Fischer F19 1,70 of F18 in 1,74

Goedendag,

Zou het veel verschil maken tussen de 170, van F19 of de 174 van F18, ik ben 1,81 lang en ca 81 kg. Zal de F19 door de kortere lengte net zo makkelijk draaien als de F18 van 174?

Gr Martijn

Dat zijn toch echt verschillende ski’s @Lukkie76, dus nee.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoe zie jij makkelijk draaien? @Lukkie76

Weer een nieuw topic voor dezelfde vraag 🙈 Moet ik je nou voor de 3e keer vertellen dat de F19 geen goede keuze is voor iemand die graag korte bochten skiet 😉

Kortere ski makkelijkere draaien was mijn gedachte … 🤔

Weer een nieuw topic voor dezelfde vraag 🙈 Moet ik je nou voor de 3e keer vertellen dat de F19 geen goede keuze is voor iemand die graag korte bochten skiet 😉

elisabeth101 op 6 feb 2020 10:26

sorry … die andere was zo lang geworden met andere vragen , kort tot middellange bochten … met name de laatste heeft mijn voorkeur .

Oke, niet perse dus dat korter makkelijker draait. Hangt helemaal af van de ski opbouw, en de input.
Als je korte bochten wil skien vallen de F19’s blijkbaar af, maar ik zou bij geen haast voor aanschaf gewoon eens wat ski’s uitproberen.

Hoeveel jaar heb je nodig om een keuze te maken?

null

When life gets too complicated.... SKI

@Lukkie76 de meeste skien ook een middellange bocht.
En daarvoor zijn beide natuurlijk geschikt.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 06 feb 2020 14:53

Je kunt ook denken aan de S/max 8 of de 10, als je met de XDR niet goed kon carven. De 10 heb ik zelf, en zelfs in 165 carvet die heel makkelijk. Dan zou je die in 170 kunnen kopen. De 8 als je een makkelijkere ski wilt. (Let op: de smaxen hebben geen rocker, ze zijn daarom feitelijk langer dan dezelfde lengte ski’s met rocker)
De F18 is een prima ski en zeer geschikt voor korte bochten, veel grip, maar voor echt carven van (wat) langere bochten vond ik m niet zo geschikt. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik m in 167 had, dus slalom lengte. Misschien carvet hij beter in 174.
Het is wel de vraag wat je onder carven verstaat, want veel mensen carven niet of nauwelijks met hun ski’s.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 feb 2020 18:58

Weer een nieuw topic voor dezelfde vraag 🙈 Moet ik je nou voor de 3e keer vertellen dat de F19 geen goede keuze is voor iemand die graag korte bochten skiet 😉

elisabeth101 op 6 feb 2020 10:26

Da’s toch niet helemaal mijn ervaring met een F19 171 lengte. Bij ietsje meer voorwaartse druk skiet die een kleine radius (13). Ok het is geen slalomlat, maar ik denk niet dat de TS dat zoekt, gewoon lekker makkelijk korte bochten maken. Daar is die wel geschikt voor. Het zijn allebei multiradius ski’s, dus zoveel maakt het niet uit. Je moet, denk ik, kiezen of je een carbon of titanal ski wil.

Gewoon lekker gemakkelijk korte bochten maken is niet iets wat ik met de F19 associeer.

Die F19 kán ook wel kort geskied worden, alleen er zijn ski’s dat veel sneller en energieker kunnen. Als iemand dan van het korte snellere werk houdt zou ik eerder wat anders kiezen in het allrounde segment. Dan dus eerder nog de F18 als we naar de Progressors kijken.

@DrPhil - ze hebben beiden ongeveer dezelfde dual radius: F18 in 174: 13/16 en F19 in 171: 13/17. Zou geen verschil mogen maken wat kortere bochten betreft waar je sowieso wat meer voorwaartse druk zet.

Ben al blij dat ze die Progressors niet meer maken - niets anders dan discussie over die ondingen 😂

Mijn ervaring is de F18 en de F19 totaal andere ski‘s zijn - ondanks hun op papier vergelijkbare radius.

Cijfers zeggen niet zoveel, de F18 en F19 zijn inderdaad heel verschillend. 2 lagen metaal vs. geen metaal geeft ook n heel andere feel. Maar goed nieuws, de F18 wordt nog steeds gemaakt hoor😁 fischer is daarin wel n beetje apart, bij Duijveistein staat nu ook weer een Superior Pro, das ook n oud model🤷

Nou hier kan een slotje op, heb F18 ,s gekocht van. past denk ik beter bij mijn niveau . Ga maar op safe … De xdr ,s verkocht. Kon het met een gesloten portemonnee doen …

Bedankt allemaal.

F19 associeer ik juist met korte bochten. Ze draaien super makkelijk. Vind ze alleen niet stevig om lange bochten op te carven. Persoonlijk vind ik ze veel te licht. F18 nooit geprobeerd maar kan me voorstellen dat die slapper zijn. Na twee weken op zolder laten staan…

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 07 feb 2020 08:32

[quote]F19 a

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 07 feb 2020 08:32

Dat is volledig vanuit je eigen perspectief @Skiwi87. Het lijkt me klip en klaar dat @Lukkie76 niet in de buurt komt bij jouw niveau. De F18 is gewoon echt wel een stukje vriendelijker.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dit weekend heb ik lesgegeen aan collegas, nog nooit geskied. 1 dame skiede 3 dagen op mijn f19 kwam keurig rood blauw af en had geen moeite om die ski te sturen. De ski is licht en daardoor toegankelijk voor brede groep. Persoonlijk vind ik dit een lichtgevorderde ski en zeker niet snel te moeilijk…

1.5 uur ski ervaring draait prima zon f19 lijkt me
https://youtu.be/Qff2xNTvh8s

Waar het bijvoorbeeld mis kan gaan bij de F19 is bij mensen die ze (veel) te veel achterop skien @Skiwi87. En laten we wel zijn, dat is bij het gros van de lichtgevorderde mensen. Dan zijn ze een heel stuk minder vergevingsgezind, doordat daar een grotere radius zit en flink meer torsiestijfheid dan bij ski’s die echt bij het lichtgevorderde segment horen of de F18. Gezien Lukkie’s ervaring op de XDR, dat hij omschrijft in een ander topic kan ik je verzekeren dat hij niet helemaal in de juiste balans staat en daar “helpt” de ene ski nu eenmaal meer bij dan een ander.

I can stick uphill ice, on my saucer...

…en daar “helpt” de ene ski nu eenmaal meer bij dan een ander.

Shane op 7 feb 2020 09:49

Klopt, net door door slalomlatten te kopen, ben ik nu veel harder aan het werken aan een betere voor-achter-balans 😈, maar deze leerervaring kom dan door het shock-effect (= op stijve slalomlaten en gewicht te ver vanachter kom je niet gecontroleerd de berg af) en het bijhorende inzicht dat ik extra les nodig had (die ik trouwens in eerste instantie op mijn vertroude F19s genomen heb).

Nu, TS heeft uiteindelijk de F18 gekocht en ik denk dat hij hier best wel plezier aan zal beleven. Op zijn niveau denk ik dat het het meest belanglijke is dat je vertrouwen hebt in je skies.

Glide on!

Waar het bijvoorbeeld mis kan gaan bij de F19 is bij mensen die ze (veel) te veel achterop skien @Skiwi87. En laten we wel zijn, dat is bij het gros van de lichtgevorderde mensen. Dan zijn ze een heel stuk minder vergevingsgezind, doordat daar een grotere radius zit en flink meer torsiestijfheid dan bij ski’s die echt bij het lichtgevorderde segment horen of de F18. Gezien Lukkie’s ervaring op de XDR, dat hij omschrijft in een ander topic kan ik je verzekeren dat hij niet helemaal in de juiste balans staat en daar “helpt” de ene ski nu eenmaal meer bij dan een ander.

Shane op 7 feb 2020 09:49

eens met achterop en vergevingsgezind, radius van deze f19 was ook niet groot overigens 12 of 13 uit m hoofd en 16 17 zon dual radius gebeuren. Er zijn zeekr vergevingsgezindere skis maar deze vind ik persoonlijk nog steeds in de easy to handle categorie.

^^ik heb van dichtbij gezien hoe een niveau 5 skier ineens als n speer ging op een setje F19 dus moeilijk issie niet😉

Het is een kwestie van perceptie, vergeleken met mijn oude ski’s zijn de F19’s vergevingsgezind en heel makkelijk te skien, al zegt dat misschien meer over mijn oude latten:)

^^ik heb van dichtbij gezien hoe een niveau 5 skier ineens als n speer ging op een setje F19 dus moeilijk issie niet😉

elisabeth101 op 7 feb 2020 15:10

Ja, door zo’n skiër ben ik vandaag vol onderuit geskied.

Meen je goed afgelopen ? Ik ga morgen mijn f18 ophalen , ik heb wel het gevoel dat ik een goede keuze gemaakt heb hier in ondanks alle discussie hier over … nogmaals bedankt .

^^ik heb van dichtbij gezien hoe een niveau 5 skier ineens als n speer ging op een setje F19 dus moeilijk issie niet😉

elisabeth101 op 7 feb 2020 15:10

Ja, door zo’n skiër ben ik vandaag vol onderuit geskied.

DrPhil op 7 feb 2020 17:59

Moet je een beetje meer doorskien :p

Plaats een reactie