Nadelen ultimate grip voor redelijk gevorderde skiër?

Hallo allemaal,

Ik heb in het verleden als beginnende skiër mijn ski's met ultimate grip laten slijpen. Mijn ski's zijn inmiddels een jaar of 12 oud en eigenlijk wel toe aan vervanging niet zo zeer omdat ze op zijn, maar de innovatie heeft natuurlijk ook niet stil gestaan. Op het forum zijn een aantal topics maar die gaan met name over de voordelen van ultimate grip. Ik ben eigenlijk benieuwd of er nadelen zijn voor een inmiddels redelijk gevorderde skiër? Ik ben geen race monster op de piste door mijn nystagmus (oogafwijking). Ik hou wel van lekker carves draaien op de piste, en we steken soms stukjes buiten de piste af. Ik heb soms het gevoel dat de ultimate grip mij juist meer beperkt in het carven dan de voordelen van de extra grip die je misschien maar af en toe krijgt met ultimate grip op een harde of ijzige piste.

Zou je misschien willen specificeren wat je bedoelt met ultimate grip? Bedoel je een specfieke kantenhoek die je hebt laten zetten? Heb je je ski daarna steeds op dezelfde hoek laten slijpen?

Overigens is het niet zozeer de kantenhoek die je laat zetten verantwoordelijk voor de hoeveelheid grip, het zit m vooral in de bouw van de ski. Vaak (niet altijd!) gaan de wat sportievere modellen ook gepaard met een betere grip. Nadelen daarvan zijn soms moeilijker slippen en lastiger te skien in slechte omstandigheden.

@elisabeth101 volgens mij was het verhaal dat er dan een soort kartels (als bij een broodmes) in de kanten geslepen worden. Lang geleden dat ik daar iets van voorbij zag komen. Om een of andere reden niet echt een populaire oplossing gebleken ;)

Edwin van Riel

lol dat wist ik niet :D

Misschien moet TS eens naar een nieuw model gaan kijken ;)

Je ziet het ook nergens in de alpenlanden (of aan de andere kant van de Atlantic). Daarnaast, vanuit de hoek van mechanica levert het meer wrijvingskracht op met de daarbij behorende nadelen. Aan de andere kant is er theoretisch sprake van oppervlakte vergroting. Echter, als dat het doel is zou je ook langere skis kunnen overwegen.
Het verbaast me dus niet dat het niet populair is.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Zou je misschien willen specificeren wat je bedoelt met ultimate grip? Bedoel je een specfieke kantenhoek die je hebt laten zetten? Heb je je ski daarna steeds op dezelfde hoek laten slijpen?

Overigens is het niet zozeer de kantenhoek die je laat zetten verantwoordelijk voor de hoeveelheid grip, het zit m vooral in de bouw van de ski. Vaak (niet altijd!) gaan de wat sportievere modellen ook gepaard met een betere grip. Nadelen daarvan zijn soms moeilijker slippen en lastiger te skien in slechte omstandigheden.

elisabeth101 op 22 jan 2020 11:50

Ja de karteltjes die geslepen worden om extra grip te hebben. Ik breng vrij trouw ieder jaar mijn ski’s weg voor slijpen en waxen, ik heb alleen niet echt gelet op de hoek maar ga er vanuit dat de slijphoek iedere keer het zelfde is.

Wat je beschrijft met lastige omstandigheden herken ik ook wel een beetje. Pistes zijn niet altijd mooie gladde glijbanen. Ik heb op losse sneeuw pistes bij het carven soms het idee dat de kartels juist zorgen voor extra weerstand waar het juist niet nodig is. Ik zit er aan te denken om mijn ski’s eerst normaal te laten. Met juist kanten en druk zetten in het maken van bochten moet je toch ook al veel kunnen ondervangen?

Ik zou ze normaal laten. Geld voor dat soort trucs beter besteden aan een uurtje of 2 goede leraar die je een beetje op weg helpt op ijs ;)

Tipje: oefenen in Snowworld als de baan afgeschraapt is in de zomer, na een paar uur weet je niet beter ;)

Edwin van Riel

Ik zou ze normaal laten. Geld voor dat soort trucs beter besteden aan een uurtje of 2 goede leraar die je een beetje op weg helpt op ijs ;) Tipje: oefenen in Snowworld als de baan afgeschraapt is in de zomer, na een paar uur weet je niet beter ;)

evr66 op 22 jan 2020 12:22

Neem ik zeker mee alleen is Zoetermeer of Landgraaf qua afstand niet te doen vanaf oosten van het land zonder auto. Ik les bijna ieder jaar een aantal uur meestal privé. Dit jaar gaan we Frankrijk aan doen (Les Sybelles) maar we skiën een aantal jaren in Georgië en Bulgarije waar privé lessen erg betaalbaar zijn en meestal vraag ik om extra aandacht te besteden aan techniek en minder toegankelijke pistes (steilheid, heuvels, ijs) waar techniek belangrijk is en waar ik nog wel eens wat moeite mee heb. Door mijn Nystagmus (oogafwijking) is verder vooruit kijken of hoogte verschillen zien op een piste lastig.

Ik kwam op een ander topic een skiniveau meter tegen https://gigiski.com/over-skiniveaus/. Ik zit denk ik ergens tussen 6 en 7, zeg maar een 6.7. Ik kan me erg goed redden op blauw en rood, en hou ook wel voor zowel visueel voor mij mogelijk is van lekker door carven. Zwart mag maar daar merk ik dat ik veel meer moeite moet doen en als mijn vrienden een zwarte piste pakken vind ik het niet erg om een ommetje te maken heeft voor een deel te maken met techniek maar zwarte pistes zijn ook niet altijd strak geprepareerd en dan moet ik voor mijn visuele beperking te veel moeite doen om lekker te kunnen genieten.

*bericht bewerkt door Thijzel op 22 jan 2020 13:37

Kende het niet, maar da’s wel een nare afwijking inderdaad zeg ;(

Schrale troost, maar toch: naarmate je techniek beter wordt, wordt het zicht wat minder van belang ;)

Edwin van Riel

Doen ze dat nog ergens dan, ultimate grip erin slijpen?

Dit wordt in snowboards zeker wel gebruikt. Althans, t idee. Gaat meer golvend. Zoek maar op magnetraction. Op harde piste merkte ik zeker een voordeel

Voor ski’s, bedoelde ik.

Een jaar of 20 geleden was dat misschien even hip. Kleine karteltjes werden in je kant gefreesd. Leek wat op een broodmes, maar die waren veel kleiner dan die golfjes in sommige snowboards. In principe kon je ze dan nog een aantal keer laten slijpen en behield je die kartels best wel een tijd.
Het moet wel ergens rond ‘99 zijn geweest dat ik ze in mijn betacarves heb laten zetten. Je merkte er eigenlijk geen bal van behalve op een echte ijspiste was er misschien wat meer grip. Als je je ski’s in een scherpe hoek laat slijpen en/of na het slijpen goed polijst met een fijnere diamantvijl, dan heb je genoeg grip op ijs met een gewone kant.

Meer een ultimate rip als je het mij vraagt, want die fantasie was natuurlijk niet gratis. ;-)

*bericht bewerkt door Hupla op 22 jan 2020 23:39

Ik wil niet al te bijdehand doen, maar als je ski's al 12 jaar niet geslepen zijn (zo lees ik het althans) dan ligt daar het euvel voor het gebrek aan gebrek aan kantengrip. Ik lees namelijk dat deze methode niet of nauwelijks meer wordt uitgeoefend en een hoek verandering of in dit geval karteltjes gefreesd in je staalkant blijven geen 12 jaar scherp. Je zou dus kunnen overwegen om ze in een voor jou fijne hoek gewoon recht te slijpen. Als dat geribbelde patroon er uberhaupt nog in zit.

*bericht bewerkt door Danny076 op 23 jan 2020 17:26

Slijpen, kan dat met ski’s van 12 jaar dan nog? Een dergelijke ski zal toch ook wel andere gebreken vertonen.

Hen48

Gaan die kartels niet gewoon weer weg als ze weer door de slijpmachine gaan? M.a.w. je ultimate grip is al jaren weg? Of zie je die kartels nog zitten?

Die kartels waar ik het over had waren erg klein. Met een gewone vijl blijf je (denk ik) op de bovenkant van de kartels. Een machine wellicht ook. Misschien wat moeilijk om uit te leggen in tekst, maar van de edge bekeken zag je ze niet goed zitten, wel langs de base zijde. Als de edge dan geslepen werd, zaten ze er nog in, maar werden ze keer op keer wat kleiner tot ze na x keer slijpen verdwenen waren.

Plaats een reactie