Elan SL Fusion

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een ski voor korte/middellange bochten.
Ik heb nu de Fischer motive 80 wat een all mountain ski is.
Maar wil weer eens een pisteski,maar geen gs ski.

Nu heb ik de Elan SL Fusion met El 11.0 GW Fusion binding gezien voor €360,- 2018.
Is dit echt een slalom ski waar je de hele dag op moet carven?
Of kan je hem ook goed slippend sturen zodat je ook met gezin rustig de berg af kan??
Want dat is eigenlijk wat ik zoek!!

Hebben jullie evt nog andere ski's die aan mijn zoek criteria voldoen?

Ik ben 1.81cm
Weeg 85 kg
Leeftijd 47
Ik ski ongeveer 30+ weken schaal Gigi tussen 6/7

Gr Peter

peet3972

Dit wil ik wel eens mee volgen…

cfr ouder topic: Verschil Elan SL en SLX
https://www.wintersport.be/forum/topic/140788
@NielsDq kan misschien wat feedback geven

Zelf heb ik recent de SLX fusion 2dehands gekocht en deze vond ik zelf vrij moeilijk om langzamer mee te skiën (met mijn skiniveau).
Ik ga mezelf zelfs inschrijven voor bijkomende indoortrainingen om hier beter mee overweg te kunnen.

Als je niet op zoek bent naar een echte high-performance ski (maar nog steeds zonder enige beperkingen van de ski tegen te kunnen komen), kan je de Fischer F18 ook overwegen (overjaars online te vinden voor 280 EUR).
Hier heb ik op het forum alvast al veel goede commentaren over gelezen.

Glide on!

Het zijn hele toegankelijke ski’s waar je ook echt wel flink hard mee kunt skien. Slippen doen ze naar mijn mening ook heel eenvoudig, maar het blijven natuurlijk wel “slalom” ski’s, dus enigszins correcte techniek is wel vereist om ze lekker te slippen. Maar daar krijg je dan ook wel weer veel voor terug. Lekker insturende ski’s, met een levendige rebound.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Was is eigenlijk jouw reden om een slalom georiënteerde lat te willen skiën? Als je een ski kiest met een radius van zeg 13-16 meter, ben je veel allrounder onderweg.

Er zijn al wat forumleden die ondervonden hebben dat heel de dag met een SL lat onderweg zijn, vermoeiend is. Mits gebruikt zoals bedoeld, dus korte bochten(actief).

Was is eigenlijk jouw reden om een slalom georiënteerde lat te willen skiën? Als je een ski kiest met een radius van zeg 13-16 meter, ben je veel allrounder onderweg.

Er zijn al wat forumleden die ondervonden hebben dat heel de dag met een SL lat onderweg zijn, vermoeiend is. Mits gebruikt zoals bedoeld, dus korte bochten(actief).

Sjaak27 op 21 jan 2020 09:51

Eens, Ik snap de stap niet zo goed van een allrounder naar een slalom afgeleide ski. Ik zou de stap naar een consumenten GS veel logischer vinden.

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Dat wil ik toch een klein beetje nuanceren @Sjaak27, deze uitvoering is echt een stuk toegankelijker en allrounder dan “echte” slalomski’s. Dit topic is misschien wel leuk om eens door te lezen:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/443398

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane dat wist ik ook wel, maar dan nog.

Het zijn hele toegankelijke ski’s waar je ook echt wel flink hard mee kunt skien. Slippen doen ze naar mijn mening ook heel eenvoudig, maar het blijven natuurlijk wel “slalom” ski’s, dus enigszins correcte techniek is wel vereist om ze lekker te slippen. Maar daar krijg je dan ook wel weer veel voor terug. Lekker insturende ski’s, met een levendige rebound.

Shane op 21 jan 2020 09:45

+1

De SL is behoorlijk braaf, en ik heb al heel wat skileraren gezien die met één van de Elan slalomski-varianten (SL/SLX/SLX FIS) lesgeven omdat ze heel erg handelbaar en veelzijdig te skiën zijn.

Ik zou me dus geen zorgen maken over de toegankelijkheid, zolang je basistechniek een beetje op peil is.

Bedankt voor jullie feedback!

Ik had dit topic https://www.wintersport.nl/forum/topic/443398 gelezen wat mijn interesse wekte,vandaar de Elan SL Fusion vraag.

Maar het wordt me niet makkelijk gemaakt Haha.
De een zegt prima ski voor als je gas wilt geven maar is ook gewoon rustig slippend te skiën.

De ander adviseert juist een ander type ski met een grotere radius(GS),
omdat het toch echt wel een “serieuze” slalomski is

De Fischer F18 heb ik ook overwogen, maar gezien mijn gewicht 85 kg
werd de F19 aangeraden, wat meer een ski is voor lange bochten.

Misschien volgende week de Elan gaan testen in Flachau!! als ze hem hebben.

Weten jullie misschien andere ski’s die evt. aan mijn eisen voldoen??

peet3972

De Fischer F18 heb ik ook overwogen, maar gezien mijn gewicht 85 kg
werd de F19 aangeraden
Wie heeft je dat wijsgemaakt, dat 85kg te zwaar zou zijn voor de F18?

@Dr Phil De meeste op het forum schrijven dat, behalve jij!
Maar jij adviseert de Fischer F18, of heb je ook nog andere ski’s die evt . geschikt zijn voor mij.

Ik ski redelijk old school (schoenen tegen elkaar),maar ik probeer de laatste jaren ook het carven meer en meer onder de knie te krijgen en dan het liefst de korte tot middellange bochten.

peet3972

Hallo,

Ik speel ook met de zelfde gedachten F19 of F18?

Ik ben qua kg,lengte, leeftijd( 47 het is maar een nummer) het zelfde als Dirk,alleen heb wel wat weken meer skiervaring, ongeveer 30 weken.

Ik heb nu de Fischer motive 80 ( L175) maar wil eigenlijk weer een pisteski.
Ik zoek een ski voor korte tot middellange bochten.

Nu weet ik via dit forum dat de F19 een ski is voor de wat langere bochten en stijver is dan de F18, die weer meer geschikt is voor de wat kortere bochten.
Wat is wijsheid gezien mijn gewicht??

Sorry Dirk,dat ik inbreek in jou onderwerp,maar het verhaal paste precies met mijn vraag met misschien het verschil dat ik een ski zoek die ook voor korte bochten geschikt is.

Gr Peter.

peet3972 op 14 jan 2020 15:13

Mijn ervaring is dat de F18 in 174 goed skiet met mijn 86 kilo voor 181cm. 😉

bartvwg op 14 jan 2020 15:47

Was nota bene een direct antwoord op je vraag.
Succes verder.

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 jan 2020 17:18

Ik heb de F18 in 1.67mtr . Ik ben zelf 1.78 mtr en 70 kg. Ik zit juist te denken aan een bredere ski 90-95 mm en dan een echte piste ski ( slalom of Gs ) erbij om mooi gecarvde bochten mee te draaien.

Zie ook mijn topic: welke ski na de Fischer F16.

Volgens mij bedoelt ts het niet zo aanvallend @DrPhil. Het uitroepteken doet wat anders vermoeden, maar de vervolgvragen niet.

Ik ben het overigens volkomen met @DrPhil eens @Peet3972, jouw gewicht is voor een F18 echt geen probleem. Het kan wel zijn dat je voorkeur qua stijl meer bij de F19 ligt, maar dan slaat de Elan Sl al helemaal nergens op…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik had het niet als aanvallend opgevat. Wel als geheel zelfbedacht, want in het andere topic waar hij het vroeg, wordt nergens de F18 afgeraden wegens zijn gewicht.

Dit is nota bene de allereerste reactie in dat topic:

Mijn ervaring is dat de F18 174 goed skied met 88 kilo.

Marco_ski op 14 jan 2020 14:09

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 jan 2020 21:09

Ah ok 👍.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dag Peet,

Ik kan je de rossignol MT Ti aanbevelen (niet de Ca variant, die vind ik minder goed). Een ski met voorkeur voor korte tot middellange bochten die niet veel kracht kost om te skien, doet het prima in alle omstandigheden en op alle snelheden (behalve voor mensen die alleen maar lange gesneden bochten op snelheid skien - die moeten verder kijken). Echt een no nonsense ski en persoonlijk vind ik m wat smoother in de overgangen slippen/carven en levendiger tov de fischer F18. Ik denk dat je hier veel meer aan hebt dan de Elan SL. Een slalomski is gewoon een stuk minder allround.

@DrPhil het is zeker niet aanvallend bedoeld naar jouw toe, ik neem je altijd serieus wat je schrijft op het forum!!

Ik heb een jaar of wat terug (2011/12) geskied op de Fischer progressor 800 is dat ong. de zelfde ski als de F18 ?

peet3972

@Elisabeth101
Wat is het verschil tussen de Rossignol MT TI en CA??

peet3972

Carbon vs titanal (metaal). De Ti variant vind ik op alle fronten ietsje sportiever. En vanwege het metaal een tikkeltje zwaarder, en dat voelt voor mij wat zekerder. De een skiet niet moeilijker dan de ander en de verschillen zijn ook niet heel groot - allebei het best voor korte tot middellange bochten en zeer wendbaar en skien gewoon makkelijk. De Ca is ook zeker geen slechte ski, maar de Ti biedt wat mij betreft een wat hoger plafond.

De keuze zou ik van iemand niveau af laten hangen. Ski je meer op snelheid dan de Ti en ski je rustiger en ben je nog veel bezig met basistechniek ontwikkelen dan kan de Ca ook prima.

@DrPhil het is zeker niet aanvallend bedoeld naar jouw toe, ik neem je altijd serieus wat je schrijft op het forum!!

Ik heb een jaar of wat terug (2011/12) geskied op de Fischer progressor 800 is dat ong. de zelfde ski als de F18 ?

peet3972 op 22 jan 2020 07:54

Ja en nee. De F18 is de opvolger van de 800. Maar ik heb een keer een test gezien, ik meen van wintersporters.nl, waar de 800 zeer slecht uitkwam. Dat was ongeveer in die tijd (2013 of zo?).

Het verschil tussen de MT Ca en de Ti is dat de laatste een laag metaal heeft en de Ca alleen Carbon. De Ti is daardoor (op papier) stijver. Ik weet niet of je dat ook echt merkt.

Ik heb een heb een Elan SL Fusion uit 2016. Hele gemakkelijke ski. Wendbaar maar voldoende stug en daardoor niet onrustig. Kan hem zeker aanbevelen.

Ik heb hem gekozen omdat ik eigenlijk alleen on-piste ski. Ik twijfel soms om hem in te ruilen tegen de echte SLX.

Ik twijfel soms om hem in te ruilen tegen de echte SLX.

swillem op 22 jan 2020 17:04

om het moeilijker te maken: er zijn (afhankelijk van modeljaar) blijkbaar tot 4 verschillende race-getinte slalomlatten bij Elan

  • SL
  • SLX (Waveflex Powershift)
  • SLX Fusion
  • SLX FIS

De SL zou wel de minst stijve / makkelijkst toegankelijke moeten zijn.

Glide on!

Plaats een reactie