Breed inzetbare skibril

Goedendag (mede-) wintersporters,

Vanwege vergeten inloggegevens even een nieuw account aangemaakt.

Ben twee jaar geleden m'n helm & bril vergeten in het appartement en laat me daar dus net afgelopen jaar pas achter zijn gekomen toen ik alweer aan het inpakken was voor dat jaar. Gelukkig had iemand nog een setje over en heb daar dus gebruik van kunnen maken. Op zich ging dit prima maar ik had wel moeite met de wisselende weer- en lichtcondities. Nu ben ik voor dit jaar dus eigenlijk wel weer een beetje aan het kijken naar, in ieder geval, een nieuwe skibril. Voor mij is het voornaamste criterium dat deze voor wisselende condities geschikt moet zijn, ik ski zonder rugzak en heb dus geen zin om 2/3 verschillende brillen/lenzen bij me te hebben. Verder zie ik graag zoveel mogelijk contrast in de sneeuw, met name bij bewolking. Nu weet ik dat je voor het beste zicht eigenlijk meerdere lenzen bij je zou moeten hebben maar daar zal ik dus een compromis op moeten maken. Heeft iemand tips/ervaringen met dergelijke brillen? Heb op zich niet echt een vastgesteld budget maar het moet wel redelijk blijven.

Alvast bedankt,

Ik denk dat bijvoorbeeld de nieuwe photochromische Julbo Cyrius cat 1-3 een goede optie voor je is.

Oakley Prizm lenzen ( Snow Sapphire Iridium), even geleend, super fijn beeld, maar duur.

Bolle, heb ik een bril van getest, met Aurora lens: fijn beeld, iets minder dan de Oakley maar ook veel vriendelijker qua prijs te vinden.

https://www.bolle.com/themes/default-bootstrap/pdf/TABLEAU-E…

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 09 jan 2020 13:54

Wat is redelijk qua budget. Ik heb een lichtadaptieve bril gehad van Scott en er één gepast van Carrera. Beiden bieden brillen aan van rond de €120.
Qua prestaties is het eigenlijk niet alles, want met name bij slechter weer mis je toch wat contrast.
Je kunt overwegen om toch twee brillen aan te schaffen. Bij de Decathlon heb je redelijke brillen voor schappelijke prijzen. Doet het toch beter dan een compromis.

Wat @Bennie zegt. fotochromische lenzen zijn een compromis. Misschien toch overwegen om een rugzak(je) te gaan dragen :-P

When life gets too complicated.... SKI

Inderdaad, tegenwoordig hebben veel merken een meekleurende lens (met verschillende varianten van het woord photochromatisch).
Weet je een beetje hoe donker je wil hebben?
Voor de volledigheid, dat wordt gemeten in percentage zichtbaar licht transmissie (Visual Light Transmission, VLT).
10% is een super donkere ‘gletscher’bril (cat 4)
Ik heb een tijd een lens gehad met 23%, (categorie 3) en dat was bijna altijd wel te doen.(o.a. door de uitstekende Chromapop contrast techniek).
Voor bewolkt weer, onder de bomen, met vallende sneeuw hebben storm lenzen tussen de 50 en 65% VLT (categorie 1)
Behalve de hoeveelheid licht die een lens doorlaat, maakt ook de kleur uit, sommige kleuren zijn meer Allround dan andere, en met name bij slecht weer zijn roze of gele lenzen beter.

Smith heeft ook een paar photo chromatische lenzen, met de Chromapop techniek.

Ik het nu de I/O Mag XL, met De Photocromic Chromapop Rose flash, die gaat van 30-50% VLT, dat is (voor mij) voldoende voor alles behalve de zonnigste dagen op de top.
Voor de zonnige dagen buiten de bomen zit er dan een Chromapop Sun Blackout bij, 12%VLT.

Ski je ook in het bos of alleen op de piste?
Indien het laatste, dan is de Chromapop Photochromic Red Mirror misschien wel de beste keus, die heeft 20-40%VLT. Voor de echte slecht zicht dagen zit er dan een Storm lens bij.

Overigens past een losse lens makkelijk in de jas zak, daar heb je geen rugzak voor nodig.

https://www.smithoptics.com/de/Root/Men%27s/Goggles/Snow/I-O…

*bericht bewerkt door Slim op 09 jan 2020 15:07

Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties. Ik heb er even snel doorheen gelezen en zal van het weekend even de tijd nemen om een geschikte bril uit te zoeken. Met redelijk geprijsd had ik toch wel gehoopt iets voor onder de 100 euro te vinden, maar zo op het eerste oog lijkt dat niet heel realistisch.

Ik heb, na veel research, ook voor dit seizoen een nieuwe bril gekocht. Ik heb een lens met 23% VLT, en die kan bijna altijd. Ik heb er een slecht weer lens bij (50% VLT), maar daarvan weet ik 's ochtend wel of ik die die dag nodig heb, zodat ik de praktijk ook geen extra lens mee hoef te nemen. Ik vond de photochromatische lens van Smith (die tussen 20% en 40%) ook interessant, maar die had snowcountry niet voor de 4d mag.

Helaas heb ik op dag één een kras op mijn spiksplinternieuwe lens gekregen. Dat betekent dat ik die ga vervangen en als ik ergens die 20-40 lens kan vinden, koop ik die, ik denk dat dat voor dat middenbereik prima werkt, maar ben wel blij met mijn slechtweer lens. Die is dus 50% en werkte prima in whiteout en sneeuw in de praktijk.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eens dat fotochromisch een compromis is, maar als je echt maar met 1 lens op pad wil is dat een prima oplossing. Bij bijvoorbeeld Bever verkopen ze Salomon fotochromische goggles cat 1-3 die helemaal niet zo duur zijn. M’n skimaatje heeft er zo één en is daar prima tevreden mee.

Die Smith I/O mag/ 4d mag zijn gruwelijk duur, maar een gewone I/O is wel te vinden voor net iets boven de € 100. Met een everyday lens kan je meestal uit de voeten en voor de slechte dagen zit er meestal een storm rose bij. Zo vaak hoef je dan echt niet te wisselen en dan heb je geen compromis maar topspul.

Ik geloof niet zo in 1 lens voor alles. Ik heb zelf een redelijk donkere photochromatische lens en die gebruik ik eigenlijk alleen in het naseizoen.

Van Oakley heb ik de Prizm en dan de twee lichtste varianten: de Rose en de Hi Pink. De laatste is voor kans op sneeuw/mist, de eerste gebruik ik normaal.

Het is mij namelijk in gebruik opgevallen dat een donkere lens ook bij zonnig weer te weinig detail geeft in de schaduw. Waar de lichtere lens op zichzelf nog genoeg beschermd tegen de zon in dec-maart.

Maar 1 lens voor alles: dat is sowieso een utopie.

@Roy83 Die Salomon fotochromische goggles cat 1-3 heb ik ook. Nou ik vindt het 30x niks. In de zon etc. prima maar in de sneeuw/mist absoluut geen category 1. Ben bijna voornemens om maar gewoon een doorzichte te pakken voor sneeuw/mist dagen want veel brillen / viziers die ik heb gehad geven mij geen contrast met sneeuw/mist condities.

MW Janssen

@Roy83 Die Salomon fotochromische goggles cat 1-3 heb ik ook. Nou ik vindt het 30x niks. In de zon etc. prima maar in de sneeuw/mist absoluut geen category 1. Ben bijna voornemens om maar gewoon een doorzichte te pakken voor sneeuw/mist dagen want veel brillen / viziers die ik heb gehad geven mij geen contrast met sneeuw/mist condities.

mwjanssen op 10 jan 2020 15:50

Precies dit. Ik heb kort geleden een lens besteld met een VLT van 84%.

When life gets too complicated.... SKI

Julbo Reactiv 17%-75%. En allerlei varianten.

@Alex, wow 84%, dat is echt bijna doorzichtig! Zou voor mij denk ik alleen in de schemering gebruikt worden.
En @DSVier, en anderen, het is niet alleen hoe donker de bril is die uitmaakt.
Onze ogen zijn heel goed in het aanpassen aan verschillende lichtsterktes. Dus zolang een bril de hoeveelheid licht kan reduceren tot een aanvaardbaar niveau voor je ogen is dat al gauw goed.
Ook met mist en sneeuw is er vaak nog best veel licht, het is het gebrek aan contrast dat het probleem is.

Dat is denk ik ook wel het probleem met photochomatische lenzen, ze kunnen wel donkerder of lichter worden, maar de kleur veranderd niet, en strak blauwe hemel met hard licht is heel wat anders dan vallende sneeuw tussen de bomen.

*bericht bewerkt door Slim op 10 jan 2020 17:19

@Alex, wow 84%, dat is echt bijna doorzichtig! Zou voor mij denk ik alleen in de schemering gebruikt worden.
En @DSVier, en anderen, het is niet alleen hoe donker de bril is die uitmaakt.
Onze ogen zijn heel goed in het aanpassen aan verschillende lichtsterktes. Dus zolang een bril de hoeveelheid licht kan reduceren tot een aanvaardbaar niveau voor je ogen is dat al gauw goed.
Ook met mist en sneeuw is er vaak nog best veel licht, het is het gebrek aan contrast dat het probleem is.

Dat is denk ik ook wel het probleem met photochomatische lenzen, ze kunnen wel donkerder of lichter worden, maar de kleur veranderd niet, en strak blauwe hemel met hard licht is heel wat anders dan vallende sneeuw tussen de bomen.

Slim op 10 jan 2020 17:15

Vrijwel alle chromatische lenzen (die ik ken) hebben een roze, rode, gele, oranje of bruine kleur. Juist bedoeld als contrastverhogend. Julbo is zelfs overgestapt van geel naar roze/rood. (De nieuwste reactieve heeft naast rood gelukkig ook weer geel). Alleen grijs is niet contrastverhogend. Voor cat 4 wordt meestal grijs gebruikt.

Een overjarig model bril van Bluetribe kopen. Er zitten 2 lenzen bij. Eentje voor de zon en een oranje voor het mindere weer. Kun je makkelijk wisselen en meer dan prima voor de recreatieskiër. Na het seizoen ben je voor €50 klaar.

*bericht bewerkt door Skizoeker op 10 jan 2020 23:35

Alleen vandaag 50 euro en blijkbaar een goede bril met 2 lenzen voor de prijs:
(ook op deze site getest)

https://www.ibood.com/sports-fashion-nl/nl/

(

Van de week de Julbo Fusion reactiv aangeschaft nu in de sale bij Ekosport scherpe prijs voor een goed merk met photochromatische lens cat 1-3 17%-75%
https://www.ekosport.nl/julbo-fusion-noir-reactiv-performanc…

*bericht bewerkt door Zorba op 11 jan 2020 08:53

Onze ogen zijn heel goed in het aanpassen aan verschillende lichtsterktes. Dus zolang een bril de hoeveelheid licht kan reduceren tot een aanvaardbaar niveau voor je ogen is dat al gauw goed.
Ook met mist en sneeuw is er vaak nog best veel licht, het is het gebrek aan contrast dat het probleem is.

Slim op 10 jan 2020 17:15

Misschien dat het aan mijn ogen ligt, maar ik heb dat gevoel dus niet. Vandaar dat ik de keuze heb gemaakt zoals ik die heb gemaakt.

Maar dat is wellicht voor iedereen anders. :)

@Alex, wow 84%, dat is echt bijna doorzichtig!

Slim op 10 jan 2020 17:15

Klopt, hij is bijna doorzichtig. Ik heb vorig seizoen een keer een moment gehad dat het zo mistig was dat mijn VLT 65% lens het niet trok.

When life gets too complicated.... SKI

Alleen vandaag 50 euro en blijkbaar een goede bril met 2 lenzen voor de prijs:
(ook op deze site getest)

https://www.ibood.com/sports-fashion-nl/nl/

(

4frank2 op 11 jan 2020 08:31

Bedankt voor de tip. Zou het nog veel uitmaken welke van de kleurcombinatie je zou kiezen?

Alleen vandaag 50 euro en blijkbaar een goede bril met 2 lenzen voor de prijs:

(ook op deze site getest)

https://www.ibood.com/sports-fashion-nl/nl/

(

4frank2 op 11 jan 2020 08:31

Bedankt voor de tip. Zou het nog veel uitmaken welke van de kleurcombinatie je zou kiezen?

Bierkapitan op 11 jan 2020 20:09

Geen idee. Noemde het alleen omdat die op deze site getest was en en voor 119 euro ‘prima prijskwaliteit’ werd genoemd. Ken de bril zelf niet.

https://www.wintersport.nl/materiaal/skibrillen/product/sinn…

https://www.glisshop.nl/skibrillen/oakley/line-miner-matte-b…

Ik lees toch wel heel veel goeds over de, met name roze Oakley Prizm, lenzen bij slecht(er) weer. Nu kwam ik de bovenstaande bril tegen. Is dit een dergelijke variant of zou ik me in dit geval laten foppen door de kleur aan de buitenkant? En is dit wel een variant Ik zie zo onderhand door de brillen het zicht niet meer. Zoveel type lenzen/ categorien en ook weer per merk verschillende modellen met elk weer een bijbehorende serie lenzen.

null

null

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 12 jan 2020 22:05

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/09166ca6670976a046e8e55b...
Volg! Ik ben ook op zoek naar een goede nieuwe bril.

Mijn oog viel op de nieuwe Sin Valley bril van Sinner met Sintec lens.

Nadeel van deze is dat de lens gewisseld moet worden,

De line miner is ook eentje in mijn overwegingslijstje.
Ben benieuwd naar ervaringen.

*bericht bewerkt door JB991 op 12 jan 2020 22:44

Oke ik weet nu ongeveer wat ik wel wil hebben, en heb inmiddels ook een redelijk goed idee van het lenzenoverzicht van in ieder geval de Oakley skibrillen. Denk dat ik toch maar iets meer uitgeef aan een Oakley met twee verschillende lenzen. Je zult er immers vele jaren plezier aan kunnen hebben. Met welke twee lenzen zou je in de meeste omstandigheden wel terecht kunnen? Bijv Black Iridium & Prizm Rose, Sapphire/Jade/Torch & Hi Pink/Persimmon of wellicht een andere combinatie?

@Bierkapitan

Ik kan je uit eigen ervaring meegeven dat de Oakley Prism Rose + Black Iridium een combinatie is die me zeer goed bevalt. Deze combinatie werd als set aangeboden via een bekende blauwe webshop, alweer enkele jaren terug ;)

Bij zonovergoten dagen op hoogte kies ik voor de zwarte lens, en voor vrijwel alle andere omgevingen voor de Rose lens. Die geeft heel goed zicht en contrast, ook bij relatief veel zonlicht.

De prijs is wel iets hoger dan gemiddeld, maar ik ben er erg blij mee!

Ik heb geen Oakley, wel een Anon. Met een donkere en lichte lens altijd voldoende gehad. Voordeel van de Anon die ik heb vind ik dat je ze heel snel kan wisselen omdat ze met magneten vast zitten. Systeem van Oakley lijkt ook redelijk makkelijk, maar mijn goggle hoef ik niet eens af te doen om te wisselen. Merk dat het soms best prettig is als het ineens bewolkt raakt in de middag bijv.

@Bierkapitan

Hindrik skiet met Black en Rose. Waarbij black alleen gebruikt wordt op zonovergoten dagen op hoogte. Gemakshalve zeg ik dan 20%-80% met de rose. Slim ski standaard met Rose en alleen bij slecht weer met Hi pink. Ikzelf ski met jade iridium 80% en 20% met hi pink. Het is dus afhankelijk van je eigen voorkeur wat je fijn vind (en hoe gevoelig je ogen zijn). Wat je dus ook kunt doen is een inschatting maken voor welke combi je wil gaan. Nu een setje kopen met de meest gangbare lens. En voor je verjaardag, sint, kerst vaderdag enz een aanvullende lens vragen.

Let bij aanschaf wel op dat er een Prizm lens bij zit. Als je blind voor een lage prijs gaat, dan kan er wel eens de standaard lenzen bij zitten.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties. Ik heb er even snel doorheen gelezen en zal van het weekend even de tijd nemen om een geschikte bril uit te zoeken. Met redelijk geprijsd had ik toch wel gehoopt iets voor onder de 100 euro te vinden, maar zo op het eerste oog lijkt dat niet heel realistisch.

Bierkapitan op 10 jan 2020 11:03

Ik heb 2 brillen van de LIDL. 1 voor mooi weer (zilver of goud coating ) en 1 voor slecht weer. (oranje rood). 2 x 7,99. Ik heb er geen klagen over. Hoe je het ook wendt of keert bij slechte omstandigheden zie je gewoon weinig tot geen contrast.
Als er krassen opzitten of als ik m verlies, is er geen man overboord, koop gewoon weer een nieuwe.
Ze zitten perfect en de kwaliteit is goed, zeker voor dat geld.

Plaats een reactie