Welke skj na Fischer Progressor 18

Ik sta voor een moeilijke keuze.

Nu heb ik de Fischer Progressor 18 ski die me goed bevalt, echter zoek ik iets nieuws voor erbij . Of ik ga voor een meer slalom ski , en dan een brede ski voor erbij ( en dan de Fischers weg ).

Nu ben ik 2 weken in Valloire en geniet met volle teugen van het weer en de sneeuw ❄️. in maart ga ik nog een week skiën in Frankrijk.

Mijn niveau is classe 4 ESF en ik ben 1.78 en 70 kg… geen zwaargewicht, conditioneel wel oké en niet snel vermoeid. Ik ski graag het hele gebied door. Gemiddeld doe ik een 50km per dag aan afdalingen ( dus zonder liften ) en geniet erg van brede rode piste’s. Ik neem de bochten dan lang en snijdend op de kanten. Technisch kan het altijd beter maar vertrouwen en controle is er.

Op de zwarte pistes wil ik mijn short turns nog verbeteren, maar ik kom elke zwarte piste wel goed af. als ik mijn short turns beter kan krijgen kan ik ook sneller een goed spoor pakken/ zoeken en mijn snelheid beter controleren.

Ik heb afgelopen week de Stöckli Laser SX geskied en was onder de indruk van de ski. qua stabiliteit en grip in mijn ogen echt top.

Wat is nu wijsheid : een mooie slalom ski om mooie carves te maken / leren op de piste , en een ski voor verse sneeuw erbij ? Ik denk dan aan 90-95mm onder de voet ( stukjes afsteken hoort erbij ). Of gewoon de Fischer Progressor 18 houden en een All mountain ski erbij.

*bericht bewerkt door RenSas op 20 jan 2020 17:59

Zomaar een paar suggesties om te testen, iets als een x9 of Rossi Elie mt om lekker te carven (tenzij je meer naar nadruk op korte of lange bochten neigt, dan wat meer naar de sl of gs varianten toe, s9, st ti of lt ti bijvoorbeeld)

Dan daarnaast voor buiten de piste een leuke rustler 9 (of evt 11)

Kun je leuke setjes nee vormen en genoegdoening eens wat uit te proberen om te zien welke kant je op wilt.

En wederom, buiten de piste, ook al is het maar 10 meter, zorg dat je weet waar je aan begint ;)

Edwin van Riel

@evr ik zit te denken om de Atomic S9 nog te proberen deze week. Ze hebben deze hier in verhuur.

Qua buiten piste: ik ben er erg voorzichtig mee, in La norma heb ik 2x een off-piste dag gedaan met een ESF instructeur. En dan incl. pieper , en redding materiaal. Maar een bedere ski voor op de piste in verse sneeuw is ook heerlijk.

Goed bezig dan! Maar wellicht is s9 wat minder om een hele dag op door te brengen? Hangt naast de voorkeur ook wel van je techniek en skistijl af natuurlijk. Als ze die s9 hebben liggen, gewoon proberen.

Edwin van Riel

Qua ski techniek is er nog veel te verbeteren, maar ja ben 51jr jong en ski sinds mijn 45e. Ik heb alle klasjes ESF doorlopen in de 7 jr skiles en classe 3 en 4 heb ik 2x gedaan.

Ben sportief ( hardlopen / fietsen ) en vroeger veel judo en voetbal gedaan.

De Atomic S9 ken ik niet maar wil een van de varianten zeker proberen. Vlgs. mij hadden ze ook de Ti versie van de Redster staan. Sowieso de S9 en de G9 heb ik zien staan, en ik ga kijken wat ik mag testen op een hele dag.

Zelf eventueel ook wat opties opgezocht als echte pisteski. Zijn er ervaringsdeskundigen hier of dit ook een optie zou kunnen zijn ( testen is sowieso noodzaak, wat ik ook wil gaan doen. )

  • Elan Amphibio 14 Ti of 16 Ti
  • Head Supershape iSpeed
  • Atomic Redster G7
  • Salomon S Max 12

Lengte allen tussen 1.65 en 1.71 denk ik.

Misschien is de head wc rebel I.race in 1 van de onderstaande maten ook wel wat voor je!

165CM radius 13,6
170CM radius 14,4

Maar misschien zijn ze een tikje te pittig, al denk ik dat het gezien je niveau wel mee zal vallen.

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 20 jan 2020 21:27

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik heb afgelopen week de Stöckli Laser SX geskied en was onder de indruk van de ski. qua stabiliteit en grip in mijn ogen echt top.

RenSas op 20 jan 2020 17:58

Hiermee leg je de lat direct wel heel hoog voor het middel-lange radius segment. Welke lengte heb je getest? En is de Laser SX effectief een kandidaat of het prijskaartje een dealbreaker?

Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker ook de Laser AX proberen (voelt veel smaller aan dan hij is), misschien ook de Laser SC die neigt iets meer naar korte(re) bochten zonder dat je direct tussen de echte slalom radiussen zit.

Mijn suggestie zou zijn een fischer curv ti als pisteski, want dan heb je een flinke opstap van je F18 zonder dat het een baksteen wordt en deze ski heeft triple radius waardoor ook korte slalombochten goed mogelijk zijn. Een echte slalomski is niet echt lekker in de bergen. Op snelheid rechtdoor en in lange bochten moet je continu opletten, met een iets allroundere ski heb je dat minder. De salomon smax 12 zou ook kunnen maar ik vind de curv ti een stuk wendbaarder. De supershape ispeed is ondanks zijn radius vooral goed in lange bochten op snelheid, dit geldt ook voor de g7. Head rebel i.race is wel een potige ski, daar moet je superbenen voor hebben wil je dat de hele dag volhouden.

En daarbij dan een makkelijke brede allmountain lat. Een rustler 9 of een salomon qst 92. Waarvan de rustler weer de meest wendbare van de 2 is.

Financieel kun je de curv ti plus rustler samen kopen voor veel minder dan 1 stockli ski 😉 wil je toch n stockli dan koop een laser AX,die is lekker allround.

Testen blijft het beste, dus probeer lekker wat uit zou ik zeggen!

Morgen ga ik de Head Kore 93 testen. Dit was bij de locale shop hier, het enige wat ik verstaanbaar kon krijgen ( wat spreken ze slecht Engels, of willen ze het niet )

Ik kwam de winkel binnen met de vraag dat ik morgen een ski wil huren. Man pakt een Atomic Redster x7 in 1.68 en zegt perfect.

Zonder te weten wat ik wil , wat mijn niveau is en wat ik wil testen. De collega die ik vorige week sprak en waarbij ik de Stöckli Laser SX huurde sprong hem bij en zei dat deze Head mij ook wel zou kunnen bevallen.

Ik wil morgen wat gaan cruisen door het gebied, kijken of ik nog ergens een stukje tussen de bomen mee kan pakken ( veilig - anders niet ), en hoe de ski zich houdt op de piste.

Ik laat het weten.

*bericht bewerkt door RenSas op 21 jan 2020 18:22

Plaats een reactie