Advies gevraagd voor 'old school' parallel skier

Goedemiddag wintersporters,

ik ben op zoek naar wat advies. Ik ski al meer dan 35 jaar, denk 50 weken+. 1.86m, 96 kg.
Heb afgelopen +/- 15 jaar geskied op Atomic Betacarv 9.18 skis van 1.80m lang. Zeer zeer tevreden mee. Maar ik heb ze nu echt kapot geskied, niet gek na zo lange tijd.
Dus op zoek naar wat nieuws. Ik ski "oldschool" parallel, ski's aan elkaar "geplakt". Geleerd en geperfectioneerd op stijve Volkl's van 195/200cm. Mijn oude, smalle Atomics waren slechts licht gerond/gecarved, dus ik kon deze nog goed aan elkaar plakken, onder bijna alle condities. Ik ski 70-80% onpiste, liefste hard en snel. Ik carve niet (zover ik weet , nooit geleerd namelijk ;-)) . Ga ook wel graag offpiste bij goede sneeuw en ski verder met minder ervaren skiers uiteraard ook vaak wat rustiger de berg af. Buckels: graag. Off piste diepe sneeuw: graag, maar is wel hard werken met die lange smalle latten. Ski moet zich vooral ook goed houden op steile ijzige pistes, ben gewend hier snel af te kunnen met veel controle.
Van wat ik kort van de huidige ski's gelezen en gezien heb: ik denk dat brede ski's niets voor mij zijn, ski's met sterke rondingen ook niet, liefste heb ik ski;s die zo recht als mogelijk zijn. Ik lees ea over rockers, lijkt mij niets voor mij, vergemakkelijkt het draaien maar gaat ten kosten van stabiliteit? Ik heb vorig jaar kort op oude zware 180/185cm Volant ski;s geskied van een vriend van mij, ik vond dat heerlijk skien met die stijfheid, ondanks het hoge gewicht. Nieuwprijs is mij echter te gortig.
Kortom, ik zou graag wat advies ontvangen over welke (soort) ski's bij mij zouden passen. Langere, niet-lite Allmountain ski 's of ben ik wellicht beter af met langere allround pisteski's?
Veel info, veel vragen, maar wellicht is er een liefhebber met vergelijkbaar profiel die me van advies kan voorzien.
Waarvoor alvast dank!

Met vriendelijke groeten,
Mark

*bericht bewerkt door mjvdbogaard op 01 feb 2020 17:37

Ik zou niet weten waarom een brede carve ski niet geschikt zou zijn. Ik 1,83, 80kg) heb (oud) Atomic Sigar Daddy 1,83m…99 onder de voet en (,uit mijn hoofd, 126 voor en 117 achter, radius 26 ofzo… Toch geweldige ski 's ! Op piste hoge snelheid en stabiel, maar vlieg er ook de tiefschnee mee in
Buckels ook. Ze zijn ook nog redelijk licht van gewicht Carven is toch helemaal niet moeilijk, gewoon je voeten wat kanten, de rest gaat vanzelf (ga er maar ns wat mee spelen) wedelen ook geen probleem, ik ski ook ouderwets met m’n pak weg 45 jr ervaring waarvan ook wel vaker meerdere keren per seizoen
Tja, een top ski zal duur zijn… Heb ze zelf 2e hands aangeschaft, maar ben er al 10 jr erg blij mee…o ja, ik laat ze echt niet ieder jaar slijpen,dan gaan ze alleen maar langer mee
Succes met t vinden van iets vergelijkbaars

Sugar daddy

Je komt altijd uit bij een GS/reuzen slalom ski van eigenlijk elk merk. Dit zijn stijven lange smalle ski’s met vrij weinig taillering. Ze leunen veruit het dichtste aan tegen je oude klassieke latjes.

Type
Atomic G9
Elan gslx
Rossignol Hero long turn
Stockli laser GS
Volkl racetiger GS
En uiteraard nog vele andere

Schiheil ⛷🏂🎿

De oude Atomic Redster GS was daar ook goed voor, weet niet of je die nog ergens kan vinden (niet G9, niet doubledeck)

Voor old school techniek kom je vandaag de dag (net als vroeger) uit bij GS skies. Ik zou vooral de stijvere versies van de consumenten GS proberen.
Er is een heel rijdtje: Rossignol Hero Elite LT Ti, Nordica Dobermann GS, Salomon rush GS, Head WC Rebels I.speed (pro), Atomic Redster G9, Blizzard Firebird WRC, enzovoort.

Succes!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Lesje carven boeken en je keuze wordt een stuk groter. Ik heb dit proces meer dan 15 jaar geleden meegemaakt en kon zelfs op die 9.18 niet uit de voeten. Ik trapte steeds op de tip en tail van de andere ski.

Er gaat een wereld open zodra je uit de moderne ski’s haalt wat erin zit, en nee dan hoef je als je dat wil de klassieke stijl geen vaarwel te zeggen. Je kan bij veel ski’s eenvoudig switchen tussen carven en slippen.

Ik adviseer je eens een weekje te huren en diverse ski’s uit te proberen. Gewoon omwisselen als het niet bevalt. GS is een goede beginner maar ook allmountain kan prima.
Zelf huur ik tegenwoordig vaak ski’s: meer keus, varieteit ivm sneeuwcondites, en altijd goed gewaxd en geslepen.

Dank allen, daar heb ik wat aan. k ga ter plekke maar eens wat huren uit de voorgestelde categoriën en uitproberen wat goed bevalt.

Mvg
Mark

@mjvdbogaard - gezien je niveau zou ik ook eerder aan een GS race ski denken zoals hier al vernoemd ipv all-round of all-mountain. De Rossi Hero LT is alvast ook nog heel goed slippend / klassiek te skiën. De echte gouden tip is die van SPAM. Na jaren old-school te zijn blijven skiën, heb ik dit jaar 4 uurtjes privé les genomen om die nieuwe stijl aan te leren. Zoals gezegd: een hele nieuwe wereld die open ging en superleuke ervaring. Fantastisch gewoon. Even wennen, dat wel, maar nu wil ik niets anders meer.

*bericht bewerkt door Hupla op 03 feb 2020 21:15

Ff voor je gevoel: Klassiek ski je vanuit de hak en carvend ski je vanuit scheendruk en het naar voren duwen van de dalski teen. Je moet je beentjes een cm of 20 uit elkaarhouden en voila! De ervaring is dat een skileraar je dit in no time kan bijbrengen. Ok je gaat die eerste sessie een paar keer op je muil maar vallen is leren🤣

Mwah, fatsoenlijk leren carven (en niet alleen de park-and-ride-variant) kost echt wat inspanning en meer dan “een paar uurtjes” ;)

Edwin van Riel

Gezien je voorkeur voor stijve, betrouwbare ski’s lijken de bovengenoemde Heads me wel wat voor jou. Redelijk zwaar en je kunt ze niet op zwabberen betrappen ;)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ter feedback: Uiteindelijk geskied op een Atomic Redstar G9i (kennelijk een onbekendere variant van de G9 met wat bredere tip, ik kon er niet veel over vinden), beviel me erg goed, maar wel regelmatig ongewenst contact tussen de 2 brede tips die ik niet gewend ben ;-). Ook nog 1 dag op Salamon Rush GS geskied, die voelde wat aggressiever en nog wat fijner aan. GS is in ieder geval wel de juiste categorie. Over 2 weken weer een tripje, dan nog een paar ski’s proberen!

null

Op het Forum is er een Post van
“Atomic beta carve”

Deze zijn uiteraard te kort voor je.
Maar ze zijn blijkbaar nog wel te vinden.

@Vollca Atomic Sigar Daddy na Clinton onverkoopbaar geworden.
Atomis “Sugar Daddy” leuk model voor in Ischgl 😃😃

Ter feedback: Uiteindelijk geskied op een Atomic Redstar G9i. Ook nog 1 dag op Salamon Rush GS geskied. GS is in ieder geval wel de juiste categorie.

mjvdbogaard op 5 mrt 2020 23:00

Leuk dat je ons nog even een update geeft. Ben ik altijd erg nieuwsgierig naar bij alle mensen die hier om advies vragen 😊

Uitrusten doen we thuis wel!

Plaats een reactie