Skikeuzehulp nodig

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel op zoek naar nieuwe ski’s, maar zie door de bomen het bos niet meer echt. Volgens het niveau van GiGi ben ik een 9. Ik ben een skileraar die het Oostenrijkse diploma tot Landes 2 heeft gehaald en ski al heel mijn leven. Ik sta dus elk jaar wel tegen de 30 dagen op ski’s. Echter ken ik niet genoeg van de verschillende merken om te weten achter welke ski ik moet gaan bij welk merk. Momenteel ben ik 21 jaar.

Mijn lengte is: 1,75m
Mijn gewicht is: 62kg

Ik zoek een ski die zowat alles kan, lange carve bochten, korte carve bochten en moguls. Aangezien ik maar 10% van de tijd off piste ben moet de ski dit niet geweldig kunnen. Ik weet niet of ik in de categorie racecarver of sportcarver moet gaan zoeken, aangezien ik een nogal laag gewicht heb, maar wel een heel technische, agressieve skiër ben.

Met Landes 2/niv 9 en jouw gewicht zou ik kijken naar een lekkere consumenten gs of zo. Die korte bochten lever je dan mss iets in, maar beetje extra kantendruk om ze toch lekker te kunnen maken mag voor jou geen probleem zijn. Lange bochten en moguls geen probleem en gelande gaat ook wel goed komen ermee.

Voorbeelden rossi lt ti, dobermann gsr, racetiger gs, blizzard wrc en zo zijn er nog wel wat te vinden.

Edwin van Riel

Ik zou ook zeggen een gs ski vanwege je goede techniek en vaardigheden. Maar met 62 kg zou ik wel voor 1 van de lichtere/speelsere gaan. Voor mij zouden de Rossi LT Ti of de Elan GSX bovenaan staan. Beide allround maar kosten minder kracht.

De Nordica Dobermann GSR RB kun je prima mee wegkomen dan. Precies, speels en prima im Gelände. Lengte uiteraard in 180 voor een Landes 2.

Zit de Head Worldcup Rebels i.Speed (Pro) ook in deze categorie? Of is deze voor mijn gewicht wat te stijf, zeker bij de pro?

Testen kan altijd, maar zitten beiden wel aan de stugge kant van het spectrum, zeker natuurlijk de Pro variant. Zou met jouw postuur eerder even de iets toegankelijker latten een kans geven. Vergis je niet, alles wat hier genoemd is zijn latten met een heel behoorlijk plafond, dus ik betwijfel of je snel meer nodig hebt.

Edwin van Riel

Eens met evr66. Een grote sterke man van 100 kg past eerder bij een ispeed pro. Of masochistische mensen 😂 En de genoemde ski’s zijn echt wel serieuze latten, denk dat je daar heel meer plezier uit gaat halen.

Oke bedankt! En hoe komt het dat deze ski's minder duur zijn dan bvb de Head i.supershape speed? Want als ik het goed voorheb zijn de consumenten gs ski's wel zwaarder dan de supershape serie.

En is de atomic redster g9 ook een goede voor mijn postuur? Dan weet ik een beetje wat ik allemaal moet gaan testen :)

*bericht bewerkt door ifor op 22 jan 2020 14:19

100kg voor een Ispeed Pro is natuurlijk ernstig overdreven. Er zijn genoeg lichte dames die die dingen ook skien. Het is moeilijk in te schatten wat voor jou prettig is @Ifor, maar je maximale kanthoek is in principe belangrijker dan je gewicht, al mag je natuurlijk best een beetje meer eten ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eens met evr66. Een grote sterke man van 100 kg past eerder bij een ispeed pro. Of masochistische mensen 😂 En de genoemde ski’s zijn echt wel serieuze latten, denk dat je daar heel meer plezier uit gaat halen.

elisabeth101 op 22 jan 2020 14:05

En bedankt! Super fijne ski, die Ispeed Pro en ben geen 100kg…!

Oke bedankt! En hoe komt het dat deze ski's minder duur zijn dan bvb de Head i.supershape speed? Want als ik het goed voorheb zijn de consumenten gs ski's wel zwaarder dan de supershape serie.

En is de atomic redster g9 ook een goede voor mijn postuur? Dan weet ik een beetje wat ik allemaal moet gaan testen :)

ifor op 22 jan 2020 14:09

De Redster G9 is zeker een ski die je kan overwegen. Ikzelf heb er veel plezier op. Agressief en technisch skien geeft erg veel voldoening. Het is echt een ski van hoe meer je erin stopt hoe meer je eruit kan krijgen. Mijn zoon, die technisch wat slordiger is, kan er ook mee uit de voeten maar kan er minder uit halen. Lange carve bochten, moguls, diepe sneeuw en korte bochten zijn prima op deze zeer veelzijdige ski (voor mij). Ik ben er erg tevreden over. De Atomic Redster X9 kan je trouwens ook overwegen.

Grtz
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Haha ik ben wel een redelijk grote kanthoek, maar ik moet ook wel les geven natuurlijk, en het lijkt me inderdaad niet echt handig om een ski te hebben die je dan enkel op snelheid pas gedraaid krijgt :)

*bericht bewerkt door ifor op 22 jan 2020 14:37

2 setjes nemen @Ifor :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

De Redster G9 is zeker een ski die je kan overwegen. Ikzelf heb er veel plezier op. Agressief en technisch skien geeft erg veel voldoening. Het is echt een ski van hoe meer je erin stopt hoe meer je eruit kan krijgen. Mijn zoon, die technisch wat slordiger is, kan er ook mee uit de voeten maar kan er minder uit halen. Lange carve bochten, moguls, diepe sneeuw en korte bochten zijn prima op deze zeer veelzijdige ski (voor mij). Ik ben er erg tevreden over. De Atomic Redster X9 kan je trouwens ook overwegen.

Grtz
D

dokteruk op 22 jan 2020 14:36

De X9 lijkt me inderdaad ook wel interessant, zeker aangezien deze radius toch nog iets kleiner is dan de gs ski's. Ook zijn er veel skileraars die op deze latten staan. Ik zal deze dus ook zeker gaan uitproberen :)

Wat is eigenlijk het verschil tussen de X9 en X9s?

*bericht bewerkt door ifor op 22 jan 2020 15:20

De Redster G9 is zeker een ski die je kan overwegen. Ikzelf heb er veel plezier op. Agressief en technisch skien geeft erg veel voldoening. Het is echt een ski van hoe meer je erin stopt hoe meer je eruit kan krijgen. Mijn zoon, die technisch wat slordiger is, kan er ook mee uit de voeten maar kan er minder uit halen. Lange carve bochten, moguls, diepe sneeuw en korte bochten zijn prima op deze zeer veelzijdige ski (voor mij). Ik ben er erg tevreden over. De Atomic Redster X9 kan je trouwens ook overwegen.

Grtz
D

dokteruk op 22 jan 2020 14:36

De X9 lijkt me inderdaad ook wel interessant, zeker aangezien deze radius toch nog iets kleiner is dan de gs ski's. Ook zijn er veel skileraars die op deze latten staan. Ik zal deze dus ook zeker gaan uitproberen :)

Wat is eigenlijk het verschil tussen de X9 en X9s?

ifor op 22 jan 2020 15:19

Dat lijkt op het eerste gezicht de breedte, de widebody is wat breeder. Echter het is ook een ander sort ski omdat ik het gevoel heb dat de tip wat minder stijf is. Met een blinddoek op zou je niet zeggen dat de ski’s gerelateerd zijn. De X9 wb is meer een allemansvriend zeg maar. Ik zou eerder voor de X9s gaan daar die net wat meer body heeft.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Eens met evr66. Een grote sterke man van 100 kg past eerder bij een ispeed pro. Of masochistische mensen 😂 En de genoemde ski’s zijn echt wel serieuze latten, denk dat je daar heel meer plezier uit gaat halen.

elisabeth101 op 22 jan 2020 14:05

En bedankt! Super fijne ski, die Ispeed Pro en ben geen 100kg…!

ieniemienie op 22 jan 2020 14:28

Totdat je je knie ermee verklootte.

De Redster G9 is zeker een ski die je kan overwegen. Ikzelf heb er veel plezier op. Agressief en technisch skien geeft erg veel voldoening. Het is echt een ski van hoe meer je erin stopt hoe meer je eruit kan krijgen. Mijn zoon, die technisch wat slordiger is, kan er ook mee uit de voeten maar kan er minder uit halen. Lange carve bochten, moguls, diepe sneeuw en korte bochten zijn prima op deze zeer veelzijdige ski (voor mij). Ik ben er erg tevreden over. De Atomic Redster X9 kan je trouwens ook overwegen.

Grtz
D

dokteruk op 22 jan 2020 14:36

De X9 lijkt me inderdaad ook wel interessant, zeker aangezien deze radius toch nog iets kleiner is dan de gs ski's. Ook zijn er veel skileraars die op deze latten staan. Ik zal deze dus ook zeker gaan uitproberen :)

Wat is eigenlijk het verschil tussen de X9 en X9s?

ifor op 22 jan 2020 15:19

Dat lijkt op het eerste gezicht de breedte, de widebody is wat breeder. Echter het is ook een ander sort ski omdat ik het gevoel heb dat de tip wat minder stijf is. Met een blinddoek op zou je niet zeggen dat de ski’s gerelateerd zijn. De X9 wb is meer een allemansvriend zeg maar. Ik zou eerder voor de X9s gaan daar die net wat meer body heeft.

BW
D

dokteruk op 22 jan 2020 15:38

Dokter de vraag ging over X9 en X9s en niet over X9 wb ;)

Schijnt dat de X9s een iets andere kern heeft maar qua skien maakt het schijnbaar niet zoveel uit.

Eens met evr66. Een grote sterke man van 100 kg past eerder bij een ispeed pro. Of masochistische mensen 😂 En de genoemde ski’s zijn echt wel serieuze latten, denk dat je daar heel meer plezier uit gaat halen.

elisabeth101 op 22 jan 2020 14:05

En bedankt! Super fijne ski, die Ispeed Pro en ben geen 100kg…!

ieniemienie op 22 jan 2020 14:28

Totdat je je knie ermee verklootte.

elisabeth101 op 22 jan 2020 16:00

Ooh, ok, ik val, verdraai mn knie en dat ligt aan de ski? Top redenatie…! #kantnochwal

Stöckli Laser WRT ST.

Eens met evr66. Een grote sterke man van 100 kg past eerder bij een ispeed pro. Of masochistische mensen 😂 En de genoemde ski’s zijn echt wel serieuze latten, denk dat je daar heel meer plezier uit gaat halen.

elisabeth101 op 22 jan 2020 14:05

En bedankt! Super fijne ski, die Ispeed Pro en ben geen 100kg…!

ieniemienie op 22 jan 2020 14:28

Totdat je je knie ermee verklootte.

elisabeth101 op 22 jan 2020 16:00

Ooh, ok, ik val, verdraai mn knie en dat ligt aan de ski? Top redenatie…! #kantnochwal

ieniemienie op 22 jan 2020 16:26

kan ook de binding geweest zijn, of gewoon stomme pech natuurlijk ;)

Vind het wel een aandachtspuntje bij echt serieuze latten dat de bindingen qua DIN-range ook nog een beetje bij de skistijl en fysiek van de skiër passen. Voorbeeldje: heb hier een paar oude GS FIS latten staan, bindingen beginnen op (plm…) DIN 10. Daar wil je als lichtgewicht echt niet bij middelmatige snelheid op onderuit gaan, bindingen doen dan echt gewoon niks. Breng je 100 kg mee en wellicht een wat hogere snelheid, is het toch een ander verhaal, dan werken ze prima.

Edwin van Riel

De X9 lijkt me inderdaad ook wel interessant, zeker aangezien deze radius toch nog iets kleiner is dan de gs ski's. Ook zijn er veel skileraars die op deze latten staan. Ik zal deze dus ook zeker gaan uitproberen :)

Wat is eigenlijk het verschil tussen de X9 en X9s?

ifor op 22 jan 2020 15:19

Voor zover ik weet heeft Atomic enkel nog de X9s in haar gamma voor het 19/20 seizoen, weliswaar met twee verschillende opties qua bindingen (één tot DIN 12 en de ander tot 14). Als je dus een gewone X9 vindt is het waarschijnlijk overjaars (natuurlijk niets mis mee) of gewoon een typfout.

Verder is de X9(s) inderdaad immens populair, ik vond hem makkelijker te skiën dan de G9 (maar heb jouw niveau ook niet…). Verder zou ik ook de Stöckli Laser SX in deze categorie durven aanbevelen. (hoewel je dan wel in een andere prijsklasse komt) Een voordeel is wel dat de X9s door zijn populariteit quasi overal te testen valt.

Eens met evr66. Een grote sterke man van 100 kg past eerder bij een ispeed pro. Of masochistische mensen 😂 En de genoemde ski’s zijn echt wel serieuze latten, denk dat je daar heel meer plezier uit gaat halen.

elisabeth101 op 22 jan 2020 14:05

En bedankt! Super fijne ski, die Ispeed Pro en ben geen 100kg…!

ieniemienie op 22 jan 2020 14:28

Totdat je je knie ermee verklootte.

elisabeth101 op 22 jan 2020 16:00

Ooh, ok, ik val, verdraai mn knie en dat ligt aan de ski? Top redenatie…! #kantnochwal

ieniemienie op 22 jan 2020 16:26

Laat ik voorop stellen dat ik het heel erg voor je vindt dat je een knieblessure opgelopen hebt, echt ik wens dat niemand toe. Ja het is een topski, maar de ispeed pro is zwaar van gewicht, heeft een zware plaat en binding, hoger instelbare din waarde, en biomechanisch gezien gaat dat meer kracht zetten op een lichaam van een lichter iemand dan bij een zwaarder iemand. Ik zeg niet dat de ski dé oorzaak is, maar het kan wel bijdragen. Je hebt toch niet voor niets zelf ook gekeken naar een lichter en vriendelijker gs-model…

Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Zijn er ook nog ski’s zoals de atomic X9s, want als ik daar wat info over opzoek lijkt het dat die op een soort eiland staan.

2 setjes nemen @Ifor :).

Shane op 22 jan 2020 14:47

idd 2 setjes. Het (ski-)schaap met 5 poten is er niet.

2 setjes nemen @Ifor :).

Shane op 22 jan 2020 14:47

idd 2 setjes. Het (ski-)schaap met 5 poten is er niet.

Martin7182 op 22 jan 2020 17:10

Jep dat ben ik nu aan het overwegen :)

Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Zijn er ook nog ski’s zoals de atomic X9s, want als ik daar wat info over opzoek lijkt het dat die op een soort eiland staan.

ifor op 22 jan 2020 17:10

De Stöckli WRT ST die ik noemde. Kan ik zelfs op skiën.

Als je ausbildung hebt wordt je gewoon geacht op een GS te verschijnen, dus hoewel de X9s een hele fijne ski is zal men mogelijk hierover kunnen vallen.

Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Zijn er ook nog ski’s zoals de atomic X9s, want als ik daar wat info over opzoek lijkt het dat die op een soort eiland staan.

ifor op 22 jan 2020 17:10

De Stöckli WRT ST die ik noemde. Kan ik zelfs op skiën.

DrPhil op 22 jan 2020 17:11

Jammer genoeg vind ik die wel heel duur, zeker als ik nu 2 setjes ga moeten kopen.

Als je ausbildung hebt wordt je gewoon geacht op een GS te verschijnen, dus hoewel de X9s een hele fijne ski is zal men mogelijk hierover kunnen vallen.

Bennie op 22 jan 2020 17:13

Ik zou dan eerder bvb de G9 en de X9 aanschaffen, en de G9 voor mezelf gebruiken, en de X9 voor les te geven aan de minder gevorderden, aangezien ik die G9 waarschijnlijk niet geweldig ga kunnen draaien op traag tempo. Ik ga ook zoveel mogelijk testen, maar het zou inderdaad wel kunnen kloppen dat ze verwachten van een landes 2 skiër dat die op een GS komt opdagen. De skileraren op de X9 waren ook de leraren met vaak enkel het anwärter diploma.

Hallo iedereen,
Volgens het niveau van GiGi ben ik een 9.

ifor op 22 jan 2020 09:51

Hee, een nieuw forumlid welke aangeeft dat hij in categorie 9 valt… dat vraagt om een bijdrage in het topic SYTYCS :)
https://www.wintersport.nl/forum/topic/487120?page=10…

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik ski zelf ispeed pro en gs rd (fis masters) beide topski. Ben 68 kilo. afhankelijk van de binding bijv freeflex 11 14 of 16 varieert de din.

Ik zou voor een fis ski of stijve cheater gs gaan met plaat.

Plaats een reactie