Advies ski's beginner

dirkmuis8 januari 2020 · 09:41

Wij gaan binnenkort skiën. Voor mijn vrouw voor het eerst.
Alle materialen hebben we op ski's na. Nu kunnen we
-huren in Oostenrijk (kosten zo'n 80 euro voor een week)
-huren in Nederland met optie tot koop (kosten 80e huur maar worden verrekend bij eventuele koop)
-2e hand kopen in een speciaalzaak
-2e hands kopen op marktplaats

Omdat het de eerste keer eigen ski's is willen wij geen fortuin uitgeven. Nieuwe ski's lijkt dan al vrij kansloos. Hooguit nieuwe wed'ze die in de buurt komen.
Op marktplaats kom ik dan vaak ski's tegen die wat ouder zijn.

Is het wel verstandig om oude ski's over te nemen om zijn de technieken inmiddels achterhaald en ben je beter af met een setje wed'ze?
Het is als beginner ook erg lastig kiezen omdat je nog geen enkele voorkeur hebt. Het enige is dat je onervaren bent.

miepmiep8 januari 2020 · 09:50

Ik zou persoonlijk de allereerste keer skies huren .
Ook niet de duurste optie nemen.

Veenhoorn8 januari 2020 · 09:50

mijn tip zou zijn om de eerste paar jaar voor je vrouw toch gewoon te huren. Zij gaat (als het goed is) grote stappen maken en een instap-/beginnerski is dan al snel achterhaald.

Voor jou zelf kan ik het wat moeilijker inschatten. Als jij ook nog in de beginnerscategorie valt, adviseer ik ook om te huren. Ben je net wat verder (niveau 4 a 5 of verder) zou je hier advies in kunnen winnen. Maar ook dan geldt dat je (vaak) ski’s kunt huren op locatie en deze tegen gereduceerd tarief en/of in aftrek van de huurkosten over kunt kopen. Probeer dan wel meerdere ski’s uit. Bevalt de prijs welke je moet betalen na huur je niet, dan kun je deze alsnog gaan zoeken op internet.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.
dirkmuis8 januari 2020 · 09:56

Ik heb zelf al ski’s en ben net geen beginner meer. Ik had het geluk dat een vriend nieuwe ski’s kocht en die van hem prima zijn voor mij op dit moment.
Voor mijn vrouw keken wij vooral naar de huurprijs waarbij ik dacht dat je dan wellicht net zo goed kunt kopen. Als je 2 jaar huurt voor 160 euro dan kun je ook kopen voor 160 euro was het idee.

Het huren en dan tegen gereduceerd tarief kopen lijkt dan nog de beste optie. Dit kan natuurlijk gewoon in NL of in Oostenrijk zelf. Voordeel in Oostenrijk is dat je huurt voor de dagen dat je ze gebruikt en in NL voor de hele periode dat je weg bent.

Sjaak278 januari 2020 · 10:28

Als je niet precies weet wat te kopen, dan zou ik MP voorlopig even overslaan, veel mensen denken nog goud op zolder te hebben liggen met ski’s van 10 jaar oud. Tweedehands bij een speciaalzaak is dan al beter, omdat je dan professioneel advies krijgt.

Ik zou nu nog lekker huren en even opletten wat voor ski ze meekrijgt, bevallen die dan weet je een beetje welke richting je moet zoeken en kan eventueel hier op het forum ook een beter advies worden gegeven.

Children of winter never grow old
SleeVanEee8 januari 2020 · 12:12

Als je één week op wintersport gaat, dan is huren de goedkoopste oplossing. Zeker online zijn er vaak goede deals te vinden. Vorig jaar heb ik in het Zillertal (Finkenberg) zo’n €70 betaald voor een paar beginnerski’s voor mijn vriendin.

Ga je vaker, dan is kopen een optie. Kijk dan naar overjarige modellen, bv deze Head Pure Joy voor je vrouw. Binnen 1 jaar terug te verkopen aan de winkel voor 65 % van de prijs (kost je dus €85).

https://www.herqua.nl/dames/ski/ski-s/all-mountain/head-best…

Quisa28 januari 2020 · 14:58

Ik zou:

• sowieso niet op Marktplaats kijken, das vaak oude achterhaalde rommel
  • je realiseren dat een beetje fijne, (ex-rental) tweedehands ski rond de 250 euro gaat kosten. Je kunt daar zo’n 3 jaar van huren, daarna heb je het er uit (als je een goedkoop huur pakket neemt)
  • als je vrouw en jij een beetje ontwikkelen, je echt snel uit de beginnersski’s groeit

Wat ik zou doen:

• optie 1: echt nog even huren dit jaar. Lekker geld investeren in lessen. Als beginner weet je namelijk nog niet zo goed waar je naar op zoek bent en ligt een miskoop op de loer (dat je over ~2 jaar gehindert wordt in je vooruitgang door je ski’s)
  • optie 2: als je echt graag zelf materiaal wil: huur en doe dan niet het allergoedkoopste pakket, maar een duurder pakket. Ga die week skien en ga eens een paar keer terug om ski’s te wisselen en kijk welke het best bevalt. Grotere kans dat je wat koopt waar je een tijdje op vooruit komt. Risico: je dame is zo’n beginner dat ze waarschijnlijk nog niet weet waar ze naar op zoek is.

Kortom: ik denk dat, als het je om het geld te doen is, nog niet heel veel uitmaakt of je nu een jaar huurt of koopt. Ik zou 't nog even aankijken.

Gek genoeg: ik heb laatst toevallig op een paar Wed’ze ski’s geskied en had veel slechter verwacht… ze waren lang niet gek.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy
19728 januari 2020 · 21:15

]Ik heb nog een setje Atomic vantage x75 staan.
Skies zijn van 2016/2017
Lengte 156.
Zijn prima skies om een paar jaar vooruit te kunnen.
Prijs ligt lager dan huren

*bericht bewerkt door 1972 op 08 jan 2020 21:17

Plaats een reactie