Route naar Heiligenblut in de zomer

Ik weet dat dit eigenlijk niet in een winterforum hoort, maar misschien kunnen jullie me toch wel helpen. Wij willen in de zomer naar Heiligenblut. Hoe kunnen we dan het beste rijden? Ik weet dat in de winter de pas gesloten is. Maar is het in de zomer wel handig om hier gebruik van te maken? Waarin wijkt de zomerroute af van de winterroute? Heiligenblut ligt aan het begin van de pas, dus zomers misschien dezelfde route volgen als 's winters? Of is dat om?

Heiligenblut ligt vanaf hier aan de andere kant van de Grossglocknerpas. De pasweg is in de zomer erg mooi om te rijden, maar je moet er wel wat tijd voor uittrekken. Het kost ook geld, omdat het een tolweg is. Een dagkaart was vorig jaar € 37.

Er is veel te zien en te doen onderweg naar boven en beneden, uitzichtpunten, een museum, een natuurinfocentrum, restaurants, kabelbanen om te wandelen. Wij hebben er een complete dagtocht van gemaakt om de pas over te gaan, met veel stops onderweg, maar als je wilt kun je best in een uurtje of anderhalf over de berg zijn, denk ik.

En anders moet je omrijden via een van de andere dalen, bijv over Mittersill via de Felbertauerntunnel naar Lienz en van daaruit terug naar het noorden naar Heiligenblut.

Een andere optie is nog de autotrein shuttle tussen Gastein en Mallnitz. Gaat je weinig tijd opleveren denk ik en kostenverschil met de Felbertauern tunnel is klein, het stuk door het Gastein dal is nog best een endje rijden. Maar wel leuk (90% van die treinreis is tunnel, dat wel). Wij waren in september in Mallnitz en logeerden op rolafstand van het station. Toen was de keuze snel gemaakt.
Snelste route zal waarschijnlijk over de Grossglockner strasse zijn. Is inderdaad erg mooi maar zonde om 'm over te jakkeren. Drukte dan geen idee. Ik zou even op de site kijken want een tweede ticket binnen een bepaalde periode is goedkoper - weet het niet meer precies.
Andersom via Salzburg en de A10 kom je ook nog een extra toltunnel tegen.

*bericht bewerkt door PaulPalmpje op 27 jan 2020 17:57

Ik zou zoals hierboven genoemd over de Grossglockner hochalpstrasse rijden. Is een super mooie route die je zonder te stoppen en van het uitzicht te genieten im ca. 1,5hr rijd. Maar om eerlijk te zijn is dat zonde want de omgeving is zo mooi dat het zonde is dat je niet even stopt en aan de kant van de weg gaat zitten om van de indrukwekkende uitzichten te genieten.

En als ik een tip mag geven, als je toch in Heiligenblutt bent. Rij eens heel vroeg in de ochtend (weg gaat om 05.30 open dacht ik) helemaal naar de Edelweisspitze en ga daar de zonsopkomst bekijken. Was een van onze mooiste dingen om te zien.

null
null
null

Bedankt voor al deze tips. Hier kan ik wat mee!

Leuk weggetje naar die Edelweiss Spitze :) Mijn vrouw vond het maar niets. Stonden we nog in de miezersneeuw ook boven (eind september)

Großglockner hochalpenstraße is een mooie route. Maar alleen als je er de tijd voor neemt. Zonde om daar aan het eind van de dag overheen te karren als je snel op je vakantieadres wilt zijn.
Maar heb je de tijd, dan zeker doen. Regelmatig stoppen, afhankelijk van de periode nog even spelen in de sneeuw.

Het is ook de vraag of je daar met volle vakantiebepakking overheen wil. Kan wel (eens gedaan over de galibier en we zijn niet bepaald van het ‘travel light’ 😂), maar niet ideaal.

We zijn met z’n tweeën en overnachten in Ulm. Dus het zal niet einde van de dag zijn dat we eroverheen gaan. Ik heb ergens gelezen dat je voor ruim 10 euro een tweede dagpas kan kopen als je er al een keer overheen bent gegaan. Dus een optie is om hem op de heenweg wat vlotter te nemen en hem dan in de vakantie nog een keer op ons gemak te doen om alle highlights te bekijken.

Hallo! Ook wij bekijken momenteel de zomerroute vanuit België naar Heiligenblut. De Alpine Road lijkt inderdaad de moeite, maar ik vraag me af of de haarspeldbochten niet wat teveel van het goede zijn als je al van in de vroege ochtend onderweg bent naar je vakantiebestemming. Is het in dat geval een eenvoudigere en dus rustigere, aangenamere weg via de Felbertauerntunnel? Of is het in jullie ervaring toch geen slecht idee om sowieso niet rechtstreeks naar Heiligenblut te rijden en een tussenstop te maken?

Plaats een reactie