DIY klem om skis te waxen en slijpen

Ik heb een beetje zitten knutselen om een goedkope, maar praktische inklemming te maken om zelf mijn skis te waxen en slijpen.

Hierbij het resultaat:

null

Benodigdheden:

  • Plankje van 7cm breed, 18mm hoog, gevormd naar de vorm van je meest gebruikte skischoen
  • Klein plankje van 7cm breed, 12mm hoog (hard hout)
  • Enkele houten blokjes
  • Stukje schuimrubber of ander zacht materiaal om de bovenkant van je skis niet te bekrassen
  • Enkele nageltjes, boutje, moet, rondsel.
  • 1 lijmklem

Inklemming om te waxen wanneer je een korte tafel hebt.
De lijmklem zorgt voor een beetje voorspannig zodat alles stevig tegen de tafel aangedrukt wordt en niet kan verschuiven.

null

Inklemming om te waxen wanneer je een lange tafel hebt en de binding dus altijd boven de tafel moet blijven.
Bij voorbeeld op locatie als je in de skilocker enkel een brede zitbank als werkopervlak zou hebben.

null

Iklemming voor slijpen.

null

null

In de praktijk is deze opstelling uiterst stabiel en zeer compact om mee te nemen.

Gekende beperkingen:

  • Als je meerdere skis hebt waarvan de bindingen afgesteld staan voor verschillende schoenen, moet je ofwel apparte plankjes maken voor elke schoen ofwel de binding verstellen voor het onderhoud (en correct terugplaatsen achteraf). Je zou ook zonder al te veel moeite een verstelbare versie van het plankje kunnen maken.
  • bij het slijpen ligt de ski iets verder weg van je lichaam.
  • voor het inklemmen om te slijpen is de workmate wel handig (horizontale klem.
    (voor de laatste 2 punten zou ik wel een oplossing kunnen verzinnen, maar tot nu toe heeft me dit nog niet erg gestoord.
Glide on!

Nog een nadeeltje: je vers geslepen kant ligt op je werkbank 😱.

En je hebt eigenlijk twee schoenplaten nodig zodat je die niet moet vervangen als je één ski gewacht hebt en die opzij zet.

Nog een nadeeltje: je vers geslepen kant ligt op je werkbank 😱.

En je hebt eigenlijk twee schoenplaten nodig zodat je die niet moet vervangen als je één ski gewacht hebt en die opzij zet.

Morzel op 10 jan 2020 14:10

ivm zijkant: de werkbank is van zacht hout, dus ik denk dat de staalkant hier wel tegen zal kunnen (en anders steek je er een stuk rubber tussen).
Je moet natuurlijk wel kijken dat je geen bramen op je werkoppervlak laat slingeren.

Ivm uitklikken tijdens het waxen: dit valt heel goed mee.
Heb voor mijn verlof 2 sets onder handen genomen (4 skis dus) en moest dus herhaaldelijk wisselen (1 reeks waxen, daarna 1 reeks schrapen).
Voordeel van de schoenplaat is ook dat de skistoppers automatisch volledig ineengeplooid worden en je dus niet moet sukkelen met rubbertjes (en je iets krom kan trekken als je te enthousiast te werk gaat).

Een goede set echte klemmen zal natuurlijk altijd beter werken.
Daar zit ook wat meer R&D en ervaring in dan ik op een avond in mijn eentje in mijn kelder kan verzinnen.

Glide on!

Netjes geknutseld 👍👍.
Ikzelf heb ook een workmate om te waxen en slijpen ,maar heb wel waxklemmen.
Deze heb ik bij de decathlon vandaan van vola
Zijn vrij stevig en netjes. Voor het remmetje van je ski zit er elestiekjes bij zodat deze niet boven je ski uitsteken😉.

Verders knap geknutseld diy is cool🤓😉

Ziet er goed uit! Het is dat ik ze bijna klaar heb voor dit jaar, maar gezien de hoeveelheid gevloek die dat mij altijd kost kan ik dit wel eens gaan na-apen voor volgend jaar.

@Vivace: ik onderhoud ondertussen ski’s voor 3 verschillende schoenmaten. Een aanpasbare pseudo-schoenzool zou misschien nog een goeie upgrade zijn.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 10 jan 2020 16:33

Wat is erop tegen om de bindingen even te verschuiven?
(natuurlijk achteraf niet vergeten terugzetten + voorwaardse druk controleren met de correcte schoenen)?

Glide on!

Wat is erop tegen om de bindingen even te verschuiven?
(natuurlijk achteraf niet vergeten terugzetten + voorwaardse druk controleren met de correcte schoenen)?

Vivace op 11 jan 2020 20:05

Dat sommige bindingen niet te verschuiven zijn?
Mn bindingen op Ispeed Pro, Head Kore en Volkls zijn geboord en niet te verstellen zonder opnieuw te boren.

Voor deze skis is het natuurlijk duidelijk.
Maar kan het veel kwaad als je ze wel versteld hiervoor (in verhuurzaken zullen ze wekelijks versteld worden, in sommige gevallen wel met specifieke bindingen voor de verhuur)?

*bericht bewerkt door Vivace op 11 jan 2020 21:30

Glide on!

Wat is erop tegen om de bindingen even te verschuiven?

(natuurlijk achteraf niet vergeten terugzetten + voorwaardse druk controleren met de correcte schoenen)?

Vivace op 11 jan 2020 20:05

Dat sommige bindingen niet te verschuiven zijn?
Mn bindingen op Ispeed Pro, Head Kore en Volkls zijn geboord en niet te verstellen zonder opnieuw te boren.

ieniemienie op 11 jan 2020 20:11

Klopt niet helemaal: mijn Volkls zijn prima te verstellen, maar wél met schroevendraaier ;) (dus is elke keer een beetje gedoe)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Wat is erop tegen om de bindingen even te verschuiven?

(natuurlijk achteraf niet vergeten terugzetten + voorwaardse druk controleren met de correcte schoenen)?

Vivace op 11 jan 2020 20:05

Dat sommige bindingen niet te verschuiven zijn?
Mn bindingen op Ispeed Pro, Head Kore en Volkls zijn geboord en niet te verstellen zonder opnieuw te boren.

ieniemienie op 11 jan 2020 20:11

Klopt niet helemaal: mijn Volkls zijn prima te verstellen, maar wél met schroevendraaier ;) (dus is elke keer een beetje gedoe)

Quisa2 op 12 jan 2020 09:16

Ik heb het toch over “mijn” skis? Dus wat klopt daar niet aan?

Ziet er goed uit. En thanks voor het voorbeeld, je brengt me op ideeën!

Plaats een reactie