Madonna di Campiglio via Zwitserland

Zaterdag 22 februari rijden wij, zoals velen met ons, richting de sneeuw. Om precies te zijn naar Madonna di Campiglio. Vanwege de te verwachten drukte ben ik aan het kijken naar alternatieve routes in plaats van de route die Waze/Google Maps aanraadt vanuit West-Brabant (via de Fernpass, met uitwijk naar de Arlbergtunnel). Als ik de kaart goed bestudeer zou in afstand de route via Basel-Chur-St.Moritz-Berninapas-Aprica-Tonale nog een optie zijn, waarbij je vanaf Chur wel erg lang binnendoor aan het rijden bent. Heeft iemand ervaring met (een deel van) die route? Is het erg sneeuwgevoelig? Zijn er passen afgesloten? Is het ook op deze route erg druk?

Via die route zijn geen passen afgesloten, tenzij het hard sneeuwt. Wel lang binnendoor en rondom Zürich en naar Chur kan het nog wel eens druk zijn, zeker in de vakantieperiodes op een wisseldag. De route is ook best sneeuwgevoelig, maar vooral met een südstau.

Ik zou dan eerder rijden via de Gotthardtunnel en vervolgens via Como, als je per se de Brenner wilt mijden. Dat hebben wij vorig jaar gedaan en is goed bevallen, hoewel ook dat een lang stuk binnendoor is… wel een prachtige weg overigens.

Zie mijn verslag van vorig jaar (incl. reis): https://www.wintersport.nl/forum/topic/445750

Mr. Slow

@Quick, mooi verslag, dank voor de tip. Hoe ben je langs het Como-meer gereden: via Lugano doorgestoken of via Chiasso? We hebben zelf ervaring met de Gotthardtunnel in de zomer (filefilefile) maar dat valt in de winter wel mee?

Gotthard is vaak erger dan Brenner…
En die route via St.Moritz…niet doen, dan kom je gebroken aan. Veel te lang binnendoor, en twee passen…
De weg onder Chur is ook vervelend (‘Via Mala’, door de Rijnkloof, historische naam geldt nog steeds), en daarmee ook filegevoelig.
Ook in Zwitserland zal het druk zijn.

@Quick, mooi verslag, dank voor de tip. Hoe ben je langs het Como-meer gereden: via Lugano doorgestoken of via Chiasso? We hebben zelf ervaring met de Gotthardtunnel in de zomer (filefilefile) maar dat valt in de winter wel mee?

Maria04 op 30 jan 2020 22:08

Wij zijn toen doorgestoken via Lugano. Qua tijd zal het weinig uitmaken, maar de weg over de Passo Aprica en Passo del Tonale is fraai en je spaart ook nog wat tol uit. En we konden koffie drinken aan het Comomeer :)

Mr. Slow

Gotthard is vaak erger dan Brenner…
En die route via St.Moritz…niet doen, dan kom je gebroken aan. Veel te lang binnendoor, en twee passen…
De weg onder Chur is ook vervelend (‘Via Mala’, door de Rijnkloof, historische naam geldt nog steeds), en daarmee ook filegevoelig.
Ook in Zwitserland zal het druk zijn.

Wunderkammer op 30 jan 2020 22:11

De Brenner zelf is het punt niet, maar om bij de Brenner te geraken.
Zwitserland zal niet rustig zijn maar is over het algemeen beduidend minder druk dan via Oostenrijk. Dit omdat velen Zwitserland mijden ivm de dure Frank.

Maar veel hangt ook af van hoe je je reis wenst in te delen (wanneer vertrek, incl. overnachting of niet etc.)

Dat laatste is ook nog een punt van twijfel. Op dit moment overwegen we om vrijdag rond 17:00 te vertrekken (eerder lukt niet ivm school en werk), en dan zo ver mogelijk door te rijden tot het niet meer gaat en dan last-minute een hotel te zoeken. Als het lekker gaat misschien wel de nacht doorrijden, al hebben we dat nog nooit gedaan en ben ik daar een beetje huiverig voor. Andere optie is dat ik probeer van 18:00 tot 0:00 te slapen thuis, en dan te vertrekken. Ik ga ervan uit dat we hoe dan ook in de file komen (zoals ik op dit forum lees staat vertrekken tussen vrijdag- en zaterdagmiddag garant voor files). Zou mooi zijn als het niet al te veel files zijn, en we enigszins fit aankomen. In principe gaan we zondag skispullen en -pas regelen dus geen deadline voor zaterdag.

Plaats een reactie