Kindvriendelijke stops en/of tips voor onderweg in Duitsland

Dit seizoen ga ik voor het eerst met ons zoontje op wintersport naar Livigno. Ik heb er onwijs veel zin in. Maar er zijn natuurlijk wel wat dingen anders; zo zullen we vaker stoppen, vertrekken we op vrijdag en doen we een overnachting alvorens naar Italië te rijden op zaterdag.

Hoewel je op elke parkeerplaats en restaurant je prima kan vermaken met spelletjes, een rondje lopen, zijn sommige restaurants en tankstations nou eenmaal beter uitgerust voor kinderen dan anderen. Ook weet ik dat je de stops niet altijd kunt plannen ("ik moet plassen!") maar ach als je een lijstje hebt…

De meest obvious zijn natuurlijk de fastfood ketens als McDonalds. Maar heeft iemand andere favoriete stops (parkeerplaatsen, tankstations, autohof) wanneer op reis met kleine kinderen? Of kent handige sites met een overzichtje?

We komen uit het noorden dus rijden via Osnabruck, Paderborn, Kassel, Fulda, Wurzburg, Ulm.

Had al gezocht in het forum hier en op Google, maar kon hier (nog) geen duidelijk antwoord vinden.

Bergen + Sneeuw = ❤

Neem een voetbal mee! Dan kun je op veel plekken stoppen om iets te doen buiten het restaurant met de goudenbogen

Anwb had een kaart met wegrestaurants en reviews. Heel handig!

Wij stoppen graag bij Autohof Dachsberg.
Het is niet specifiek heel erg op kinderen gericht, maar er is een kinderhoekje (een tafeltje met kleurtjes en wat speelgoed), het eten is er goedkoop en lekker en het is er ruim en (meestal) rustig.

Hoe oud is jullie zoontje?

PS… wij zijn direct begonnen met hem te reizen.
Eigenlijk altijd flink doorgereden. Er kan meer dan je denkt.
Wij rijden dezelfde route… komen ook uit het Noorden.

It is an amazing world

Hoi allemaal en dank voor de reacties!

De bal gaat sowieso in de auto dat is een goeie tip.

Ons zoontje is 4 jaar oud. We hebben vaak gereisd met hem, ook wel naar Oostenrijk toen hij 1,5 jaar was, maar merk dat het per jaar weer anders is 😀.

Voor in de auto hebben we al een arsenaal aan spelletjes, stickers, boekjes, Bert en Ernie Cd’s enz verzameld. Dus het gaat vast goed allemaal.

En Dachsberg autohof ga ik ook noteren.

Asl iemand nog andere leuke auto spelletjes weet (ook voor volwassenen, want mijn schoonouders zitten ook in de auto) - ik hoor ze graag 😄

Bergen + Sneeuw = ❤

Asl iemand nog andere leuke auto spelletjes weet (ook voor volwassenen, want mijn schoonouders zitten ook in de auto) - ik hoor ze graag 😄

Nelis op 5 feb 2020 07:23

Ik denk dat niemand je daar een goede tip voor kan geven @Nelis. Gewoon uitzitten of het alsnog op ruimtegebrek gooien en met een extra auto gaan, of ze op het vliegtuig zetten ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Nelis: bij ruimte gebrek kunnen ze ook in de dakkoffer. Gezien in een reclame, lijkt mij efficiënt.😀😀😀😀

Asl iemand nog andere leuke auto spelletjes weet (ook voor volwassenen, want mijn schoonouders zitten ook in de auto) - ik hoor ze graag 😄

Nelis op 5 feb 2020 07:23

Bij de ANWB heb ze achterbankbingokaarten (is dat een scrabblewoord?), zie https://www.anwb.nl/vakantie/achterbankbingo

De kids van ons konden zich daar altijd wel even mee vermaken. Tegenwoordig is de mobiele telefoon met oortjes onze beste vriend in de auto (niet daarbuiten). Ze willen nog niet meer stoppen om naar het toilet te gaan: “eerst even de serie afkijken…”

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Memory, 4 op een rij, dino kwartet, voorleesboeken en kijk ook even naar Smart games!

PS… wij zijn direct begonnen met hem te reizen.
Eigenlijk altijd flink doorgereden. Er kan meer dan je denkt.

Henrike op 4 feb 2020 07:46

Dat dus. Als je kinderen aanleert dat je tig keer stopt tijdens de reis gaan ze er nooit aan wennen. Mijn ervaring is dat mijn zoon op die leeftijd meer sliep dan dat ie wakker was.

PS. t.a.v. schoonouders en ruimte

null

*bericht bewerkt door Alex op 06 feb 2020 10:15

When life gets too complicated.... SKI

Hier vermaken ze zich met een Tiptoi van Ravenburger
Verschillende varianten mee en met bijv "Raadsels voor op reis"(soort autobingo) zijn ze zo weer een uur verder.
Als laatste redmiddel gaat de ipad pas aan maar meestal is dat pas bij Munchen (of laatst op een terugreis vanuit zuid Frankrijk bij Antwerpen).
De oudste gaat al mee naar Oostenrijk vanaf 3 maanden en de middelste was 1,5 maand toen we naar Frankrijk gingen maar moet toegeven dat de oudste (nu 8) nu steeds sneller begint te zeuren dat ie zich verveelt (vroeger sliep ie wat makkelijker in de auto).

*bericht bewerkt door Togi op 06 feb 2020 11:14

Ik zal wel een ontaarde ouder zijn. Maar hier werkte van die tvtjes prima in de auto. Wij stoppen nooit te lang. Overdag voor tanken en evt een picknick. In de nacht alleen tanken plassen en door. Ze wisselde slapen en film kijken af. Verdere spelletjes ivm wagenziekte geen optie. Onze kinderen hebben nog nooit naar een speeltuintje onderweg omgekeken. Ze wilde veel te graag op de eindbestemming zijn. Nu ze ouder zijn, is netflix een afleiding. Of spotify. Met een playlist die we samen maken. Krijg je een zeer afwisselende playlist van🤣

*bericht bewerkt door pimmetje op 06 feb 2020 12:59

TV-schermpje op de hoofdsteun en die van ons zijn uitgeschakeld. Die willen er geeneens uit als we stoppen.

*bericht bewerkt door Taan op 06 feb 2020 13:15

Autobingo… Hier ook groot fan.
Luisterboeken.
De rest heb je al.

It is an amazing world

Mijn zwager doet het een beetje Spartaans en dat werkt prima.
Allebei de kids hebben een tv scherm en genoeg films. Er wordt 1x keer gestopt. Ze krijgen geen drinken onderweg. Hij rijdt om 03.00 weg en is altijd rond 10.30-11.00 in Westendorf. Dit is vanuit Delft. Kinderen zijn inmiddels 8 en 10 maar dit doen ze al 3 jaar. Dit is wel buiten de schoolvakanties om. Kortom het is dus maar wat ze gewend zijn.

Mvg Tim

Ik zal wel een ontaarde ouder zijn. Maar hier werkte van die tvtjes prima in de auto. Wij stoppen nooit te lang…

pimmetje op 6 feb 2020 12:49

Herkenbaar.
Onze gedachte was altijd… hoe vaker en hoe langer je stopt, hoe langer de totale rit duurt.
Toen ze klein waren vertrokken we heul vroeg. Die eerste uren slapen ze gewoon nog even door in de auto. Daarna gaan ze wat filmpjes kijken. Met een ouderwetse dvd-speler en 2 schermpjes aan de hoofdsteunen gaf dat nog wel eens wat stress ('hij doet het niet), maar toen kwamen de tablets.
Nu zijn ze ouder en kijken ze gewoon Netflix. Ook omdat ze het ondertussen gewend zijn hoeven we van hun niet te stoppen. Gek genoeg hoeven zij ook zelden te plassen, maar zijn de ouders de schuldigen (leeftijd, geef ik toe).
En zeker nu in het hoogseizoen is het geen pretje om te stoppen. Overal langs de snelweg is het zo enorm druk, dat ik dat echt niet voor m'n lol doe…

Kortom het is dus maar wat ze gewend zijn.

jansentim1979 op 18 feb 2020 16:45

Precies dat.

*bericht bewerkt door Jay op 18 feb 2020 17:23

Ik heb twee dochters en die moesten ook altijd plassen, heb gemerkt dat je daarna zonder problemen 2 uur door kan rijden. Daardoor hebben ze keurig geleerd om op een hele rit maar 1 stop te maken😜. Ik hou van lekker doorrijden zeg maar

Hey! Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb trouwens niks tegen stoppen. Ik vind regelmatig water drinken erg belangrijk dus ik moet sowieso om de twee-drie uur even ergens stoppen. We gaan zien hoe het gaat de komende trip. Ik laat in Maart na de heenreis wel even weten hoe het was 😄

Bergen + Sneeuw = ❤

Plaats een reactie