Afstellen skibinding mbt lengte zool skischoenen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.
Onlangs heb ik nieuwe schoenen aangeschaft. De lengte van deze zool is iets korter namelijk 326mm.
Nu staat er op de bindingen deze lengte niet aangegeven. De 2 lengtes die in (aan de voorzijde) in de buurt komen zijn: 324 of 332mm. Welke afstand/instelling is juist?
Ik heb een aantal foto's gemaakt. De schoen klikt overigens goed in de binding op beide afstellingen. Wat is hierin jullie advies?
Alvast bedankt voor het meedenken!

null
null
null
null
null
null

324 lijkt het meest waarschijnlijk als ze er normaal in te klikken zijn.

Wat is het exacte type vd binding?

Even handleiding zoeken van binding en opzoeken hoe je bij dit type de forward pressure controleert. Meestal een pijltje, streepje of pinnetje dat een bepaalde positie moet innemen als je de schoen plaatst.

Voor 100% zekerheid even langs de shop en afstelling en uitbreekkracht laten controleren.

Edwin van Riel

324 lijkt het meest waarschijnlijk als ze er normaal in te klikken zijn.

Wat is het exacte type vd binding?

Even handleiding zoeken van binding en opzoeken hoe je bij dit type de forward pressure controleert. Meestal een pijltje, streepje of pinnetje dat een bepaalde positie moet innemen als je de schoen plaatst.

Voor 100% zekerheid even langs de shop en afstelling en uitbreekkracht laten controleren.

evr66 op 5 jan 2020 21:19

Bedankt voor je reactie!
Ik zal eens speuren op internet of ik iets kan vinden.
Ik moet ze toch nog laten waxen, dus ik denk dat ik in Oostenrijk maar gelijk de schoen-binding combi laat controleren.

Ben vooral benieuwd wat jullie meningen zijn op mijn vraag😀👍

Het zijn trouwens de Salomon S711 bindingen.

324 idd. Het zijn klasses. Dus schoenen met een zoollengte 324-331 vallen in dezelfde klasse.

null

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 jan 2020 21:48

324 idd. Het zijn klasses. Dus schoenen met een zoollengte 324-331 vallen in dezelfde klasse.

null

DrPhil op 5 jan 2020 21:48

Dankjewel! Mijn ingeving ging ook uit naar 324. Dan laat ik ze achter op 328mm staan. Dan is dat ook juist lijkt me?

Elke binding heeft een indicator of je schoen er juist in staat. Even de handleiding opzoeken en controleren. Soms kan ie net n tandje strakker.

324 idd. Het zijn klasses. Dus schoenen met een zoollengte 324-331 vallen in dezelfde klasse.

null

DrPhil op 5 jan 2020 21:48

Dankjewel! Mijn ingeving ging ook uit naar 324. Dan laat ik ze achter op 328mm staan. Dan is dat ook juist lijkt me?

Master51 op 5 jan 2020 21:55

Nee, achter valt hij in de klasse 320-327. Tenzij de binding dan te strak zou staan (komt wel eens voor).
De indicatoren die @elisabeth101 bedoelt, heb ik op mijn railbindingen nooit kunnen vinden. Maar misschien heb ik er niet goed naar gekeken.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 jan 2020 23:06

@drphil,
Die indicator is vaak een geval van ‘schroef kop gelijk met gat waar hij in zit’, of een randje metaal gelijk met plastic gleufje, dus meestal niet herkenbaar als indicator tenzij je weet waar je naar moet kijken (dus handleiding lezen).

@drphil,
Die indicator is vaak een geval van ‘schroef kop gelijk met gat waar hij in zit’, of een randje metaal gelijk met plastic gleufje, dus meestal niet herkenbaar als indicator tenzij je weet waar je naar moet kijken (dus handleiding lezen).

Slim op 6 jan 2020 01:48

klopt, zijn veel varianten van, dus als eerder aangegeven, ff opzoeken voor deze binding. Op in de shop laten checken. Wel belangrijk dat de uitbreekwaarde enigszins klopt, dus zou niet gokken op alleen de schaalverdeling.

Edwin van Riel

Nou was ik toch benieuwd geworden waar ik dat dan bij mijn binding kon vinden. En verrek, ik heb het gevonden.
Ik heb de Z11 (rail)binding op de Smax/10.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/227b57347d9e56edf4713e19...

Stond prima voor mijn beide schoenen (305 en 308mm).
Ik vermoed dat hij bij een railbinding altijd goed staat als je je schoen/binding in de juiste klasse hebt ingesteld.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 jan 2020 13:17

Klopt, zeker als de schoenen nieuw zijn. Voor de leek zou ik altijd zeggen, laat even de daadwerkelijke uitbreekwaarde controleren op zo’n testbank. Dan ben je 100% zeker dat de combinatie aan de verwachte uitbreekwaarde voldoet.

Het blijft een simpele mechaniek, door slijtage en ouderdom wil er wel eens wat veranderen. Kosten zijn vaak niet meer dan een bijdrage aan de fooienpot of voor nop als je vaker ergens komt.

Edwin van Riel

Klopt, zeker als de schoenen nieuw zijn. Voor de leek zou ik altijd zeggen, laat even de daadwerkelijke uitbreekwaarde controleren op zo’n testbank. Dan ben je 100% zeker dat de combinatie aan de verwachte uitbreekwaarde voldoet.

Het blijft een simpele mechaniek, door slijtage en ouderdom wil er wel eens wat veranderen. Kosten zijn vaak niet meer dan een bijdrage aan de fooienpot of voor nop als je vaker ergens komt.

evr66 op 6 jan 2020 13:27

Klopt wat @evr66 zegt. Gewoon altijd even laten checken op een testbank. Hierna krijg je ook een printje mee waarop staat dat je bindingen deugdelijk zijn afgesteld.
Veel mensen weten niet/of vergeten dat je eigenlijk verplicht bent dit te kunnen aantonen na een ongeval. Hierdoor kan het zijn dat als je pech hebt ,je verzekering niets uitkeert.

Zelf schroeven is leuk, maar laten controleren oa altijd goed

Hier een stukje uit de polisvoorwaarden van de Nederlandse ski vereniging

2.14.1.3 Wanneer krijgt u geen vergoeding?
In afwijking van en aanvulling op 2.9.4 Wat vergoeden we?
Wij vergoeden geen schade als uw sportuitrusting:
 slecht onderhouden is;
 in slechte staat verkeert;
 overbelast is.

Zal hier maar niet vertellen hoe we ze vroeger thuis afstelden. Hahaha, welke shop cq computer. Zo lang je ze zonder veel pijn los kon draaien (teen) of uittrappen (hak) was het best. Af en toe moesten ze op de piste ff een tandje aangedraaid worden.

Oooh, nou verklap ik het toch ;)

Don’t try this at home, maar het werkte prima ;)

Edwin van Riel

Hier een stukje uit de polisvoorwaarden van de Nederlandse ski vereniging

2.14.1.3 Wanneer krijgt u geen vergoeding?
In afwijking van en aanvulling op 2.9.4 Wat vergoeden we?
Wij vergoeden geen schade als uw sportuitrusting:
 slecht onderhouden is;
 in slechte staat verkeert;
 overbelast is.

franky82 op 6 jan 2020 14:35

Iets totaal anders dan dat je moet aantonen dat je bindingen goed ingesteld stonden.

Drbullshit reageert ook weer.

Van je achterbak kan de veer na langere tijd spanning verliezen. Ook al zet je hem bijv.op din7 aan beide bindingen, dan kan het nog zo zijn dat de release waarsen anders zijn.

Hieruit voortvloeiend wordt dan door de verzekering aangegeven. “slecht onderhouden/slechte staat”.en kunnen mits je een ongevak veroozaakt hebt de schade op jou verhalen. Of als je zelf wat hebt, niet uitkeren.

null

Hierbij laat ik zien dat de din waardes kunnen afwijken tov de releasewaardes

Ja, dat betwist toch niemand? Mijn bindingen staan idd ook anders dan de schaal afgeeft. En niemand betwist ook dat het verstandig is om ze te laten testen.
Verder scheld je naar zoveel als je wil, @franky82. Dat mag hier kennelijk tegenwoordig.

Apart, dat vermelden van “.00” bij iedere gemeten waarde. Wekt de indruk van een meetnauwkeurigheid die er gewoon niet is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Significant_cijfer

Edwin van Riel

Apart, dat vermelden van ".00" bij iedere gemeten waarde. Wekt de indruk van een meetnauwkeurigheid die er gewoon niet is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Significant_cijfer

evr66 op 6 jan 2020 16:18

00 is inderdaad geen waarde, maar ik zie geen 00 in de gemeten waarden uitsluitend GOOD wat ook weer weinig zeggend is eigenlijk. Verder voor TS breng die skies ff naar een goede winkel om de bindingen te testen als je niet weet waar je op moet letten.

*bericht bewerkt door Geenen op 06 jan 2020 16:57

.

Apart, dat vermelden van ".00" bij iedere gemeten waarde. Wekt de indruk van een meetnauwkeurigheid die er gewoon niet is.

undefined

evr66 op 6 jan 2020 16:18

Er staat .00 omdat de waardes zijn afgesteld op hele getallen. Je kan ook op .25 .50 of .75 afstellen afhankelijk van je bindingen en je schoenen

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/eff65bda022b5b0223a1e73b...

*bericht bewerkt door franky82 op 06 jan 2020 17:09

Jaja, ik ga zo mijn schroevendraaier eens pakken, kijken of ik ze op 8.15, of misschien beter op 8.22 kan zetten voor vanavond. Ik geloof het allemaal wel, blijft voor een heel groot deel nattevingerwerk. Ga aan de lage kant zitten en schroef hem wat op wanneer je daar behoefte aan hebt.

Als eerder aangegeven, zorg dat je weet wat je doet, of laat de vakman kijken, maar laat je geen schijnzekerheden verkopen.

Edwin van Riel

Drbullshit reageert ook weer.

franky82 op 6 jan 2020 14:52

Niet op de man spelen graag en schelden is niet toegestaan op dit forum.

Click. Click. Peace

@evr66 Vergeet je hem dan niet omlaag te draaien als je te weinig water hebt gedronken en weer omhoog te schroeven als je die dikke Schnitzel hebt gegeten ;-)

Maar even wat meer serieus hier veel info over het afstellen van skibindingen. https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/462286/alles-over-…

En @Master51 even een skiwinkel inlopen, waarschijnlijk leggen ze hte wat graag uit en dan kun je het de volgende keer zelf ;-)

*bericht bewerkt door Rogier op 06 jan 2020 19:34

Click. Click. Peace

Drbullshit reageert ook weer.

franky82 op 6 jan 2020 14:52

Niet op de man spelen graag en schelden is niet toegestaan op dit forum.

Rogier op 6 jan 2020 19:20

Prima

En op de man spelen is al vaker aangehaald, diegene is er weinig op aangesproken naar mijn mening.

Zal je wel een om sturen

Ik vermoed dat hij bij een railbinding altijd goed staat als je je schoen/binding in de juiste klasse hebt ingesteld.

DrPhil op 6 jan 2020 13:16

Vaak! maar lang niet altijd! Er zijn voldoende railbindingen met nog een extra fijnafstelling

Click. Click. Peace

Hieruit voortvloeiend wordt dan door de verzekering aangegeven. “slecht onderhouden/slechte staat”.en kunnen mits je een ongevak veroozaakt hebt de schade op jou verhalen. Of als je zelf wat hebt, niet uitkeren.

franky82 op 6 jan 2020 14:52

De polis waarvan je een deeltje laat zien is een reisverzekering, deze dekt helemaal geen schade aan derden dus kan er ook nooit een schadevergoeding (bij veroorzaken van een ongeval) uitbetaald worden die men überhaupt zou kunnen verhalen op de verzekerde/verzekeringsnemer. Voor schade veroorzaakt aan derden heb je immers je familiale verzekering.

De schadevergoeding voor de verzekerde kan men inderdaad weigeren om uit te betalen mits gegronde redenen, maar of het effectief verplicht is om je binding te laten testen kan ik in elk geval in geen enkele polis terugvinden. (Indien dit wel het geval is zou dit in werkelijkheid ook betekenen dat de verzekeraar bij de overgrote meerderheid van de ongevallen kan weigeren om uit te betalen want ik kan je verzekeren dat jan modaal zelfs nog nooit gehoord heeft van zo’n test.)

@evr66 Vergeet je hem dan niet omlaag te draaien als je te weinig water hebt gedronken en weer omhoog te schroeven als je die dikke Schnitzel hebt gegeten ;-)

Maar even wat meer serieus hier veel info over het afstellen van skibindingen. https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/462286/alles-over-…

En @Master51 even een skiwinkel inlopen, waarschijnlijk leggen ze hte wat graag uit en dan kun je het de volgende keer zelf ;-)

Rogier op 6 jan 2020 19:34

Haha grappig om te zien wat voor een discussie er komt over de lengte van een skibinding. Wel bedankt allemaal voor hè reageren. Eerst week maart gaan we naar Finkenberg, dus ik rij daar even naar de skishop. Die wil ze vast en zeker wel goed afstellen na het waxen en slijpen van de ski’s.

Hieruit voortvloeiend wordt dan door de verzekering aangegeven. “slecht onderhouden/slechte staat”.en kunnen mits je een ongevak veroozaakt hebt de schade op jou verhalen. Of als je zelf wat hebt, niet uitkeren.

franky82 op 6 jan 2020 14:52

De polis waarvan je een deeltje laat zien is een reisverzekering, deze dekt helemaal geen schade aan derden dus kan er ook nooit een schadevergoeding (bij veroorzaken van een ongeval) uitbetaald worden die men überhaupt zou kunnen verhalen op de verzekerde/verzekeringsnemer. Voor schade veroorzaakt aan derden heb je immers je familiale verzekering.

De schadevergoeding voor de verzekerde kan men inderdaad weigeren om uit te betalen mits gegronde redenen, maar of het effectief verplicht is om je binding te laten testen kan ik in elk geval in geen enkele polis terugvinden. (Indien dit wel het geval is zou dit in werkelijkheid ook betekenen dat de verzekeraar bij de overgrote meerderheid van de ongevallen kan weigeren om uit te betalen want ik kan je verzekeren dat jan modaal zelfs nog nooit gehoord heeft van zo’n test.)

RikM op 6 jan 2020 20:04

Heb t nog vanmiddag verder uitgezocht en wat er in oosterijk wordt aangegeven is dit “Bei einem schweren Unfall wird auch die Bindungseinstellung im Unfallprotokoll festgehalten. Bei einer offensichtlich falsch eingestellten Bindung kann es möglicherweise zu Problemen bei der Kostenübernahme durch die Kranken- bzw. Unfallversicherung kommen.”.
Dus bij een ongeval waarbij de politie wordt ingeschakeld heb je grote kans dat er wordt gekeken maar de staat van je bindingen. Waarop je verzekering kan zeggen dat je materiaal slecht is onderhouden/ slechte staat verkeerd

We hopen het nooit mee te maken maar er over nadenken is wel goed

Misschien dat er iemand op t forum voor verzekeringsmaatschappij werkt die hierover uitsluitsel kan geven😉

Plaats een reactie