht bewerkt door Beton op 07 jan 2020 19:23

Gaat niet om het bedrag op de vakantie, maar als je ze nog nooit nodig hebt gehad begin je het nut te missen. En heb zo me eigen ervaringen op Marktplaats met niet verschijnende en afspraak nakomende mensen dat ik dat wel gezien heb.

Maar zal eens in Duitsland kijken voor een setje. Als de kans aanwezig is dat ik ze nodig heb is het natuurlijk geen discussie.

Volgens de website van de sneeuwkettingen waren deze compatibel met de auto, hoewel de autohandleiding eigenlijk loopvlak voorschreef. Heb ze ook daadwerkelijk moeten gebruiken, en geen problemen mee gehad.

T.o.e.r.i.s.t op 7 jan 2020 18:48

Vind dat een tikkeltje "gevaarlijk" advies.
De banden websites met "auto keuze" halen via een standaard database de bandenmaten op en verder kijken ze niet naar de compatibiliteit, via de meeste websites krijg ik ook voor de kodiaq dat speciale extra dikke 4x4 kettingen geschikt zouden zijn, maar die blijven toch wel hangen tussen wiel en de poot 😅

Overigens heeft Polaire nog redelijk betaalbare loopvlak varianten, jammer genoeg voor mijn bandenmaat uitverkocht op veel plekken, dus hoop dat ze binnenkort weer beschikbaar zijn.

*bericht bewerkt door Powermage op 08 jan 2020 23:43

Voor mijn wagen werden de andere traditionele kettingen van 9 of 12mm niet getoond bij de opties op de thule website, enkel loopvlak en deze van 7mm. Ik heb, vóór te bestellen, eerst in de wielkast nagekeken hoeveel ruimte er tussen band en veerpoot was: dit was meer dan 15mm. Daarna nog eens gepast met goed aangespannen sneeuwkettingen, en op die basis het risico afgewogen.

Maar iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

#wakeupwhereyouwant

Ben 2x wezen skieen vorig jaar, heb ze 2x nodig gehad. Net de pech gehad dat we iedere keer tijdens een dump op reis waren, maar ik vertrek niet meer zonder.

Voor mijn wagen werden de andere traditionele kettingen van 9 of 12mm niet getoond bij de opties op de thule website, enkel loopvlak en deze van 7mm. Ik heb, vóór te bestellen, eerst in de wielkast nagekeken hoeveel ruimte er tussen band en veerpoot was: dit was meer dan 15mm. Daarna nog eens gepast met goed aangespannen sneeuwkettingen, en op die basis het risico afgewogen.

Maar iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

T.o.e.r.i.s.t op 9 jan 2020 08:35

Mijn advies was vooral niet alleen op een online-check te vertrouwen, in mijn geval kreeg ik gewoonweg foute opties, maar zo te lezen had je er zelf ook niet helemaal op vertrouwd en zelf ook eea goed gecontroleerd.

In een aantal landen is het verplicht om ze bij je te hebben en in sommige moet de ketting ook voldoen aan een min. hoeveel staal, dus dan zijn de wegrij-sokken ook niet toegestaan om bij je te hebben…
Of je ze nu wel of niet gebruikt, gewoon meenemen dus.

Als je het via de ANWB doet kan je ze volgens mij weer inleveren en krijg je een gedeelte terug indien ongebruikt. Blijf je ook niet zitten met ongebruikte setjes.

Maar waarom zet je ze niet te koop hier (of gratis af te halen ;-) )? Maak je een hoop mede wintersporters blij mee en is jou loods weer opgeruimd.

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Plaats een reactie