Deze piste is gesloten, maar...

Foto via de pisteurs van Val d’Isère…

null

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 03 dec 2020 12:35

Click. Click. Peace

Idioten, iemand onderaan zetten en de passen ongeldig laten verklaren. Als je dit een paar dagen doorzet, is het wel afgelopen ;)

Edwin van Riel

En het is in dit geval niet dat er niet bij staat waarom deze dicht is…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Idioten, iemand onderaan zetten en de passen ongeldig laten verklaren. Als je dit een paar dagen doorzet, is het wel afgelopen ;)

evr66 op 31 jan 2020 14:42

Het is toch nog altijd je eigen verantwoordelijkheid?
Niet iedereen, maar sommigen zullen toch wel weten wat ze doen.

De afsluiting -een dun touwtje- is ook wel een beetje met de Franse slag…
Wat oranje netwerk van een meter hoog had de klus geklaard.
We zien de waarschuwingsvlaggen op de foto, maar de meeste skiërs/boarders lijken van rechts te komen. Zijn daar ook vlaggen?
Ook van belang: één schaap over de dam…

Als het echt gevaarlijk is, laat dat dan ook goed zien.

Skipas afpakken? Denk het niet. Sterker, als het zover zou komen zou een rechter wel ns het tegenovergestelde kunnen beslissen: Het skigebied is onvoorzichtig/nalatig geweest.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 31 jan 2020 15:04

null

*bericht bewerkt door Alex op 31 jan 2020 14:58

When life gets too complicated.... SKI

Idioten, iemand onderaan zetten en de passen ongeldig laten verklaren. Als je dit een paar dagen doorzet, is het wel afgelopen ;)

evr66 op 31 jan 2020 14:42

Het is toch nog altijd je eigen verantwoordelijkheid?
Niet iedereen, maar sommigen zullen toch wel weten wat ze doen.

japser op 31 jan 2020 14:49

Nee, dat weet overduidelijk niemand hier @Japser.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eigen verantwoordelijkheid ja, , maar ga dan gewoon ‘echt’ off-piste. Het is ook duidelijk niet verboden, maar wel gewoon echt af te raden.

@wunderkammer Het lijkt mij toch dat dit voldoende moet zijn. Het lijkt mij duidelijk genoeg aangegeven.

Click. Click. Peace

En het is in dit geval niet dat er niet bij staat waarom deze dicht is…

Shane op 31 jan 2020 14:49

Inderdaad, komt bij, dicht is dicht. Als je nou echt twijfelt of er staat niks aangegeven kun je altijd de pisteurs nog even vragen. Die zijn altijd bereid eea toe te lichten.

In dit geval gewoon meer dan duidelijk.

Edwin van Riel

@Rogier de realiteit op de foto toont aan van niet…
En dat is niet onverwacht, de mens kennende.
En zo zou een rechter het ook kunnen zien: nalatigheid van de organisatie.
Uitgaande van een daadwerkelijk gevaarlijke situatie…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 31 jan 2020 15:07

Eigen verantwoordelijkheid ja, , maar ga dan gewoon ‘echt’ off-piste. Het is ook duidelijk niet verboden, maar wel gewoon echt af te raden.

@wunderkammer Het lijkt mij toch dat dit voldoende moet zijn. Het lijkt mij duidelijk genoeg aangegeven.

Rogier op 31 jan 2020 15:02

eeuh, niet verboden “closed”, “gesperrt”, “cerrado” lees ik toch? Wat is dan naar jouw mening de status van deze afzetting? Ik kan dit toch niet helemaal als vrijblijvende tip lezen.

Edwin van Riel

De afsluiting -een dun touwtje- is ook wel een beetje met de Franse slag…
Wat oranje netwerk van een meter hoog had de klus geklaard.
We zien de waarschuwingsvlaggen op de foto, maar de meeste skiërs/boarders lijken van rechts te komen. Zijn daar ook vlaggen?
Ook van belang: één schaap over de dam…

Als het echt gevaarlijk is, laat dat dan ook goed zien.

Skipas afpakken? Denk het niet. Sterker, als het zover zou komen zou een rechter wel ns het tegenovergestelde kunnen beslissen: Het skigebied is onvoorzichtig/nalatig geweest.

Wunderkammer op 31 jan 2020 14:52

Jij bent ook zo iemand die onder een rood-wit afzetlintje doorgaat als er op straat iets is afgezet?

Born to Ride

Hoe goed doen ze dat dan in St. Anton, Wunderkammer?

Hoe goed doen ze dat dan in St. Anton, Wunderkammer?

Geraertshoven op 31 jan 2020 15:09

Die hebben witte touwtjes vermoedelijk ;)

Edwin van Riel

@Rogier de realiteit op de foto toont aan van niet…
En dat is niet onverwacht, de mens kennende.
En zo zou een rechter het ook kunnen zien: nalatigheid van de organisatie.

Wunderkammer op 31 jan 2020 15:06

Nee zo ziet de rechter dat niet. En daar zijn al heel veel voorbeelden van in Frankrijk. (Hier is bijvoorbeeld het gebied NIET verantwoordelijk gesteld, maar ik kan nog wel meer vinden: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/436851/gevangeniss…)

@evr66
Nee een gesloten piste is (in Frankrijk) meestal niet verboden om op te gaan, of het zijn lokale verordeningen, welke meestal pas ingaan na sluitingstijd van het gebied meestal voor het kunnen prepareren met kabels (welke ook levensgevaarlijk zijn).
Zie een gesloten piste als off-piste, de piste is dus niet gezekerd, niet gevrijwaard van gevaar, de pisteurs achten het gevaar van de piste te groot om te openen. Dus is de piste niet open. Dat is wat anders dan verboden.

*bericht bewerkt door Rogier op 31 jan 2020 15:12

Click. Click. Peace

Hier wil ik nog aan toevoegen is dat een gesloten piste echt een nogo is omdat de pisteurs echt het liefst alle pistes openen, dus ze hebben gegronde redenen om een piste dicht te laten.

Lees dit eens door: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/338208/hoe-gevaarl…

Click. Click. Peace

Hoe goed doen ze dat dan in St. Anton, Wunderkammer?

Geraertshoven op 31 jan 2020 15:09

Die hebben witte touwtjes vermoedelijk ;)

evr66 op 31 jan 2020 15:11

Het lijkt met meer een reactie na het gebruik van witte lijntjes ipv witte touwtjes ;)

Born to Ride

Jij bent ook zo iemand die onder een rood-wit afzetlintje doorgaat als er op straat iets is afgezet? [post]Matthias123 op 31 jan 2020 15:08[/post][/quote]

Hadden ze voor @wunderkammer maar duidelijker moeten zijn, zoiets ;)

null

Edwin van Riel

@rogier, dank je, weer wat geleerd. Persoonlijk beoordeel ik liever een off-piste helling dan een gesloten piste. Gevoelsmatig toch het idee dat aan die laatste wellicht meer risico’s kleven. Wellicht onterecht ;)

Dan nog lijken deze jongens/meisjes niet echt voorbereid op een off-piste avontuur als ik de foto een beetje inzoom ;)

Edwin van Riel

Daar hoef je niet voor in te zoomen @Evr66, ze gaan gewoon lekker met zijn allen ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

@rogier, dank je, weer wat geleerd. Persoonlijk beoordeel ik liever een off-piste helling dan een gesloten piste. Gevoelsmatig toch het idee dat aan die laatste wellicht meer risico’s kleven. Wellicht onterecht ;)

evr66 op 31 jan 2020 15:19

Nee niet onterecht, proffesionals hebben namelijk besloten dat de piste te gevaarlijk is voor wintersporters. Dan is er weinig reden om daar aan te twijfelen, plus dat er nog een heleboel andere redenen kunnen zijn waarom een piste gesloten is. Als je graag poeder wilt skiën, ga dan of-piste (met kennis en ervaring, of met een gids mee)

Click. Click. Peace

Daar hoef je niet voor in te zoomen @Evr66, ze gaan gewoon lekker met zijn allen ;).

Shane op 31 jan 2020 15:22

Da’s eigenlijk geen piste, maar gewoon een heleboel safe-spots vlak bij elkaar zeg maar hahaha. Nou, maar hopen dat-ie er in het zonnetje in blijft zitten vanmiddag, anders is de ellende niet te overzien daar. Ze zullen hem er vanavond wel uit proberen te blazen.

Edwin van Riel

@evr66 die piste kennende, inderdaad de helling in het zonnetje, er recht onder, en daarna in het dal: overal potentieel gevaarlijke plekken. Ook nog zoiets, je kunt misschien de eerste paar honderd meter zonder voorkennis nog wel inschatten, maar weet men ook waar de piste eindigt (onder welke hellingen).

*bericht bewerkt door Rogier op 31 jan 2020 15:30

Click. Click. Peace

Tja, jullie kunnen de bal wel op mij richten, maar als je goed naar de foto kijkt, in het bijzonder naar het opvallend grote aantal mensen, dan kun je maar één ding concluderen: het probleem ligt ook bij de organisatie…

Voor de volledigheid: ik houd mij wel aan alle afzettingen, ook dunne touwtjes. Maar ik weet ook dat er zat mensen zijn die dit niet doen, en we kennen ook allemaal het ‘schaap over de dam’ effect…

Dacht al zoiets ja, ervan uitgaande dat dit plaatje ergens vanmorgen geschoten is. Welke piste is het?

Kan natuurlijk best, dat de meesten hem van de week al 10x geskied hebben en aardig in denken te kunnen schatten hoe of wat. Blijft het punt staan, dat de profs het niet verantwoord vinden en dat een zwik pannenkoeken/toeristen het weer beter weet.

Edwin van Riel

Tja, jullie kunnen de bal wel op mij richten, maar als je goed naar de foto kijkt, in het bijzonder naar het opvallend grote aantal mensen, dan kun je maar één ding concluderen: het probleem ligt ook bij de organisatie…

Voor de volledigheid: ik houd mij wel aan alle afzettingen, ook dunne touwtjes. Maar ik weet ook dat er zat mensen zijn die dit niet doen, en we kennen ook allemaal het ‘schaap over de dam’ effect…

Wunderkammer op 31 jan 2020 15:35

Het enige dat echt werkt (ook in Oostenrijk) is bij elke afsluiting twee of boos-kijkende pisteurs neerzetten. Want langs netten is het ook prima te skiën. Maar ja waar haal je die allemaal vandaan op een dag als gisteren, er zullen met al die verse sneeuw ook wel wat kapotte kniën zijn die gered moeten worden.

Het probleem is echter wel, . dat het niet verboden is, dus ook die booskijkende pisteurs kunnen niet zoveel. Men kan niet zoveel doen tegen deze mensen. Buiten vertellen dat het echt geen goed idee is…

Click. Click. Peace

Dacht al zoiets ja, ervan uitgaande dat dit plaatje ergens vanmorgen geschoten is. Welke piste is het?

Kan natuurlijk best, dat de meesten hem van de week al 10x geskied hebben en aardig in denken te kunnen schatten hoe of wat. Blijft het punt staan, dat de profs het niet verantwoord vinden en dat een zwik pannenkoeken/toeristen het weer beter weet.

evr66 op 31 jan 2020 15:37

Weten die mensen echt welke hellingen er boven hun hoofd liggen als ze door de laatste ‘kloof’ skiën? ik denk het niet… heel eerlijk gezegd.

Click. Click. Peace

Dacht al zoiets ja, ervan uitgaande dat dit plaatje ergens vanmorgen geschoten is. Welke piste is het?

Kan natuurlijk best, dat de meesten hem van de week al 10x geskied hebben en aardig in denken te kunnen schatten hoe of wat. Blijft het punt staan, dat de profs het niet verantwoord vinden en dat een zwik pannenkoeken/toeristen het weer beter weet.

evr66 op 31 jan 2020 15:37

Je hoeft het niet zo moeilijk te maken. Er is op die foto geen enkel licht aan het skien of boarden die een bewuste afweging heeft gemaakt, er ook maar een seconde over nagedacht heeft of überhaupt de tekst op het bord tot zich genomen heeft.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kan de foto niet echt zijn en is online te zien of de piste gesloten is?

Het is toch echt zo dat als hier over de gehele breedte een 1.5 meter hoog oranje net had gestaan, er geen of veel minder mensen over deze piste zouden gaan.
Dat had voor liftopening gekund, dus voor de knietjes. Het gaat hier om een piste (sneeuwlansen), niet om oneindige kilometers afsluiting van het “freies gelände” (excuus voor de taal)
En als het een acuut geval was, agv een ongeluk oid, dan hadden ‘mannetjes’ wel degelijk geholpen.

Tja, jullie kunnen de bal wel op mij richten, maar als je goed naar de foto kijkt, in het bijzonder naar het opvallend grote aantal mensen, dan kun je maar één ding concluderen: het probleem ligt ook bij de organisatie…

Voor de volledigheid: ik houd mij wel aan alle afzettingen, ook dunne touwtjes. Maar ik weet ook dat er zat mensen zijn die dit niet doen, en we kennen ook allemaal het ‘schaap over de dam’ effect…

Wunderkammer op 31 jan 2020 15:35

Het enige dat echt werkt (ook in Oostenrijk) is bij elke afsluiting twee of boos-kijkende pisteurs neerzetten. Want langs netten is het ook prima te skiën. Maar ja waar haal je die allemaal vandaan op een dag als gisteren, er zullen met al die verse sneeuw ook wel wat kapotte kniën zijn die gered moeten worden.

Het probleem is echter wel, . dat het niet verboden is, dus ook die booskijkende pisteurs kunnen niet zoveel. Men kan niet zoveel doen tegen deze mensen. Buiten vertellen dat het echt geen goed idee is…

Rogier op 31 jan 2020 15:48

Ik denk dat het ook zou helpen als je die boos-kijkende pisteurs daar op een dag neerzet dat ze wel tijd hebben. Nu kan je een afgesloten piste op zonder dat er ook maar iemand reageert. Dus wordt het een gewoonte. Als de mensen er regelmatig op aangespreken zouden worden wordt die gewoonte waarschijnlijk wel doorbroken. Een beetje naar analogie met de redders aan zee, ga je 1m buiten de boeien hoor je onmiddellijk een fluitsignaal. Als het aan zee helpt, waarom zou het dan in de bergen niet werken.

Plaats een reactie