Zere voeten tijdens het skiën

Nounounou “De verkoper zei dat hij dacht dat de schoenen niet te groot waren, omdat ik niet ‘sleepte’ met mn schoenen en hij beweerde het te kunnen zien aan de manier waarop ik liep.”

Precies hierom regelmatig op dit forum het advies schoenen te kopen bij iemand met verstand van zaken. Dit gaat nergens over. Goede kans dat de schoenen te groot zijn en/of gewoon de verkeerde pasvorm hebben.

Wegwezen hier, naar een vakman of botfitter met je schoenen en kijken of er nog iets mee te beginnen valt. Zo niet, je verlies nemen, en opnieuw beginnen. Mik ze desnoods op marktplaats dan, er is ongetwijfeld wel iemand die deze schoen past ;)

Edwin van Riel

Neem daarbij ook nog dat het materiaal van een wedstrijd schoen super stijf is en veel minder vervormbaar dan de consumenten schoenen, dan weet je hoe strak die schnallen gezet kunnen worden.

dokteruk op 7 jan 2020 21:54

Ik geloof niet dat TS een wedstrijdschoen heeft en ja ik meen het wel. 😎

Alex op 8 jan 2020 01:10

@Alex je kunt zeker wel je voetboog omlaag drukken door te strakke schoenen. Je voetboog is niet iets statisch: hij is er om klappen op te vangen. Echter, als je met grote kracht continu de welving er uit drukt, dan krijg je pijn. En skischoenen met smaken die je aan kunt drukken zetten grote kracht (je kunt immers vrij stijve schoenen met een hefboomeffect tegen elkaar aan drukken en vast zetten. Dat legt je voet het zeker tegen af met pijn tot gevolg.

En ik bedoel: als iemand op je voet gaat staan, sterker nog, als je van boven tegen je eigen voet drukt, dan vervorm je de welving al.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

BTW, van te strakke schnallen ‘op’ je voet krijg je geen last ‘onder’ je voet.

Alex op 7 jan 2020 16:17

Echt wel. Als je je voet plat drukt en geen ruimte meer heeft.

Click. Click. Peace

Okay. Mijn ervaring is dat als je je schnallen onderop te strak zet je in de eerste instantie druk/ pijn krijgt bovenop je voet.

When life gets too complicated.... SKI

Okay. Mijn ervaring is dat als je je schnallen onderop te strak zet je in de eerste instantie druk/ pijn krijgt bovenop je voet.

Alex op 8 jan 2020 09:50

Dat kan ook, maar het lijkt me eerder dat het dan meer te maken heeft met een hoge wreef/instap. Dat heb ik zelf ook en ervaar ik aan den lijve als ik prober een Lange schoen te passen.

Best wishes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 08 jan 2020 10:41

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

De verkoper zei dat hij dacht dat de schoenen niet te groot waren, omdat ik niet ‘sleepte’ met mn schoenen en hij beweerde het te kunnen zien aan de manier waarop ik liep. Ik heb toch het vermoeden dat mn schoenen dan inderdaad aan de grote kant zijn.

Natan.Gootjes op 7 jan 2020 22:25

Seriously😂🙈 dit gaat echt helemaal nergens over. Ik vrees het ergste - ga maar vast sparen voor nieuwe schoenen. En als je in Noord Holland zit ga dan naar Skicentrum Heemskerk of naar Dutch Bootfitter.

Skien is 1 van de weinige sporten waarbij de voetzool alle klappen opvangt, ondat je voet klemt staat in een plastic bak die niet meegeeft. Sommige mensen hebben van nature een voet die niet sterk genoeg is de normale positie te behouden. De voet buigt door (proneert) waardoor pezen van de voetboog (midden onder je voet) overbelast raken en pijn gaan doen. Zodra je je voet optilt is de druk eraf en zakt de pijn weg. De enige manier om dit op te lossen is met een goede (harde) zool die proneren van de voet voorkomt. Trust me, je zult versteld staan hoeveel dit je helpt bij het skien. Met een stabiele voet kun je ook je ski's veel beter besturen.

Ps. Op voorwaarde dat je skischoen dus goed past en niet te groot is.

elisabeth101 op 7 jan 2020 22:31

Denk inderdaad dat dit de oorzaak is gezien de beschreven klachten. Simpel gezegd: doorgezakte voeten. Grote kans dat goede, eventueel op maat gemaakte, zooltjes het probleem al grotendeels verhelpen.

Hoi Natan,

Ik heb je voeten natuurlijk niet gezien maar het lijkt er op dat er te veel druk is op de wreef van je voet. Hierdoor worden de gevoelszenuwen tussen je middenvoetsbeentjes door compressie gepijnigd. Dit veroorzaakt een krampachtige, branderige pijn die ondraagbaar kan worden.
Lees dit eens: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/branderig-gevoel-…

Of kom eens langs in Amsterdam

Gr Marco-Paul
DutchBootFitter

Date your skis but marry your boots

en om te zien of je schoen te groot is kan jezelf makkelijk doen. Doe je schoenen aan met skisokken en sta recht op, raak je voorkant net met je grote teen? of heb je veel speling? heb je veel speling zijn je schoenen te groot.
nu ga je in ski stand staan, dus door je knieën buigen zodat je knieën boven je tenen zijn, normaal moet je tenen de voorkant niet meer raken.
Heb vorige week schoenen laten fitten.

en om te zien of je schoen te groot is kan jezelf makkelijk doen. Doe je schoenen aan met skisokken en sta recht op, raak je voorkant net met je grote teen? of heb je veel speling? heb je veel speling zijn je schoenen te groot.
nu ga je in ski stand staan, dus door je knieën buigen zodat je knieën boven je tenen zijn, normaal moet je tenen de voorkant niet meer raken.
Heb vorige week schoenen laten fitten.

Skippy79 op 13 jan 2020 08:34

Uhmmm, wat dacht je van een shell fitting doen? Dat wil zeggen zonder binnenschoen.

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

en om te zien of je schoen te groot is kan jezelf makkelijk doen. Doe je schoenen aan met skisokken en sta recht op, raak je voorkant net met je grote teen? of heb je veel speling? heb je veel speling zijn je schoenen te groot.

nu ga je in ski stand staan, dus door je knieën buigen zodat je knieën boven je tenen zijn, normaal moet je tenen de voorkant niet meer raken.
Heb vorige week schoenen laten fitten.

Skippy79 op 13 jan 2020 08:34

Uhmmm, wat dacht je van een shell fitting doen? Dat wil zeggen zonder binnenschoen.

Chrz!
D

dokteruk op 13 jan 2020 11:14

Shell fitting haalt bij te grote schoenen ook bijna niets uit.

Born to Ride

@Natan.Gootjes - sommige dingen die je vertelt klinken wat bekend in de oren. Ik ben de niet altijd zo gelukkige eigenaar van twee holle / hoge voeten. Een bootfitter is inderdaad de only way forward.

Dit filmpje geeft een goed overzicht van het type voeten en wat de typische problemen kunnen zijn:
https://youtu.be/xXFL5-JVUOo

en om te zien of je schoen te groot is kan jezelf makkelijk doen. Doe je schoenen aan met skisokken en sta recht op, raak je voorkant net met je grote teen? of heb je veel speling? heb je veel speling zijn je schoenen te groot.

nu ga je in ski stand staan, dus door je knieën buigen zodat je knieën boven je tenen zijn, normaal moet je tenen de voorkant niet meer raken.
Heb vorige week schoenen laten fitten.

Skippy79 op 13 jan 2020 08:34

Uhmmm, wat dacht je van een shell fitting doen? Dat wil zeggen zonder binnenschoen.

Chrz!
D

dokteruk op 13 jan 2020 11:14

Shell fitting haalt bij te grote schoenen ook bijna niets uit.

Matthias123 op 13 jan 2020 11:26

Dat klopt helemaal… maar als je wil weten of je schoenen te groot zijn kan je dat beter aan de shell meten ipv aan de hand van de binnenschoen bepalen of je tenen nu wel of niet de voorkant aantikken. En inderdaad,een te grote shell kan je niet kleiner maken…

Grtz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 13 jan 2020 13:03

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

maar het lijkt er op dat er te veel druk is op de wreef van je voet. Hierdoor worden de gevoelszenuwen tussen je middenvoetsbeentjes door compressie gepijnigd. Dit veroorzaakt een krampachtige, branderige pijn die ondraagbaar kan worden.
Lees dit eens: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/branderig-gevoel-…

Of kom eens langs in Amsterdam

Gr Marco-Paul
DutchBootFitter

Marco-Paul op 12 jan 2020 23:19

Hallo Marco-Paul,

Ik volg dit item met veel interesse, aangezien ik afgelopen vakantie precies deze ervaring had, die jij op je bootfitter blog beschrijft. Ik ben blij met de juiste diagnose voor mijn probleem, maar daarmee nog geen oplossing. Ik krijg dit probleem na een paar uur skiën als de techniek wat minder wordt en ik iets naar voren in mijn skischoenen glijd, ik vermoed dat dan de druk op mijn hoge wreef dan te hoog wordt. In de stoeltjeslift lukt het mij een tijdje om de pijn er uit te bewegen, maar op een bepaald moment werkt niets meer en moet ik stoppen van de pijn. Ik heb sinds de vakantie zelfs een paar iets gevoelloze tenen (wat zenuwschade, hopelijk tijdelijk).

Heb je wat standaard ideeën/ adviezen bij dit probleem, of blijft te ingewikkeld/ persoonlijk, en je vak is bootfitting, je hebt geen charitatieve instelling 😉. Ik woon in Groningen, dus even in Amsterdam binnen stappen is toch 400 km verder.

Ik heb nieuwe schoenen die goed passen (Voor het eerst schoenen op juiste lengte, terwijl mijn kuiten er ook in passen) wel wat ruimte op de wreef gemaakt/ gefit, omdat zonder deze aanpassing mijn voorvoet al na een kwartier sliep. Ik kreeg dit probleem, vermoed ik, omdat de nieuwe schoen toch iets ruimer werd in het dragen en ik wat naar voren schuif.

Iemand ideeën?
Groet Josanne

Wat de meeste hier zeggen. Ga naar een bootfitter of iemand die zijn vak verstaat. Aan de beschrijving te zien lijkt het of er geen eer meer te behalen is met je huidige schoenen. Zelf een vergelijkbaar probleem gehad wat betreft te grote schoenen. Moest altijd zoeken naar grip met afknelling en kramp tot gevolg. In Rotterdam (Norbert Maier Sport) me eens goed laten voorlichten en me schoenen laten aanmeten. In mijn geval heeft dit gewerkt. Op de forums worden zat namen genoemd van zaken die lijken te weten wat ze doen. Doe er je voordeel mee.

Schoenen zijn te groot waardoor je ze te strak zet met kramp als gevolg. Schoenen thuis aandoen heeft geen nut. De houding thuis is totaal anders dan de houding op de ski.

@Josanne De eerste vraag is altijd: heb je deze voorvoetklachten ook in het dagelijks leven bijvoorbeeld met fietsen, lang staan of tijdens andere sporten dan skiën.

De onderkant van je voet (planatire zijde) gaat branden cq. pijn doen als de gevoelszenuwen worden bekneld of erger, ‘afgekneld’. Dit komt vaak voor bij een voet met een hoge wreef (zgn cavus voettype). De druk op de wreef is dan hoog door de skischoen. Op de wreef zelf voelt dit niet zo pijnlijk omdat daar relatief weinig gevoelszenuwen zitten. Maar de zenuwen tussen je middenvoetsbeentjes dia gaan protesteren.

Een logisch idee is om de druk van de wreef af te nemen door middel van een schoenaanpassing maar soms helpt dit niet. Wat ook zou kunnen is dat door de stand van je voet of door een andere oorzaak jij last hebt van een zogenaamd tarsaal tunnel syndroom. Aan de binnenkant van je voet wordt dan de zenuw afgekneld.

Om dit vast te stellen zou je toch even langs moeten komen of naar een podoloog in de buurt gaan.

Marco-Paul

null

Date your skis but marry your boots

Misschien is het al gezegd, maar begin eens bij de pedicure. Ook aan te raden als je niet op wintersport gaat. 😉

Zenuw tussen de middenvoets beentjes kan ook bekneld komen te zitten door een doorgezakt middenvoets beentje. Ik heb het zelf namelijk en met veel skischoenen problemen gehad toen ik nog huurde. Goed passende schoenen zijn dus een must voor pijnvrij skiën.

Ik ben bij Norbert Maier geweest in Rotterdam en ski nu pijnvrij. Hij heeft me prima geholpen - echt een vakman.

In mijn dagelijkse schoenen heb ik steunzolen - in mijn skischoenen heb ik Superfeet zooltjes met verhoogde hak ivm korte achillespezen en kuitspieren. Ook op advies van Norbert Maier

*bericht bewerkt door RenSas op 16 jan 2020 20:24

Plaats een reactie