Les in nederigheid (eerste keer op slalomskis)

Achtergrond:
Ik vind (vond) mezelf een redelijk vergevorderde skiër en heb nog steeds zin om mijn techniek te blijven verbeteren.
Mijn niveau is ESF4 / Flèche d'Argent, maar ik neem nog regelmatig extra privélessen om te blijven verbeteren en bekijk regelmatig youtube filmpjes met trainingdrills.
Ik ski voor 99% on-piste met voorkeur voor korte- en middellange bochten.

Tot voor kort maakte ik altijd gebruik van mijn Fischer Progressor F19ti, waar ik heel tevreden mee ben (echte alleskunner).
Toch kriebelde het een beetje om te weten te komen wat voor een verschil in gevoel wat meer race-latten zouden geven en dit gaf de doorslag om tweedehands slalomlatten aan te schaffen (Elan SLX Fusion, model 2016/2017) dewelke ik vorige week voor het eerst in de bergen heb uitgeprobeerd.

Conclusie: zelfs met non-FIS slalomlatten zoals de Elan SLX Fusion is het skiën op dit type ski een heel andere ervaring.
Op een site zoals https://www.snow-online.com/ krijgt de Elan SLX Fusion een niveau 9-10 ten op zichte van 7-10 voor de Fischer F19ti en dat merk je!

Na een kleine gewenningsperiode, slaagde ik er redelijk in om redelijk een berg af te komen, maar het was vaak een alles-of-niets verhaal.
Ofwel kon ik de ene na de andere gesneden bocht aan elkaar rijgen (zonder al te veel snelheidsverlies in elke bocht), ofwel vol in de ankers gaan (genre noodstop) om mijn snelheid te minderen. Rustig zijdeling uitglijden (dérapage) zat er ook niet in.
Op korte, lege pistes is dit minder een probleem, maar als je rekening wil/moet houden met de andere pistegebruikers is was meer controle over de snelheid toch gewenst.
Bij de F19s kan ik makkelijk mijn snelheid controleren door op het einde van een gesneden bocht kort over over te gaan naar slippen, maar bij de slalomlatten lukte mij dit dus totaal niet.
Door dit aan-uit gedrag voelde ik me vaak een prutser op de piste en kreeg ik nog meer respect voor de slalomexperts die hier geen moeite mee hebben.

Ook vraagt het bochtenwerk op de SLX-en een veel actievere skihouding, voor meer verticaal werk om steeds voldoende kracht op de skis te brengen. Ik vind dit wel leuk om te doen (mede door de andrenaline rush van de snelle gesneden bochten), maar denk dat weinig mensen dit kunnen aanhouden van 9 tot 5 (typische openingsuren van de pistes). Lange afdalingen (genre 1000 hoogtemeters zonder lift tussendoor) vergen ook veel van je fysiek.
Ik heb de skis bijgevolg typsich voor een sessie van 2 uur aaneensluitend gebruikt, hoewel ik geen al te slechte conditie heb.
Mijn appartement lag gelukkig aan de piste zodat ik nagenoeg de locker in- en uit kon skiën voor een materiaalwissel.

mijn analyse van het moeilijkere slipgedrag:

  1. ik had de skis geslepen op 87° (zelfde als de F19), maar had de tip en tail niet voldoende afgebot, waardoor ze zich bleven vastbijten in de sneeuw/ijs.
    dit was voor de 2de sessie grotendeels verholpen met een schuurrubbertje (ik ben er nog niet uit of ik nog steeds niet voldoende heb afgebot).
    deze aanpassing gaf al een groot verschil in gevoel
  2. de slalomlatten zijn welsiwaar veel korter (165cm, tov 182cm), maar hebben een veel stijvere constructie achter de bindingen. Hierdoor zal elke fout in voor-achterwaartse balans onmiddelijk afgestraft worden door de tail te laten vastbijten (en slippen onmogelijk te maken).
    Bij de F19's merk je natuurlijk dat je meer controle hebt bij meer voorwaardse balans (en een kleinere radius omwille van het dual radius systeem), maar wordt het licht naar achteren verplaatsen van je gewicht niet onmiddelijk afgestraft. De slalomlatten vergen dus een veel betere positie op je skis.
    Op mijn laatste skidag heb ik dan bijkomend 2-uur privéles geboekt om specifiek te werken aan de voor-achter balans, maar jammer genoeg heb ik na de les de SLX-en achteraf niet meer kunnen gebruiken (ik heb ervoor gekozen om mijn vakantie af te sluiten zonder frustraties en nog eens snel het hele gebied te doorkruisen).

Al bij al ben ik blij dat ik deze aankoop gedaan heb en ben ervan overtuigd dat mijn skitechniek in het algemeen veel zal verbeteren door te oefenen op deze slalomlatten, maar ik ben toch even terug met de voeten op de grond gezet in verband met mijn skiniveau.
Bij deze: nog meer respect voor de mensen die met dit soort latten in volle controle de berg afkomen.

PS Enige tips/drills voor een betere voor-achterbalans of andere zaken om een makkelijkere overgang van gesneden naar geslipte bochten te maken op stijve latten zijn natuurlijk altijd welkom.

Glide on!

87 graden is wel racy voor de Elans hoor! Dat zal heel veel uit hebben gemaakt in het slipgemak.

Basic oefening voor balans voor/achter is toch wel gewoon alle schnallen en die klittenband helemaal los gooien en lekker een uurtje skiën in (niet te steil) terrein. Hele schoenzool regelmatig proberen te belasten, zodra je geen behoefte meer voelt aan de steun van de schacht, gaat het de goede kant op.

Edwin van Riel

87 graden is de standaard voor dit soort ski, en tip/tail afbotten van een slalomski is gewoon crimineel 😭😭😭.

De Elans zijn bovendien al behoorlijk mellow, @Vivace: werk aan de winkel qua techniek dus 😉.

@Bennie
Op de Fischers heb ik weinig last van de 87° om over te gaan naar geslipte bochten.
Ik had ook op voorhand navraag gedaan ivm de slijphoeken bij Elan zelf en zij hadden me ook 87° aangeraden voor dit type ski.

Glide on!

87 graden is de standaard voor dit soort ski, en tip/tail afbotten van een slalomski is gewoon crimineel 😭😭😭.

De Elans zijn bovendien al behoorlijk mellow, @Vivace: werk aan de winkel qua techniek dus 😉.

Morzel op 7 jan 2020 12:36

@Morzel om paaltjes te rammen op een afgelsoten deel van een piste is er natuurlijk ook geen nood om te slippen of remmen.
De hele bedoeling is dan net om zo snel mogelijk aan de finish te staan.

Op een drukkere normale piste daarintegen.

Je eindconclusie is ook volledig correct -> trainen en aan de techniek werken.

Glide on!

Daarom vind ik ook een slalomlat niet echt geschikt voor gebruik op de piste als je ze gebruikt zoals bedoeld.
Mijn Volkl racetigers SL zijn ook 87 graden en in de hal top, maar ik ga daar niet heel de dag mee de berg op.

Zomaar een gedachte…als je graag korte tot middellange bochten skiet en je skiet graag op je F19 dan is dat best typisch. De F19 is namelijk niet zo makkelijk in een (gesneden) korte bocht te skien. Zou het kunnen dat je toch vooral geslipte bochten maakt (zeker in de uitstuurfase) en niet volledig gesneden? Dat zou kunnen verklaren waarom een slalomski lastiger is voor je om onder controle te houden. Dus in plaats van rutschen aan het einde vd bocht voor snelheidscontrole, op de kanten gesneden je bocht helemaal doorsturen.

Ik geloof niet dat die 87 graden een probleem is. Maar als je dus veel slipt en de ski is niet afgebot dan gaat dat lastig zijn inderdaad.

@elisabeth101 je verhaal klopt. Op de F19’s snijd ik meestal gedurende het grootste deel van de bocht, maar op het einde slip ik een beetje om de snelheid te controleren. Afhankelijk van de omstandigheden kan dit dus meer tot helemaal niet zijn.
Bij kortere bochten ski ik vanzelf meer in de vallijn en zal ik waarschijnlijk onbewust meer afremmen om de snelheid niet te laten oplopen.

Misschien is een andere toepasselijke vraag: is afremmen en volledig gesneden bochten eigenlijk wel met elkaar verzoenbaar?

Een andere optie is om de korte bochten wat langer door te trekken zodat ik op het moment van de balanswissel meer haaks op de vallijn kom. Dit vraagt wel nog meer energie en ik hoop ook dat mijn (nu reeds gehavende) kniën dit nog aankunnen.
Blijft dan nog steeds dat ik voldoende techniek wil hebben om ook te kunnen slippen / uitglijden als dit nodig zou zijn in bepaalde omstandigheden.
Als dit totaal onmogelijk is , dan zal ik de SLX-en op termijn moeten “verbannen” naar indoor en stadiumgebruik (of doorverkopen, maar zo snel ga ik niet opgeven).

Glide on!

Dat is zeker wel verzoenbaar maar vergt zuivere techniek in de uitstuurfase. Ski’s verder doorsturen en verder buigen door meer druk en meer kantenhoek. Toenemende separatie en angulatie vh lichaam is dan essentieel. Maarja niet iedereen is zo soepel als Shiffrin😆

geen zorgen @Vivace iedere slalomski kun je slippen op momenten dat dat nodig is. Zodra je basishouding/balans volledig in orde is, kun je met de slalomlatten alles wat je met een f19 ook kan (en meer). Nou ja, alles, ik zou de rails in het park overslaan…

@Hessel
alles kan (als je een pro bent):

Nu ik eraan denk, mijn skimonitor was ook onderweg op oude Atomic DoubelDeckSL’s die waarschijnlijk nog veel stijver zijn (of geweest zijn toen ze redelijk nieuw waren) en we hebben ook tal van oefeningen gedaan op lage snelheid.

Hoofdoel van mijn post was om aan te geven dat de overstap van allround skis op slalomlatten niet vanzelf gaat.

Glide on!

– Misschien is een andere toepasselijke vraag: is afremmen en volledig gesneden bochten eigenlijk wel met elkaar verzoenbaar?

Wat ik vaak zie (bijvoorbeeld bij de verschillende trainingsclubjes in SW Zoetermeer) is dat (ver)gevorderde skiers die “carven” weliswaar in een goede houding op de kanten staan, maar relatief recht of in hele grote bochten naar beneden komen. Ze laten zich leiden door de ski en diens radius. In het Engels noemen ze dat railen, het niet kunnen buigen van de ski tot veel kleinere bochten dan de radius en op een steilere of langere piste betekent het geen/gebrek aan snelheidscontrole.

Het goede nieuws @Vivace is dat skien nog veel leuker wordt als je dit wel leert (alsof je van buitenski naar buitenski springt) en bovendien is een hele dag op een slalomski dan geen probleem meer. Er is veel dat hier aan bijdraagt, de initiatie is heel belangrijk, maar het basisgevoel dat ontbreekt is denk ik separatie tussen de benen. Er moet duidelijk een lang en een veel korter been zijn om meer kanthoek te maken, waarbij de druk natuurlijk volledig op het lange been komt te staan en je (in basis) neutraal op je voet staat. De oefeningen die je daarvoor kunt doen zijn dingen als schaatsen, Javelins en J-turns. Je gaat dan vanzelf wel letten op je balans, want als je een slalomski goed buigt en je staat achterop bij het uitkomen van de bocht… dan eindig je op je rug ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat ik vaak zie (bijvoorbeeld bij de verschillende trainingsclubjes in SW Zoetermeer) is dat (ver)gevorderde skiers die “carven” weliswaar in een goede houding op de kanten staan, maar relatief recht of in hele grote bochten naar beneden komen. Ze laten zich leiden door de ski en diens radius. In het Engels noemen ze dat railen, het niet kunnen buigen van de ski tot veel kleinere bochten dan de radius en op een steilere of langere piste betekent het geen/gebrek aan snelheidscontrole.

Yep! dit zie ik ook vaak bij mensen die op ski’s ver boven hun kunnen skiën.
Weinig plezier, gevaar en nergens voor nodig. Vooral niet Alpenbewoners (en stiekem best vaak Nederlanders ;-) zie ik op te pittige ski’s voor hun kunnen skiën. Het is natuurlijk een heel ander verhaal als je begrijpt wat er aan de hand is zoals @Vivace en daarmee aan de slag gaat! Dat is alleen maar gaaf!

@Vivace Geweldig hoe je dit beschrijft en hoe je je gevoel weergeeft. En bij skiën ben je nooit uitgeleerd en zo’n nieuw speeltje in de kast is alleen maar heel erg gaaf. En een paar uurtjes op zo’n ski knallen is toch ook heerlijk. Door hierop goed te leren skiën wordt je op ELKE ski beter.

Heel toevallig heeft Sandra twee weken geleden aan mijn zus een soort van slalom clinic gegeven. Mijn zus die een typische vakantie skiester is (sorry ;-) ) vond het geweldig. En kwam beneden en zei: nu begrijp ik dat skiën ook echt sport is ;-) Een echte slalom lat is geen ski die ik dan ook zou aanraden aan kilometrevreters die elke uithoek van de trois vallees in een dag wil zien.

Click. Click. Peace

Slalomlatten zijn en blijven de lastigste ski’s om op te skiën. Het vergt veel meer activiteit en dus ook een betere conditie, naast de techniek.

Ik merk zelf nu ook dat ik meer en meer fysiek moeite heb om dagen achter elkaar op mijn slalomlatten (Fis) te skiën. Nog afgezien van dat ik het in (vooral) mijn kuiten voel na zo’n dag merk ik dat mijn knieën overbelast raken.

5 jaar terug deed ik iedere dag op de slalomlatten, dat is inmiddels al gedaald onder de 50%. Al heeft dat ook wat te maken met het compleet ontbreken van ieder comfort in de raceschoenen.

Daar staat echter tegenover dat je wel echt heerlijk actief skiet en je continue gedwongen wordt om je techniek in je achterhoofd te houden.

Afbotten inderdaad niet doen. 87 graden is prima. Je wil ook dat de ski grijpt.

Dubbel

*bericht bewerkt door DSvier op 07 jan 2020 15:57

@Dsvier
Dat is natuurlijk een mening. Weleens op radius 50 gestaan?

@Dsvier
Dat is natuurlijk een mening. Weleens op radius 50 gestaan?

Skitechniek op 7 jan 2020 16:44

Ik had het even over de consumentenski’s.

Hahahahha ik heb dit ook allemaal ondervonden afgelopen kerst en was voor het eerst blij dat de vakantie erop zat😂🤦‍♂️
Ben met de Atomic S9 aan de slag gegaan en daar de meeste hele dagen mee op pad geweest, nu skiën wij dan niet de volledige dag en hebben we een ruime lunch pauze erin zitten in ons appartement maar gemiddeld staan we in de ochtend 2,5uur en in de middag 2uur op de piste. Ik was werkelijk de laatste 2 dagen helemaal op, waar de wil er nog wel was zeiden de beentjes nee! Een groene/blauwe of makkelijke rode ging nog maar op de moeilijkere rode of zwarte kreeg ik geen juiste overbrenging meer als ik dat probeerde, dan maar wat luier skiënd de piste af dacht ik dan😅
De kids zeiden de laatste dag nog fff de zwarte buckel piste te willen doen, nou dat is al een hel voor mij omdat ik die bulten maar niet onder de knie krijg maar die laatste afdaling op die piste was dus echt killing en dacht alleen maar ben ik al beneden😁 Ja ik weet dat jullie nou denken van waarom doe je hem dan… Nou je wilt gewoon met het gezin wat afdalingen maken, dat is juist dat wat de vakantie zo leuk maakt! Dat het dan voor mij deze afdaling extra afzien was nam ik maar voor lief😉
Ik heb ook nog een Salomon X-Drive 8.0 FS daar heb ik de afgelopen 3 winters mee geskied en was ik nu ook mee begonnen, maar na de eerste dag de Atomic ondergebonden te hebben beviel me dat toch meer, in mijn ogen omdat dit een veel directere ski is, daarna toch nog 2 dagen op de Salomon gestaan maar die gaf mij een veel minder gevoel in zijn totaliteit dan de Atomic. Dat directe is toch wel heel lekker skiën😊 maar dus ook veel vermoeiender😁 Dit was waar ik zeer benieuwd naar was maar al wel verwachte, nu wij dus 2 weken op de piste verblijven met kerst is dat wat het uiteindelijk toch wel zwaar maakte.
Dus @Vivace ik snap wat jij hebt meegemaakt, maar ik ben blij dat ik deze SL heb gekocht en er nu mee aan de slag kan, zoals Rogier al zegt er lekker mee aan de slag gaan is top☃️

LA NORMA😍☃️

Afgelopen week door omstandigheden ski’s moeten huren. En daardoor kon ik een beetje testen in het beperkte aanbod van de skiverhuur van het hotel.
Omdat ik met mijn old-school wedeltechniek aangaf een voorkeur te hebben voor korte bochten kreeg ik de Hero Elite ST TI. Een slalom-lat dus. Potverdikkie dat was wennen (en ook een lesje nederigheid). Wellicht dat jullie me kunnen aanvullen, maar ik denk dus dat het komt doordat:

  • De ski veel stijver is dan dat ik gewend ben
  • de ski gemaakt is voor gesneden bochten en niet voor geslipte bochten
  • Mijn techniek te wensen overlaat/ ouderwets is.

Zelf heb ik de progressor 900 van enkele jaren oud, en de rest vd week heb ik uiteindelijk op de pursuit 600 cam geskied. Daarnaast heb ik nog een middagje op de kastle LX73 gestaan, maar daar trapte ik dwars doorheen en had zelfs op relatief zachte sneeuw erg weinig grip.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Dsvier
Nog steeds een mening natuurlijk.

En als je er objectief naar kijkt, door bijv. de radius van de ski erbij te pakken, dan zijn slalomski’s de meest eenvoudige ski’s om gesneden te skiën, omdat de radius zo ontzettend klein is. Je balans op de buitenste ski hoeft daardoor niet goed te zijn om te blijven staan. En door de kleine radius en lengte is de snelheid en ground reaction force laag, hetgeen objectief gezien weinig kracht zou moeten kosten.

Ook zijn slalomski’s mega breed, dus veel drijfvermogen in poeder, zeker t.o.v. een consumenten gs.

@Vivace
Ik vind de beste oefening voor het trainen van voor/achter balans dolphin turns. Wel erg moeilijk. Verder kan je heen en weer schuiven met je ski’s en schoenen los.

@Vivace: snelheid controleren = bochten afmaken.

Dat geldt voor alle niveau’s, van ploegbochten tot gesneden korte bochten.

Dat is overigens een bedje waarin veel toeristen ziek zijn, vaak hebben mensen de neiging om de boel bij inzetten/uitsturen van de bocht te forceren omdat ze denken zo meer controle te hebben, terwijl het eigenlijk alleen onnodig energie vreet.

Klopt @Morzel maar de meeste denken vaak dat ze dat niet doen en wel een mooie bocht maken van begin tot eind totdat je ze confronteert met beelden, alleen door jezelf te laten filmen zie je wat je wel of niet goed doet en waar je op kunt trainen☃️

LA NORMA😍☃️

Met name dat energie vreten van @morzel is wel een puntje. Bochten wat langzamer inzetten en meer afmaken zonder continue te moeten werken, scheelt echt heel veel. Ook op sl latjes is het op de juiste manier echt goed vol te houden.

Jaja @skitechniek, uiteindelijk vallen die kwartjes wel, ok, het duurt even ;)

Edwin van Riel

A) allereerst: wat een fijn topic dit. Heel tof dat de TS z'n ervaring deelt, al is dit niet eens een ervaring van 'heuj, zie mij eens heer en meester over de piste zijn' ;) (en ook fijn dat andere mensen toegeven dat ze dit herkennen ;))

B) @Vivace ze zijn al ff genoemd, maar dolphin turns zijn heel goed voor je ‘for-aft balans’. Ze zijn lastig, maar zeker niet ondoenlijk als je ze opbouwt.
Zie hieronder voor een filmpje. Je kunt ze onder andere opbouwen door in de bocht eerst alleen een ‘taillift’ te doen. Dus: tijdens het draaien in de bocht (wat goed over de punten van je ski’s moet… En daar gaat 't vaak mis ;)), de achterkanten van je ski’s heel even op te liften door je hakken naar je billen te brengen. Dit kun je op een strakke piste doen, maar soms helpt het ook om dat juist over een sneeuwhoop of een pistericheltje te doen. Het filmpje laat alles zien. https://youtu.be/7GmzyOwZqsc
De eerste keer lijkt het echt ondoenlijk (ik kreeg 't zelf niet voor elkaar), maar na wat oefenen ist helemaal niet zo gek. De langste aanhouder wint! Elke dag op de latten ff proberen en je bent er zo.

Daarnaast zijn wat normaler oefeningen als je bergbeen optillen door de bocht ook al vrij goed voor je balans.

En dan n laatste vraag voor mijn info: wat wordt hier in 't topic verstaan onder' slalomlatten'? Alles wat geen piste latten zijn? En wel de consumentenvariant toch?

*bericht bewerkt door Quisa2 op 07 jan 2020 19:40

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

A) allereerst: wat een fijn topic dit. Heel tof dat de TS z'n ervaring deelt, al is dit niet eens een ervaring van 'heuj, zie mij eens heer en meester over de piste zijn' ;) (en ook fijn dat andere mensen toegeven dat ze dit herkennen ;))

B) @Vivace ze zijn al ff genoemd, maar dolphin turns zijn heel goed voor je ‘for-aft balans’. Ze zijn lastig, maar zeker niet ondoenlijk als je ze opbouwt.
Zie hieronder voor een filmpje. Je kunt ze onder andere opbouwen door in de bocht eerst alleen een ‘taillift’ te doen. Dus: tijdens het draaien in de bocht (wat goed over de punten van je ski’s moet… En daar gaat 't vaak mis ;)), de achterkanten van je ski’s heel even op te liften door je hakken naar je billen te brengen. Dit kun je op een strakke piste doen, maar soms helpt het ook om dat juist over een sneeuwhoop of een pistericheltje te doen. Het filmpje laat alles zien. https://youtu.be/7GmzyOwZqsc
De eerste keer lijkt het echt ondoenlijk (ik kreeg 't zelf niet voor elkaar), maar na wat oefenen ist helemaal niet zo gek. De langste aanhouder wint! Elke dag op de latten ff proberen en je bent er zo.

Daarnaast zijn wat normaler oefeningen als je bergbeen optillen door de bocht ook al vrij goed voor je balans.

En dan n laatste vraag voor mijn info: wat wordt hier in 't topic verstaan onder' slalomlatten'? Alles wat geen piste latten zijn? En wel de consumentenvariant toch?

Quisa2 op 7 jan 2020 19:36

Ik ben het 100% eens met bovenstaande. Dit is echt een supergoede oefening, niet alleen om slalom technieken onder de knie te krijgen maar misschien nog wel meer voor moguls. Vette aanrader!

chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Leuk om de diverse ervaringen te lezen. Vorige week heb ik 7 dagen mogen skiën en elke dag de keus gehad om de GS fo SL consumenten ski te pakken (Fischer WorldCup RC4’s) of mijn allround ski’s de Atomic Redster XTI. De SL latten waren heerlijk, zowel scherp carvend op strakke tot minder strakke pistes maar ook rutschend over steile pistes of buckelige pistes aan het einde van de middag. In vergelijking met de XTI’s vond ik de ski’s niet vermoeiender wel een pak levendiger :-)

Daarentegen op de GS ski’s merkte ik duidelijk dat dit meer energie en aandacht vergde gedurende de dag, bovendien met de drukte was er weinig gelegenheid om vol te gaan omdat ik dan al gauw te snel ging om veilig tussen de andere skiërs door te ‘vliegen’. Daarnaast kortere bochten maken koste duidelijk (niet verrassend) vrij veel energie en ook rutschen vergde meer aandacht dan met de SL ski’s. Maar als je dan de ruimte had :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Vivace: snelheid controleren = bochten afmaken.

Dat geldt voor alle niveau’s, van ploegbochten tot gesneden korte bochten.

Dat is overigens een bedje waarin veel toeristen ziek zijn, vaak hebben mensen de neiging om de boel bij inzetten/uitsturen van de bocht te forceren omdat ze denken zo meer controle te hebben, terwijl het eigenlijk alleen onnodig energie vreet.

Morzel op 7 jan 2020 19:08

Je hebt natuurlijk deels gelijk, maar toch gaat het over het algemeen al ver voor die uitstuurfase mis. Als je parkeert en op de radius skiet, dan heb je zelfs op een SL al snel 24 meter (2 x radius) of meer afgelegd. Genoeg om de snelheid te hoog te laten oplopen of geen piste meer over te hebben… En dus geen mogelijkheid meer om de bocht af te maken, zeker niet op echte pistes.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Dsvier
Nog steeds een mening natuurlijk.

En als je er objectief naar kijkt, door bijv. de radius van de ski erbij te pakken, dan zijn slalomski’s de meest eenvoudige ski’s om gesneden te skiën, omdat de radius zo ontzettend klein is. Je balans op de buitenste ski hoeft daardoor niet goed te zijn om te blijven staan. En door de kleine radius en lengte is de snelheid en ground reaction force laag, hetgeen objectief gezien weinig kracht zou moeten kosten.

Ook zijn slalomski’s mega breed, dus veel drijfvermogen in poeder, zeker t.o.v. een consumenten gs.

Drijfvermogen obv breedte meet je onder de voet. Bij een GS en SL ontloopt dit elkaar weinig, al is typisch de GS eerder breder dan smaller onder de voet.

Daarnaast, omdat een GS langer is heeft deze simpelweg het meeste drijfvermogen theoretisch gezien. Ik kan je vertellen dat dat in de praktijk ook zo is. Bij veel losse sneeuw op de piste is er geen haar op mijn hoofd die denkt dat de SL’s de betere keuze zijn voor die dag.

Dat korte ski’s mede door hun kleinere radius makkelijker draaien is niet helemaal correct. Je kan ze makkelijker wringen om een bocht en daarmee lijken ze vooral makkelijker te draaien.

Dat in theorie je minder kracht nodig hebt in de bocht door een kortere ski te nemen is slechts de helft van het verhaal. Dan moet je ook kijken naar zaken als bv stijfheid, want dat heeft ook invloed op de benodigde kracht.

Door met kortere ski’s te werken verlies je stabiliteit. Je bent dus veel meer aan het draaien, meer aan het corrigeren, enz. Voor zover je dus al minder kracht nodig hebt, heb je deze wel vaker nodig. Waardoor het totaal aan input weldegelijk groter is. Dat is theoretisch, maar ik kan je vertellen dat het ook de praktijk is (al vergelijk ik nu wel een consumenten GS met een fis-sl).

Lang verhaal kort: I beg to differ.

@Dsvier Agree to disagree. ;)

Weinig stabiliteit en veel corrigeren ligt natuurlijk aan techniek en niet aan de ski. En vaker input geven, maybe, maar ook op slalomski's kan je gigantische bochten skiën. Ik heb vaak genoeg gezien dat toeristen een reuzenslalom niet gesneden redden op slalomski's 😅

*bericht bewerkt door Skitechniek op 08 jan 2020 11:27

Plaats een reactie