Windkracht

Ik ga volgende week naar Paradiski in Frankrijk. Als ik nu naar het weer kijk daar zie ik veel rood qua wind (zie foto). Maar ik heb echt geen idee wat dit inhoudt. Kan iemand mij hier meer informatie over geven? Welke windkrachten zijn dit, bij welke windkrachten gaan de liften ongeveer dicht?

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/58bf5b7e4e40bcdb52e86771...

Zo te zien staat de windsnelheid aangegeven in KM/H. Je kunt op internet vinden welke hoeveelheid KM/H hoort bij de verschillende windkrachten. Wanneer liften sluiten is niet te zeggen, dit is zo verschillend, zowel qua type lift als hoe deze is geplaatst.

*bericht bewerkt door Simonko op 28 jan 2020 10:21

Dit zijn de windsnelheden op de hoogste toppen.
In La Plagne is de kans groot dat de lift naar de Glacier de Bellecôte gaat dicht zijn. Zelfs Roche de Mio wordt riskant.
Verder nagenoeg alles open.

Bedankt Simonko en Skiwi. Geeft mij wat extra duidelijkheid!
Hopelijk neemt de wind nog wat af zodat we optimaal kunnen genieten. Maar zoals altijd, je kan het toch niet veranderen. Dus we gaan het meemaken!

Bedankt Simonko en Skiwi. Geeft mij wat extra duidelijkheid!
Hopelijk neemt de wind nog wat af zodat we optimaal kunnen genieten. Maar zoals altijd, je kan het toch niet veranderen. Dus we gaan het meemaken!

NickA op 28 jan 2020 10:57

Inderdaad, ik ook! Ik zit komend weekend tem dinsdag in Val d’Isère, da’s praktisch om de hoek ;)

Waar ga je juist heen?
Paradiski heeft als voordeel dat je de combinatie hebt van hooggelegen pistes (bv glacier de Bellecote in La Plagne), maar ook laaggelegen pistes tussen de bomen.
De kans is dus groot dat er een heel aantal pistes open zullen zijn, maar afhankelijk van waar je accomodatie is, is het makkelijk of moeilijk om bij deze lage pistes te raken bij slecht weer.
Ook kan het zijn dat 1 bepaalde vallei de volle laag krijgt qua wind, maar dat je geen last hebt in de volgende vallei.

Ook interessant om weten: Paradiski is heel schappelijk wat betreft het terugbetalen van skipassen als meer dan 50% van de liften gesloten zijn gedurende meer dan een halve dag.
Ik heb het zelf al meegemaakt dat ik op dagen met slecht weer toch de hele dag heb kunnen skiën in sector Vallandry, maar dat ik de skipas voor deze dagen toch terugbetaald heb gekregen van de liftmaatschappij.

Glide on!

Dit is boven stevig, maar niet uitzonderlijk. Ga er maar vanuit dat gletsjers dicht zijn en wellicht nog wat meer liften boven pak m beet 2500 meter. Onderste deel en gebieden met wat meer begroeiing wordt hier niet voor gesloten. Wij stonden in november op de Stubaier gletsjer, was geen pretje, er werden tegelijkertijd metingen gedaan tot 120 km/h. Hard werken om in het spoor van de sleeplift te blijven zeg maar ;)

Evt kun je de auto pakken naar Peysey of Vallandry (of de Vanoise, als die draait). De bossen tussen Arc 1800 en Vallandry zijn lang goed te doen bij slecht weer. Naar mijn ervaring dan een prettiger hoek dan onder La Plagne.

null

*bericht bewerkt door evr66 op 28 jan 2020 11:22

Edwin van Riel

Goed voorbeeld van verschil in wind vandaag:
vallei Arc1600/Arc1800+Vallandry/Plan Peisey: nagenoeg geen wind -> alle liften open
vallei Arc2000: 76km/h -> alle liften toe

null

null

null

In La Plagne: alles open behalve sector glacier de Bellecôte / Roche de Mio, maar ook de doorsteek van Plagne Bellecôte naar Montchavin is onmogelijk omdat de liften Sala, Crozats en Replat niet draaien.

null

Afhankelijk van waar je appartement ligt kan je dus blijven skiën of binnen gezelschapspelletjes spelen.

De Vanoise Express draait gewoon (omdat deze in de (vandaag) windluwe vallei ligt), maar je zou er dus niet raken vanuit het grootste deel van La Plagne.

*bericht bewerkt door Vivace op 28 jan 2020 16:08

Glide on!

Plaats een reactie