Nordica Dobermann Spitfire 76 RB

Ben op zoek naar een nieuwe ski voor op de piste die zowel lange alsook korte bochten kan maken op hoge snelheid.

Heb jaren lang slalom en reuze slalom race ski’s gehad, maar wil nu gewoon 1 ski die zowel korte alsook lange bochten lekker neemt en wat meer vergevingsgezind is als ik met de kinderen onderweg ben. Ik snap dat als ik een allrounder wil, ik dan concessies moet doen, maar dat neem ik voor lief.

Laatste jaren heb ik qua merk vooral Elan gehad, daarvoor ook veel Atomic en tussendoor nog Fisher, Blizzard, Salomon.

Ik ski >40 jaar en meerdere weken per jaar en kom dus redelijk beneden. Een van de redenen dat ik van de pure raceski’s af wil is het feit dat mijn rechterknie een aardige tik heeft gehad.

Ben in verschillende winkels geweest, maar daar staan vooral heel veel “softe” allrounders.

Via internet viel mijn oog op een Nordica.
Heeft iemand ervaring met de Nordica Dobermann Spitfire 76 RB FDT? En welke lengte moet het dan zijn. Ik ben 1.73.

Ben benieuwd wat jullie adviseren?

Dit is de ski waar onze welbekende Gigi op skiet ;) helaas is hij niet meer op het forum. Ik weet dat hij er uitermate tevreden over is en dat de ski goed past bij wat jij omschrijft. Hij zou zeggen pak m op lichaamslengte, 174 dan. 1 maat korter 168 zou wat mij betreft ook prima kunnen. Kwestie van smaak.

Wat zij zegt ^^

Ik ski ook op deze ski sinds dit jaar. Ik vind het een heerlijke pisteski. Lekker stevig, eenvoudig om de kant te krijgen en je kunt er heel erg hard mee skiën. Maar ook iets minder hard gaat het prima.

Kortom prima ski, met een vermoeide knie zou ik een maatje korter dan lichaamslengte aanraden…

Click. Click. Peace

Dank voor jullie advies!

@rogier, Hoe gedraagt hij zich in de korte bochten? Moet je altijd carven of kun je hem ook slippend door de bocht krijgen? En hoe laat hij zich op slechte pistes skiën?

Ik had zelf al bedacht om voor 1.68 te gaan, ben blij dat jij die mening deelt.

Andere ski’s waar ik nog met een schuin oog naar kijk zijn de Elan Amphibio 18 of een Rossignol Hero MT TI. De voorloper van de Elan heb ik zelf nog staan, dus die ken ik. Een voorloper van de Hero MT heb ik een paar jaar geleden al eens getest.

Probleem met de Nordica’s is dat ze werkelijk nergens in de winkel staan, dus voelen, proeven en kijken is lastig. Online bestellen durf ik eigenlijk niet zo goed. Waar heb jij die van jou vandaan?

Die Rossigol Hero MT echt niet doen. Prima ski maar veel te soft voor wat jij zoekt. Ga dan voor de LT Ti die ook prima korte bochten kan en goed slipt. Andere pittige allrounders denk ik aan atomic X9s en Head rebels i.race (deze laatste zou mijn persoonlijke keuze zijn, slipt goed, korte bochten goed en op snelheid superstabiel).
Oh en salomon smax Blast, wordt ook alom geprezen hier.

@Rolf75 Voor korte bochten moet je deze ski wel input blijven geven… hij doet ze prima tot zeer goed maar wel als jij de baas bent ;-)

Slippend kan, maar dit is wat mij betreft een ski die het best tot z’n recht komt op zijn kanten.

Click. Click. Peace

Ik zie hem bij Snowcountry in Amersfoort op de site staan.
Heb zelf geen ervaring met die winkel maar volgens mij wel eens goede recensies over gelezen (hadden zij vroeger geen acties met de buren van Wepowder?)

Volgens mij kun je zelfs bij ze langs… toch?

Click. Click. Peace

Thanks voor de tip. Ga ze morgen even bellen. Is een eindje rijden vanuit Eindhoven. Wellicht in het weekeinde die kant op.

*bericht bewerkt door Rolf75 op 26 jan 2020 22:07

Ik zal eens kijken of ik deze een dagje kan testen in maart in Italië. Merk je veel verschil tussen de 72 en 76? En hoe verhoudt deze ski zich tot een Atomic Redster X9 of Rossignol Hero Elite LT Ti?

Mr. Slow

Snowcountry is prima, ben ik wel eens geweest. Nog nooit zoveel skis op rij zien staan😍

De 72 is pittigst, de 76 tikkeltje vriendelijker en de 80 het meest vriendelijk. Van horen zeggen.

Dank voor jullie advies!

@rogier, Hoe gedraagt hij zich in de korte bochten? Moet je altijd carven of kun je hem ook slippend door de bocht krijgen? En hoe laat hij zich op slechte pistes skiën?

Ik had zelf al bedacht om voor 1.68 te gaan, ben blij dat jij die mening deelt.

Andere ski’s waar ik nog met een schuin oog naar kijk zijn de Elan Amphibio 18 of een Rossignol Hero MT TI. De voorloper van de Elan heb ik zelf nog staan, dus die ken ik. Een voorloper van de Hero MT heb ik een paar jaar geleden al eens getest.

Probleem met de Nordica’s is dat ze werkelijk nergens in de winkel staan, dus voelen, proeven en kijken is lastig. Online bestellen durf ik eigenlijk niet zo goed. Waar heb jij die van jou vandaan?

Rolf75 op 26 jan 2020 17:53

Ik heb mijn Doberman gsr’s op internet gekocht bij Grassi Sport in Turijn. Was erg goede aanbieding en verliep allemaal prima.
Had ze wel eerst paar dagen gehuurd in Campitello. Succes met je beslissing.

Ik zie hem bij Snowcountry in Amersfoort op de site staan.
Heb zelf geen ervaring met die winkel maar volgens mij wel eens goede recensies over gelezen (hadden zij vroeger geen acties met de buren van Wepowder?)

Togi op 26 jan 2020 20:35

prima gasten, goede service ook, mocht er eens wat mee zijn. Je kunt idd gewoon bij ze langs of op laten sturen.

Edwin van Riel

Hier nog een fan van snowcountry. Groot assortiment, goede service en weten (zeker voor een webwinkel) veel van hun assortiment. Op donderdag en zaterdag kan je er langs, maar bestellen gaat ook goed.

De ski heeft ook even op mijn shortlist gestaan maar was voor mij nergens te testen, dus geen idee hoe hij skiet :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik geef toch even mee dat ik deze online voor 100 euro minder zie staan in DE, mocht prijs belangrijker zijn dan service…

Bij snowhow.de inderdaad voor 500 euro. Is een grote duitse skiwinkel net over de grens bij Enschede…kun je m ook zelf ophalen😁

Bedankt voor al jullie tips. Vandaag Snowcountry gesproken. Ga zaterdag even die kant op om ze te bekijken en vooral even te voelen 😉. To be continued…

Bij snowhow.de inderdaad voor 500 euro. Is een grote duitse skiwinkel net over de grens bij Enschede…kun je m ook zelf ophalen😁

elisabeth101 op 27 jan 2020 10:49

Dat zou kunnen, maar het verschil van 100 euro gaat dan aan benzine op ben ik bang 😉

Gisteren bij Snowcountry geweest om de Dobermann te bekijken met de intentie om te kopen. Fijne en supermooie winkel met ontzettend veel keus. Aardige mensen ook, maar tot mijn verbazing, zeker na al jullie adviezen, adviseerden ze mij een 1.62m te nemen en die hadden ze nu net niet. Mijn argument dat ik ervan overtuigd was da je dit soort ski’s op lichaamslengte moet skiën, werd gepareerd met dat het, ivm mijn knie, beter was om ze wat korter te nemen.

Aangezien ik het merk Nordica niet van de ski’s ken (heb wel al >20 jaar hun schoenen) en de Dobermann niet getest heb, ben ik maar van hun advies uitgegaan. Teleurgesteld dus weer terug in de auto naar huis. Maar nu thuis op de bank vraag ik mij af of ik tegen hun advies in toch niet gewoon de 1.68m had moeten nemen.

Aan diegenen die de Dobermann hebben of hebben getest de vraag: heb ik mij verkeerd laten adviseren?

Laat helder zijn dat ik de verkoper niet in een verkeerd daglicht wil stellen, zijn advies was eerlijk, uitgebreid en hij heeft in tegenstelling tot wat veel verkopers doen, mij geen andere lengte, merk of type proberen aan te praten. De ervaring met Snowcountry was verder uitstekend en zeker aan te raden. Maar toch is er iets dat aan mij knaagt…

Niet moeilijk doen en gewoon de 1.68 nemen. Dat kun jij prima handelen. Het is al een softere ski dan wat je gewend bent. Er komen denk ik maar weinig mensen in die winkel die zo ervaren zijn als jij. Snap best dat ze normaliter 10-15 cm onder lichaamslengte adviseren, maar in dit geval lijkt me dat niet nodig…en die 6 cm gaat nou ook niet enorm veel verschil maken.

Ze staan voor 495 bij de Snow How winkel in Duitsland. Daar was ik dit weekend nog, had ze zo voor mee kunnen nemen 😉

@elisabeth101, bedankt voor de mooie woorden, maar zo goed ben ik dan toch ook weer niet… 😉

Normaal gesproken ben ik ook niet zo snel van mijn eigen ideeën af te brengen, maar hij was er echt van overtuigd dat 1.62 de maat moest zijn. En toen begon ik toch te twijfelen. Die 6 cm is inderdaad ook niet zo veel en gaat waarschijnlijk ook niet het verschil maken. Morgen toch nog eens even met hen bellen.

Wat mijn twijfel vandaag wel vergroot heeft, is het feit dat mijn favoriete merk, Elan, voor volgend jaar de SCX aangekondigd heeft. Een kruising tussen SLX en GSX. Eigenlijk precies wat ik zoek.

Luxe problemen, wie heeft ze nodig…

Als dr twijfel.toeneemt dan toch nog even wachten inderdaad. Dan komt vanzelf het juiste setje wel.voorbij. wellicht de Elans dan.

De Elans zullen ongetwijfeld een stukje levendiger zijn dan de stabiele en ietwat logge Dobermann 76s. Ik vond dat toch vooral een stampski die het beste tot zijn recht komt op hogere snelheid en grote kanthoek. Verder doet de ski alles best oké hoor, en valt zonder al te veel moeite te skiën. Maar ze worden beter als je echte input gaat leveren. En of dat met een wat slechtere knie ook de hele tijd gaat lukken?

Plaats een reactie