Nieuwe ski's

Hoi,

Afgelopen week heb ik weer heerlijk kunnen skien en nu zit ik weer met gezonde tegenzin op kantoor.
Ik ski de afgelopen 5 jaar op de HEAD iMagnum in 177 cm en ben super blij met deze ski; hij ligt als een huis bij carven en is veelzijdig genoeg voor de dagen met wat meer losse sneeuw.

Afgelopen wintersport begon het wel een beetje te kriebelen om toch over te stappen op een wat uitdagendere ski. Vandaar dat ik nu zit rond te neuzen naar de HEAD iRace PRO. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met dit model, welke bindingen aangeraden worden en is het een toevoeging naast de iMagnum voor de dagen met harde sneeuw? Ik zoek echt een carve racebak voor de middellange bocht. Mijn niveau is rond landes 1 (7+/8- denk ik dan?) en ik ben een erg actieve skier (altijd het maximale eruit carven en met brandende benen weer de lift in). Vanwege de prijs wil ik graag een goed beeld krijgen van hoe deze ski zich laat skien, kan ik hiermee de dag doorkomen, hoe is de stabiliteit, gaan korte bochten ook, laat hij zich nog een beetje rutchen en is deze ski niet te happig om af en toe aan het eind van de dag een beetje confortabel te skien.

Hopelijk weet iemand hier iets meer van! Alvast bedankt.

Olivier

Met de raceplaat van de Pro ga je wel een paar stappen omhoog boven de Magnum. Probeer anders eerst eens de iSpeed voordat je een stap omhoog gaat.

Nouja een toevoeging voor de iMagnum zal t niet zijn. Als je deze ski geskied hebt dan ga je de imagnums wel verkopen 😉

Maar om het kort te houden. Ik vind t echt een topski. Als ik beter kon skien en een dag erop vol kon houden dan had ik deze ski gekocht. Doet gewoon alles goed. Zeer stabiel en zeker maar rutschen en korte bochten ook zonder problemen. Met andere woorden, ik met wat minder niveau kan m wel skien maar te vermoeiend. Zo te horen voor jou dan wel een goede keuze.

Oh ja! Ik heb m zonder de raceplaat geskied!! Dat is wel van belang. Toen was ie dus al pittig voor mij.

@Bennie

Met de raceplaat van de Pro ga je wel een paar stappen omhoog boven de Magnum. Probeer anders eerst eens de iSpeed voordat je een stap omhoog gaat.

Bennie op 3 feb 2020 12:08

Bedankt! Je denkt dat dat too much is? iSpeed klinkt niet echt als een grote upgrade vergeleken met de magnums.

@elisabeth101

Nouja een toevoeging voor de iMagnum zal t niet zijn. Als je deze ski geskied hebt dan ga je de imagnums wel verkopen 😉

Maar om het kort te houden. Ik vind t echt een topski. Als ik beter kon skien en een dag erop vol kon houden dan had ik deze ski gekocht. Doet gewoon alles goed. Zeer stabiel en zeker maar rutschen en korte bochten ook zonder problemen. Met andere woorden, ik met wat minder niveau kan m wel skien maar te vermoeiend. Zo te horen voor jou dan wel een goede keuze.

Oh ja! Ik heb m zonder de raceplaat geskied!! Dat is wel van belang. Toen was ie dus al pittig voor mij.

elisabeth101 op 3 feb 2020 12:12

Bedankt! Klinkt wel goed! Ik twijfel inderdaad of de raceplaat voor mij veel gaat brengen, ben erg benieuwd in hoeverre je dat echt merkt aangezien de normale variant ook al vrij stijf is. De normale iRace is dus wel een echte upgrade t.o.v. de magums volgens jou, of kan ik beter de PRO versie overwegen? Ik vind het wel belangrijk dat ik een stap hoger kom qua ski aangezien mn magnums ook nog prima functioneren.

Maar wat “mis” je specifiek in de Magnums? Wat is dan die stap hoger?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane

Maar wat “mis” je specifiek in de Magnums? Wat is dan die stap hoger?

Shane op 3 feb 2020 14:58

Ik vind de Magnums heel fijn, begrijp me niet verkeerd, maar ik zoek net een stapje meer uitdaging. Een wat agressievere, stijvere ski die ook over harde pistes en met hogere snelheid meer zekerheid geeft en beter door hobbeleltjes heen walst. Daarnaast denk ik dat een agressievere ski je techniek ook een boost kan geven en je er veel van kan leren mits niet te hoog gegrepen natuurlijk.

De ispeed is nog n stap pittiger dan irace ( head rebels ispeed, niet supershape ispeed) vanwege de grotere radius en langere lengte.

Of een raceplaat nodig is…lastig te zeggen. De gewone variant staat in zoetermeer om te testen. Als die te makkelijk is dan heb je je antwoord 👍

@elisabeth101

De ispeed is nog n stap pittiger dan irace ( head rebels ispeed, niet supershape ispeed) vanwege de grotere radius en langere lengte.

Of een raceplaat nodig is…lastig te zeggen. De gewone variant staat in zoetermeer om te testen. Als die te makkelijk is dan heb je je antwoord 👍

elisabeth101 op 3 feb 2020 15:14

Die heb ik gezien ja! Denk alleen dat een GS ski voor mij niet werkt omdat ik de korte en middellange bochtjes het mooist vind.
Aha dat is een goeie om daar eens te testen! Bedankt.

@Shane

Maar wat "mis" je specifiek in de Magnums? Wat is dan die stap hoger?

Shane op 3 feb 2020 14:58

Ik vind de Magnums heel fijn, begrijp me niet verkeerd, maar ik zoek net een stapje meer uitdaging. Een wat agressievere, stijvere ski die ook over harde pistes en met hogere snelheid meer zekerheid geeft en beter door hobbeleltjes heen walst. Daarnaast denk ik dat een agressievere ski je techniek ook een boost kan geven en je er veel van kan leren mits niet te hoog gegrepen natuurlijk.

OlivierN op 3 feb 2020 15:13

Sinds wanneer geeft een agressievere ski je techniek een boost? Dat heb ik in elk geval nooit meegemaakt. Misschien lijkt het wel zo als je bijvoorbeeld aan het plafond zit van je Head SS Magnum… dat kan…

Als je echt een harde lat wil kan je gaan kijken naar bijvoorbeeld Salomon S/Race Rush GS, Blizzard Firebird WRC met piston plates (ik heb deze zelf maar zonder piston plates) of de genoemde Head i.speed Pro, maar ik weet niet of je dat zoekt. Zulke latten zijn niet echt allround en vragen echt continue input (zowel techniek als spierkracht) van je.

Ik vond de suggestie van @Bennie spot on! Probeer de Head WC Rebels i.speed eerst eens zonder die raceplaat. Ik ken deze ski best wel goed (en ook de SS Magnum), ik kan je verzekeren dat het echt wel een veel hardere lat is dan die Magnum. Vind je die dan nog te tam (ik kan me dat bijna niet voorstellen), dan kan je kijken naar de Pro versie of naar de Salomon S/Race Rush GS of Blizzard Firebird WRC met Piston Plates. Let wel, ik zou ze niet direct kopen… eerst proberen voordat je een beslissing neemt.

@elisabeth101

De ispeed is nog n stap pittiger dan irace ( head rebels ispeed, niet supershape ispeed) vanwege de grotere radius en langere lengte.

Of een raceplaat nodig is…lastig te zeggen. De gewone variant staat in zoetermeer om te testen. Als die te makkelijk is dan heb je je antwoord 👍

elisabeth101 op 3 feb 2020 15:14

Die heb ik gezien ja! Denk alleen dat een GS ski voor mij niet werkt omdat ik de korte en middellange bochtjes het mooist vind.
Aha dat is een goeie om daar eens te testen! Bedankt.

OlivierN op 3 feb 2020 15:18

Die begrijp ik niet … Je wil stabiliteit en 'ergens' doorheen raggen maar dan kies je voor een midden variant. Je kan prima korte en middel lange bochten snijden op een GS ski, ik begrijp het argument niet helemaal.

Sorry

BW
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 03 feb 2020 15:39

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk

@Shane

Maar wat "mis" je specifiek in de Magnums? Wat is dan die stap hoger?

Shane op 3 feb 2020 14:58

Ik vind de Magnums heel fijn, begrijp me niet verkeerd, maar ik zoek net een stapje meer uitdaging. Een wat agressievere, stijvere ski die ook over harde pistes en met hogere snelheid meer zekerheid geeft en beter door hobbeleltjes heen walst. Daarnaast denk ik dat een agressievere ski je techniek ook een boost kan geven en je er veel van kan leren mits niet te hoog gegrepen natuurlijk.

OlivierN op 3 feb 2020 15:13

Sinds wanneer geeft een agressievere ski je techniek een boost? Dat heb ik in elk geval nooit meegemaakt. Misschien lijkt het wel zo als je bijvoorbeeld aan het plafond zit van je Head SS Magnum… dat kan…

Als je echt een harde lat wil kan je gaan kijken naar bijvoorbeeld Salomon S/Race Rush GS, Blizzard Firebird WRC met piston plates (ik heb deze zelf maar zonder piston plates) of de genoemde Head i.speed Pro, maar ik weet niet of je dat zoekt. Zulke latten zijn niet echt allround en vragen echt continue input (zowel techniek als spierkracht) van je.

Ik vond de suggestie van @Bennie spot on! Probeer de Head WC Rebels i.speed eerst eens zonder die raceplaat. Ik ken deze ski best wel goed (en ook de SS Magnum), ik kan je verzekeren dat het echt wel een veel hardere lat is dan die Magnum. Vind je die dan nog te tam (ik kan me dat bijna niet voorstellen), dan kan je kijken naar de Pro versie of naar de Salomon S/Race Rush GS of Blizzard Firebird WRC met Piston Plates. Let wel, ik zou ze niet direct kopen… eerst proberen voordat je een beslissing neemt.

BW
D

dokteruk op 3 feb 2020 15:30

Bedankt voor je reactie! Lever je niet in op de kortere radius bochten met de iSpeed? Ik vind juist die 15 m radius wel interessant. Ik denk inderdaad dat ik ze maar eens moet testen want dat schept vast duidelijkheid.
Waar ik vooral bang voor was is dat de iRace en imagnum te dicht bij elkaar liggen, wat ik dan een beetje zonde vind van de investering en er weinig op vooruit ga. Maar dat is dus niet het geval.

@dokteruk

@Shane

Maar wat "mis" je specifiek in de Magnums? Wat is dan die stap hoger?

Shane op 3 feb 2020 14:58

Ik vind de Magnums heel fijn, begrijp me niet verkeerd, maar ik zoek net een stapje meer uitdaging. Een wat agressievere, stijvere ski die ook over harde pistes en met hogere snelheid meer zekerheid geeft en beter door hobbeleltjes heen walst. Daarnaast denk ik dat een agressievere ski je techniek ook een boost kan geven en je er veel van kan leren mits niet te hoog gegrepen natuurlijk.

OlivierN op 3 feb 2020 15:13

Sinds wanneer geeft een agressievere ski je techniek een boost? Dat heb ik in elk geval nooit meegemaakt. Misschien lijkt het wel zo als je bijvoorbeeld aan het plafond zit van je Head SS Magnum… dat kan…

Als je echt een harde lat wil kan je gaan kijken naar bijvoorbeeld Salomon S/Race Rush GS, Blizzard Firebird WRC met piston plates (ik heb deze zelf maar zonder piston plates) of de genoemde Head i.speed Pro, maar ik weet niet of je dat zoekt. Zulke latten zijn niet echt allround en vragen echt continue input (zowel techniek als spierkracht) van je.

Ik vond de suggestie van @Bennie spot on! Probeer de Head WC Rebels i.speed eerst eens zonder die raceplaat. Ik ken deze ski best wel goed (en ook de SS Magnum), ik kan je verzekeren dat het echt wel een veel hardere lat is dan die Magnum. Vind je die dan nog te tam (ik kan me dat bijna niet voorstellen), dan kan je kijken naar de Pro versie of naar de Salomon S/Race Rush GS of Blizzard Firebird WRC met Piston Plates. Let wel, ik zou ze niet direct kopen… eerst proberen voordat je een beslissing neemt.

BW
D

dokteruk op 3 feb 2020 15:30

Bedankt voor je reactie! Lever je niet in op de kortere radius bochten met de iSpeed? Ik vind juist die 15 m radius wel interessant. Ik denk inderdaad dat ik ze maar eens moet testen want dat schept vast duidelijkheid.
Waar ik vooral bang voor was is dat de iRace en imagnum te dicht bij elkaar liggen, wat ik dan een beetje zonde vind van de investering en er weinig op vooruit ga. Maar dat is dus niet het geval.

OlivierN op 3 feb 2020 15:41

Je kan ook lange bochten snijden met een (consumers) SL ski. Om dezelfde reden kan je ook korte bochten snijden met een (consumers) GS ski. De GS ski's die genoemd worden zijn allemaal "cheaters" en hebben dus een veel kortere radius dan de competitie GS ski. Mijn Blizzard Firebird WRC zit bijvoorbeeld op 18 meter (dus niet zo gek veel groter dan die 15 meter waar je naar op zoek bent). Bovendien, die radius op zichzelf zegt niet zo heel veel. Het is slechts een indicatie, bij standaard lengte, wat de radius is als je hem simpel op de kant zet geleid door de cut/curve. Echter, zet je meer druk dan buigt de ski en wordt de radius korter. Dan kan er dus een kortere gesneden bocht mee gemaakt worden. Het kost inderdaad wat kracht/druk maar is prima te doen. Het blijft natuurlijk altijd een compromis. Waarom ik je ook adviseer naar een GS ski te kijken is dat je in je eerste post spreekt over "rutschen". Juist daar is een (consumers) SL lat minder geschikt voor. Nu zijn vaak de multiradius/middenlange bochten performance skies vaak 'verlengde' SL latten. En om die rede zijn dit niet de soort ski die zich fijn laat "rutschen".

Ik zou zeggen, probeer het gewoon uit. Als je toch in Zoetermeer bent, Er staat ook een Stockli laser WRT of Atomic Redster X9 in het testrek. In mijn ogen een goede gelegenheid om uit te testen wat die 'verlengde" slalom latten voor jou betekenen.

Grtz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 03 feb 2020 16:12

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Even een update:

Ik had in snowworld een paar weken terug eerst de magnum, toen de X9 en daarna de iRace geprobeerd. Toen heb ik de iRace gekocht in 175cm vanwege het sportieve karakter en vorige week geskied in Frankrijk.

Fantastische lat met ongekende grip in alle bochten. Hij is beter gedempt ligt een stuk stabieler dan de magnums, met name op hogere snelheid en op ijs. Rutchen en buckels gaan redelijk makkelijk mits actief geskied. Door de wat lossere sneeuw carven heeft ie wel duidelijk meer moeite en zakt de ski vrij snel weg, daar miste ik de rocker van de magnum wel een beetje. Offpiste gaat ook prima, weinig verschil met de magnum in mijn ogen.

Kortom: mooie veelzijdige lat, maar door camber wel voorkeur naar echt harde pistes bij carven. Ik kan het actieve skiers erg aanbevelen!

Bedankt voor de nuttige adviezen!

*bericht bewerkt door OlivierN op 02 mrt 2020 17:19

Een harde lat met race plaat nog wel
Je bent kapot aan het einde van de dag.
En super stijve schoenen misschien.
Leuke mix om vroeg te gaan slapen 😃

Plaats een reactie