Val Cenis 21 maart met spoed hulp, tips gevraagd

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

Het lijkt er steeds meer op dat wintersport voor mij toch een grote kans maakt om door te gaan, ik ga normaal 3de week van januari en nooit in maart en we gaan nu de 21ste
Met onze ogen gericht op Val Cenis!
WIE kent dit gebied en kan er wat over zeggen het dorp ligt op 1400 meter hoogte
Is dit een risico eind maart? En voor iedereen die altijd rond eind maart gaat wat kan ik verwachten kwa condities!?
@Rogier ik hoop dat jij me hierin voornamelijk wat kan helpen met info en tips ! 😁

We zijn er een paar jaar geleden geweest in maart en toen, pistes wit, rest groen en vanaf halverwege ong waterskiën. Topics van toen zijn nog wel ergens te vinden. Wat je dit jaar zou gaan treffen kan niemand iets zinnigs over zeggen. Ik zou me alvast druk gaan maken als ik jou was ;)

Zit niet zo te miepen. Gewoon boeken. Met de skipas Haute Maurienne kun je altijd uitwijken maar eind maart is over het algemeen gewoon nog sneeuwzeker genoeg, desnoods met kunstsneeuw. En op hoogte (2000m) is de sneeuwhoogte dan vaak het dikst van de hele winter.

Mr. Slow

Het ligt voornamelijk op noordhellingen. Sneeuw ligt er normaal gesproken meer dan genoeg in die periode. In het dal kan het in de middag wat zacht zijn. Niets om je druk over te maken. Maar zo te horen gaat alles weer helemaal goed met je. Je bent nog niets veranderd 😉

Born to Ride

@Userd wat vond je van het gebied?

Prima gebied, Termignonkant interessanter dan Val Cenis kant en de skipas waarmee je steeds een dag in een ander deelnemend gebied kant skiën is zeker een toevoeging. Alleen, Aussois was toen bijv niet te doen want geen sneeuw. La Norma en Bonnevalle hadden dan weer sneeuw genoeg. Zou er best nog eens heen gaan iig. Zoek de topics van destijds even op, daar staat eea beschreven.

*bericht bewerkt door Userd op 10 jan 2020 19:52

Ben drie keer in Val Cenis geweest, twee keer eind februari/begin maart en één keer medio januari (toen het dik -20 was), dus over eind maart kan ik qua sneeuwzekerheid niets zeggen. Maar toen wij er waren lag er altijd ruim genoeg sneeuw, en aangezien het inderdaad helemaal op het noorden ligt, blijft dat echt wel even liggen.

Het is een leuk, weids gebied met voldoende afwisseling. De mooiste pistes van het gebied liggen wat mij betreft boven Termignon. Vanaf Replat des Canons (check de webcam) neem je één van de twee (lange) sleepliften om daar te komen. Die pistes en ook de boardercross zijn super, maar ook boven Lanslebourg en Lanslevillard kun je geweldig skiën.
Ik zou er zo terug gaan :)

Als je nog vragen hebt, laat maar weten.

Sneeuwzeker gebied. In t dal zal t wel slush zijn dan. Maar verder prima. Idd met eskimopas uitbreiding ook wel leuk maar t schijnt.

Ik zit er een week eerder. T wordt mijn 3e of 4e keer daar. Bevalt altijd goed. Wel gemoedelijk gebied

Freerider mag toch gaan paniekeren deze winter🥳🥶

Ik zou meteen omboeken naar Valtho voor betere sneeuw die periode☃️

LA NORMA😍☃️

Maar het belangrijkste: je kunt wellicht gaan! Wat is nu de oplossing? Vrouw en kind mee?

Wij zijn er drie keer begin april geweest (eerste week paasvakantie) en altijd heel goed kunnen skiën. Pistes liggen naar het noorden gericht waardoor de sneeuw het tot ver op de dag redelijk goed houdt.

Freerider mag toch gaan paniekeren deze winter🥳🥶

Ik zou meteen omboeken naar Valtho voor betere sneeuw die periode☃️

Piefke op 10 jan 2020 23:16

Ik was er niet zeker van, maar da’s inderdaad dezelfde?

Meen van hem eerder gelezen te hebben dat die paniekzaaierij achter hem lag.

Kom op, @freerider, laat ons weer meegenieten ;)

Edwin van Riel

Maar het belangrijkste: je kunt wellicht gaan! Wat is nu de oplossing? Vrouw en kind mee?

Harm op 10 jan 2020 23:43

Vergeet ook niet effe de juiste kostenberekeningsformule mede te delen. 😉
Veel fun @freerider

Born to run. B.S.

En wat met Bad Kleinb… in het Landalpark?

Keuzestress??? 😅😄😃😂

Born to run. B.S.

Wij gaan al veel jaren naar val Cenis de laatste jaren steeds in de paasvakantie is begin april. Wij hebben elk jaar heel goed kunnen skien zelfs de dalafdaling was nog steeds open al was het soms echt wel waterskien.
Wij nemen dan ook dikwijls de bus terug naar ons appartement nadat we met de vieux molin naar beneden zijn gekomen.
Wat de eskimopas betreft die bestaat bij mijn weten niet meer. Maar bij aanschaf van een 6-daagse skipas is die optie nu gewoon inbegrepen.
Dit jaar 4 april zitten we er weer.

Wij zijn al 4 keer geweest. Een minder gekend gebied dat vooral betaalbaar is, zowel wat logement als skipas-prijs betreft. Het gebied is zeer goed bereikbaar doordat de A43 (2-vaks) tot op ±25km (Modane) van je bestemming komt. Je vind er veel rustige, stille gezinnen en na 20u kan je er een muis horen lopen. Geweldig om even te bekomen van alle drukte. Voor de feestjes en Après-ski moet je er zeker niet zijn. De locals zijn bescheiden en vriendelijk.
De pistes zijn voornamelijk NW georiënteerd waardoor er weinig zon is op de pistes. Het gebied ontvangt ook iets moeilijker sneeuw doordat heel wat blijft hangen in de gebieden ernaast maar eens het er heeft gesneeuwd blijft het lang liggen. Vrienden die in het naburige Aussois skieden kwamen eens langs voor een dag en noemden het de diepvries :-). De pistes zijn van goede kwaliteit, afwisselend en vooral genoeg uitdagend. Voor wie zoekt naar een heel rustig, goed bereikbaar, maar kwalitatief skigebied om echt te gaan skiën en niet in de zon te liggen is dit een prima keuze. Maar vertel het niet voort ;-) Zo houden we het daar rustig en betaalbaar ;-)

Prima gebied, dit jaar niet geweest, maar misschien gaan we volgend jaar tóch weer. Vrienden van ons gaan al jaren elke paasvakantie (soms pas half april!) naar Bonneval en dat is elk jaar nog goed geweest, daar kun je dus ook met een 6daagse pas een dag heen. Het is geen heel hoog gebied, maar half maart heb je meer kans op betere condities dan met kerst. Verder zou ik ook even de reviews hier op de site lezen.

iedereen dank voor de reacties!, heb nu een beter beeld gekregen betreft het gebied en de condites eind maart…
Er hangen webcams in het dorp die terug gaan naar maart 2019 en dat met andere youtube filmpjes maakte mij het meest duidelijk dat ik hier niet eind maart wil zijn, groen dal met witte papsneeuw linten die ook nog eens vrij vlak zijn, niet te vergeten dat we meerdere malen de escargot(slak) piste moeten nemen om bij een lift te komen en om terug naar de accomodatie te komen.
Dat tesamen met oude liften en vele sleefliften heeft mij niet kunnen overtuigen om hier te boeken.
Wintersport is ook in de sneeuw buiten spelen met de kinderen en tot rust komen in de skilift en genieten van het uitzicht.

Inmiddels hebben we La Plagne geboekt een gebied waar ik ook meerdere malen ben geweest en dat voelt qua hoogte en infrastructuur een heeeel stuk beter aan om eind maart heen te gaan :)
De euphorie is groot nu ik weet dat ik dit jaar toch weer op wintersport mag gaan!! :)

Eindelijk knoopjes doorgehakt @Freerider

Have fun en geniet en laat ons iets weten. 😊

PS Minder piekeren en twijfelen maar doen.

Time is running fast. ♪♫♬

Born to run. B.S.

Mooi dat je weer mag(?!) gaan maar je motivatie betreffende VC is echt de grootst mogelijke onzin.

Hahaha, @freerider toch wel tof van je. Met SPOED hier adviezen vragen, je krijgt ze, alles behoorlijk positief en dan toch ergens anders boeken.

Ben benieuwd wat er nog allemaal gaat gebeuren tot 21 maart hahaha

Edwin van Riel

@evr66 de spoed was enkel en alleen omdat er ook spoed achter zat i.v.m. boeken met vrienden en beschikbaarheid dus die kan ik goedpraten :P
Uitkomst was voor mij 50/50 waardoor ik alles uit de kast ben gaan halen op internet om zelf een conclusie op feiten te kunnen nemen van wat ik kan zien.
Samen met de ervaringen van mensen hier heb ik daardoor de knoop wel door kunnen haken ;)
Snowboarden en sleepliften zijn sowieso geen goede vrienden…kan het zonder problemen maar genieten is anders :)

Mooi man, veel plezier! Ondertussen genieten wij hier mee. Al vragen omtrent de sneeuw in La Plagne over 2 maanden?

Edwin van Riel

Hahahah @Freerider je had makkelijk naar Val Cenis gekunnen, die Escargot kun je makkelijk ontwijken in veel gevallen, dat je dan juist met die Escargot overal terug bij de accomodaties kan komen is top en hoeven de mindere goden niet bang te zijn om weer dat steile stuk naar het appartement te moeten nemen, meerdere keren per dag!
Maar goed je gaat naar La Plagne en je weet hoe het daar is, jammer wel want nu gaan wij niet meer genieten van zulke vragen en zelf gemaakte antwoorden van je😕😂

LA NORMA😍☃️

Ik kan enkel deze schrijnend groene foto's toevoegen van 4 april 2017 en 5 april 2018, die laatste zelfs vanuit het appartement op 1400m hoogte.

null

null

En die slepers (het zijn er trouwens echt niet zo heel veel) zorgen voor heerlijk rustige pistes (foto 3 april 2017)

null

*bericht bewerkt door Seb op 22 jan 2020 20:38

@seb inderdaad, Verschrikkelijk, dan liever la plagne ;) ;) ;)

null

Edwin van Riel

@Seb fijn dat je daar nu pas mee komt :P
2018 was er nog een flinke dump gevallen in maart dat klopt helemaal tot in het dal maar dat is de afgelopen 4 jaar dus 1 keer gebeurd.
@2016,17 en 2019 was het dal gewoon een groene vallei, bovenin is de sneeuw altijd wel goed elk jaar.
Boven Termingon is alles sleeplift en bovenin Val Cenis is maar 1 TSD lift en 2 oudere/trage TSF liften.
Om verder in Val Cenis links te raken moet je of de Escargot piste nemen of de sleeplift Mont Cenis ook beide niet zo tof dus.
Het gebied zal zeker wel mooi zijn, en sommige liften kunnen vermeden worden her en der maar gezien deze winter in heel europa al warmer en sneeuw armer verloopt samen met 3 jaar groen dal ga ik er gewoon niet graag heen.

@evr66
Die horror foto’s heb ik al vaker van la plagne voorbij zien komen :P, een van de reden dat je mij daar nooit in het hoogseizoen heen ziet gaan ;)

@Freerider Je wekt nu een verkeerder indruk van het gebied. Er zijn nauwelijks oude liften in het Lanslebourg en Lanslevillard gedeelte (80% van de pistes in het gehele gebied). In dit gedeelte is er nog 1 oude lift, Plan Cardinal, in een uithoek van het gebied. Er zijn de afgelopen jaren diverse liften vernieuwd, ook worden er volop andere investeringen gedaan om het gebied te verbeteren. Er zijn legio mogelijkheden om de groene Escargot piste die je noemt te vermijden en een flink deel van de pistes kan besneeuwd worden. Daarnaast is het gebied zeer sneeuwzeker. Persoonlijk heb ik geen ervaring in Maart, maar in de kerstweek heb ik regelmatig meegemaakt dat veel gebieden gebrek aan sneeuw hadden en het in Val Cenis al goed tot zeer goed was qua condities en relatief rustig. In de laatste week van het seizoen in April is er nog de Belgische week, dus neem ik aan dat er zelfs dan nog prima skicondities zijn.

Prima dat je gekozen hebt voor La Plagne, maar graag bij te feiten blijven.

“Prima dat je gekozen hebt voor La Plagne, maar graag bij te feiten blijven.”

Laten we het er op houden dat dat niet TS’ sterkste kant is 🙄

De euphorie is groot nu ik weet dat ik dit jaar toch weer op wintersport mag gaan!! :)

Freerider op 22 jan 2020 06:17

Ik kan het me voorstellen! :)
Geniet alvast al van de voorpret! ;)

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie