Twijfel tussen Salomon en Volkl

Howdy folks!

Binnenkort vertrek ik weer op skivakantie en na verschillende jaren gesnowboard te hebben, kriebelt het al een aantal jaren om terug te skien.
Daarom de afgelopen 3j weer voornamelijk aan het skien geweest en besloten om me weer eens een paar ski's aan te schaffen, 2dehands wel te verstaan.
Er zijn per slot van rekening genoeg goeie 2dehands ski's te koop en voor slechts 1 weekje fun per jaar en vanwege het snowboarden toch daarvoor gekozen.

Anyway, ik zit te twijfelen tussen enkele leuke ski's van Salomon en Volkl. Ik ski op een redelijk niveau; voornamelijk rood en zwart en zelfs regelmatig off-piste.
Uiteraard gaat de voorkeur uit naar een leuke carving of freeride ski en ben benieuwd naar jullie aanbevelingen.
De vraag komt er voornamelijk omdat ik niet meer zo heel vertrouwd ben met de evolutie in het skiwereldje en wie weet heeft iemand wel ervaring met 1 van deze ski's.

Keuze gaat tussen:

  • Salomon equipe gc
  • Salomon Equipe 10 3V
  • Volkl Carver V4

Ben benieuwd naar jullie advies!

Grtn, Bob

De Equipe 10 3V is een ski uit 2004 of zelfs nog ouder. Dat is echt heel erg oud. Ook supersmal naar hedendaagse begrippen (64mm). De andere twee ken ik niet, maar ik vermoed dat ze ook oud zijn. Ik zou ze niet eens overwegen. Uit interesse: wat vragen ze ervoor?

die GC is van plm 2007, wel heel oud allemaal. Zou niet te veel naar marktplaats kijken, maar meer bv hier op het forum rondneuzen en bij de gekende 2e hands winkels (namen zijn hier op forum ook wel te vinden).

Weet niet in welke richting/lengte je zoekt, maar kwam hier deze week bv een bijna nieuwe Rossi LT Ti voorbij. Heerlijke lat die geen idiote eisen stelt. Andere betaalbare opties (nieuw) Fischer f18 of f19.

Tenzij je heel gericht iets zoekt, zou ik eigenlijk alles van ouder dan bv 6-7 jaar laten liggen.

Eerst even bepalen wat je wilt denk ik, er zit nogal een gat tussen de 2 opties die je noemt (carving en freeride). Dus: wat wil je eigenlijk echt, op de piste bv een voorkeur voor korte of lange bochten? Geslipt/gesneden? Wat beschouw je als off-piste en wat zoek je daar liefst op?

Edwin van Riel

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Klopt, er zit nogal wat verschil tussen voornoemde ski’s en heb ondertussen ook wat ander materiaal bekeken om toch iets recenter te gaan.

Kwam bijv. nog volgende interessante ski’s tegen die wellicht beter geschikt zijn om er eigenlijk wat vanalles mee te doen, gaande van gesneden bochtenwerk tot het doorsnee offpiste werk.

  • HEAD Strong Instinct 177 cm
  • Nordica GT84ti 174 cm
  • Atomic GS 174 cm
  • Elan 80 xti all mountain ski 176 cm
  • Volkl RTM 76 Elite 175 cm

Wat denken jullie van deze latten? Zijn allen een stuk recenter, wat duurder, maar ga ik volgens mij meer en langer plezier aan beleven…

Grtn en nogmaals dank voor de reacties,

Hee Bob,

Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar ik lees dat je regelmatig offpiste gaat. Leuke bezigheid kan ik ook uit ervaring vertellen. Misschien een overbodige vraag, maar maak je ook gebruik van veiligheidsmateriaal zoals een pieper, schep en sonde en heb je daarnaast ook nog wat kennis aan boord?

Zo ja, dan mag je mijn vraag in de stortbak kieperen. Zo nee, dan is het misschien goed om daar eens over na te denken.

Grtz,

Alex

When life gets too complicated.... SKI

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Klopt, er zit nogal wat verschil tussen voornoemde ski’s en heb ondertussen ook wat ander materiaal bekeken om toch iets recenter te gaan.

Kwam bijv. nog volgende interessante ski’s tegen die wellicht beter geschikt zijn om er eigenlijk wat vanalles mee te doen, gaande van gesneden bochtenwerk tot het doorsnee offpiste werk.

  • HEAD Strong Instinct 177 cm
  • Nordica GT84ti 174 cm
  • Atomic GS 174 cm
  • Elan 80 xti all mountain ski 176 cm
  • Volkl RTM 76 Elite 175 cm

Wat denken jullie van deze latten? Zijn allen een stuk recenter, wat duurder, maar ga ik volgens mij meer en langer plezier aan beleven…

Grtn en nogmaals dank voor de reacties,

Bob1971 op 14 jan 2020 18:48

Ik zou net als @evr66 voor de Rossi’s gaan die vandaag te koop zijn gekomen hier op het forum.

Yup, iets meer info over ts zou handig zijn ivm wensen en lengte ;)

Misschien zijn ze wel wat aan de lange kant voor hem ;)

Edwin van Riel

Hallo hallo,

Ja ik meet 1m81 dus dan mag het wel richting de 170 cm gaan he. 162 Is het dan net niet zeg maar ;-)
Alex, goed punt omtrent veiligheidsaspecten van offpiste skien; zou daar eigenlijk ook eens deftig naar moeten kijken want je staat er te weinig bij stil dat het ook eens fout kan gaan… Heb jij ervaring in die materie?

Grtn,

Als je goed kunt skiën dan zeg ik lichaamslengte, als je ook offpiste wil zeg ik alles onder 85 mm onder de voet is een handicap. Tot 95 mm onder de voet is voor een ervaren skiër een prima piste lat met leuke offpiste ervaring en helemaal top in de verspoorde meuk. Mocht je niveau toch wat minder zijn haal dan 5 cm van de lengte en 5 mm van de breedte.

Hallo hallo,

Ja ik meet 1m81 dus dan mag het wel richting de 170 cm gaan he. 162 Is het dan net niet zeg maar ;-)
Alex, goed punt omtrent veiligheidsaspecten van offpiste skien; zou daar eigenlijk ook eens deftig naar moeten kijken want je staat er te weinig bij stil dat het ook eens fout kan gaan… Heb jij ervaring in die materie?

Grtn,

Bob1971 op 14 jan 2020 22:12

@bob1971 eerst de safety aspecten, dan de gearresteerd. Kijk eens rond op wepowder.nl, snowsafety.nl. Onlinecursus is voor weinig geld beschikbaar daar (er bestaan ook gratis varianten trouwens). Dan heb je wat basis info.

Vervolgens eerst eens pieper/schep/sonde scoren, er mee oefenen en dan pas het terrein in.

Kan veel ellende voorkomen ;)

Edwin van Riel

Hallo hallo,

Ja ik meet 1m81 dus dan mag het wel richting de 170 cm gaan he. 162 Is het dan net niet zeg maar ;-)
Alex, goed punt omtrent veiligheidsaspecten van offpiste skien; zou daar eigenlijk ook eens deftig naar moeten kijken want je staat er te weinig bij stil dat het ook eens fout kan gaan… Heb jij ervaring in die materie?

Grtn,

Bob1971 op 14 jan 2020 22:12

Ik heb ervaring met de materie, maar er zijn meer mensen op dit forum met kennis en kunde. Je zou eens kunnen kijken naar de Wepowder Academy (https://wepowder.com/nl/academy). Dat is de theorie omtrent lawineveiligheid. De 1e module is gratis (althans toen ik hem deed wel :-)) te volgen zodat je een beetje een idee kunt krijgen over de inhoud van de materie.

Voor theorie en in het bijzonder praktijktrainingen kun je ook terecht bij het nederlandse Snowsafety center (https://www.snowsafety.nl/).

Maar wat @evr66 zegt, het begint bij het aanschaffen van een lawine 3-eenheid :-)

*bericht bewerkt door Alex op 15 jan 2020 11:13

When life gets too complicated.... SKI

Of kom gezellig naar Klosters draai gewoon mee, start 9 maart ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie