Aanschaf ski's: Deacon 84, Ikonic 84ti, Brahma, Enforcer, ?

Hoi,

Sorry voor deze veelvoorkomende vraag, maar wil graag horen wat jullie ervaringen of jullie mening over de onderstaande ski's zijn. En welke lengte jullie aanraden.

Over mezelf:

  • 11 weken ervaring, waaronder een week les en een paar dagen privéles.
  • Gigi schaal 6, kom op de piste overal soepel vanaf in alle omstandigheden. Alleen off-piste vind ik moeilijk en weinig ervaring in.
  • Hou wel van hard gaan en kilometers maken, en iets meer lange bochten.
  • 1,97m, 80kg (skilengte vind ik moeilijk in te schatten, ben niet heel zwaar voor mn lengte)

Zoek een ski waar ik lekker op de piste mee kan knallen, maar die me ook helpt om beter te worden off-piste. Dus beetje 80/20 piste/off-piste. Alhoewel ik niet vaak off-piste of diepe poeder tegenkom. Wil ook wel een ski die me een klein beetje uitdaagt en waar ik beter op kan worden.

Op deze site rondneuzend en reviews lezen (Blister) kwam ik op de volgende ski's uit, maar sta open voor suggesties:

Deacon: zet ik ertussen omdat ik vorige winter de RTM 76 gehuurd had, en ik die ik op zich wel heel makkelijk vond skien. Als ik hem niet door midden had gebroken in de lift had ik hem toen gekocht denk ik. Maar wil misschien wel iets meer onder de voet. Maar Deacon 84 is misschien niet helemaal dezelfde ski? Nadeel is dat ik die bijna nergens meer online zie.

Ikonic 84ti: lees ik goede recensies over, allround is wel wat ik zoek denk ik? 184cm?

Brahma 88: hier zijn vooral de Amerikanen lyrisch over. Maar is misschien teveel ski voor mij? 188cm is te lang denk ik?

Nordica Enforcer 93: Misschien wel heel breed? Review op wintersport.nl en blister is behoorlijk positief. 185cm?

?

Beste is natuurlijk om gewoon zelf te testen en komende wintersport nog te huren. Maar dat zeg ik al een paar jaar, en wil gewoon een keer de knoop doorhakken (plus dat ik een beetje hebberig word van al dat gegoogle naar mooi materiaal). Maar alvast bedankt voor de reacties!

Brahma 88 net getest. Ben zelf 190 cm, 110 kg en heb 80 weken in de benen. Ik heb hem in 180 getest omdat hij er niet langer was. T
Fijne ski echte ragbak met lekkere rebound. Maar… Met 11 weken in de benen zou ik hem niet doen. Er zitten 2 lagen metaal in en ervaring en gewicht doen hem leven. Neem je die niet mee dan hoor ik verhalen over dode betonblokken aan de benen. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Wil je de beschikbare rebound uit de ski halen dan moet je er wel flink wat instoppen.

De Enforcer 93 heb ik niet geskied maar ik ski wel als “dagelijkse” ski de Enforcer 100 in 193 lengte. Dat is ook best veel ski. Veel float, precies te skiën, veel remvermogen door flattail. Skiet als een brede GS lat. De limiet ga je niet snel tegenkomen. Gegeven jouw profiel, iets te veel ski denk ik ook in de 93 mm onder de voet variant. Mocht je fysiek sterk zijn zou het kunnen. Dan is het zeker een groeiski. Om het maximale er uit te halen ski je hem vol op de kanten en daar heb je techniek en bovenbenen voor nodig. Investeer je daarin dan is het een alleskunner die met zijn breedte gezien jouw gewicht ook een fijne off-piste lat kan zijn.

De andere latten heb ik geen ervaring mee.

Amerikanen hebben een heel ander idee van ski’s, die skieen veelal ongeprepareerde pistes en vaak op bredere allmountain freeride ski’s. Dus brahma 88 en enforcer zou ik niet doen (brahma sowieso te pittig).

Voor wat jij wil is een smalle allmountain ski de beste keuze. Die skien in alle omstandigheden goed en zelfs een beetje poeder kunnen ze wel handelen.

Enne…ski doormidden gebroken? Wtf daar wil ik wel meer over horen😂

K2 ikonic 80ti of 84ti
Dynastar 4x4 82 pro
Fischer rc one 82 gt
Rossignol experience 84

Lengte rond 1.80 zou ik zeggen.

Thanks voor de reacties! Erg helpvol. Dat dacht ik al wat betreft die brahma’s. Ik sport op zich een aantal keer per week, maar denk dat de enforcers ook teveel zijn. Uit de reviews leken ze allebei heel makkelijk te skien, maar dat is natuurlijk relatief.

Bedankt voor het lijstje, Elisabeth, ik ga ernaar kijken!

Wat betreft die gebroken ski…
Faal 1: Zat niet op te letten toen een stoeltjeslift het station verliet en zat iets teveel te wapperen met m’n ski’s. Dingen bleven haken in de sneeuw en 1je klapte uit. So far so good. Je wordt wel terecht aardig uitgelachen als je dan bovenaan aankomt. Vrienden konden weer naar beneden om dat ding uit de sneeuw te vissen (ik zat wel lekker in het zonnetje bovenaan) en hij bleek nog heel! Faal 2: best een gehannes om een losse ski de lift in te krijgen, en voor een vriend het wist zat de ski geknakt tussen de bank en de beugel. Mocht ik alsnog op 1 ski naar beneden. Ik heb hem niet zelf gebroken, maar vond het wel mijn schuld. Voor dit soort dingen betalen we lekker allemaal reisverzekering, fijn he! :)

Een Fail Army bij elkaar😂

Misschien past de Volkl Deacon 76 je wel. Lekker op de piste, goed te smeren en heerlijk onder slechte omstandigheden. Niet voor de dikke poeder, maar een bochtje langs de piste red je wel op 181.

Misschien past de Volkl Deacon 76 je wel. Lekker op de piste, goed te smeren en heerlijk onder slechte omstandigheden. Niet voor de dikke poeder, maar een bochtje langs de piste red je wel op 181.

Bennie op 30 jan 2020 19:30

Deze Volkl zou je inderdaad ook goed kunnen passen!

Wat een verhaal :-)

Click. Click. Peace

Amerikanen hebben een heel ander idee van ski’s, die skieen veelal ongeprepareerde pistes en vaak op bredere allmountain freeride ski’s. Dus brahma 88 en enforcer zou ik niet doen (brahma sowieso te pittig).

elisabeth101 op 30 jan 2020 18:49

Ok, da’s effe snel een hele catergorie van fijne ski’s, die echt wel op hun plaats zijn in de Alpen, af serveren :)

I beg to differ zou ik zeggen.

Dit is dezelfde discussie als Trailbikes in het Mountainbiken… ook in de lage landen zijn er geen noemenswaardige trails, toch zijn het fijne bikes die hier ook tot hun recht komen…

Moest je dit type ski nog niet geprobeert hebben, doen zou ik zeggen :)

@Bennie, @elisabeth101

Nog even een update en mijn ervaring met nieuwe ski’s. Ik heb de Deacon 76 dus vorige week mogen proberen in Oostenrijk op aanraden van jullie. En ik ben er erg blij mee. Ski geeft me superveel vertrouwen en stabiliteit. Ik moet hem wel een beetje beteugelen want hij wil alleen maar hard, maar daar haal ik wel veel plezier uit. Ik merk ook dat de ski actief skiën beloont, en je voelt het direct als je een beetje lui aan het skiën bent. Daarom heb ik ook wel het idee dat de ski me beter maakt.

Alle condities wel gehad vorige week: perfecte pistes, ijs, harde sneeuw en slush. En alleen in slush was het niet makkelijk, maar dat lag ook meer aan mijn skills dan de ski denk ik.

Ah, mooi dat je er blij mee bent! Beetje oefenen in het centraal staan en de hoog-laagbewegingen en je vliegt straks door de slush. Dat mis ik af en toe nog, maar ben eindelijk bij de juiste ski voor mezelf uitgekomen ;)

Plaats een reactie