Editen met macbook air, tot welke resolutie kan ik gaan?

Dag Allemaal,

Ik maak graag een korte edit van de (ski)reizen die ik maak, ongeveer 10 min. Het filmen gebeurde tot voor kort met een gopro hero 4 silver, het editen met een macbook air 13inch (mid 2013). Dit ging steeds redelijk, je merkt wel dat de air er niet voor gemaakt is. Ik filmde steeds in 1080p, 50fps. Software: Imovie

Sinds kort heb ik een gopro hero 7 black. Ik zou graag zoveel mogelijk kwaliteit uit de camera willen halen, maar moet rekening houden met de beperkingen van de macbook air. Iemand enig idee hoever ik kan gaan met de resolutie en toch nog fatsoenlijk kan editen?

Alvast bedankt,

Groetjes Bram

Dat is moeilijk te zeggen, maar als je iMovie gebruikt moet je wel overschakelen naar Final Cut Pro als je een resolutie wil die hoger is dan 1080p. Dat is natuurlijk ook al iets pittiger dan iMovie.

iMovie kan toch ook gewoon 4K editten?

En als je met proxy media werkt kun je qua resolutie jezelf helemaal uitleven :-) hier op de redactie hebben we op trips ook veel met MacBook airs gewerkt en dat gaat prima.

Click. Click. Peace

Hangt ervan af welk model je gebruikt, als je de niewste mac book air gebruikt zou 4K een pittige maar haalbare opdracht zijn. Oudere modellen hebben gewoon niet genoeg pit om efficient 4k te editen.

Als je echt geïntresseerd bent in het editen van video's, dan raad ik aan een sterke desktop of mac te gebruiken, eventueel even aan iemand vragen die je kent.
Hoop dat hiermee je vraag is opgelost.

*bericht bewerkt door StefDeFeyter op 24 jan 2020 23:40

If you are reading this you are not skiing

Het hangt af van meerdere factoren, wanneer je je beeld materiaal in een edit vriendelijke codec(bijv. appleproress) omzet (proxy’s) is je maximale resolutie eindeloos. Ben je niet bereid om met proxy’s te werken dan ben je veel beperkter in je resolutie en het vloeiend afspelen tijdens het monteren.

Wanneer je zonder proxy’s werkt is 1920 x 1080 25fps denk ik het hoogst haalbare op een macbook air (2013)

Echt nogmaals, het werken met proxy’s is niet moeilijk en kun je echt alles editten wat je maar wilt ongeveer. In ieder geval wat de gopro je kan bieden aan resolutie :-)

Click. Click. Peace

Echt nogmaals, het werken met proxy’s is niet moeilijk en kun je echt alles editten wat je maar wilt ongeveer. In ieder geval wat de gopro je kan bieden aan resolutie :-)

Rogier op 25 jan 2020 08:42

Precies, je render gaat lang duren maar daar hoef je niet bij te blijven wachten.

Mijn Mac Airbook is denk ik een jaartje jonger. Ik maak simpele vakantie filmpjes met IMovie met 4K.
Tot op heden gaat dat nog prima.
Overigens vindt ik die DJI Osmo pocket echt super werken.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 25 jan 2020 09:39

May the ski force be with you !!

@rickhaha @Rogier
Bedankt voor de tips! Ik hoorde nooit eerder over proxy media. Na wat vluchtig opzoekwerk heb ik het idee dat dit enkel lukt met premiere pro of final cut, klopt dit? Het is zo dat ik maximum 4 maal per jaar een edit maak. Ik ben dus niet geneigd om een duur programma aan te kopen of te abonneren.

Kan dit ook met imovie? Nogmaals dank voor de reacties.

ja dit kan ook met iMovie, maar ik denk dat je ook zonder proxy prima wat korte filmpjes kunt editten… je hebt geen eindredacteur die op je schouder meekijkt en over deadlines zeurt :-)

Click. Click. Peace

@CJAHulskamp
Klinkt bemoedigend. Ik ga het even uitproberen denk ik… Zien wat het geeft. Bedankt voor je reactie!

@Rogier
Geen tijdsdruk inderdaad. Ik probeer het eens en kijk wat het geeft.

Bedankt allemaal! May the snow be with you.

@rickhaha @Rogier
Bedankt voor de tips! Ik hoorde nooit eerder over proxy media. Na wat vluchtig opzoekwerk heb ik het idee dat dit enkel lukt met premiere pro of final cut, klopt dit? Het is zo dat ik maximum 4 maal per jaar een edit maak. Ik ben dus niet geneigd om een duur programma aan te kopen of te abonneren.

Kan dit ook met imovie? Nogmaals dank voor de reacties.

bvvb op 25 jan 2020 10:02

ik heb mn laatste filmpje in elkaar gedraaid met Final cut x pro, de trial versie, is gratis, je moet er alleen voor zorgen dat je in 25 dagen klaar bent ;)

Maar als je vaker dan een keer een filmpje maakt waarom dan geen imovie, is een geweldig en zeer compleet programma. Zeker ams je met voornamelijk gopro beelden werkt.

FCPX heeft meer mogelijkheden, maar gebruik je die ook? En in 25 dagen krijg je die lastig onder de knie :-)

Click. Click. Peace

Maar als je vaker dan een keer een filmpje maakt waarom dan geen imovie, is een geweldig en zeer compleet programma. Zeker ams je met voornamelijk gopro beelden werkt.

FCPX heeft meer mogelijkheden, maar gebruik je die ook? En in 25 dagen krijg je die lastig onder de knie :-)

Rogier op 25 jan 2020 13:44

Je hebt gelijk, er zit heel veel in wat je niet gebruikt, maar toch leuk om eens te proberen. I-movie zit ook alles in om een leuk vakantie clipje te maken.

Plaats een reactie