Monoski ergens te huur?

Hoi,

Er was afgelopen jaar, voor het eerst in 10 jaar, significant veel verse sneeuw gevallen tijdens ons verblijf in een dorpje in Zwitserland. In een ver verleden huurde ik vaak, tenminste als ik in Frankrijk was, op zulke dagen vaak een monoski. In mijn beleving had ik dan vaak de grootste lol op (was wel een dagje wennen want je had het gevoel dat je juist je bergski moest belasten). Anyway, ik vind het altijd supergaaf. Ooit zelfs een keer een hele week op dat ding gestaan. Daarom probeerde ik afgelopen jaar ik ergens in Laax een monoski te huren onder het motto van “eens een keer wat anders”. Helaas bleek dat vele verhuurders van ski materiaal er zelfs nog nooit van gehoord hadden. Is het typisch iets Frans of zijn er in Zwitserland wel degelijk adressen waar je die dingen kan huren (kopen vind ik een beetje teveel van het goede).

Groetjes,
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@RCGrootveld weet hier vast meer over. Hij zover ik weet het enige actieve lid hier die wel eens op een monoski te vinden is.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 20 jan 2020 13:56

Übung macht den meister!!!

Oh cool, zal hem eens een PM sturen. Want ik moet je zeggen dat ik het ook altijd erg leuk vond… Ik zat net een filmpje op youtube te kijken en daar werd ik erg blij van. Zoals die skipakken uit 1 stuk, en neon kleuren… heerlijk.

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 20 jan 2020 14:16

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Hahaha, heerlijk filmpje☃️
Ik zie wel mogelijkheden betreffende buckels en off-piste skiën gezien je beentjes niet uit elkaar kunnen🥶

Afgelopen vakantie ook een mono skiër een aantal keer voorbij zien zoeven, die had er een tempo en controle in dat het wel heel makkelijk leek😁
Altijd leuk om iets anders te proberen👍

LA NORMA😍☃️

Afgelopen vakantie ook een mono skiër een aantal keer voorbij zien zoeven, die had er een tempo en controle in dat het wel heel makkelijk leek😁
Altijd leuk om iets anders te proberen👍

Piefke op 20 jan 2020 14:37

Het is dan ook niet heel moeilijk. ;-) Ik vond het erg meevallen in ieder geval.

Click. Click. Peace

@rogier serieus? Vind het er best listig uitzien eigenlijk. Verleiding wordt nu wel groot ;)

Edwin van Riel

Ik kan me ook niet herinneren dat het moeilijk was, alleen dat het evenwicht anders werd. Het voelde alsof binnen/berg ski je dal ski werd. Meestal een uurtje stoeien en off you go. Maar het was wel erg leuk. Ik zie trouwens tot mijn verbazing dat ze bij glisshop gewoon te koop zijn… nu wordt de verleiding pas echt groot voor mij.

off topic: Zouden er ook nog Swingbo’s te huur/koop zijn? Hoewel het snowboard functioneel hetzelfde is en zelfs beter geschikt, heb ik wel jeugdherinneringen aan zo’n ding (Papa bracht ooit medio jaren 80 een Swingbo mee uit Colorado).

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@evr66 Aanrader! Is echt wel leuk, zeker op slushdagen… Al zou ik er eentje thuis hebben staan zou ik het vaker doen denk ik. Precies een uurtje klooien en je begrijpt het wel…

*bericht bewerkt door Rogier op 20 jan 2020 15:44

Click. Click. Peace

@rogier, lijkt me wel wat voor dagen dat je een beetje op de piste aan het rondklooien bent inderdaad ;)

Edwin van Riel

@Rogier Maar voor jou is het best makkelijk, want je zit in Frankrijk. In Suisse lijkt het een ander verhaal. By the way, als je met zo’n ding op pad gaat heb je dan ook zo’n Duits skipak aan? Zo’n ding uit 1 stuk in neon kleuren?

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Swingbo’s en monoskies kan je best bij de fabrikanten zelf kopen, in de zomer

null

Ik kom ze ook eigenlijk alleen maar op de piste in Frankrijk tegen, enige uitzondering is op de grens bij Zwitserland in PDS. In Champéry heb ik ook nog wel een antiek modelletje zien staan in een winkel. Wist niet dat ze nog gemaakt werden.

Staan er ook wat op mp, voor iets vriendelijker prijzen dan men daar meestal voor ski’s vraagt zeg maar ;)

Edwin van Riel

Staan er ook wat op mp, voor iets vriendelijker prijzen dan men daar meestal voor ski’s vraagt zeg maar ;)

evr66 op 20 jan 2020 16:03

Neem je dan niet het risico dat je echt ouwe meuk koopt? Waar ik zelfs overigens niet zo bang voor ben. Maar hier op het forum word er nogal eens heuvelrug gereageerd als iets ouder is dan 5 jaar.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO Daar zal je vaak bij monoski’s niet aan ontkomen ben ik bang. Een goede bindingcheck is aan te raden. Maar misschien moet ik volgende keer als ik in NL ben maar eens wat marktplaats zoekwerk doen…

Click. Click. Peace

Klopt, maar voor incidenteel gebruik ben ik daar niet zo huiverig voor. Zolang het nog een beetje staalkant heeft, zal t wel loslopen. Zou er wel voor voelen de bindingen even te vervangen door een courant setje, dat zwerft hier nog wel ergens. Half uurtje boren, schroeven en gaan ;)

Edwin van Riel

Staan er ook wat op mp, voor iets vriendelijker prijzen dan men daar meestal voor ski’s vraagt zeg maar ;)

evr66 op 20 jan 2020 16:03

Neem je dan niet het risico dat je echt ouwe meuk koopt? Waar ik zelfs overigens niet zo bang voor ben. Maar hier op het forum word er nogal eens heuvelrug gereageerd als iets ouder is dan 5 jaar.

RFKANGOO op 20 jan 2020 16:18

Er zijn ook nieuwe te koop zie ik!

https://www.glisshop.co.uk/other-glides/snowgunz/easy-ski130…

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

yup, op meerdere plaatsen. maar zou dan wel graag eerst ff proberen of het wat is ;)

Edwin van Riel

In de grote Franse skigebieden kan je terug nieuwe monoski's huren. Van Duret en Snowgunz. Ze zijn aan een offensief bezig.
Handig als je een kilometervreter bent: slijpen en waxen mag meerdere keren gratis per week.
En wisselen tussen verschillende modellen gaat ook.

Ze controleren wel hard of er geen grote krassen in zitten en/of de staalkant nog in orde is.

Maar ook in Italië heb ik ze al kunnen huren.

*bericht bewerkt door monoskito op 20 jan 2020 16:48

Afgelopen vakantie in de Montafon een unieke variant op een monoski mogen aanschouwen: één vrij smalle ski, daarboven op een metalen staander van 5-10 cm hoog, daarbovenop een houten plankje met twee ouderwetse bindingen naast elkaar. En deze oudere man zwierde de berg af! Jammer genoeg geen foto gemaakt 😏

Neem je dan niet het risico dat je echt ouwe meuk koopt? Waar ik zelfs overigens niet zo bang voor ben. Maar hier op het forum word er nogal eens heuvelrug gereageerd als iets ouder is dan 5 jaar.

RFKANGOO op 20 jan 2020 16:18

Dat is zeker een risico, niet zozeer in de zin dat het ‘verrot’ of ‘versleten’ is, maar meer in relatie tot het model.
Want ook bij de mono heeft het carve model toepassing gevonden.
Moest je de oude min of meer de bocht in trappen (althans, dat was mijn gevoel), de huidige carve modellen swingen als het ware vanzelf onder je door bij gewichtsverplaatsing.
Vooral op mooie vlakke pistes vind ik het leuker dan gewoon skien.

was wel een dagje wennen want je had het gevoel dat je juist je bergski moest belasten

Klopt, sterker nog, is ook de bedoeling en eigenlijk kun je niet anders

Inzake aanschaf:
Ik heb de mijne destijds rechtstreeks bij Duret gekocht, binnen 48 uur stond ie in de gang.

Rob

Neem je dan niet het risico dat je echt ouwe meuk koopt? Waar ik zelfs overigens niet zo bang voor ben. Maar hier op het forum word er nogal eens heuvelrug gereageerd als iets ouder is dan 5 jaar.

RFKANGOO op 20 jan 2020 16:18

Dat is zeker een risico, niet zozeer in de zin dat het ‘verrot’ of ‘versleten’ is, maar meer in relatie tot het model.
Want ook bij de mono heeft het carve model toepassing gevonden.
Moest je de oude min of meer de bocht in trappen (althans, dat was mijn gevoel), de huidige carve modellen swingen als het ware vanzelf onder je door bij gewichtsverplaatsing.
Vooral op mooie vlakke pistes vind ik het leuker dan gewoon skien.

was wel een dagje wennen want je had het gevoel dat je juist je bergski moest belasten

Klopt, sterker nog, is ook de bedoeling en eigenlijk kun je niet anders

Inzake aanschaf:
Ik heb de mijne destijds rechtstreeks bij Duret gekocht, binnen 48 uur stond ie in de gang.

RCGrootveld op 4 feb 2020 09:08

Top! Ik ga er eens serieus werk van maken… is het niet dit seizoen, dan toch zeker volgend seizoen. Om te beginnen met binnen te oefenen.

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Afgelopen vakantie in de Montafon een unieke variant op een monoski mogen aanschouwen: één vrij smalle ski, daarboven op een metalen staander van 5-10 cm hoog, daarbovenop een houten plankje met twee ouderwetse bindingen naast elkaar. En deze oudere man zwierde de berg af! Jammer genoeg geen foto gemaakt 😏

Josanne op 20 jan 2020 19:59

Dat is een squal heb ik me laten vertellen.

Het enig wat ik echt lastig vond aan Monoskiën zijn de ankertjes. Leuk voor een dagdeel maar het had voor mij niet het wow effect wat de moderne ski’s wel kunnen hebben.

Afgelopen vakantie in de Montafon een unieke variant op een monoski mogen aanschouwen: één vrij smalle ski, daarboven op een metalen staander van 5-10 cm hoog, daarbovenop een houten plankje met twee ouderwetse bindingen naast elkaar. En deze oudere man zwierde de berg af! Jammer genoeg geen foto gemaakt 😏

Josanne op 20 jan 2020 19:59

Dat is een squal heb ik me laten vertellen.

Tiny-M op 4 feb 2020 09:20

Een Skwal is een snowboard variant (van ik dacht max 19cm breed) waarbij de voeten recht achter elkaar staan.
Bovenstaande lijkt mij eerder op iets wat diegene zelf in elkaar geknutseld heeft.

Übung macht den meister!!!

De mono-ski’s zijn niet getailleerd, zie ik dat goed? Dit betekend dat je er dus ook niet mee kan carven?

Ski good, or eat wood!

Er van uitgaande dat je refereert aan bovenstaande foto, zie je dat goed …
Echter, die zijn de oudere modellen uit de begintijd, de meest rechtse is volgens mij zelfs een hobbyding, gemaakt obv een snowboard.
Hier slaat ook mijn eerdere ‘waarschuwing’ op.

De huidige modellen zijn wel degelijk getailleerd en daar kun je aardig mee carven.

De mijne lijkt op deze: https://www.duretskis.com/midcarv-1

Rob

Top! Ik ga er eens serieus werk van maken… is het niet dit seizoen, dan toch zeker volgend seizoen. Om te beginnen met binnen te oefenen.

Ik heb ooit een serie lessen gevolgd op een rolbaan bij Portes du Ski in Ridderkerk
Ik weet alleen niet, of ze dat nog doen.

Rob

Plaats een reactie