Helpt een skihelm?

Artikel in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/cs-bed59a9c

Wie had gedacht dat een beetje glijden zo leuk kon zijn?

Het nut van een skihelm moet niet worden overschat, doch ook niet onderschat!

Verbeteren van de skitechniek, piste regels, en verantwoordelijk gedrag helpt volgens mij nog het meeste tegen het voorkomen van alle letsels, zo ook die aan het hoofd.

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 16 jan 2020 17:58

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik ben erg verbaasd. Dat is zowaar een goed en zinnig artikel! Ik had weer het zoveelste onzin verhaal verwacht.

Ik zou hopen dat de meesten van ons de conclusies uit het artikel al wisten,
Maar voor het geval iemand dat nog niet wist hier de samenvatting:

Een helm helpt heel goed (maar niet 100%) tegen een schedel fractuur
Een helm helpt heel slecht (maar vast wel een klein beetje) tegen een hersenschudding
Als je een helm op doet, moet je niet ineens meer risico gaan nemen.

het artikel begint met : “Michael Schumacher kan nog altijd niet lopen. De ex-Formule-1-coureur viel in 2013 tijdens het skiën met zijn hoofd op een steen. Hij had een skihelm op, maar die kon niet voorkomen dat hij met ernstig hoofdletsel werd afgevoerd en maanden in coma lag”

Je kan je echter ook afvragen hoe het met hem afgelopen zou zijn als hij geen helm had gedragen…

het artikel begint met : “Michael Schumacher kan nog altijd niet lopen. De ex-Formule-1-coureur viel in 2013 tijdens het skiën met zijn hoofd op een steen. Hij had een skihelm op, maar die kon niet voorkomen dat hij met ernstig hoofdletsel werd afgevoerd en maanden in coma lag”

Je kan je echter ook afvragen hoe het met hem afgelopen zou zijn als hij geen helm had gedragen…

zenith op 16 jan 2020 18:08

Daar eindigt het artikel mee…

Deze vraag kan je natuurlijk op diverse manieren invullen, eigenlijk net zoals het je uitkomt. Vergelijk je 2 ongelukken met elkaar, de ene met en de andere zonder dan gaat het dus als alle omstandigheden precies hetzelfde zijn. Ik denk in zo’n geval dat een helm zorgt voor minder letsel, maarrr zouden we dat awel zo graag moeten willen? Neem Schumacher in deze. Zonder helm was hij waarschijnlijk overleden (ja dit is een aanname) en nu heeft hij het overleefd. Door middel van veel medische middelen en een geldverslindend programma is hij nog in leven. Hoe zijn leven eruitziet weet niemand, maar ik denk zonder het geld wat dit alles kost zou het voor een normaal persoon er toch heel anders uitzien. En is dit wat je wil? Ik ben zelf door een skiongeluk beperkt in mijn doen en laten. Dit beperkt zich gelukkig alleen tot mijn knie. Betreft het hersenletsel dan is het een heel ander verhaal en ik weet niet of ik als een kasplantje zou willen leven. Dan maar “sterven in het harnas”… Dus tot zover mijn gedachtegang over de helm, die ik overigens altijd heb gedragen…

Misschien een gek vergelijk maar de veiligheidsgordel in de auto… er zijn redelijk wat mensen die hem niet gedragen hebben en een ongeluk hebben overleefd toen de auto te water geraakte. Hadden ze hun gordel gedragen, dan waren ze waarschijnlijk verdronken. Deze mensen dragen hun leven lang geen gordel meer ( en overlijden dan waarschijnlijk weer als ze met hun auto ergens tegenaan rijden…)

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Vraag me altijd af in hoeverre het te water raken en gordel niet los kunnen doen een mythe is.
Hier nog een leuk stukje van Neil deGrasse Tyson over waarom je 'm maar beter wel om kan doen:
https://youtu.be/ASeyc5Ihkm8

Wie had gedacht dat een beetje glijden zo leuk kon zijn?

Ik ben erg verbaasd. Dat is zowaar een goed en zinnig artikel! Ik had weer het zoveelste onzin verhaal verwacht.

Ik zou hopen dat de meesten van ons de conclusies uit het artikel al wisten,
Maar voor het geval iemand dat nog niet wist hier de samenvatting:

Een helm helpt heel goed (maar niet 100%) tegen een schedel fractuur
Een helm helpt heel slecht (maar vast wel een klein beetje) tegen een hersenschudding
Als je een helm op doet, moet je niet ineens meer risico gaan nemen.

Slim op 16 jan 2020 18:00

+heel veel!

Click. Click. Peace

Een helm is een “persoonlijk beschermingsmiddel”. Het voorkomt ongevallen niet maar wel de gevolgen ervan.
Voor wat betreft veiligheid komt deze eigenlijk pas op de laatste plaats.
Allereerst moet de bron van het gevaar weggenomen worden. Iets wat bij wintersport niet kan, we zoeken het juist op.
De bron van het gevaar afschermen. Ik denk dat dit al veel gedaan wordt. Aangeven waar pistes lopen en waar off-piste begint. Pistes sluiten, borden met Langsam/ Ralentir/ Slow. enz. Maar kan ook nooit volledig worden weggenomen.
Voorkomen en beperken van blootstelling aan gevaar door organisatorische maatregelen. Ik denk dat er hier best nog wel wat te winnen valt. Maar dan hebben we het bijvoorbeeld over vergroten van kennis (pistenregels, bewustwording van risico’s, aanpassing van snelheid aan omstandigheden en vaardigheden enz).
Dan pas komen de persoonlijke beschermingsmiddelen.

Voor zover de theorie… In de praktijk zoeken we het risico op, geeft het ons een kick.

Wat iedereen zelf doet, moet ie zelf weten, zolang dit maar binnen de kaders van de wet valt. Geen helm is een bewuste keus. Volgens mij kan het geen kwaad als je er een draagt (letsel wordt er niet erger van als er wel iets zou gebeuren). Aan de andere kant moeten we ook weer niet als michelinpoppetje op de piste verschijnen met allerlei airbags, helmen, (scheen-)beenbeschermers elleboogbeschermers enz. Laatst stond hier een artikel over de backprotectors. Onbekend maakt bij mij nog onbemind, maar wellicht is het wachten totdat de volgende Friso/Michiel Schumacher zijn rug breekt en dat dit dan weer omarmd wordt. Maar laten we allemaal zelf ons risico bepalen (kans x gevolg) en daarop onze voorzorgsmaatregelen nemen. Vooralsnog ben ik mijn bewuster van het risico dan 20 jaar geleden… leeftijd heeft daar een rol in, maar bijvoorbeeld ook deze website. Daar kan geen helm tegenop.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik draag ook een helm omdat het mij verstanding lijkt. Langs de andere kant:

  • Vroeger droeg ik nooit een helm (jaren 90, begin 2000). Tijdens het vallen en soms aan zeer hoge snelheden ben ik nooit op mijn hoofd terechtgekomen.
  • Nu dragen mensen een helm, maar om een bizarre redenen lijkt iedereen met een helm ook met zijn hoofd meer op de grond / sneeuw te vallen…

Het zwaartepunt is veranderd door het gewicht van de helm? 😅

Een helm zou geen issue/discussie moeten zijn. Als je geen helm opzet, dan gebruik je een muts om de hoofd/oren te warmen. Wat mij betreft kun je dan net zo goed een helm opzetten. Dat houdt én je oren warm én geeft nog (enige) bescherming bij vallen/stoten.

Overigens viel het mij met Kerst op dat er maar héél weinig mensen GEEN helm dragen. De meesten wintersporters lijken dus overtuigd van het nut.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Een helm zou geen issue/discussie moeten zijn. Als je geen helm opzet, dan gebruik je een muts om de hoofd/oren te warmen. Wat mij betreft kun je dan net zo goed een helm opzetten. Dat houdt én je oren warm én geeft nog (enige) bescherming bij vallen/stoten.

Overigens viel het mij met Kerst op dat er maar héél weinig mensen GEEN helm dragen. De meesten wintersporters lijken dus overtuigd van het nut.

lve op 17 jan 2020 16:13

Het is een algemeen goed geworden, daarom zie je zoveel helmen. Ook valt me op dat je er vaak op wordt aangesproken door anderen dat je geen helm draagt (op de eerste plaats door paternalistische Nederlanders). Hoe dan ook, een helm bij het skieen is net zo gewoon geworden als een helm bij het fietsen in het buitenland (zoals hier in de UK). Het is daarom des te meer opvallend dat de Nederlanders over deze andere helm de lippen stijf op elkaar houden.

Grtz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik draag ook een helm omdat het mij verstanding lijkt. Langs de andere kant:

  • Vroeger droeg ik nooit een helm (jaren 90, begin 2000). Tijdens het vallen en soms aan zeer hoge snelheden ben ik nooit op mijn hoofd terechtgekomen.
  • Nu dragen mensen een helm, maar om een bizarre redenen lijkt iedereen met een helm ook met zijn hoofd meer op de grond / sneeuw te vallen…
Joy85 op 17 jan 2020 13:48

Sinds die tijd is het ook wel veel drukker geworden op de pistes. Het gaat niet enkel over op je hoofd vallen maar ook over iets tegen je hoofd krijgen.

Ik heb het sowieso ook meer omdat ik anderen niet vertrouw dan mezelf niet. Heeft me wel een keer de nodige pijn gescheeld.

Ik draag ook een helm omdat het mij verstanding lijkt. Langs de andere kant:

  • Vroeger droeg ik nooit een helm (jaren 90, begin 2000). Tijdens het vallen en soms aan zeer hoge snelheden ben ik nooit op mijn hoofd terechtgekomen.
  • Nu dragen mensen een helm, maar om een bizarre redenen lijkt iedereen met een helm ook met zijn hoofd meer op de grond / sneeuw te vallen…
Joy85 op 17 jan 2020 13:48

Sinds die tijd is het ook wel veel drukker geworden op de pistes. Het gaat niet enkel over op je hoofd vallen maar ook over iets tegen je hoofd krijgen.

Errant op 17 jan 2020 16:53

En met de introductie van carveski’s zijn de snelheden een stuk hoger geworden.

[quote] [quoteDe populariteit van de skihelm neemt onmiskenbaar toe. Volgens de Zwitserse raad voor ongevallenpreventie (BFU) droeg in het seizoen 2002-2003 slechts 16 procent van de wintersporters in de Alpen een helm. In 2008-2009 was dat al gestegen tot 37 à 65 procent, afhankelijk van het land. Vorig seizoen had 93 procent een helm op, laten de laatste cijfers van de BFU zien.

Dan zou hoofdletsel onder wintersporters aanzienlijk moeten zijn afgenomen. Dat lijkt echter niet het geval: het totale aantal ski-ongevallen is weliswaar gedaald sinds de jaren zeventig, maar het aantal hoofdletsels niet. In verhouding is het aantal hoofdletsels dus zelfs toegenomen ten opzichte van het totale aantal ski-ongevallen. [/post]

Is het niet zo dat in de cijfers alleen de zwaardere ongelukken terechtkomen? De ‘kleinere’ valpartijen waarbij geen letsel is worden door niemand gemeld en niet bijgehouden. Het zou dus heel goed kunnen dat bij veel valpartijen de helm wel degelijk letsel heeft voorkomen alleen dat zie je niet terug in de cijfers.

Een helm opzetten is een kleine moeite, ze worden steeds comfortabeler en lichter. Dus ik kies liever om er wel 1 op te zetten maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

En met de introductie van carveski’s zijn de snelheden een stuk hoger geworden.

Yippee op 17 jan 2020 17:13

De gemiddelde snelheid ja, niet de topsnelheid. Maar het skien is ook veel makkelijker geworden. Het is nog maar de vraag of carveski’s goed of slecht voor de veiligheid zijn.

Het is net zoals met paardrijden, het voorkomt geen letsel, maar wel erger letsel.
Ik was 16 jaar geleden nog een van de weinige die een helm droeg, mensen vonden dat stom. Nu heeft bijna iedereen er eentje. En ik draag ze vooral voor anderen, die vertrouw ik niet.

Van de week viel ik toen ik met 80 kmpu ging, en tikte ik even met m’n hoofd tegen de sneeuw. Ik had geen pijn maar zonder helm had ik dat echt wel gevoeld. Mijn broer viel ook heel hard voorover en die was toch ook blij met z’n helm.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ik spreek mezelf wel iets tegen zie ik. Haha. Had 'm dus ook voor mezelf nodig :P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Waar een ski helm mij altijd helpt zijn de liftjes waar de beugels op hoofdhoogte zitten voor mij +/- 2 m lang. Hoe vaak ik mijn hoofd al niet gestoten heb in de liftjes. Ook de lage plafonds bij de chalets op de piste , heeft de helm al vaak de klap opgevangen.

Het nadeel van lang zijn. Dan heb ik het nog niet over de bedden en douches op vakantie

*bericht bewerkt door zeehaasje op 19 jan 2020 16:14

To ski or not to ski, that 's not a question

Waar een ski helm mij altijd helpt zijn de liftjes waar de beugels op hoofdhoogte zitten voor mij +/- 2 m lang. Hoe vaak ik mijn hoofd al niet gestoten heb in de liftjes. Ook de lage plafonds bij de chalets op de piste , heeft de helm al vaak de klap opgevangen.

zeehaasje op 19 jan 2020 16:14

Herkenbaar. Ben zelf 1.93 en heb voordat ik een helm had, eind vorige eeuw, een flinke hoofdwond opgelopen bij een sleeplift in Winterberg waar ik de katrol tegen mijn hoofd kreeg omdat er zoveel sneeuw lag

2008: ”helmen zijn voor Duitsers”
Heden: Het zit wel lekker en schijnt te helpen tegen schedelbreuken dus waarom niet?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Sowieso vind ik de discussie vreemd, als men op een scooter rijdt is een helm geen probleem. Het is druk in het verkeer enzovoorts. Maar sommigen vinden een helm op de piste waar het ook druk kan zijn en soms de snelheid hoger ligt toch een probleem.

Men gaat de vraag stellen waarom.

De vergelijking met Schumacher wordt snel gemaakt, maar zoals het artikel (wat trouwens een goed artikel is) ook mee eindigt zonder was het slechter afgelopen. Kijk eens de docu The Crash Reel waarin veel beloven snowboarder Kevin Pearce tijdens een training voor de Olympische spelen zijn hoofd stoot, hij droeg een helm maar wil niet weten hoe het af gelopen was zonder een helm.

@Frank22 dank je voor het delen was een goed artikel.

Wanneer is een helm eigenlijk aan vervanging toe? Ik heb mijn helm inmiddels een jaar of 6 denk ik en hij ligt opgeslagen op zolder, uit de buurt van warmtebronnen en beschut tegen UV-straling.

Waar een ski helm mij altijd helpt … Ook de lage plafonds bij de chalets op de piste , heeft de helm al vaak de klap opgevangen.

Het nadeel van lang zijn. Dan heb ik het nog niet over de bedden en douches op vakantie

zeehaasje op 19 jan 2020 16:14

Haha, hou je dan ook in de chalets, bedden en douches je helm op?

Wanneer is een helm eigenlijk aan vervanging toe? Ik heb mijn helm inmiddels een jaar of 6 denk ik en hij ligt opgeslagen op zolder, uit de buurt van warmtebronnen en beschut tegen UV-straling.

ErikM op 20 jan 2020 08:51

Ik heb mijn na 5 jaar vervangen, ik weet het eerlijk gezegd ook niet.

Sinds ik met een GoPro ski altijd een helm op!

Toen ik die camera net had eens op mijn hoofd geplakt: 's avonds 2 uur nodig gehad om die lijm uit mijn haar te krijgen…

Geadviseerd wordt om een helm na 3-5 jaar te vervangen.

Ik kwam een oud topic tegen op deze site, skihelmen.nl maar ook op https://www.op-wintersport.nl/wanneer-moet-je-een-skihelm-ve….
Daarin wordt aangegeven dat geadviseerd wordt deze na 5 jaar te vervangen, ook al ga je maar 1 week per jaar.
Het gaat om het uitdrogen van de weekmakers (meetbaar in jaren). De zon versterkt dit uitdrogingsproces (meetbaar aan dagen blootstelling). Vandaar de marge van 3-5 jaar.

Daarnaast is het de vraag van welk materiaal een helm gemaakt is.
LET WEL, het gaat ook om fabricagedatum en niet om aanschafdatum. Ik weet eigenlijk niet of dit ergens zichtbaar is in de helm en/of de verpakking. In een bouwhelm is dit wel verplicht. Daar is de gemiddelde tijd trouwens ook 5 jaar (afhankelijk van het materiaal). Ook een fietshelm wordt geadviseerd tussen de 3-5 jaar te vervangen.

Daarnaast altijd vervangen na een harde klap. Al snap ik ook dat het lastig in te schatten is wanneer een klap “hard” was.

p.s. wanneer je de helm vervangt moet je zelf weten, ik ben ook niet heiliger dan de paus

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Toch een paar bedenkingen:

  • In het artikel wordt gerefereerd naar een rapport van de Zwitserse BFU: dit rapport gaat enkel over in Zwitserland woonachtige personen. Alle toeristen die in eigen land verzekerd zijn zitten hier niet in, alle wintersporters uit Frankrijk, Oostenrijk, Italië enz. zitten hier ook niet in. Dus echt geen cijfers om uitspraken over te doen, behalve dan over het skigedrag van Zwitsers locals. Link naar het rapport: https://www.bfu.ch/de/dossiers/schneesport-auf-der-piste…
  • Het aantal hoofdletsels is in het rapport is anno 2019 14 hoofdletsels op 100 wintersportongevallen. Anno 2010 was dit 15 maar toen droeg een geschat aantal van 82% al een helm. Logisch dat hier niet veel vooruitgang in zit. Vroegere cijfers voor ongevallen met hoofdletsel zit er niet in.
  • Een overzicht van cijfers van http://www.mdem.org, de Franse Médecin de Montagne Association, vermeldt dat op 143.000 gewonden er maar 6% hoofdletsels zijn. De helmdracht bij volwassenen zou aan het teruglopen zijn (70% in 2019).
    http://www.mdem.org/telecharger-document.php?sid=&idfichier=…
  • Schumacher is met zijn hoofd recht op een rots gevallen . Een helm is geen zwarte doos en is niet onbreekbaar. Het vangt de schok op. Zonder helm denk ik ook dat hij het niet overleefd had. De helm heeft dus wel degelijk een verschil gemaakt en dat verschil zou bij een kleinere impact alleen maar groter zijn (lees: minder verwonding).
  • Ergens wordt hier vermeld dat een helm dragen voor meer roekeloos gedrag zou kunnen zorgen. Dat is zoals zeggen dat het dragen van een autogordel voor meer ongelukken zorgt en is absoluut niet bewezen. Het tegendeel lijkt eerder waar te zijn (toch in België): https://www.standaard.be/cnt/dmf20171022_03147493

Conclusie: pas op met cijfers en draag die helm toch maar! En voorzichtig op de baan hé!

Ik heb glijdende uren

2008: ”helmen zijn voor Duitsers”
Heden: Het zit wel lekker en schijnt te helpen tegen schedelbreuken dus waarom niet?

Ferdinand op 19 jan 2020 17:21

Haha, herkenbaar!
2012: “Als helmen verplicht worden, stop ik met skiën.”
Vier jaar geleden enorm hoofdpijn tijdens een koude skiweek: “Ik zet even een helm op tegen de koude wind op mijn hoofd. Het is toch wel lekker warm…”
Sindsdien altijd met helm geskied.

Plaats een reactie