Les in nederigheid (eerste keer op slalomskis)

Hi @Shane, dergelijke grote bochten worden in de praktijk toch nooit geskied.
Voor korte bochten op een typische rode piste zou ik op een spoorbreedte van rond de 6 meter willen kunnen blijven.
Vergelijk het ook even met buckels/moguls skiën, hier wil je ook tussen de verschillende heuvels door kunnen slalommen zonder steeds snelheid op te blijven bouwen (en uiteindelijk gelanceerd te worden wanner je een heuvel onvoorzien head-on neemt).

Ik heb nog verder zitten nadenken en waarschijnlijk zal ik ook nog een ander gevoel moeten krijgen ivm het kanten van de skis.
Met de slalomskis kan je relatief makkelijk grotere kanthoeken behalen, waardoor deze zich dus beter vastbijten.
Om beter over te kunnen gaan naar slippen op het einde van een bocht (ik vind dit nog steeds geen absoluut verkeerde techniek) zou ik misschien een manier moeten vinden om vroeger mijn kantenhoek te verkleinen zonder daarom te stoppen met draaien.
Ik ben er nog niet uit of dit fysiek mogelijk is.
(Allemaal heel moeilijk om over na te denken als je niet echt op de latten staat en vanalles kan uitproberen).

Glide on!

@Vivace
Als je eerder je kantenhoek wilt verkleinen moet je eerder je bocht beginnen en je transitie van kant naar kant kort houden. Dan zou ik palen gaan trainen, daar leer je dat.

Ik heb de techniek niet voor een echte SL ski, die gaan met me aan de haal, dus dat is simpel. Maar zelfs als ik wel de techniek zou hebben, zou ik het nooit de hele dag volhouden. Ja, je kunt met een slalomski ook grote bochten carven, maar toch past dat niet bij het karakter van de ski. Dat is net alsof ik met mijn Kore 93 steeds korte bochten ga skiën. Het kan wel, maar dat doe je niet. Je leest ook hier op het forum steeds dat de echte SL ski’s een aan/uit karakter hebben en dat rustig skiën er meestal niet bij is. Zoals die jongen die pas zijn Racetigers SL te koop zette. Ik heb slalomski’s uit de B-categorie. Daar heb ik de grootste lol mee en dat hou ik makkelijk de hele dag vol (50km+). Ik heb overigens ook niet de ambitie om beter te worden.
Misschien moet je je daarom eerst afvragen of je een echte SL ski wel de hele dag zou willen skiën. Al zal het ongetwijfeld zeer goed voor je techniek zijn om ermee te oefenen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 jan 2020 12:14

@Skitechniek
Ik ben het ermee eens dat training in een afgesloten stadion het allerbeste is voor je techniek.
-> korte afdalingen die je steeds opnieuw kunt doen en telkens andere zaken kan uitproberen.
Enkele jaren geleden heb ik hier dankbaar gebruik van kunnen maken in Les 2 Alpes (trainingspiste met eigen sleeplift zodat je telkens in minder dan 10 minuten een nieuwe run kon starten.
GS (Flèche) ging heel goed, SL (Chamois) ging slechts goed voor 3 afdalingen, waarna ik met mijn bergski achter een paaltje ben blijven haken in een niet goed genomen (deels geslipte) bocht en ik mijn knie sterk verdraaid heb. Sindsdien ben ik niet zozeer fan meer van paaltjes.
(heb net een nieuw topic gestart hieover: https://www.wintersport.be/forum/topic/499591)

Glide on!

Een technisch goede korte bocht skiën is veel moeilijker dan een lange bocht, omdat je alles veel sneller moet doen en een volledig gecarvede korte bocht op steile pistes is redelijk onmogelijk qua snelheidscontrole tenzij je een WC racer bent.

Mijn stuk ging dan ook over (middel)lange bochten @Vivace en een vaak voorkomend probleem daarbij. Ik zou me eerst focussen op (middel)lange bochten om die volledig gecarved te kunnen uitvoeren met snelheidscontrole.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eens met DrPhil, hoewel ik de Racetiger SL in 170 dan, ook best rustig kan skien.
De huis tuin en keuken wintersporter skiet niet de hele tijd kort (en actief).

update ivm de Elan SLX fusion.
Ik heb gisteren voor het eerst weer terug op deze latten geskied (in een trainingssessie in Landgraaf) en heb het gevoel dat het allemaal heel snel goed gaat komen op deze slalomskis.

De oefeningen die ik in Frankrijk gedaan had (achterwaarts skiën, bij bochtinzet de buitenste hand actief naar voren brengen om je balans vooraan te houden) + enkele oefeningen uit Landgraaf (focus op voetendruk op zijkant van dikke teen, balans op ski zoals in schaatstechniek = vooraan drukken) hebben zeker hun vruchten afgeworpen en ik kon op de biljartvlakke piste in Landgraaf weining terugvinden van het happerige gevoel en gebrek aan snelheidscontrole dat ik in de bergen had.
De lessen lonen dus duidelijk.

Dat is zeker wel verzoenbaar maar vergt zuivere techniek in de uitstuurfase. Ski’s verder doorsturen en verder buigen door meer druk en meer kantenhoek. Toenemende separatie en angulatie vh lichaam is dan essentieel. Maarja niet iedereen is zo soepel als Shiffrin😆

elisabeth101 op 7 jan 2020 13:26

Ivm kantenhoek, gisteren in Landgraaf moest ik steeds in lage positie blijven tijdens korte (en middellange) carvebochten. In eerste instantie voelde dit tegennatuurlijk aan ten opzichte van hoe ik heb leren skiën (flexion/extension tijdens gewichttransitie), maar ik ben nog een half uurtje nagebleven om op mijn eentje te oefenen en deze lage stand lijkt wel voordelen te bieden voor de kantenhoek die ik in de praktijk op de skis kon brengen.

Het ontlasten van de skis om een transitie te doen kwam dan niet meer uit de “paraboolvlucht” van het bovenlichaam, maar door actief optrekken van de knieen.
Misschien was er, nu ik erover nadenk, wel een soort “paraboolvlucht”, maar dan enkel van mijn benen 🤔 zonder het bovenlichaam hier te veel in te betrekken.

Licht nadeel is wel dat je geen gebruik kan maken van de inertie van je lichaam de kanten harder in de sneeuw te drukken bij het naar beneden bewegen (niet echt nodig in Landgraaf omdat de piste daar er niet enorm hard bijligt).

Blijven oefenen en uitproberen dus.

Jammer dat er geen camera boven de piste hangt zodat je jezelf in uitgestelde relais kunt bekijken eens je beneden bent.

Glide on!

Plaats een reactie