skiles indoor rolpiste of in priveles Oostenrijk

Ik zit met het volgende dillemma en ben benieuwd of jullie als ervaringsdeskundigen een idee hebben hoe ik hier mee om kan gaan.

Afgelopen week met vrienden in Flachau wezen skieen. Over twee weken ga ik weer, naar Ischgl.
Ik kan redelijk skieen, niveau 6, en kom elke rode en zwarte piste prima af, maar ik kom niet mee met het tempo van mijn vaste skivrienden. Zij kunnen in een ruk een hele dalafdaling op goede snelheid (60-70) km/uur maken, terwijl ik langzamer ski en ook nog drie of vier keer moet stoppen vanwege de verzuring/spierpijn in mijn bovenbenen. Dus zij staan vervolgens minuten lang onderaan te wachten. Gelukkig klagen ze hier nooit over, maar ik voel me wel het vierde wiel.
Ik heb afgelopen jaren al wel lessen gehad in techniek, het carven van lange bochten lukt aardig, maar zodra er snelheid komt mis ik de controle en ga ik veel slippend remmen, met mn bovenbenen. Verkeerde techniek…
Graag wil ik op snelheid leren skieen, korte bochten, waardoor ik me ook comfortabel voel bij die snelheid.
Dus ik wil lessen nemen en twijfel over 4-5 lessen op de rolpiste of een dag een priveleraar in Ischgl (Tips voor een goede leraar?)? Kan ik dit leren op de indoor rolpiste en die techniek snel omzetten op de echte sneeuw?
Maar misschien is het ook een mindset waar ik aan moet werken? Of moet ik ander materiaal dat me controle/zekerheid/stabiliteit geeft?
Vragen vragen vragen…

Oh ja, ik ben 45, sportief (3xpw fitness), 10 weken ski-ervaring. Skischoen Nordica ProMachine, ski Nordica GT76ca.

Je doet het goed hoor.
Maar je kan niet verwachten dat je met 10 weken ski ervaring soepel de zwarte piste afkomt.
Je gaat al 3 X per week naar de sportschool.Misschien de beenspieren extra aandacht geven.
Ik zou een dag privé les boeken van een goede leraar. Neem een Staatliche Skilehrer voor de zelfde prijs.Vraag hem welke ski hij jou zou adviezeren en of je de goede schoenen hebt.
Je moet nu kilometers maken.

Rolbaan in dit geval niet zo zinvol. Het klinkt alsof je vrienden veel meer hun skis voor zich laten werken. Wat meer laten lopen - dat kost veel minder kracht. Wennen aan snelheid is ook een belangrijke heeft iemand mij recent geleerd.

Overigens, meestal ligt het aan techniek, maar een sportieve/stabielere ski kan wel degelijk meehelpen. Ik heb mijn vriend dit jaar van zijn beginnersskis afgetrokken en op een Fischer F19 gezet en voila: tempo 3x zo hoog. En hij is een niveau 5 lichtgewicht. Die ski's geven veel meer vertrouwen en stabiliteit en dat maakt veel uit als je op snelheid skiet. Ergo, een keer een andere ski proberen zou niet gek zijn.

In mijn eigen geval hebben stijvere schoenen meegeholpen. Ik ben nogal flexibel in de enkels en had te slappe schoenen, waardoor ik continu aan het squaten en lungen was op de piste,🙈 met stijve schoenen veel minder last vd bovenbenen.

Ik zou voor de rollerbaan gaan. Heel mijn gezin heeft hierop leren skiën en het resultaat is geweldig.
Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen, daar zit een goede skischool.

Verzuurde bovenbenen is waarschijnlijk gevolg van de backseat. Juist mensen die goed getraind zijn lossen veel op met sterke bovenbenen (ik weet hier alles van omdat ik het zelf ook deed). Eens je gaat skiën met echt goede skiërs merk je dat wel inderdaad. Ik zou vol op techniek gaan trainen door veel meer met voordruk te blijven skiën, ook als het moeilijkere condities zijn. Dat kan denk ik ook wel op een rollerbaan maar mijn voorkeur zou zijn middels privéles in de sneeuw en echt eerlijk zijn over je eigen technische tekortkomingen. Met een 2 uur per ochtend zou je al flinke stappen kunnen maken denk ik.

Rolbaan zie ik in dit speciale geval niets in.Eens met @elisabeth101 👍
Misschien leuk voor beginners.

Volgens mij zie jij nooit iets in de rolbaan @hooykaas ;).

Ik ski daar nog steeds regelmatig op en zie elke week weer mensen die (volgens eigen zeggen) heel goed kunnen skiën enorm geconfronteerd worden met een groot gebrek aan een goede basis. Daar helpt een rolbaan heel erg goed voor. Ook is het een soort conditie training en je spieren wennen vast aan 10 minuten aan één skiën.

Als je basistechniek echt goed op orde is en het vooral om meer ‘durf’ en laten lopen gaat, dan heeft les in de sneeuw wellicht meer zin, maar ik denk dat er voor heel veel mensen echt veel te verbeteren valt in de basishouding en dat kan ook prima op de rolbaan.

Een rolbaan is overigens echt niet alleen voor beginners. Laat je niet voor de gek houden dat iedereen daar als een beginner lijkt te skiën ;). Het is wel zaak dat, wanneer je al wel redelijk kan skiën, je ff goed zoekt naar een fatsoenlijke leraar.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Even los van de techniek en materiaal, want dat zal zeker een rol spelen, 3 x per week fitness zegt niet zoveel. Het zijn meer de oefeningen die je doet die het effectief maken…of niet. Ik loop zelf ook op de sportschool rond en geef ook training aan een paar brandweer mensen. De belangrijkste been oefening is squatten. En dan niet op een Smith machine maar met losse “stang” in je nek. Wanneer je alleen op fitness apparaten traint heb je minimale progressie.

Loop je daarnaast ook hard? Als je fitness school een stairmaster heeft zou ik die zeker ook even meepakken.

Hoe lang ben je zelf en hoe lang zijn die Nordica GT 76 CA?? Ken de ski niet maar op papier zou je ermee moeten kunnen knallen.

Volgens mij zie jij nooit iets in de rolbaan @hooykaas ;).

Ik ski daar nog steeds regelmatig op en zie elke week weer mensen die (volgens eigen zeggen) heel goed kunnen skiën enorm geconfronteerd worden met een groot gebrek aan een goede basis. Daar helpt een rolbaan heel erg goed voor. Ook is het een soort conditie training en je spieren wennen vast aan 10 minuten aan één skiën.

Als je basistechniek echt goed op orde is en het vooral om meer ‘durf’ en laten lopen gaat, dan heeft les in de sneeuw wellicht meer zin, maar ik denk dat er voor heel veel mensen echt veel te verbeteren valt in de basishouding en dat kan ook prima op de rolbaan.

Een rolbaan is overigens echt niet alleen voor beginners. Laat je niet voor de gek houden dat iedereen daar als een beginner lijkt te skiën ;). Het is wel zaak dat, wanneer je al wel redelijk kan skiën, je ff goed zoekt naar een fatsoenlijke leraar.

Roy83 op 2 feb 2020 13:21

Ben ik met je eens, echt niet alleen voor beginners.

Waar ik ski zijn heel veel skiërs die daar op het hoogste niveau skiën. Ieder jaar even een paar lessen.
Er is daar ook onderscheid in leraren. Niet iedereen mag les geven op het hoogste niveau.

Wij doen dat ook en dat bevalt ons heel erg goed.

Even los van de techniek en materiaal, want dat zal zeker een rol spelen, 3 x per week fitness zegt niet zoveel. Het zijn meer de oefeningen die je doet die het effectief maken…of niet. Ik loop zelf ook op de sportschool rond en geef ook training aan een paar brandweer mensen. De belangrijkste been oefening is squatten. En dan niet op een Smith machine maar met losse "stang" in je nek. Wanneer je alleen op fitness apparaten traint heb je minimale progressie.

Loop je daarnaast ook hard? Als je fitness school een stairmaster heeft zou ik die zeker ook even meepakken.

Hoe lang ben je zelf en hoe lang zijn die Nordica GT 76 CA?? Ken de ski niet maar op papier zou je ermee moeten kunnen knallen.

mark331m op 2 feb 2020 13:33

Ik ben 1.90m en 82kg, de ski's zijn 174cm lang.
Verder doe ik squat, lunges, deadlifts en dat soort losse oefeningen, veel reps, laag in gewicht. En wekelijks hardlopen.

*bericht bewerkt door Robbie1974 op 02 feb 2020 14:10

Je doet het goed hoor.
Maar je kan niet verwachten dat je met 10 weken ski ervaring soepel de zwarte piste afkomt.
Je gaat al 3 X per week naar de sportschool.Misschien de beenspieren extra aandacht geven.
Ik zou een dag privé les boeken van een goede leraar. Neem een Staatliche Skilehrer voor de zelfde prijs.Vraag hem welke ski hij jou zou adviezeren en of je de goede schoenen hebt.
Je moet nu kilometers maken.

Hooykaas op 2 feb 2020 12:27

Hoe vind je die Staatliche Skilehrer? Ik krijg alleen maar hits met CheckYeti. Daar zijn alle skischolen in Ischgl ook bij aangesloten kennelijk…

*bericht bewerkt door Robbie1974 op 02 feb 2020 14:34

Dan vind ik de ski’s wel erg aan de korte kant eerlijk gezegd met jouw lengte van 1.90. Zou zeker eens wat langer gaan huren/proberen om te kijken hoe dat bevalt.

Kwa oefeningen zit je goed, dus daar kan ik op afstand niks op aanmerken. Wel ben je erg licht tov lengte overigens.

Dan vind ik de ski’s wel erg aan de korte kant eerlijk gezegd met jouw lengte van 1.90. Zou zeker eens wat langer gaan huren/proberen om te kijken hoe dat bevalt.

Kwa oefeningen zit je goed, dus daar kan ik op afstand niks op aanmerken. Wel ben je erg licht tov lengte overigens.

mark331m op 2 feb 2020 14:22

Ja wat langer en steviger…kijken wat er gebeurt. Les nemen altijd goed, hoewel een Staatliche hier mssn wat overdreven is. Een Landes leraar kan ook wel zien wat er in de basis mankeert.

1 ding, laat je door:

-Keuze mat
-Aantal lessen
-Je eigen fysieke gesteldheid
-Groepsdruk onbewust

niet van de wijs brengen dat je een bepaald groep bij wilt houden! Privé les en goed advies in je materiaal gaat je helpen om je “probleem” te verminderen. Skiën is plezier en veiligheid voor jouw en mede skiërs! Wat is nu 4 min. wachten, dat je benen verzuurd raken kan van alles zijn. Techniek en de juiste conditie kan je probleem verhelpen.

*bericht bewerkt door ray-boers op 02 feb 2020 14:42

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Aangezien er in de aanvullende post staat dat je wekelijks hardloopt zal conditie niet het probleem (moeten) zijn. Dus je technische niveau moet omhoog😉
Er is al aangehaald dat als je bovenbenen verzuren je teveel in de backseat skiet. Ook is het even de vraag of je matties wel een betere techniek hebben dan jou of jij juist volgens het boekje wil skiën en dat hun hun eigen gewoon maar ongecontroleerd naar beneden laten stuiteren?
Ik zou gaan voor beide lesopties😃 maar bij keuze de privé leraar op locatie en dan meerdere uren/dagen☃️
Veel succes en laat na je skitrip horen hoe het vervolg van je ski carrière gaat🤗

LA NORMA😍☃️

@Robbie1974
Gewoon vragen bij de skischool.
Staatlich geprufter Skilehrer.
En vooral niet laten afschepen met een mindere.

null

Heb zelf vooral stappen gemaakt door instructie- en lesfilmpjes te kijken op Youtube. Veel punten waar je op moet letten qua houding e.d. maar als je leergierig bent en alles toepast kom je verder. Laat je ski’s de bocht nemen en jouw gewicht het remmen doen. Niet alleen proberen te denken maar vooral te voelen.
Filmpje van jezelf helpt ook enorm om je te verbeteren. Ook kan je met je vriendengroep over praten om te zien of zij tips hebben. Zij weten immers hoe je skiet dus…

Heb zelf vooral stappen gemaakt door instructie- en lesfilmpjes te kijken op Youtube. Veel punten waar je op moet letten qua houding e.d. maar als je leergierig bent en alles toepast kom je verder. Laat je ski’s de bocht nemen en jouw gewicht het remmen doen. Niet alleen proberen te denken maar vooral te voelen.
Filmpje van jezelf helpt ook enorm om je te verbeteren. Ook kan je met je vriendengroep over praten om te zien of zij tips hebben. Zij weten immers hoe je skiet dus…

Serghino op 3 feb 2020 08:16

Ja dat is wel een goed punt. Zij geven vooral aan dat ik wat meer moet durven ;)

Bedankt voor de reacties allen!
Ik ga zowel een paar lessen op de rolpiste nemen als 3 uur les in de sneeuw. Daarnaast ook maar een dag een wat sportievere/stijvere ski huren.
Als ik terug ben zal ik verslag doen hoe me dit bevallen is!

@Robbie1974
Gewoon vragen bij de skischool.
Staatlich geprufter Skilehrer.
En vooral niet laten afschepen met een mindere.

null

Hooykaas op 2 feb 2020 16:02

Dit is gelukt, via CheckYeti ook. Ze geven aan dat alle leraren die vergevorderden doen allemaal Staatslich gepruft zijn. Bedankt voor de goede tip.

Fijn dat het geregeld is 👍
Nog even dit
YouTube filmpjes bekijken is natuurlijk prima.
Al is het nut beperkt.
Je kan jezelf namelijk niet zien skiën.
En is het daardoor moeilijk kleine aanpassingen te doen die nodig zijn in het begin.
Daar heb je een derde voor nodig.
Filmjes laten maken van jezelf van boven komend naar beneden onderaan gefilmd is wel leerzaam.
Goed bedoelde ski adviezen van vrienden is eigenlijk ook niet aan te bevelen.
Ook als je denkt dat ze goede techniek hebben.
Je neemt zo de kleine foutjes die zij onbewust maken over.
Ik ben benieuwd naar je verslag tzt.
@Robbie1974

Zoals beloofd mijn ervaringen met rolpiste en prive skileraar:

Voor mijn vakantie 5 lessen op de rolpiste gehad in Utrecht. Niets aan gehad. Elke keer een andere leraar die weer op z’n eigen ideeen verder ging. Zelfs zo dat ik in de ene les iets leerde waarvan de volgende leraar vroeg “waarom doe je dat zo?”.
Je moet eerst helemaal opnieuw leren skieen op de rolpiste voordat je kan werken aan je houding. Ik denk dat de rolpiste goed is voor als je helemaal niet kunt skieen.
Weggegooid geld helaas.

Op mijn eerste skidag in Ischgl wel 3 uur priveles gehad van een Staatliche Skilehrer. Van te voren goed mijn doelen voor deze dag op een rijtje gezet en vooraf met de leraar doorgenomen. Deze heeft mij echt weer een aantal nieuwe dingen geleerd en een aantal bekende punten opgefrist. De backseat is er nu wel af en meer gefocust op de korte bochten, wat echt wel mijn voorkeur skistijl is geworden. En met als belangrijkste resultaat dat ik helemaal geen spierpijn meer heb gehad afgelopen week.

Zondags en woensdag heeft de sportzaak op de Idalp testdagen waar je voor €18 3 ski’s de hele dag kan testen.
Dit was zeer waardevol en ik ben er achter dat mijn skiniveau echt wel een betere ski kan gebruiken. Ik heb wat gewisseld tussen korte en wat langere radius:
Salomon S-Max 12 (R16)
Volkl Deacon 84 (R15)
Atomic Redster X9s (R16)
Rossignol Hero Elite ST (R14)
Volkl Racetiger 13 (R13)
Het is echt een vak om ski’s te testen merk ik, want waar let je allemaal op?!
De Racetiger is duidelijk mijn favoriet. Het is wel hard werken, maar het geeft me wel veel meer controle en veel stabiliteit op hogere snelheid, waarbij de ooit vervelende sneeuwhoopjes nu geen belemmering meer geven.
Komende skivakanties ga ik veel verschillende ski’s huren en mn eigen ski’s ga verkopen.

Wat fijn dat het zo goed gewerkt heeft @Robbie1974 !
(Behalve die rolband dan), het klinkt alsof je al met plezier skiede, maar dat je dat nu met NOG meer plezier gaat doen.
Niet vergeten om te blijven lessen, mischien kun je die vrienden groep overhalen om een dag samen een privé leraar te boeken? Doen wij ook vaak, en is gezellig en leerzaam.
Als ze roepen dat ze alles al kunnen vraag je de leraar om buckelpiste les. Ik vermoed, dat jij, met je focus op techniek en korte bochten, en kracht sparend skiën, dan mischien wel eens als eerste beneden bent.

Groeten, Slim1974 ;)

*bericht bewerkt door Slim op 22 feb 2020 16:39

Balen dat je een slechte skischool hebt getroffen in Utrecht. De meeste goede skiërs hebben aan 1 lesje genoeg om te wennen aan de rolbaan, maar soms duurt het wat langer en zeker als de leraren dan wisselen en niet helemaal hetzelfde zeggen, dan is dat wel onhandig. Opnieuw leren skiën zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, tenzij je basis echt slecht is (maar dat zal nu heus niet het geval zijn).

Die racetigers (de sl denk ik?) zijn leuke ski’s, maar ik persoonlijk zou voor de vakantie niet alleen maar op slalomski’s willen staan. Wat vond je van de rest?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Verschillende ski’s huren is inderdaad verstandig. Je voelt wat ze doen met jouw huidige skiniveau… Je hebt het over een ‘backseat’ die weg is. Je zult dan nu op het punt zijn dat je houding in elk geval beter is en jij (als het goed is) de controle hebt over de ski’s, en niet andersom.
Je centrale balans zal wat beter zijn nu na die ene dag les. Ik raad je echt aan om nog veel meer les te nemen; er valt nog zoveel meer te halen.
Ik denk dat je niet per se in het hogere segment hoeft te zoeken voor een ski die nu bij jou past. Scheelt je ook centen…

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/481153/uitslag-ski…

Succes ermee.

Dat zei ik toch van die rollerbaan @Roy83 😂😂😂
Zonde van het geld en de tijd 😟

Kijk dit zijn berichten @Robbie1974

Goed te horen dat mijn adviezen een keer opgevolgd worden.En dat je nu nog beter bent gaan skiën.
Vooral hiermee doorgaan.
Ski’s heb ik niet zoveel verstand van
Maar test ook eens:
Fischer Le Curve
Atomic Vantage 80 (rood van kleur)

Krijgen we volgend jaar weer een update 👍

Plaats een reactie