Schouder brace

Na een vrij onschuldige valpartij is vorige week mijn schouder uit de kom geschoten. Vorig jaar gebeurde dat voor het eerst, maar toen viel ik wel vrij hard op mijn schouder (ik ging van de ene naar de andere piste en zag even niet dat er een hoogteverschil van 60/70 cm was). Nu ging het bij een redelijk lage snelheid en viel ik gevoelsmatig niet eens hard. Toch was het einde oefening voor me.

Ik hoorde gisteren dat er schouderbraces zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? Is dat een serieus hulpmiddel om te voorkomen dat je schouder erg snel uit de kom schiet? Uiteraard naast oefeningen om je spieren in die schouder sterker te maken. Dat is denk ik wel nodig, wil ik weer gaan skiën.

Peter Pos

Overleggen met je fysio en niet zelf gaan lopen dokteren, verkeerde brace doet meer kwaad dan goed.

Na een vrij onschuldige valpartij is vorige week mijn schouder uit de kom geschoten. Vorig jaar gebeurde dat voor het eerst, maar toen viel ik wel vrij hard op mijn schouder (ik ging van de ene naar de andere piste en zag even niet dat er een hoogteverschil van 60/70 cm was). Nu ging het bij een redelijk lage snelheid en viel ik gevoelsmatig niet eens hard. Toch was het einde oefening voor me.

Ik hoorde gisteren dat er schouderbraces zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? Is dat een serieus hulpmiddel om te voorkomen dat je schouder erg snel uit de kom schiet? Uiteraard naast oefeningen om je spieren in die schouder sterker te maken. Dat is denk ik wel nodig, wil ik weer gaan skiën.

peterpos op 19 jan 2020 14:49

Beste Peter, balen dat je dit nu 2 keer hebt meegemaakt.

Helaas is er geen brace beschikbaar die je tijdens het skiën kunt dragen en bewezen effectief is ter preventie van een voorste schouderluxatie (schouder uit de kom). Het probleem is dat een schouder uit de kom gaat wanneer je je arm naar buiten en boven draait. Dit is eigenlijk wat je doet als je voorover dreigt te vallen en jezelf wilt opvangen. Braces die voorkomen dat je met je arm deze beweging maakt zijn er zeker (google maar eens op Omoloc), en die fixeren als het ware je arm langs je lichaam. Nog los van het feit dat zo'n brace niet bewezen effectief is, lijkt het me geen goed idee zo'n brace tijdens het skiën te dragen. Een ander mechanisme waarbij een schouder (naar voren) uit de kom kan gaan is de direct klap/val tegen de achterzijde van de schouder. Ook in dat geval zal een brace weinig redding bieden.

Bij een eerste schouder luxatie treedt er schade op aan de zachte kraakbenige voorrand van de kom van het schouder gewricht. Wanneer je rust houdt en geluk hebt groeit dit weer vast en blijft het bij die ene luxatie. Fysiotherapie kan dan helpen om de spieren rond de schouder sterker te maken. De spieren worden ook wel dynamische stabilisatoren genoemd. Het probleem van die dynamische stabilisatoren is wel dat ze alleen werken wanneer je de spieren activeert en dus niet bij onverwachte momenten. De momenten waarop een schouderluxatie optreedt zie je helaas niet altijd aan komen.

Wanneer een tweede schouderluxatie optreedt betekent het eigenlijk dat de schade van de eerste keer niet goed is genezen. Voor een tweede keer is daarom vaak veel minder kracht nodig. Zeker als je nog jong bent is het verstandig om na een tweede luxatie de huisarts te bezoeken die vaak een doorverwijzing naar een orthopedisch chirurg zal voorstellen. Zeker als je nog jong bent is de kans namelijk levensgroot dat de schouder opnieuw uit de kom zal gaan en elke keer kan de schade aan je schouder groter worden. De orthopeed zal vaak een MRI maken om te kijken of de voorste kraakbeen rand (labrum) inderdaad losligt en eventueel een (kijk) operatie voorstellen om dit weer vast te zetten. Zelfs na die operatie is de kans iets groter dat hij nog een keer uit de kom zal gaan dan bij mensen die het nooit eerder hebben gehad. Andere risico's van zo'n operatie zijn stijfheid, pijn en complicaties (zoals bijvoorbeeld ontsteking). Mocht het nog een keer optreden dan zijn er vaak grotere operaties nodig (bijvoorbeeld het kommetje vergroten of de 'deuk' die in de kop is ontstaan door de luxaties opvullen) met goed resultaat. Wanneer je meerdere gewrichten hebt die makkelijk uit de kom gaan is een operatie overigens gecontraindiceerd.

Succes!

*bericht bewerkt door bigfoot op 19 jan 2020 18:40

@Userd, ik ben zeker niet van plan om zelf dingen uit te dokteren. Waarom ik die vraag stel is dat de kans groot is dat hier mensen zijn die ervaring hebben en je gerichte informatie krijgt.

@bigfoot, heel erg bedankt voor je uitgebreide en informatieve verhaal. Eigenlijk niet wat ik graag wilde lezen. Een brace is dus niet bewezen effectief tegen een valpartij op je rug/schouder. Ik heb geen zin in een derde ritje naar ziekenhuis/huisarts in de toekomst, dus vrees ik dat het dan einde oefening is wat betreft skiën voor me.

Peter Pos

Klote @Peterpos! Ik zit in een nog iets dieper gezonken schuitje en begrijp dat sentiment uit je laatste zin. Schouderbraces / beschermers uit de motorcross kun je zelf kruislings op spanning brengen en die bieden dus enige (x) bescherming tegen ongewenste bewegingen van de schouder zonder volledig te fixeren.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Klote @Peterpos! Ik zit in een nog iets dieper gezonken schuitje en begrijp dat sentiment uit je laatste zin. Schouderbraces / beschermers uit de motorcross kun je zelf kruislings op spanning brengen en die bieden dus enige (x) bescherming tegen ongewenste bewegingen van de schouder zonder volledig te fixeren.

Shane op 19 jan 2020 19:52

Dank je wel Shane, ik stond deze winter al op 35 skidagen. Dus ik mag niet klagen, maar ja… als het je grootste hobby is en je kan het combineren met je werk. Dan is het zonde van de circa 30 dagen die ik nog voor de boeg had.

Maar ski jij zelf ook met een schouderblessure? Is dat verantwoord?

Peter Pos

Nee, ik kan dit hele seizoen niet skiën @Peterpos, twijfel of het skiën me dit soort letsel waard is en doe tegelijkertijd heel veel onderzoek naar preventie van nieuw schouderletsel. Misschien kom ik zelf nog wel eens met een protector 😉…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nou, ik hoop dat je daar snel mee komt. En als je nog testpersonen nodig hebt voor je onderzoek, dan wil ik wel meewerken :-)

Maar wel balen voor je dat je dit hele seizoen niet kan skiën. Sterkte !

Peter Pos

He wat balen zeg! Ik heb van de week nog een meneer van de piste af geholpen nadat hij keihard op zn schouder was gevallen. Hij was alleen en ging kapot van de pijn. Hij zei dat hij zijn schouder eruit en erin voelde gaan…kennelijk toch iets wat vaker voorkomt. Hebben jullie ook zoveel pij gehad bij die valpartijen? Ik zat al te denken aan een arm of schouderbreuk, maar alles leek verder normaal te bewegen…nouja laten we maar hopen dat dat goed afloopt.

@elisabeth, de vorige keer had ik echt heel veel pijn en ben ik zelfs met de helicopter afgevoerd. Nu kon ik mijn arm niet goed bewegen, maar verder viel de pijn heel erg mee. Het was ongeveer 500 meter naar de lift en dat had ik best wel kunnen lopen, maar mocht niet van de pisterettung en moest ik toch op die brancard gaan liggen.
De huisarts had de schouder zo weer goed zitten. Dat geintje kostte trouwens wel 820 euro. Daar heb je dan wel twee röntgenfoto’s voor ;-)

Peter Pos

Ik heb een paar jaar met de Bauerfeind Omotrain schouderbrace geskied en gesport
Kon hem makkelijk zelf aan en uit doen
Heb hem gebruikt omdat het anders teveel pijn gaf (slijmbeursontsteking, scheur in de pees en botnecrose in de kop van de bovenarm)
Ik heb 3 schouder operaties gehad op 3,5 jaar tijd
Nu gelukkig niet meer nodig

Nouja @Elisabeth101, ik had een zevenvoudige breuk en volledige luxatie en de pijn was met afstand, echt met afstand, het ergste dat ik ooit heb gehad en ik heb aardig wat referentiemateriaal 😁.

Was die botnecrose bij jou ook het gevolg van een breuk @Niekniek? Neem aan van wel…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nouja @Elisabeth101, ik had een zevenvoudige breuk en volledige luxatie en de pijn was met afstand, echt met afstand, het ergste dat ik ooit heb gehad en ik heb aardig wat referentiemateriaal 😁.

Was die botnecrose bij jou ook het gevolg van een breuk @Niekniek? Neem aan van wel…

Shane op 19 jan 2020 23:12

Nee was gewoon spontaan
Ze hebben toen 10 gaten door de kop van mijn bovenarm geboord om de bloed toevoer weer op gang te krijgen
Dat is goed gelukt, eigenlijk nergens geen last meer van
2 jaar later zeer ernstige trombose gehad, maar de artsen zeggen dat dat er niets mee te maken had
Ik heb daar wel eens mijn twijfels over

*bericht bewerkt door niekniek op 20 jan 2020 07:52

Schouderluxatie is een rot blessure. Zelf wordt ik in april geopereerd (de mijne is meer dan 20 keer uit de kom gegaan). Het blijft een gevaarlijk punt en bij een flinke val zal die sneller weer uit de kom gaan omdat de schouder een zwak punt blijft. Zelf ski ik in ieder geval met een brace die mijn arm langs mijn lichaam fixeert. Hierdoor verklein je de kans dat je de achterwaartse beweging maakt. Deze kun je prima op internet kopen. Wellicht kun je aan een fysio vragen welke hij adviseert.

Hoi Joost,
Jemig, meer dan 20 keer uit de kom. Dat is echt veel. En elke keer weer terug moeten laten zetten, of was het op het laatst zo soepel dat het vanzelf weer terugging?
Advies van een fysio is mooi als het een skideskundige is. Zelf heb ik veel vertrouwen in mijn fysio, hij heeft me vier jaar terug opgelapt toen mijn quadriceps af was gescheurd, maar ik weet dat hij geen wintersporter is. Dus weet niet of hij echt advies kan geven over skiën met een brace. Nou ja, dat hoor ik binnenkort wel van hem.
Jij hebt dus geskied met een brace. Is je schouder toen nooit uit de kom geschoten? Ik zie idd genoeg braces op internet die allemaal niet duur zijn, maar ja… als het alleen maar voor schijnveiligheid zorgt, dan hoeft het voor mij niet. Dan wil ik het risico niet meer lopen.

Peter Pos

In 2019 maakte ik ook een stuik. Met het hoofd recht naar beneden en zo op mijn schouder. Waardoor ik een schouder luxatie naar achter had. Op deze moment zit ik in de auto huiswaarts van een shortski in Oostenrijk. De eerste na mijn ongeval. Ik merk dat de schrik om terug te vallen volledig men snowboarden en plezier behezelf had

In januari 2019 maakte ikzelf ook een val met schouder luxatie naar achter tot gevolg. Ik ben met het hoofd naar beneden gevallen en zo op de schouder terecht gekomen. Op die moment had ik een full body harnas aan voor motorcrossers. Ik denk zelf dat dit harnas er gedeeltelijk voor gezorgd heeft dat de schouder uit de kom gegaan is. Maar nu bederft het wel mijn plezier op men snowboard enorm. Op deze moment ben ik op terugreis van een shortski in Oostenrijk. Men eerste sinds het ongeval. Elke bocht heb ik schrik om terug te vallen en terug die schouder uit de kom te hebben. In kleniek of bij de revalidatie kon er niemand echt antwoorden of dat harnas nu schade verholpen heeft of net veroorzaakt heeft. Maar toch ben ik ook naar ietd opzoek dat de schouder kan ondersteunen tegen een nieuwe val.

null
null
null

@peterpos

Hoezo zou je niet meer gaan skiën, je bent bang dat je schouder uit de kom gaat oké, maar dat is geen reden om niet meer te gaan skiën.
Ik heb zelf het afgelopen half jaar vaak mijn schouder uit de kom gehad, wat door een auto ongeluk gekomen is, maar voor mij betekend dat niet , om niet op wintersport te gaan, om niet te gaan skiën.
Ik loop bij de fysio en orthopedisch chirurg voor mij schouder en als het zover komt dat ik weer kan gaan skiën, vraag ik of ze een goede brace hebben, ik weet dat een brace niet alles beschermd, maar het geeft jezelf wel weer wat zelfvertrouwen.

@chantal3 dat was wat de orthopeed in het Flevoziekenhuis tegen me zei. Hij vond een operatie niet nodig. Als het te vaak gebeurt, dan moet je stoppen met skiën.
Dat was na de eerste keer dat ik was gevallen. Toen het daarna nog een paar keer gebeurde wilde ik toch kijken of ik geopereerd kon worden. Vanwege corona kon ik op dat moment niet bij het Flevo terecht. Dus heb ik de Bergman Clinic in Naarden gebeld. Daar kon ik wel terecht en zei de orthopeed dat hij het prima kon opereren.
Dat is ondertussen gebeurd. Dus ik ga over een paar weken weer proberen hoe het is om te skiën. Geen idee of ik angst heb. Ben sowieso minder fit dan twee jaar geleden (vanwege een chemotraject), dus rustig aan doen maar.

Ik hoop dat ze jou ook kunnen helpen. Die schouderoperatie viel trouwens enorm mee. Heb bijna geen pijn ervaren en na een week of vier kon ik al best veel. Dus mijn advies aan anderen is ‘als je je kan laten opereren, doe het.’
@Samuel_ balen voor je dat je angst ervaart. Ik hoop dat ze iets voor je hebben om je zekerder te laten skiën. Tegen mij werd gezegd dat een brace maar een paar procent meer helpt. Maar goed, we zijn weer twee jaar verder, wie weet zijn er nieuwe ontwikkelingen. Sterkte !!!

Peter Pos

Plaats een reactie