Snelheid en controles Franse autowegen

Afgelopen weekend en specifiek zondag zag ik weer veel automobilisten de toegestane snelheid overtreden. Op de borden werd, tot wel halverwege Frankrijk, aangegeven dat, i.v.m. de pollution, de maximaal toegestane snelheid met 20 km. verlaagd diende te worden en dat daarop radarcontrole zou worden toegepast. Opvallend was wel dat die mededeling enkel in de Franse taal werd weergegeven, terwijl er natuurliijk erg veel buitenlanders vanuit en naar skigebieden op pad zijn. De tijd dat er uit Frankrijk geen bekeuringen op de mat vielen ligt inmiddels al een tijdje achter ons. Ik vraag me af of mensen niet al te gemakkelijk het risico nemen en het niet te nauw nemen het vokdoen aan de toegestane snelheden. Overigens geldt dat ook voor het naderen van Antwerpen vanuit de E34 en is ook het traject Luxemburg Metz Nancy een bekend bekeuringen traject.

Hen48

Ach ik heb meer het idee dat de Fransen het ook als mooie melkkoe zien. Ik heb ook al meer dan eens meegemaakt dat bij een stevige westen wind met regelmatig felle buien en daar tussendoor een kraakheldere blauwe lucht de snelheid omlaag moest vanwege de uitstoot. Veel zuiverder als op dat moment kon de lucht niet worden… En dan het alleen in het Frans weergeven zodat veel toeristen het niet snappen zodat ze extra makkelijk boetes kunnen schrijven.

Born to Ride

@Matthias123. Je zou kunnen weten dat hij een nat wegdek de snelheid altijd omlaag moet. Dan heeft het niets met zuivere lucht van doen. Het gaat mij er ook niet om dat de Fransen de buitenlanders als melkkoe gebruiken maar dat mensen wel erg genakkelijk zelf risico’s nemen. Bij Antwerpen mag er momenteel een aantal km. niet harder dan 70 gereden en er hangen camera’s met denkelijk trajectcontrole.

Hen48

@Hulst. Wij zijn ook afgelopen zaterdag teruggekomen uit Les Menuires. Alleen als het op de matrixborden stond aangegeven werd er 70 gereden. Daarna gewoon 110 of 130 en door sommigen nog veel harder. 😉 Ik heb zelf ook meegereden in de flow. Ben benieuwd of er nog bericht uit Frankrijk gaat komen. Zou wel weer de eerste keer zijn na 18 jaar. Lux Metz Nancy mag ik altijd rijden en ik let daar altijd op de snelheid. 😴

1 klein prentje opgelopen tussen Metz en Basel afgelopen kerstvakantie. Stom, ff vergeten Flitsmeister aan te zetten. Reed gelukkig met caravan anders was het bedrag een stuk hoger geweest waarschijnlijk ;)

Edwin van Riel

Flitsmeister inderdaad. Valt me wel op hoeveel van de flitspalen trouwens ook afgefikt zijn.

Maar als je door Pollution maar 20 km. beneden de maximum snelheid mag rijden hoe lost flitsmeister dat dan op? Ik vond het overigens uiterst relaxed. In 2 dagen rijden met de cruisecontrol op 110. Ben nog nooit zo lekker uitgerust thuisgekomen.

Hen48

Maar als je door Pollution maar 20 km. beneden de maximum snelheid mag rijden hoe lost flitsmeister dat dan op? Ik vond het overigens uiterst relaxed. In 2 dagen rijden met de cruisecontrol op 110. Ben nog nooit zo lekker uitgerust thuisgekomen.

Hen48

@Tiny-M. Flitspalen? Er zijn daar een heleboel trajectcontroles. De camera’s boven de weg niet gezien?

Hen48

Je weet toch dat Flitsmeister en andere tools verboden zijn in Frankrijk? Dat is ook de reden waarom bv Waze altijd spreekt van een zone waarin snelheidscontroles kunnen gebeuren.
Ik weet niet hoe hoog de boetes zijn, maar ik neem alleszins niet het risico.

In Antwerpen is er inderdaad trajectcontrole, en er komen er frequent nog bij in België.

Als ik door Frankrijk rijd dan let ik altijd op de waarschuwingsborden dat er geflitst wordt. Ga er dan maar vanuit dat er dan tussen dat bord en zeg paar km een flitspaal komt. Daarna kun je weer door rijden (eigen risico uiteraard maar ik zie duidelijk een patroon). Traject controle heb ik ook ooit over gehoord (op route de soleil) maar die werkt dan niet echt mi want anders had ik wel meer slecht nieuws gehad uit Frankrijk.

MW Janssen

@Tiny-M je weet dat de boete voor het gebruik van flistmeister in Frankrijk 1500,- is?

@Hulst trajectcontroles in Frankrijk staan nagenoeg allemaal op de route national. De camera’s aan de viaducten zijn over het algemeen bijna allemaal ANPR camera’s zoals ze ook veel in Nederland gebruikt worden boven snelwegen.

Born to Ride

Jep, ben ik bekend mee.

^^hoe gaan ze erachter komen dat je flitsmeister gebruikt dan?

@Tiny-M. Flitspalen? Er zijn daar een heleboel trajectcontroles. De camera's boven de weg niet gezien?

Hulst op 28 jan 2020 10:32

Op sommige plekken zijn het flitspalen, sommige traject controles. Btw, niet al die camera's zijn er voor trajectcontroles.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 28 jan 2020 11:00

Op de pistes gelden regels, kunnen we die beter ook niet toepassen op weg naar de pistes en naar huis?

Hen48

Is wel verstandig.

Maar als je door Pollution maar 20 km. beneden de maximum snelheid mag rijden hoe lost flitsmeister dat dan op? Ik vond het overigens uiterst relaxed. In 2 dagen rijden met de cruisecontrol op 110. Ben nog nooit zo lekker uitgerust thuisgekomen.

Hulst op 28 jan 2020 10:30

Zeker een punt. Rijden nu een aantal jaren met cvan, zo rond die snelheid en bevalt me eigenlijk een stuk beter dan solo-gejakker (wat ook best leuk was hoor, maar doortrappen en dan relaxed thuiskomen, vaak toch net niet ;) )

Edwin van Riel

Op de pistes gelden regels, kunnen we die beter ook niet toepassen op weg naar de pistes en naar huis?

Hulst op 28 jan 2020 11:00

De pisteregels zijn zinvol en bedoeld om de veiligheid van de skiërs te verhogen. De regels onderweg zijn tegenwoordig vooral bedoeld om de staatskas te spijzen…

^^hoe gaan ze erachter komen dat je flitsmeister gebruikt dan?

elisabeth101 op 28 jan 2020 10:53

Hoogstens als je aan de kant gezet wordt, maar de kans lijkt me vrij klein. In CH werkt fm trouwens niet met snelheidscontroles vanwege de regelgeving en dat wordt ook keurig aangegeven wanneer je hem opstart.

Edwin van Riel

Op de pistes gelden regels, kunnen we die beter ook niet toepassen op weg naar de pistes en naar huis?

Hulst op 28 jan 2020 11:00

De pisteregels zijn zinvol en bedoeld om de veiligheid van de skiërs te verhogen. De regels onderweg zijn tegenwoordig vooral bedoeld om de staatskas te spijzen…

Skiwi op 28 jan 2020 11:12

Misschien moet je de regeringen dan gewoon pesten, en je aan de maximumsnelheid houden?

Weet dat je nauwelijks tijd wint door 150 te rijden ipv 120. De helft van de tijd moet je toch vaart minderen door een trage voorligger.

@Tsoecha. Verstandige mens.

Hen48

Misschien moet je de regeringen dan gewoon pesten, en je aan de maximumsnelheid houden?

Dat doe ik meestal ook, maar veiliger wordt het daar niet van: cruise control op, waarna mijn aandacht verslapt en ik wat naar de omgeving begin te kijken in plaats van de weg…

Weet dat je nauwelijks tijd wint door 150 te rijden ipv 120. De helft van de tijd moet je toch vaart minderen door een trage voorligger.

Dat is dus dikke onzin die enkel geldt als 't heel druk is. Op de tijdstippen dat ik rij kom ik met max 120 naar de Alpen aan een gemiddelde snelheid van zo'n 105 à 110 km/h. Aan max 150-160 gaat die gemiddelde snelheid omhoog naar 125 à 130 km/h.
Op een afstand van 1000km is dat al ruim 2u verschil…

*bericht bewerkt door Skiwi op 28 jan 2020 11:39

@Skiwi, ik kom aan een verschil van 1u15 als ik 110 (9u) afweeg tegen 130 (7u45)…

Je kan nog opperen dat je in die 9u 4 pauzes moet nemen, en in die 7u45 maar 3. Dan kan je er nog een kwartier bijgooien en kom je op anderhalf uur. Ik kom liever om 14u heelhuids toe dan om 12u30 op en top van de zenuwen.
Langs de andere kant mag je op veel stukken 130 rijden in Frankrijk : dan gaat het verschil terug naar beneden.

Dan spreek ik nog niet over bomen en vangrails die plots de weg opspringen en waarvoor je niet meer kan stoppen. Dan blijf je stilstaan. Eeuwig.

*bericht bewerkt door Tsjoecha op 28 jan 2020 11:49

Zeker in Frankrijk op rustige momenten op de péages kom je weinig verkeer tegen.

150/160 rijden? Ben ik blij dat ik nooit over de Duitse racebanen rij met die flitsende Duitsers op de linker rijbaan. Geef mij maar de uiterst rustige Franse payages.
Om nog maar te zwijgen over de Duitse wegrestaurants Afschuwelijk en smerig.

Hen48

Je hebt gelijk @Tiny-M “peages”.

Hen48

Ik kom liever om 14u heelhuids toe dan om 12u30 op en top van de zenuwen.

Tja, daar verschillen jij en ik dan in, hé: ik rij het meest ontspannen aan 150-160 (bij goed weer en niet te veel verkeer) en wordt pas echt nerveus als ik constant moet inhouden.
Tegen 150-160 kan ik ook netjes op het linkervak blijven rijden, enkel af en toe eens opzij gaan om de echte hardrijders door te lagen.
Aan 120 is 't constant wisselen van vak om de nog tragere slakken voorbij te gaan

Tsja, opschieten is meer een kwestie van rustig doorrijden dan 20 km harder rijden. Hoe vaak ik op een dag niet ingehaald wordt door dezelfde wagen. Rijden met of zonder cvan scheelt me op een dag ongeveer 2 tot 3 uur als ik met beiden gewoon zo goed mogelijk doorrijd zonder idiote fratsen en snelheden op te zoeken. Al met al blijft een ritje wintersport gewoon 1 dag, ja de dag is wat korter of langer, maar de langere dagen rijd je wat relaxter dus uiteindelijk maakt het allemaal niet heel veel uit.

Stonden ooit in Porte du Soleil heel vroeg (vroeg weg, erg hard gereden en buiten de drukte kunnen blijven). Wel leuk, pak je het staartje van het ontbijt nog mee. Maar zulk takkeweer dat we de rest van de dag aan de bar konden gaan hangen, schoot ook niet echt erg op. Wel gezellig ;)

Edwin van Riel

Het schijnt dat Duitsland ook nog eens stikt van de Baustelle. Ik ben er (zelfs in) België, Luxemburg en Frankrijk geen enkele noemenswaardige tegengekomen. Bij de heenreis enkel wat oponthoud tussen Antwerpen en Brussel. Mijn abonnement werkt dan ook nog eens perfect op de Franse peage.

Hen48

150/160 rijden? Ben ik blij dat ik nooit over de Duitse racebanen rij met die flitsende Duitsers op de linker rijbaan. Geef mij maar de uiterst rustige Franse payages.
Om nog maar te zwijgen over de Duitse wegrestaurants Afschuwelijk en smerig.

Hulst op 28 jan 2020 11:51

Grappig hoe mensen dingen tegengesteld ervaren. Ik heb dat dus echt andersom😁

Oh en die tolpoortjes!! 🙈🙈🙈 Daar krijg ik nou stress van.

Plaats een reactie