Foutief geslepen ski

Hallo allemaal,

Ik wax en slijp mijn ski's altijd zelf maar had vandaag echt een enorm stomme actie: in mijn veilhouder kan de veil zowel voor de base als voor de kant. Nu heb ik de veil in de verkeerde sleuf gedaan en mijn ski's met een base van 2 graden geslepen. Vanuit de fabriek is de aangeraden setting base 1 side 2 maar nu heb ik dus per ongeluk een base 2 ( en side 2) geslepen. Ik baal enorm en hoop dat jullie weten of, en op welke manier ik dit "terug kan draaien"…

De ski laten vlakken en opnieuw beginnen.

Übung macht den meister!!!

De ski laten vlakken en opnieuw beginnen.

RFKANGOO op 12 jan 2020 18:24

Hallo RFKANGOO, wat heeft het vlakken voor effect op de staalkant? vlakken gebeurt op het belag dacht ik maar de staalkant is nu aan de buitenkant 1 graad “te hoog”. Of moet er zoveel van het belag / staalkant geschraapt worden dat de base hoek verdwijnt? Alvast bedankt voor je antwoord!

Of moet er zoveel van het belag / staalkant geschraapt worden dat de base hoek verdwijnt?

Hielke op 12 jan 2020 18:33

Helaas is het geen kwestie van 'terugdraaien' je kan immers enkel een hoek scherper maken, om het omgekeerde te doen zou je materiaal moeten kunnen toevoegen. Volledig vlak laten grinden en opnieuw een hoek van 1° erin slijpen zal de enige oplossing zijn.

*bericht bewerkt door RikM op 12 jan 2020 18:55

Heb je een metalen vijl met tanden gebruikt of alleen diamant? In het laatste geval zou de schade mee kunnen vallen.

Anders inderdaad uithuilen en opnieuw beginnen via de vakman.

Edwin van Riel

Of moet er zoveel van het belag / staalkant geschraapt worden dat de base hoek verdwijnt?

Hielke op 12 jan 2020 18:33

Helaas is het geen kwestie van 'terugdraaien' je kan immers enkel een hoek scherper maken, om het omgekeerde te doen zou je materiaal moeten kunnen toevoegen. Volledig vlak laten grinden en opnieuw een hoek van 1° erin slijpen zal de enige oplossing zijn.

RikM op 12 jan 2020 18:55

Hierbij de uitleg. 😊

En wat @evr66 zegt is ook waar. In principe gebruik je een getande vijl om de hoek in je staalkant te krijgen en een diamant vijl om de hoek scherp te houden. Maar als je met je diamant vijl er 1 graad af hebt lopen vijlen dan ben je naast een stonegrind ook toe aan een nieuwe vijl ben ik bang.

Übung macht den meister!!!

Heb je een metalen vijl met tanden gebruikt of alleen diamant? In het laatste geval zou de schade mee kunnen vallen.

Anders inderdaad uithuilen en opnieuw beginnen via de vakman.

evr66 op 12 jan 2020 19:04

Ik heb een metalen vijl gebruikt, is inderdaad uithuilen! een ontzettend onhandige actie, gaat me in ieder geval nooit meer overkomen. Bedankt allemaal voor de reacties, hier kan ik ( of beter gezegd een pro) verder mee!

Heb je je nieuwe hoek al eens uitgeprobeerd? Misschien bevalt het wel…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Met een goede basegrind (laat er dan ook ff een structuur in zetten) corrigeer je een hoop. Dan nog even een juiste side angle er in zetten en het is weer ok.

Vaak gaat de base langer mee dan de staalkanten dus kom je er wel mee weg. Wel jammer, zeker als de basegrind niet nodig was

Volledig vlak laten grinden en opnieuw een hoek van 1° erin slijpen zal de enige oplossing zijn.

RikM op 12 jan 2020 18:55

Volledig vlak is het makkelijkst, maar hoeft niet. De helft van het metaal (+belag) vlak vijlen is hier genoeg. Daarna natuurlijk opnieuw slijpen op 1 graad.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 12 jan 2020 20:28

Heb je je nieuwe hoek al eens uitgeprobeerd? Misschien bevalt het wel…

Sneeuwbaard op 12 jan 2020 20:17

Zou me verbazen als 2 hangend goed voelt. Meestal een half tot 1. 2 is wel erg zwabberend (is dat een woord?)

Heb nog niet eerder een slijper gezien voor zowel base als edge. Snap ook niet hoe dat dan juist zou werken. Is het misschien zo’n pocket slijper? Als het zoiets is met een gewone fijne vijl of diamant (dus geen grove / carrosserie vijl), dan valt het misschien allemaal wel mee. Daar trek je niet zomaar even een nieuwe hoek mee.

Heb nog niet eerder een slijper gezien voor zowel base als edge. Snap ook niet hoe dat dan juist zou werken. Is het misschien zo’n pocket slijper? Als het zoiets is met een gewone fijne vijl of diamant (dus geen grove / carrosserie vijl), dan valt het misschien allemaal wel mee. Daar trek je niet zomaar even een nieuwe hoek mee.

Hupla op 12 jan 2020 22:16

Zie hier voor een “combinatie” slijper, erg handig mits je de juiste kant slijpt :)

null

Heb je je nieuwe hoek al eens uitgeprobeerd? Misschien bevalt het wel…

Sneeuwbaard op 12 jan 2020 20:17

Zou me verbazen als 2 hangend goed voelt. Meestal een half tot 1. 2 is wel erg zwabberend (is dat een woord?)

SPAM op 12 jan 2020 20:31

Lijkt mij ook, ik ga het ook niet proberen omdat ik mijn ski in juiste staat mee wil nemen voor aankomende skireis. Lijkt me vooral weinig grip geven.

null

Heb nog niet eerder een slijper gezien voor zowel base als edge. Snap ook niet hoe dat dan juist zou werken. Is het misschien zo’n pocket slijper? Als het zoiets is met een gewone fijne vijl of diamant (dus geen grove / carrosserie vijl), dan valt het misschien allemaal wel mee. Daar trek je niet zomaar even een nieuwe hoek mee.

Hupla op 12 jan 2020 22:16

Zie hier voor een “combinatie” slijper, erg handig mits je de juiste kant slijpt :)

null

Hielke op 14 jan 2020 14:22

Ik heb zo’n zelfde thuis. En moet eerlijk zeggen dat ik liever 2 losse vijlhouders gebruik dan dit ding. Ook omdat je dus makkelijk deze fout maakt.

Übung macht den meister!!!

Ik heb een metalen vijl gebruikt, is inderdaad uithuilen! een ontzettend onhandige actie, gaat me in ieder geval nooit meer overkomen. Bedankt allemaal voor de reacties, hier kan ik ( of beter gezegd een pro) verder mee!

Hielke op 12 jan 2020 19:57

Misschien is het een idee om gewoon een panzer vijl aan te schaffen zodat je zelf het belag kunt slijpen. Immers, om de base te slijpen moet je het belag ook dunner maken, anders slijp je een smal deel van je belag in dezelfde hoek (1 graad) en glijdt de ski op te hoog belag. Het effect is ongeveer hetzelfde als bij een te grote hoek. Kort gezegd: de base slijpen zonder ook het belag te vlakken, is niet verstandig.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 14 jan 2020 20:56

Ehhm, een pantzervijl kopen om zelf het belag te slijpen? Beter even langs de vakman naar mijn bescheiden mening als je dit soort suggesties doet ;)

Edwin van Riel

Goede suggestie. Maar dan ook de suggestie om maar helemaal af te zien van basehoek slijpen. Wat moet je met een base slijper als je het belag niet onderhoudt? Of laat je je belag door de vakman vlakken voor elke slijpbeurt?

Je kunt best de vasthield bijhouden zonder iedere keer je belag te hoeven doen. Meestal volstaat gewoon een diamantvijl Zelf belag gaan vijlen is imho geen optie, vereist gewoon goed gereedschap om daar een juist profiel in te krijgen. Ik breng ze inderdaad wanneer nodig hiervoor baar een shop. Sommige ski’s jaarlijks, meeste om het jaar, afhankelijk van gebruik en evt beschadigingen.staalkanten gewoon altijd zelf.

Edwin van Riel

Mijn punt is alleen dat als je een grove vijl gebruikt zoals TS, je sowieso het belag eerst moet doen. Zelf doen is niet zo moeilijk en voor (micro-)structuur gebruik je gewoon een harde borstel. Dat gezegd hebbende, behalve borstelen/waxen moet je zo min mogelijk aan de onderkant doen. Om de 5 a 10 skiweken oid. Ik doe het alleen bij oneffenheden/beschadigingen.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 15 jan 2020 08:27

Niet altijd, wanneer je een grove vijl gebruikt om uit de staalkant even een paar tikjes van stenen weg te werken is het echt niet altijd nodig ook meteen het belag bij te werken. Zo’n vaart loopt dat over het algemeen niet. Je doet er gemakkelijker kwaad dan goed mee.

Edwin van Riel

Daar is in het geval van TS volgens mij geen sprake van. De hele basekant grof slijpen zonder het belag ook te doen is wat mij betreft een no-go. Ik zie het juist andersom; zodra het belag bijgewerkt moet worden, vijl ik doorgaans door totdat het metaal ook deels vlak is. Pas daarna hanteer ik de base slijper om de hoek weer netjes te maken. Eventuele butsen verdwijnen dan vanzelf (of niet), het is alleen cosmetisch.

Plaats een reactie