Wat vinden jullie van mijn techniek?

Dag allemaal

Vorige week genoten van een week in Les Arcs, verblijf in Arcs 1600. Enkele dagen mistig en veel sneeuw, maar dat kon de pret niet drukken. Fijne week al bij al, en wat een avontuur!

Een belangrijke week voor mij: na een kleine 20 weken op een snowboard, heb ik weer op skilatten gestaan! Ik kon me niet herinneren ooit veel les te nemen als kind (ik was wél ingeschreven, maar stapte namelijk met de sokken uit de skibot en liep gewoon weg omdat het niet leuk bleek te zijn). Als gevorderde snowboarder nam ik me dus wel voor om eerst in BE les te nemen op de rollerband (Mont Blanc skischool in Roeselare) en dan verder te kijken in het naseizoen en preseizoen volgende winter.

Door gebrek aan tijd ben ik gestart met 4x halfuur les (10' ski, 10' rust) per twee, en 1x een uur privé-les (in totaal 30' ski en 30' evaluatie met video).
Het resultaat van deze beperkte lessen zien jullie hieronder.

Ik ben erop gebrand beter te worden en alle ins en outs van het skiën te leren kennen en onder te knie te krijgen, en heb de reisgenoten gevraagd enkele filmpjes te maken. Graag ontvang ik van jullie opbouwende kritiek (dus zaken waardoor ik kan verbeteren, niet om me af te breken :-) ) waar nodig en mogelijk! Hier zijn heel wat experts (het topic 'Les in nederigheid: eerste keer op slalomski's' zonet met veel enthousiasme en aandacht gelezen!)

Alvast bedankt voor jullie tips & tricks!

Hieronder drie video's:

https://youtu.be/CN1k4VyU7tU
Fijne lege piste voor een eerste test (dag twee of drie volgens mij) en vergelijking naar mezelf toe.

https://youtu.be/7lAegrop4xs
Mijn minst favoriete video: laatste afdaling van een zware dag (mistig, sneeuw, hard werken om de techniek te blijven aanhouden). Hier vind ik zelf dat ik naar achter hang en te lui ben in de beweging.

https://youtu.be/8cv0wf7naek
Ik ben de skiër die rechtsboven begint met witte jas, zwarte broek en helm op. Ik wacht even tot het volk gepasseerd is om te starten.
Hierin ga ik van een iets steilere rode piste, waar door de skiërs en snowboarders vanzelf buckels zijn gevormd. Denk niet dat ik al ooit buckels had gedaan op ski’s. Vermoed dag vier.

Het is o zo hard genieten.

Wat ik zie als niet-leraar:
Een mooi voorbeeld van wissewassen: het rutschen van je ski's van kant naar kant, waarbij je de ski's als het ware omgooit. Je wil naar rondere bochten toe, die je uiteindelijk op de kant kunt gaan skien. Dus iets meer tijd geven voor het omkanten (niet omgooien maar rustig en geleidelijk sturen na de vallijn) en meer doorsturen. Denk grote S-vormige bochten.

Je houding is best okee, tikkeltje achterop her en der. Iets verder zakken mag wel. Probeer beide armen en handen voor je te houden. Je binnenhand komt naar achteren/bovenlichaam roteert en dan kom ik gelijk op het volgende punt: Ihnenlage. Je hangt naar de berg. Waar je naar toe wilt is meer druk op je dalski, je bovenlichaam moet dan dal open blijven en dan gaan werken aan separatie en angulatie. Dus datje bovenlichaam een hoek maakt met je onderlichaam, heupknik.

In een notendop. Ben benieuwd wat de rest vindt.

Vanaf 2:05 minuten, basis parallel turns:

https://youtu.be/NuuMRjM7nYI

Bedankt @elisabeth101 !! Super vriendelijk.

Ik ben er zeker van dat ik veel betere runs heb geskied ook waar ik minder roteerde (ik zeg zeker niet niet) maar die helaas niet op film staan.
Ik neem deze ook zeker mee naar mijn training in de komende maanden.

Het is o zo hard genieten.

Je doet wat bijna ieder Nederlander in de Alpen doet: je stuurt met je schouders. Het kost je veel energie en is lastig af te leren, omdat het best heel efficient is. Je kunt het beste gaan oefenen op een mooie brede alm en dan inderdaad proberen om grote s-bochten te maken. Dus niet je skies omgooien nadat je je hele lijf vanaf je schouders hebt omgegooid, maar proberen om je ski’s met je voeten te sturen.

Verder: meer naar voren, op je voorvoet staan, dieper zitten en minder slingeren met je skistokken.

Bedankt @elisabeth101 !! Super vriendelijk.

Ik ben er zeker van dat ik veel betere runs heb geskied ook waar ik minder roteerde (ik zeg zeker niet niet) maar die helaas niet op film staan.
Ik neem deze ook zeker mee naar mijn training in de komende maanden.

Hendrik5 op 5 feb 2020 11:30

Je prikt netjes voor elke bocht @Hendrik5, maar je armbewegingen moet je echt minimaliseren. Houd ze meer voor je en prik vanuit een polsbeweging, anders blijf je vragen om rotatie. Verder ziet je basishouding er best aardig uit, je staat volgens mij redelijk centraal gebalanceerd en levert scheendruk door te buigen i.p.v. voorwaarts te hangen.

Maar als je echt beter wilt worden in het skien is het vooral zaak dat je de basis goed onder de knie krijgt en daarmee bedoel ik, zoals Elisabeth101 ook al aangeeft, je moet bochten gaan maken. Je doel is om zoveel mogelijk zijdelingse verplaatsing te realiseren en niet om in een relatief rechte lijn naar beneden van de ene op de andere ski te hoppen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bedankt @Superskier @Shane !
Allemaal waardevolle analyses en tips.

Het is o zo hard genieten.

Je doet wat bijna ieder Nederlander in de Alpen doet: je stuurt met je schouders. Het kost je veel energie en is lastig af te leren, omdat het best heel efficient is. Je kunt het beste gaan oefenen op een mooie brede alm en dan inderdaad proberen om grote s-bochten te maken. Dus niet je skies omgooien nadat je je hele lijf vanaf je schouders hebt omgegooid, maar proberen om je ski’s met je voeten te sturen.

Verder: meer naar voren, op je voorvoet staan, dieper zitten en minder slingeren met je skistokken.

Superskier op 5 feb 2020 12:04

wat bedoel je met Op de voorvoet staan? Je moet toch juist graag centrale balans behouden, dus je hele voet gelijkmatig belasten. Bij bochtinzet vanuit de heup voorwaarts bewegen.

Bedankt[mention=“129414”]
Ik ben er zeker van dat ik veel betere runs heb geskied ook waar ik minder roteerde (ik zeg zeker niet niet) maar die helaas niet op film staan.

Hendrik5 op 5 feb 2020 11:30

Die smoes gebruik ik ook altijd. 😁😁

Übung macht den meister!!!

@Elizabeth, dat je probeert om te sturen met je voeten en om daarmee te beginnen bij je tenen. Door minimale voetbewegingen te maken, kun je je skies laten draaien, zonder dat je met de rest van je lijf beweegt. Mij lukt dat wat beter door gevoelsmatig wat meer met m’n voorvoet te sturen.
Maar hé, ik ben geen skileraar, alleen maar een goedwillende amateur die vanuit eigen gedrag tips probeert te geven.
Ik had het idee, vooral bij het eerste filmpje waar je ook een stukje opzij ziet, dat hij best een beetje naar achteren hing met z’n kont. Dat kun je veranderen door wat meer druk te zetten op je voorvoet.

Los van alle goede aanwijzingen, wat een techniek al voor zo een korte aanloop en switch van board naar ski. Echt al bizar goed met zo weinig ski-uren. Ook hoe je in de drukte door dat buggle deel komt is echt al beter dan vele laaglanders.

Ik vind de houding al best redelijk, zeker geen back seat, maar inderdaad, alles wordt ingezet vanuit het bovenlichaam en armen, geeft je een beetje een vlinder/vogel effect (flapperen met stokken die je bovenlichaam mee naar achteren nemen). Zie het filmpje van Elisabeth waar de armen moeten, voor je lichaam ahw.

*bericht bewerkt door HN65 op 05 feb 2020 13:20

+1 als pluim voor hoe goed je al kan skiën met zo weinig ski-uren.

Wat mij vooral opviel (= opmerking van Superskier): je bovenlichaam is niet ontkoppeld van je onderlichaam.
Bij snowboarden begin je vaak een bocht door met je bovenlichaam te draaien en je board volgt dan bijna vanzelf.
Bij skiën mag je dit net niet doen. Bedoeling is dat je bocht vertrekt vanuit de kanteling van je onderbeen en dat je bovenlichaam niet noodzakelijk meedraait (tenzij je een stukje rechtdoor skiet op een relatief vlak stuk).
Instructie-filmpje hierover:

Glide on!

Zeker waar dat het qua houding en gevoel bovengemiddeld is @HN65, maar dat is eigenlijk bijna altijd wel zo met mensen die toch al uitgebreide sneeuwervaring hebben. Je bent al gewend aan voorwaartse snelheid, acceleratie en steilheid e.d.

Ik vind het inzetten vanuit het bovenlichaam eigenlijk heel erg meevallen. De armbewegingen en het doordraaien van het bovenlijf vertekenen nogal. Dat het boven - en onderlichaam losgekoppeld moeten worden is natuurlijk zeker waar, maar niet specifiek voor de bochtinzet.

De voorvoet is in principe niet wat je wilt @Superskier. Je kunt de krachten die op je been en lijf komen te staan bij een goede carvebocht niet verwerken als je onevenredig veel op een paar kleine spieren vertrouwd i.p.v. op je skeletstructuur en grote spieren. Net als bij gewoon staan eigenlijk, dat houd je veel langer vol in een neutrale positie met het grootste deel van je gewicht op je hiel dan op de bal van je voet staan. Bij goede geslipte bochten kom je bij het inzetten wel meer op de bal van je voet, omdat je je tails licht wilt maken.

Je moet vooral gaan oefenen met zijwaarts verplaatsen over de heuvel @Hendrik5, deze oefeningen zijn een goed uitgangspunt:

Denk eraan, altijd op 1 been staan, je dalski. Een goede oefening om dat gevoel juist te krijgen is bij het traverseren afwisselend stappen tussen je berg en dal-ski. Ik doe dat ook altijd nog bij het starten van mijn eerste runs.

*bericht bewerkt door Shane op 05 feb 2020 14:49

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat mij vooral opviel (= opmerking van Superskier): je bovenlichaam is niet ontkoppeld van je onderlichaam.
Bij snowboarden begin je vaak een bocht door met je bovenlichaam te draaien en je board volgt dan bijna vanzelf.
Bij skiën mag je dit net niet doen.

Vivace op 5 feb 2020 14:36

Bij snowboarden ook niet hoor. Maar blijkbaar doen zoveel mensen het verkeerd dat jij al denkt dat het zo hoort. 😊

Übung macht den meister!!!

Ik vind het eigenlijk best goed wat je laat zien… mijn complimenten! Natuurlijk kan je aan wat verbeteringen van techniek werken. Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt. Dat wordt vaak vergeten, skieen moet vooral plezier geven! Daarom ben ik ook niet zo van de niveaus. Als je er lol in hebt komt het vanzelf. Je hebt wel lessen nodig (in elk geval instructie). Ook het bekijken van videos, kijken hoe de cracks het doen helpt veel.
Wat vaak een steuntje in de rug is als je probeert continue je schouders horizonaal richting de vallijn draaien… in elke positie.
Een perfecte manier om te zien dat plezier en techniek goed samen kunnen gaan is naar de filmpjes van Marcus Caston (absolute held!) te kijken: "return of the turn". Je zal zien dat alles draait om de turn, zowel bij old school als bij carving. Dat is de basis!
Om je alvast in stemming (ze zijn bijna allemaal leuk!) te brengen hier een link van episode van "return of the turn":

Veel plezier!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 05 feb 2020 15:41

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Heb je 'm pas net ontdekt @Dokteruk ;)? Z’n nieuwste staan nu op dit YT kanaal en poppen waarschijnlijk niet omhoog in je feed:

https://www.youtube.com/channel/UChtlOIoRMhMhJaEzY-Swbtw…

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane ik kende hem wel wat langer maar ik vond het een leuke mix tussen plezier en techniek, en het lijkt me dat TS veel plezier heeft!

Daarnaast zijn de filmpjes ook echt grappig, en als je the 'air guitar' speelt op een ski kan je voor mij niet meer stuk! Ook mooi om te zien dat iedereen op zijn eigen manier de skisport beleeft, bijvoorbeeld die episode van de 'Beer League'. En dan zitten wij te zeiken over of iemand niveau 8,9, of 10 heeft! Het gaat toch in eerste instantie om plezier te hebben (en niet om wie het meeste testosteron heeft).

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 05 feb 2020 16:44

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Zeker waar @DokterUk! 👍

En ik wil daar gelijk aan toevoegen dat het goed is om er net als Caston met een beetje enthousiasme voor te gaan. Niet al dat laffe skiën dat ik zo vaak om me heen aanschouw van mensen die graag "beter" willen worden 😋🤟.

*bericht bewerkt door Shane op 05 feb 2020 16:55

I can stick uphill ice, on my saucer...

Best wel goed eigenlijk.
Een paar aanpassingen:
x meer voor de bocht “down” en in de bocht “up”(het is sport he) lichter draaien.
x voel de druk op je scheenbeen tegen de lip van je skischoen. (Zodat je meer voordruk hebt)
x zet druk op je bal van je voet achter je tenen in de skischoen(beter sturen)
x maak je bocht af.
x armen rustig houden bij eerste filmpje.( tweede filmpje OK)
Je moet eens goed onderhanden genomen worden 😃
Ga je 50 procent beter van skiën.
Je staat aan de vooravond van je GROTE doorbraak.
Vergelijk het met Duncan Laurence
voor en na het songfestival.

null

Wat ik zie als niet-leraar:

elisabeth101 op 5 feb 2020 11:01

Voor een niet leraar vind ik je veel leraar taal verkondigen ;) Complimenten hoor.

*bericht bewerkt door Matthieu op 05 feb 2020 18:43

Aftellen maar!

PS dieper zitten.
Fout @Superskier we zitten niet op het toilet he.( geen toilet position aub)

PS dieper zitten.
Fout @Superskier we zitten niet op het toilet he.( geen toilet position aub)

Hooykaas op 5 feb 2020 18:43

Ik wel hoor💩💩
En wat heb je daar allemaal gekrabbeld bij staan op die tekening Dr @Hooykaas?🥶

LA NORMA😍☃️

@Hendrik5, ik zie rotatie en naar de berg leunen waardoor je teveel op je bergski staat en minder controle hebt met je dalski; punten 2 en 3 uitgelegd met tips op deze website: https://mogasimagazin.com/en/2017/03/09/most-common-technica…

Wat ik zie als niet-leraar:

elisabeth101 op 5 feb 2020 11:01

Voor een niet leraar vind ik je veel leraar taal verkondigen ;) Complimenten hoor.

Matthieu op 5 feb 2020 18:38

Thanks, kijk al jaren mee als anderen les hebben dus dan pik je wel eens wat op. En natuurlijk wat ik zelf bij moet leren (heb geleerd) ;)

Best wel goed eigenlijk.
Een paar aanpassingen:
x meer voor de bocht “down” en in de bocht “up”(het is sport he) lichter draaien.
x voel de druk op je scheenbeen tegen de lip van je skischoen. (Zodat je meer voordruk hebt)
x zet druk op je bal van je voet achter je tenen in de skischoen(beter sturen)
x maak je bocht af.
x armen rustig houden bij eerste filmpje.( tweede filmpje OK)
Je moet eens goed onderhanden genomen worden 😃
Ga je 50 procent beter van skiën.
Je staat aan de vooravond van je GROTE doorbraak.
Vergelijk het met Duncan Laurence
voor en na het songfestival.

null

Hooykaas op 5 feb 2020 18:31

Zijn we het nu alweer niet eens @Hooykaas? Wat is er met je aan de hand? 😉

Dat eerste punt begrijp ik überhaupt niet, maar je gaat me toch zeker niet vertellen dat je op jouw profielfoto op je tenen/bal van je voet staat toch?
En wat bedoel je met onderhanden genomen worden? Weet jij iets over z’n privéleven dat wij niet weten???😋

I can stick uphill ice, on my saucer...

Op vertoon van mijn krabbeltje(recept)
Kan alleen jij @Shane vanaf volgende week een retour ticket ophalen om met de Eurostar-trein naar Londen te gaan om Collega @dokteruk op te zoeken 😃
Antwoord op vraag één
Dat is “überhaupt 😃”
Another cookie ( Louis van Gaal)

Antwoord op vraag twee
Ken je dat verhaal nog van die Oostenrijkse skileraar in Nederland?
Ik brand mijn vingers er niet meer aan 😎

Wat een lef om je filmpjes te posten.

Tip ga naar een skischool en zeg dat je intermediate bent en dat je absoluut wil werken aan de contra rotatie en actieve bocht aanvallende houding.

Dan krijg je datgene waarmee je een grote stap kunt maken.

Succes!

Op vertoon van mijn krabbeltje(recept)
Kan alleen jij @Shane vanaf volgende week een retour ticket ophalen om met de Eurostar-trein naar Londen te gaan om Collega @dokteruk op te zoeken 😃
Antwoord op vraag één
Dat is “überhaupt 😃”
Another cookie ( Louis van Gaal)

Antwoord op vraag twee
Ken je dat verhaal nog van die Oostenrijkse skileraar in Nederland?
Ik brand mijn vingers er niet meer aan 😎

Hooykaas op 5 feb 2020 20:33

Sigi kan ik nooit vergeten natuurlijk @Hooykaas 😁

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben benieuwd naar de reacties van @Morzel en @Skitechniek 🤗

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik denk dat het meeste wel gezegd is @Lotte77

Wie o wie kan mij helpen de beslissing te nemen? :D
Ik twijfel tussen een vijftal lessen op de rollerbaan bij Ars Valendi te Herselt (BE; nog niet geweest, dichtste bij voor mij) ofwel een vijftal privé lessen te nemen in Aspen (Wilrijk; BE).

Privéles in Apen komt bijna dubbel zo duur uit als je materiaal & pistetoegang meerekent, maar je krijgt ook wel het dubbele van de lessen (op de rollerbaan sta je slechts 30 van de 60 minuten te skiën)…

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Het is o zo hard genieten.

Allebei goed. Bedenk je dat in 30 minuten rollerbaan heel veel meer bochten maakt dan in 60 min op de sneeuw. Ook in Aspen sta je het grootste deel vd tijd in de lift.

Voor basic techniek aanleren en verbeteren is de rollerbaan heel geschikt. Maar 5 lessen zijn dan wel weinig. Het kost tijd om te wennen aan de mat. Wat dat betreft is lessen op sneeuw efficienter. Dan kun je meteen verder waar je gebleven was.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar lessen op sneeuw. Aspen dus.

Plaats een reactie