Ski keuzestress

Ik ben op mijn 34e veel te laat besmet met het wintersportvirus en ga nu voor de 5e keer een weekje wintersporten. Ik ga 1 tot 2 keer per jaar in totaal een dag of 9 skiien en vind het dan ook tijd om zelf skies aan te schaffen. (Schoenen heb ik al) Is het niet voor het gemak dan is het wel aan een set skies te wennen. Ik lees hier al een aantal seizoenen mee en heb dan ook vorig jaar de veel geprezen F18 getest en op een short ski de Atomic Redster X5. Waarbij ik het beide fijne skies vond merkte ik vooral dat toch aan het einde van de dag ik de X5 wat makkelijker vond draaien en van kant wisselen dan de F18. Maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik de X5 in een iets kortere lengte had en inmiddels weer wat meer ervaring had.

Zoals gezegd ben ik dus op zoek naar een ski om aan te schaffen.

Mijn lengte: 1.91
Gewicht: 75
Niveau: 6: maken zelfverzekerde parallelle bochten op blauwe en eenvoudige rode pistes, maar vermijden moeilijker terrein. Let wel: dit is voornamelijk geslipt en weinig gesneden.
Ik neem elk jaar privelessen om mijn niveau te verbeteren.

Waar ben ik naar op zoek:
Een ski die me vertrouwen geeft en mij vergeeft als ik een foutje maak. Bijvoorbeeld door mijn gewicht te lang op de verkeerde ski te houden bij de inzet van een bocht. Maar ook een ski die me verder helpt te ontwikkelen. Ik zou graag gesneden bochten leren. Tevens moet ik erg aan mijn hoog-laag werken. Als ik filmpjes van mezelf terug zie dan sta ik nog te statisch. En krijg dus ook moeilijk rebound uit de ski. (Zeg ik dit goed?) dus wellicht moet de ski me daarin ondersteunen. Of juist niet zodat ik niet gelanceerd wordt :)

Mijn shortlist:

  • F18 opvolger -> Zou dit dan de RC One 73 of 74 zijn ? Hier lees ik nog weinig over.
  • Atomic Redster X5 van dit jaar. Ondanks dat ik me daar goed op vermaakt heb lees ik dat dit een vrij vlakke ski is.
  • Konic 76 op basis van Gearscore Easy carver test. https://www.gearscore.nl/skis/proskilab/skis-2020/easy-carve… Wel lastig verkrijgbaar.
  • Rossignol React R6 Compact. Op basis van diezelfde test. Maar ik zag een video review van ski centrum heemskerk dat deze er met je vandoor wil gaan wanneer je iets teveel achterop zit. (Wat ik ook doe).

Kortom. Keuzestress. En nog een jaar huren vind ik eigenlijk zonde van het geld. Hopelijk kunnen jullie me iets meer vertellen over bovenstaande skies.

*bericht bewerkt door MB82 op 21 jan 2020 20:07

Die X5 draait als een tierelier, dus dat kan wel kloppen dat je zo ervaart. Ik zou wellicht naar een X7 kijken voor meer groeimogelijkheden.

Ik denk dat je in jouw geval heel veel kanten op kan wat betreft keuze voor een ski. Ik zou het wel bij een pisteski houden, gezien het feit dat je graag technisch bij wilt leren. Ik denk dat het zinvol is om een keer te gaan testen in zoetermeer met het criterium middensegment technische leerski. Atomic X7, Fischer F18, Salomon smax 8 of 10…er hangt nog wel meer in die categorie. Ervaar maar eens hoe verschillend al die ski’s aanvoelen, dat zal je een hoop wijzer maken.

Testen in Zoetermeer zou inderdaad het beste zijn. Nu woon ik in het noorden van het land en dat is best een eindje rijden. Nu zou ik natuurlijk nog kunnen huren en tijdens de vakantie kunnen testen. Maar vind maar eens een shop die je shortlist heeft. Vandaar zit ik er ook aan te denken om een keuze te maken tussen de x5 of de f18 die vond ik beiden al een hele vooruitgang op de andere huurski’s die ik ooit onder de voeten heb gehad. Mocht het echt niet bevallen dan zal ik ze waarschijnlijk zonder heel veel verlies kunnen verkopen. Heeft iemand al ervaring met de opvolger van de f18 ? Is dat dan de 74 of de. 73 ?

Heeft iemand al ervaring met de opvolger van de f18 ? Is dat dan de 74 of de. 73 ?

MB82 op 21 jan 2020 22:55

Simpel, de F18 heeft geen opvolger.
De RC One reeks is in de plaats van de Progressor F reeks gekomen maar het zijn 'andere' ski's.
Zelf heb ik de "78" en "82" geskied en ik vond het beide leuke en goede ski's en zou ze nu eerder aanschaffen dan de F18 of 19.
Maar da's strikt persoonlijk natuurlijk. ;)

*bericht bewerkt door bartvwg op 22 jan 2020 08:03

Bla, bla, bla.

Jammer dat de f18 dus geen echte opvolger heeft maar er een andere ski voor in de plaats is gekomen. Dat persoonlijke is inderdaad belangrijk. Belangrijk vind ik vooral dat de ski me vertrouwen geeft. Ik lees dan ook veel goed over de s8. Vooral om van geslipt naar gesneden bochten te gaan en weer terug schijnt deze het ook lekker te doen. Misschien toch maar eens de verhuurder op het vakantieadres aanschrijven om te gaan testen en een try and buy te doen.

Die K2 Konic 76 is prima te krijgen online (Duitsland), mocht je interesse hebben. 335 euro ex verzendkosten.

Even een korte update. Vlak voor de krokusvakantie de F18 voor een leuke prijs kunnen krijgen. Hier heb ik totaal geen spijt van gehad. Ik heb er een hele week heerlijk op kunnen skiën. Vooral na nog een aantal privélessen merk ik dat ik steeds meer uit de ski weet te halen.

Plaats een reactie