DIY binding monteren met inserts

Binding Inserts ??? What the hell are they?

Toevallig kwam ik tijdens het surfen uit op het begrip 'Binding Inserts', wat voor velen een geweldige oplossing zou kunnen zijn voor :

  • het verwisselbaar maken van bindingen tussen verschillende ski's - of 1 set bindingen verwisselen tussen verschillende ski's
  • het transport van ski's te vergemakkelijken door de bindingen eraf te nemen.

Bindingen worden normaal gemonteerd met schroeven met grote spoed, die rechtstreeks in de ski worden geschroefd (samen met wat houtlijm of epoxy). Op deze manier gemonteerd kan je ze er er wel nog 1x afnemen maar niet meer hermonteren in dezelfde gaten.

Om ze toch afneembaar te maken (meermaals) bedachten enkele bedrijven (Quiver Killer - Binding Freedom ,…) een oplossing om een ‘draadbussen’ of ‘schroefmoeren’ te gaan gebruiken (wel in RVS en met gesloten onderzijde, om geen water in de ski te krijgen). https://quiverkiller.com/pages/our-technology

Aangezien er weinig of geen ski-internetaanbieders zijn die bindingen, op deze manier, willen of kunnen monteren ben ik er me dan zelf even in gaan verdiepen.
Tijd voor een DIY projectje…

Na het bekijken van enkele youtube tutorials :




was ik klaar om zelf aan de slag te gaan. Het gedownloade paper template (ofte ‘Bohrschablone’) vond ik hier :
https://drive.google.com/drive/folders/1lpDx4-8PF44Pc08HHNyY…

Aangezien de controle van de template uitwees dat hij niet 100% juist was, heb ik dan zelf eentje uitgetekend met Autocad.
Ski’s en bindingen heb ik besteld bij XSPO (niet zo’n vlotte afhandeling btw),
De inserts, bindingsschroeven (M5) en DIY kit besteld bij http://www.rudeskis.com/shop/product-category/quiverkiller/… (snelle afhankelijk, hulpvaardige kerel!)

Eerste stap:
Samenstellen van het boorsjabloonop op basis van je BSL (Boot Sole Length). Eens afgeknipt op maat kleef je voor en achterzijde aan elkaar.
Door centreer meetlatjes af te drukken en deze aan beide zijden van het sjabloon te kleven kan je het sjabloon heel precies centreren op de ski. Het centerpunt van de schoen is aangeduid op het sjabloon en heb ik gepositioneerd op de 'Recommended Position', meestal duidelijk aangeduid op de bovenzijde van de ski.

Tweede stap:
Het geheel monteren op een plank met gewone schroeven om je boorsjabloon te controleren. Als de maat juist is wordt de hielbinding een 4-5mm achteruit geduwd (met een veer), zodat de schoen vast zit. Dit kan je bijna op alle merken zien door een indicator op de hielbinding die dit aangeeft. Zie ook : https://drive.google.com/drive/folders/1lpDx4-8PF44Pc08HHNyY…

Derde stap: Center slaan, boren en tappen in de ski's (nu wordt het spannend !!)
Deze keer plaats je (nieuwe) boorsjablonen op je ski's en kleef je deze vast met tape.
Met een centenpons (of puntslag bij ons ;-) sla je het center van je boring nauwkeurig volgens het boorsjabloon in de ski.

Vervolgens boor je met een specifieke boorbit met diepteaanslag de boringen. Ik heb ze uit de hand geboord met een draadloze schroefmachine maar ik zou dit niet meer herhalen. Ik zou toch adviseren om dit met een kolomboor te doen om mooi haaks op de ski te blijven.
Boorresten met perslucht uit de gaten blazen, nadien is het de beurt aan het tappen van de schroefdraad.
Ik heb ze met de hand getapt maar dit ging toch niet zo vlot. Na het soevereinen van de gaten was ik klaar. Uitblazen met perslucht…

Vierde stap:
Monteren van de binding inserts. Hiervoor worden handige zakjes 2-componenten epoxy meegeleverd in de DIY kit van Quiver Killer.
Goed mengen en dan met een fijn stokje in de boring aanbrengen. Niet teveel, maar ook niet te weinig. Tegen de laatste boring ken je de juiste hoeveelheid ;-)
Na 24u mag je de bindingen monteren. Eerst als test, nadien dien je dit ter herhalen met 'Treatlocker' (beter gekend als 'Loctite') op de schroeven. Ook dit werd meegeleverd in de DIY kit in kleine handige zakjes. Nadat de schroeven een laagje hebben gekregen laat je ze een uurtje drogen, daarna mag je de bindingen definitief monteren.

Vijfde stap:
Zoals werd aangegeven in één van de youtube vid's: tijd voor een biertje! (Tip: Brasserie de la Senne, Jambe de bois ;-)

Succes !

null
null
null
null
null

*bericht bewerkt door dimitomba op 28 jan 2020 23:42

Nou nog een andere set ski’s waar je ook inserts in moet zetten zodat je de binding kunt overzetten. 🤐

Investeringen spreiden :-)

Wel een mooi project hoor. Petje af, serieus!

Nou nog een andere set ski’s waar je ook inserts in moet zetten zodat je de binding kunt overzetten. 🤐

QmaartenQ op 29 jan 2020 20:20

Dat dus 😎. Ik heb op 1 van mijn toursetjes ook Quiverkillers zitten… 😂

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie