Bandenmaat niet op sneeuwketting doos...

Mijn bandenmaat (195/60-15) staat niet de doos van mijn sneeuwkettingen. Nu gaan we over een paar weken en vragen we ons af of dat deze er op zouden passen. Helaas is uitproberen geen optie (auto in Groningen, kettingen in Nijmegen).

De maat die het dichtst in de buurt komt op de doos is: 195/65-16.

Iemand ervaring mee of dit zou kunnen passen??

Dank!

nee helaas, die kettingen zijn echt veel te groot. Je auto gaat eraan als de kettingen losraken tijdens het rijde. Tip, kijk p marktplaats. Daar kun je vaak makkelijk en goedkoop een passend setje vinden.

Dat gaat niet passen, en er wel mee proberen te rijden kan een extreem dure grap (kapotte auto) worden. Gewoon niet doen.

Click. Click. Peace

er staat op marktplaats een setje Pewag Servo rs9 67 (die past op jouw banden) voor niet al teveel geld. Dat is een mooie set, anwb als beste getest en mijn eigen ervaring is ook goed. Makkelijk te leggen. Ter info.

Dat gaat niet passen, en er wel mee proberen te rijden kan een extreem dure grap (kapotte auto) worden. Gewoon niet doen.

Rogier op 19 jan 2020 20:59

Ok dank! Bijgevoegd foto van alle maten. Zal niet helpen/verbeteren denk ik hé?

null

De bandenmaat moet exact overeenkomen, anders of te groot of te klein. Dat eerste betekent schade aan de auto, de tweede betekent dat de ketting niet past. Passende ketting kopen en voor vertrek oefenen

Op de verpakking van mijn kettingen staan alleen de meest voorkomende maten waar de kettingen geschikt voor zijn, maar niet alle. Op internet vond ik een uitgebreidere lijst met bandenmaten en daar stond die van mij ook tussen. Hopelijk is dat bij jou ook het geval. Google even op merk en type kettingen.
En anders de adviezen hier boven volgen: alleen de juiste maat gebruiken. Ik heb gezien wat er met je auto kan gebeuren als je te ruime kettingen erom legt en daar word je niet blij van… (gelukkig was het niet mijn auto).

Uitrusten doen we thuis wel!

er staat op marktplaats een setje Pewag Servo rs9 67 (die past op jouw banden) voor niet al teveel geld. Dat is een mooie set, anwb als beste getest en mijn eigen ervaring is ook goed. Makkelijk te leggen. Ter info.

elisabeth101 op 19 jan 2020 21:03

Dit lekker doen. Fijne kettingen.

Je oude (ik neem aan van vorige auto) mogen op marktplaats :).

Ik zal het niet snappen, maar op de verpakking staat onder meer 195-15 zonder vermelding van de bandhoogte. Dan moet-ie toch gewoon passen op alle banden die hier aan voldoen, dus ook de 195(/60)-15 van TS?

Edwin van Riel

Nee, niet in het algemeen. 15 is de velggrootte en daar bovenop komt de banddikte (60). Samen met de bandbreedte (195) bepaalt dit de kettinggrootte die je nodig hebt.
Koen, je hebt PB.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 20 jan 2020 08:02

Wat betekenen de vermelde bandenformaten “195-15” dan? Ik zie er zo nog enkele op de doos staan, zoals “650-14” en “890-15”… daar kan ik me niets bij voorstellen, zou graag beter weten wat dat juist wil zeggen.

#wakeupwhereyouwant

Het 1e getal is de breedte van de band
Het 2e getal is de hoogte (dit is geen vast gegeven het is het percentage van de breedte)
Het 3e getal is de inch maat van de velg/band
Staat er geen hoogte maat tussen (zoals hier boven 195-15) dan is dit 75 / 80
Dus in dit geval 80% van de breedte (195)

Lijkt me duidelijk. Ze passen niet, en hoe lang en hoe vaak TS en anderen er ook naar kijken, ze gaan ook echt niet passen.

Maar dat is allemaal geen probleem, er is een levendige handel in sneeuwkettingen en zelfs nieuw zijn ze niet duur.
Ik weet niet of ANWB dat nog doet, maar daar kon je vroeger nieuwe kettingen kopen, die verzegeld waren. Als je ze dan niet gebruikte kon je ze weer inleveren en kreeg je iets van 90% van het aankoopbedrag terug.
En je kunt ze volgens mij ook nog huren voor een habbekrats.

Lijkt me duidelijk. Ze passen niet, en hoe lang en hoe vaak TS en anderen er ook naar kijken, ze gaan ook echt niet passen.

phma op 20 jan 2020 09:30

Dat wordt niet tegengesproken of ontkend. Ik wil gewoon beter begrijpen wat die afwijkende maten willen zeggen of hoe je die moet interpreteren. Lijkt me voor anderen ook relevant. Ik zie bv ook een maat “215-40” vermeld staan. Kan me niet voorstellen dat het om 40inch velgen gaat in deze breedtemaat? Maar wat wil het dan wel zeggen?
Idem voor 600-15…

*bericht bewerkt door T.o.e.r.i.s.t op 20 jan 2020 11:13

#wakeupwhereyouwant

Je kunt altijd de KN tabel gebruiken. Ze weet je onder welke nummer je banden vallen.

null

Bron foto: Bol.com

*bericht bewerkt door Joy85 op 20 jan 2020 11:23

De bovengenoemde KN sneeuwkettingen kom je onder meerdere merken tegen, het is mij al eens vaker opgevallen dat niet alle bandenmaten die passen goed vermeld staan.

Vaak vind je op het KNxxx nummer wel de uitgebreide tabel online en dan kan je kijken of het past.
Als hij niet in de uitgebreide tabel staat ook niet proberen en lekker op marktplaats of via de duitse banden-webshops een goedkoop setje kopen.

Plaats een reactie