Is dit te repareren?

Even een ski uitgeleend en terug gekregen met heel wat schade van een valpartij over een lastige buckle. Snap niet goed hoe zo’n schade van een valpartij kan komen. Maar goed … is dit nog te redden of is de ski verloren? Topsheet is gescheurd, sidewall verdwenen en core zichtbaar. Aan de base en staalkant is vreemd genoeg niets te zien. Onder de binding lijkt de topsheet ook te zijn losgekomen over een tiental centimeter.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/5d181f88731b67a0d0f1be58...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/0b581f0d2416fafd220c0916...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/ae22483ee7d80b4552b789f3...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/46e31317e07e9c449295d54a...

Ja, met epoxy en kennis van zaken.

Tukker(ik)

Ja, met epoxy en kennis van zaken.

Tukker op 1 feb 2020 17:56

tenminste waneer de kern niet is gebroken, foto van schade onder de binding laat dat niet duidelijk zien.

Tukker(ik)

Het lijkt wel het seizoen van de gebroken ski’s.

Nou, dat lijkt mij niet. Dat wordt nooit meer zo sterk . Vooral de schade bij de 2e foto is ernstig. Dat “hoekje” eruit zou nog gaan. Maar de binding lijkt er gewoon uitgerukt. Ik zou eerder wat met de WA-verzekering van de lener wat proberen.

Dit heb ik nog nooit gezien zo erg…ik zou dit zelf als verloren zaak zien.
Zelf repareren is niet te doen en laten doen moet je wel hele goede zaak vinden, die is geen standaart machine onderhoud werk maar vakwerk.
Materiaal leen ik nooit maar dan ook nooit uit!
Een gopro nog daar gelaten maar materiaal… geloof dat je nu wel 2x na denkt 😉

Dit heb ik nog nooit gezien zo erg…ik zou dit zelf als verloren zaak zien.
Zelf repareren is niet te doen en laten doen moet je wel hele goede zaak vinden, die is geen standaart machine onderhoud werk maar vakwerk.
Materiaal leen ik nooit maar dan ook nooit uit!
Een gopro nog daar gelaten maar materiaal… geloof dat je nu wel 2x na denkt 😉

Freerider op 1 feb 2020 18:32

Ik leen heel makkelijk mijn materiaal uit, ik zie hier eigelijk vooral een uitstekende mogelijkheid om met een klein beetje extra geld nieuwe ski’s te kopen. Ik ga er vanuit dat de WA of reisverzekering van de lener dit deels compenseert. Ik hou van nieuwe ski’s kopen.

Word er een beetje depri van 😭 - ik heb al zoveel fun gehad op die fijne Hero LT. Knalt zo bangelijk goed … 😳😥😥

Ik snap nog altijd niet hoe dit kan. Nu blijkt dat er toch off piste werd gegaan - tegen de afspraak in. Dit kan tochniet van een valpartij zijn op een rode piste in Ischgl met een buckletje … (zonder botsing). Die is tegen een rots geknald denk ik dan.

Over die losgekomen topsheet onder de binding maak ik me ook zorgen. Ik zal proberen een goede shop / expert te vinden.

Heh wat balen!! Laat die persoon lekker een nieuwe set voor je regelen. Ookal kan het gerepareerd, het gaat nooit meer zo goed worden als het was.

Als ik iets uitleen zeg ik altijd Slopen is Kopen…

Word er een beetje depri van 😭 - ik heb al zoveel fun gehad op die fijne Hero LT. Knalt zo bangelijk goed … 😳😥😥

Ik snap nog altijd niet hoe dit kan. Nu blijkt dat er toch off piste werd gegaan - tegen de afspraak in. Dit kan tochniet van een valpartij zijn op een rode piste in Ischgl met een buckletje … (zonder botsing). Die is tegen een rots geknald denk ik dan.

Over die losgekomen topsheet onder de binding maak ik me ook zorgen. Ik zal proberen een goede shop / expert te vinden.

Hupla op 1 feb 2020 18:56

Dit is wel redelijk duidelijk niet van op de piste

Ik zou het proberen te verhalen op de lener,

Word er een beetje depri van 😭 - ik heb al zoveel fun gehad op die fijne Hero LT. Knalt zo bangelijk goed … 😳😥😥

Ik snap nog altijd niet hoe dit kan. Nu blijkt dat er toch off piste werd gegaan - tegen de afspraak in. Dit kan tochniet van een valpartij zijn op een rode piste in Ischgl met een buckletje … (zonder botsing). Die is tegen een rots geknald denk ik dan.

Over die losgekomen topsheet onder de binding maak ik me ook zorgen. Ik zal proberen een goede shop / expert te vinden.

Hupla op 1 feb 2020 18:56

Maar @Hupla, ze zijn toch nog prima te krijgen? Waarom geen nieuwe kopen en verhalen op je lener?

Gezien de foto’s zou ik ook zeggen tegen de gebruiker dat hij voor een nieuwe set ski’s mag zorgen, hoe hij dit doet maakt voor jou niet uit. Als er dan eerst nog gezegd wordt iets niet gedaan te hebben maar uiteindelijk toch wel dan is die persoon onbetrouwbaar en regelt hij die nieuwe set ski’s maar gewoon, uiterst onbetrouwbaar zulke personen🤮

LA NORMA😍☃️

Al waren het mijn ski’s geweest, lener zorgt voor nieuwe ski’s…
En als de kern niet kapot is kan deze ski nog gemaakt worden, en dan hoeft de lener niet meer te lenen.

(Dit kan overal gebeuren, ook op de piste (botsingen etc)

Click. Click. Peace

Kan zeker op een piste gebeurt zijn, heb het zelf ook al gehad dat de achterkant 90 graden stond en gedelamineert was door een bult op een Indoor piste.
Je kan het zeker fixen, lijmen etc… maar zal zeker nooit hetzelfde zijn. Potje breek is potje betaal zeggen ze hier. En ik zou zelf nooit herstelde ski’s willen door een ander zijn schuld.

Schiheil ⛷🏂🎿

Geen medelijden met de lener. Zoals eerder gesteld: leen je iets gaat het kapot terug dan gewoon voor goede vervanging zorgen. Het wordt nooit meer zo goed als het was. Dus daar hoef je zelf niet de dupe van te worden.

Ff mijn mening: De agressieve schraapsporen net boven de staalkant doen vermoeden dat dit geen ski incident is. Deze ski’s hebben zeer waarschijnlijk ergens tussen gezeten. Skilift, bully, etc. Maar van de zijkant deze schade op de piste? Nee dat denk ik niet. Ook niet van een steen off-piste. Dan verwacht je een flinke jaap vanonderen maar niet dit.

Die is off piste achter prikkeldraad blijven hangen zo te zien.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ff mijn mening: De agressieve schraapsporen net boven de staalkant doen vermoeden dat dit geen ski incident is. Deze ski’s hebben zeer waarschijnlijk ergens tussen gezeten. Skilift, bully, etc. Maar van de zijkant deze schade op de piste? Nee dat denk ik niet. Ook niet van een steen off-piste. Dan verwacht je een flinke jaap vanonderen maar niet dit.

SPAM op 1 feb 2020 23:07

Exact wat ik denk.
Hopelijk komt de lener je tegemoet want erg netjes vind ik dit niet.

Bla, bla, bla.

Lener geeft de schade op aan zijn verzekering en legt het restant zelf maar bij zodat jij dezelfde set kan kopen. Verder zou ik me nog eens afvragen of je je spullen nog wel aan die persoon wil uitlenen, schade kan altijd gebeuren maar dat moet geen vage verhalen, onduidelijkheden etc opleveren.

Ik krijg een beetje het gevoel dat de lener in kwestie een kind van @Hupla is, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
De 2 mannen met aantoonbare kennis van zaken @Rogier en @Tukker geven aan dat dit waarschijnlijk nog te repareren is, dus aan jou de keuze @Hupla. Tukker zit met zijn shop in Scheveningen trouwens, geen idee of dat voor jou in de buurt is.

*bericht bewerkt door Shane op 02 feb 2020 10:00

I can stick uphill ice, on my saucer...

Thanks voor jullie reacties en advies 👍
Het zou dan toch van een valpartij komen. Is die ski dan zo gebogen tijdens die val dat er iets is geknapt? De ski is bij deze verkocht aan de ontlener die ook de reparatie voor zijn rekening neemt.
Ik woon in BE, maar met familie in en rond Rotterdam dus Tukker’s shop is zeker een optIe. Dank voor de tip @Shane en geen idee hoe je er bij komt, maar als het een kind van mij was, dan had ie flink wat billenkoek gekregen - met de ski uiteraard 🤭😉

Ik meende een wat paternalistische toon te ontwaren (niet houden aan gemaakte afspraken, het niet geloven van hetgeen verteld wordt). Het riekte een beetje naar een vader wiens jongvolwassen zoon een weekje gek was wezen doen in Ischgl 😉 @Hupla.

Kun je nu weer lekker nieuwe kopen in elk geval!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha grappig mijn eerste gedachte ging ook uit naar een vader-zoon relatie of grote broer tov klein broertje…

Sterkte met de situatie! Lekker nieuw materiaal aanschaffen.

Rock

Wel … ter verduidelijking dan. Het betreft één van mijn beste vrienden. We gaan al een paar decennia mee. Weliswaar een vriend met een zekere reputatie als het over skiën gaat (snelheid, gekke toeren, naast de piste, …). Vandaar de afspraak over geen off-piste en zorg te dragen voor de ski.
Hij schaamt zich rot natuurlijk, maar hij kan zich buiten die valpartij helemaal niets herinneren over een steen of ander obstakel gedurende de dag. Vandaar mijn vraag of je dergelijke schade kan oplopen met een valpartij door bv extreme buiging van de ski of een klap op een ijzige piste. Meer uit interesse eigenlijk, want de schade is er nu eenmaal. Aangezien de base en staalkant nog in perfecte staat zijn, zou het wel eens kunnen. Ik wist niet dat zoiets uberhaupt mogelijk was.

Fijne vriend, je maakt mij niet wijs dat je niet weet waarbij je die schade hebt opgelopen. Maar goed, opgelost kennelijk, leer voor de volgende keer.

Even een update. Heb ondertussen in de buurt een heel ervaren ski fixer gevonden. De schade komt niet zo vaak voor en is meestal het gevolg van op een andere ski in te skiën (bv bij botsing tussen twee skiërs). Die andere ski is dan diep door de Hero LT gesneden tijdens de klap, van de titanal topsheet tot in de staalkant. Dat vond ik op zich een heel logische uitleg. Echter was er geen andere skiër bij betrokken. Nu blijkt dat het de Hero aan de andere voet is geweest die de schade heeft veroorzaakt. Er is ook behoorlijke schade aan de staalkant van de 2e ski die overeenkomt met de schade aan de 1e ski. Dat moet nogal een klap zijn geweest zijn, waarschijnlijk aan een rotvaart, om dat voor elkaar te krijgen. 😳

De ski is misschien wel te repareren, dat moet ie nog in detail bekijken. Er is jammer genoeg een stuk van de staalkant uitgehakt door de andere ski waardoor die dunner is geworden. Ook is de staalkant op die plek hoger komen te liggen (boven het belag uit) en moet ie de schuurband op. Het zal er vanaf hangen of er nog voldoende staalkant overblijft, zoniet is de ski total loss. De schade onder de binding is niet meer dan een diepe kras.

*bericht bewerkt door Hupla op 05 feb 2020 22:14

Een staalkant die verbogen is moet eerst teruggeplaatst worden voordat je op de schuurbrand gaat…

Click. Click. Peace

Los van wat er nog kan heeft dit zo’n schade gehad, ik zou Ze afstorten en voor een nieuwe gaan.

Edwin van Riel

Absoluut - de nieuwe ski is al besteld. Ik ga deze wel voor de gelukkige koper / dader laten maken, alleen al omdat ik het interessant vind om van nabij te volgen

De staalkant is niet echt gebogen, waarschijnlijk is het eerder een stukje base en de staalkant die nu ietsje hoger liggen. Het was me niet helemaal duidelijk. Ik wacht nog even af tot ik ze terug heb.

Denk dat je met goed drogen, wat hameren en een flinke klodder epoxy en evt een vers stukje belag een heel eind kunt komen. Heeft de sloper een paar nog redelijke latten en iets om over na te denken en jij een vers setje.

Prima dan toch ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie