Afgeschraapte wax zwart van kleur

Eergisteren heb ik mijn ski's in de wax gezet en gisteren heb ik de wax afgeschraapt. Wat opviel was dat bij het afschrapen de wax wat zwart van kleur was. Is dat vuil of heb ik soms een deel van het belag mee geschraapt? Het belag is in ieder geval niet zichtbaar beschadigd.

Jep, dat is waarschijnlijk gewoon vuil.
Niks aan de hand dus :)

Waren het nieuwe ski’s @ErikM ? Het viel me op dat nieuwe ski’s behoorlijk veel zwart ‘vuil’ afgeven. Goed reinigen met wax cleaner of een hot-scrape.

Nee het zijn geen nieuwe ski’s. Ze hebben een tijdje in de garage gelegen dus het zou stof kunnen zijn. Ik heb het alleen nog niet eerder zo gehad dus ik schrok een beetje toen ik aan het schrapen was.

Ff een keertje hotscrape doen

Edwin van Riel

Eens opgezocht wat dat dan inhoudt.
https://www.skiracing.com/premium/backshop-hot-scraping-tips…

Is dat volgens jullie zelf te doen?

Ja hoor, gewoon afschrapen zonder de wax echt af te laten koelen. Ik zie in jouw link een rotobrush, dat zou ik niet doen bij een hotscrape eigenlijk.

Edwin van Riel

Ja hoor, gewoon afschrapen zonder de wax echt af te laten koelen. Ik zie in jouw link een rotobrush, dat zou ik niet doen bij een hotscrape eigenlijk.

evr66 op 4 feb 2020 07:48

Het volgende staat er bij:
Additionally, using a brand new metal brush when the bases are still warm will wreak havoc on the base.

Nou is mijn engels niet zo geweldig maar dit maakt google er van:
Bovendien zal het gebruik van een gloednieuwe metalen borstel wanneer de bases nog warm zijn, schade aanrichten aan de basis.

Übung macht den meister!!!

Heeft een rotobrush echt aanzienlijke meerwaarde boven het handmatig borstelen? Is het resultaat merkbaar voor de recreatieve skiër?

Heeft een rotobrush echt aanzienlijke meerwaarde boven het handmatig borstelen? Is het resultaat merkbaar voor de recreatieve skiër?

ErikM op 4 feb 2020 13:55

Als je de ski’s van de hele familie gaat doen dan is het resultaat met een rotobrush zeker merkbaar in je armspieren ;)
Een of twee paar kun je ook prima met de hand doen.

*bericht bewerkt door moderator op 04 feb 2020 14:04

Heeft een rotobrush echt aanzienlijke meerwaarde boven het handmatig borstelen? Is het resultaat merkbaar voor de recreatieve skiër?

ErikM op 4 feb 2020 13:55

Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Resultaat hoeft niet beter te zijn (ook niet slechter), het gaat wel enorm veel gemakkelijker en vlotter. Vond persoonlijk het iedere keer uitborstelen het meest irritante gedeelte van het waxen (en het vreet tijd), dus ben overgestapt op de roto (ook omdat er meestal redelijk veel gedaan moet worden, tussen de 4 en 9 paar).

Edwin van Riel

Ja hoor, gewoon afschrapen zonder de wax echt af te laten koelen. Ik zie in jouw link een rotobrush, dat zou ik niet doen bij een hotscrape eigenlijk.

evr66 op 4 feb 2020 07:48

Het volgende staat er bij:
Additionally, using a brand new metal brush when the bases are still warm will wreak havoc on the base.

Nou is mijn engels niet zo geweldig maar dit maakt google er van:
Bovendien zal het gebruik van een gloednieuwe metalen borstel wanneer de bases nog warm zijn, schade aanrichten aan de basis.

RFKANGOO op 4 feb 2020 08:45

t is ook gewoon niet nodig, netjes schrapen volstaat om het vuil er af te krijgen, desnoods in 2 keer.

Edwin van Riel

Wel … ik maakte me net dezelfde bedenking vandaag, of het niet beter is een rotobrush aan te schaffen. Alles opgeteld, ook van vrienden, kom ik dit seizoen aan 21 paar ski’s waxen en dus 42 keer een ski uitborstelen en 3 keer een snowboard.
Alleen de paardenhaar brush lijkt me echt een meerwaarde in rotobrush. Van de andere borstels betwijfel ik of ik ze echt nodig heb als rotobrush.

Een fine steel of Cooper brush is ook erg fijn om de oude meuk uit je belag te borstelen. Je staat er versteld van wat er na een week skiën/boarden nog uit komt.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie