Vertrouwen in bepaalde alpine bindingen

De tijd van het zelf uitzoeken van bindingen is nagenoeg verleden tijd. Ik besteedde daar in het verleden altijd veel aandacht aan. Dit was niet zonder rede daar ik twee keer in een banaan van het parcours afgevoerd ben (2 maal onderbeen breuk, waarvan 1 maal gecompliceerd). Nu is daar op zichzelf niets bijzonders aan, dit kan gebeuren bij hoge snelheidsport in competitie verband, maar ook betrof het beide keren een binding van dezelfde fabrikant (Fabrikant X). De technische dienst van Fabrikant X heeft toentertijd zelfs bevestigd dat de bindingen defect moeten zijn geweest bij mijn laatste crash. Hoewel het voorvallen betreft van meer dan 30 jaar geleden, heb ik in die jaren nooit meer gedurfd een ski met Fabrikant X binding onder te binden.

Nu is de tijd niet stil blijven staan en zijn ski's zelden verkrijgbaar zonder voorgemonteerde binding. De afgelopen 5 jaar heb ik zelfs ski's van bepaalde merken links laten liggen vanwege de voorgemonteerde Fabrikant X systeem binding. Nu weet ik ook wel dat Fabrikant X bindingen voldoen aan alle normen en dat de quality control van die bindingen top is.

Vorig jaar kon ik de verleiding echter niet weerstaan om een bepaalde ski aan te schaffen waar af fabriek Fabrikant X bindingen op gemonteerd waren. Diepe zucht … dus zeker in het begin voor mijn doen er erg voorzichtig op geskied om eraan te wennen. Het vertrouwen begon langzaam wel te groeien en na 1 week was er wel weer genoeg vertrouwen. Al moet ik wel zeggen dat ik gedurende deze week tot twee maal toe de binding heb laten controleren (bij Meini in Laax). Zoals te verwachten was, was de binding dus beide keren goed.

Ik dacht dat mijn vrees nu wel over was maar afgelopen week had ik voor de verandering mijn ski's met Fabrikant X bindingen meegenomen naar de binnenbaan (normaal gesproken gebruik ik binnen mijn Atomic SL ski's). In het sleepliftje omhoog toch weer een stemmetje in mijn hoofd: "zijn die bindingen nog wel goed". Dus na 1 voorzichtige run de bijbehorende skiwinkel (Ellis and Brigham) binnen gelopen en gevraagd of ze de binding even wilden testen. Nu werd daar best lastig over gedaan omdat ik ze daar niet gekocht had. Maar na meer uitleg van mijn kant, uiteindelijk gecheckt en bleken ze uiteraard nog steeds prima te functioneren.

Ik besef zelf ook wel dat het een beetje onzinnig is om elke keer een binding te checken… zelfs een beetje OCD. Maar mijn vraag aan het forum is of er meerdere lieden zijn die onzeker zijn over bepaalde fabrikanten terwijl het in weze onzinnig is. Ik voel er weinig voor om mijn latten in te ruilen omdat ik geen vertrouwen krijg in de bindingen van Fabrikant X die er toevallig op gemonteerd zitten (kan ook niet makkelijk van binding wisselen vanwege de race plaat die erop zit).

Wat zijn jullie ervaringen?

Excuses voor de lange inleiding, Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 06 feb 2020 21:41

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik heb ook wel eens een kapotte binding gehad. Je binding laten controleren geeft geen enkele garantie op b.v. veerbreuk. Fabrikant X deed er overigens niet moeilijk over en herstelde het probleem kosteloos (ruim buiten welke garantieperiode dan ook). Mijn nieuwe bindingen (Fabrikant Y) kunnen een stukje zijwaarts roteren, dat voelt bij het inklikken erg onzeker, maar is gewoon zo ontworpen. De alertheid blijft, maar laat je niet weerhouden om gewoon door te gaan. En accepteer gewoon dat je ooit nog wel eens iets breekt. Klinkt misschien een beetje raar, maar als je als een bang muisje thuis blijft zitten, dan weet je zeker dat je niets uit het leven haalt. Ik probeer het toch altijd nuchter te benaderen; de kans dat je binding uitschiet door materiaalpech is erg klein. De kans dat je daarna een blessure/breuk oploopt is vrij reëel, maar de totale kans op letsel door dit soort ongevallen blijft natuurlijk heel klein.

Naar wat ik heb meegemaakt is het meestal human error, niet goed ingeslikt, foutieve afstelling, binding niet compatibel met zool, dat soort dingen. Die bindingen doen hun ding wel.

Is best een paar x mis gegaan, maar ik sta er verder niet teveel bij stil. Geef ze tegenwoordig Vaak wel voor een tricky passage nog ff flinke schop om te zien of ze goed vast zitten en dan moet het maar goed zijn ;)

Edwin van Riel

Geen ervaring met bindingen die kuren vertonen, wel met een binding (Dynafit) die te strak stond afgesteld waardoor ik na een flinke stuiter een jaar uit de running ben geweest. Kortom, zoals @evr66 zegt a human error.

When life gets too complicated.... SKI

Je hebt dus een merk gerelateerd trauma. Je opties zijn dan 1. nieuwe ski’s kopen, 2. Voor elke dag je bindingen laten controleren of 3. in therapie gaan om van je trauma af te komen.

1 is dan de meest eenvoudige oplossing. Ik snap het overigens wel. Heb ooit gehad dat alle inserts uit mn snowboard loskwamen en verdraaide daardoor m’n knie. Heb ook nooit meer een snowboard van dat merk gekocht ondanks dat ze nu niet meer met inserts werken.

Je hebt dus een merk gerelateerd trauma. Je opties zijn dan 1. nieuwe ski’s kopen, 2. Voor elke dag je bindingen laten controleren of 3. in therapie gaan om van je trauma af te komen.

1 is dan de meest eenvoudige oplossing. Ik snap het overigens wel. Heb ooit gehad dat alle inserts uit mn snowboard loskwamen en verdraaide daardoor m’n knie. Heb ook nooit meer een snowboard van dat merk gekocht ondanks dat ze nu niet meer met inserts werken.

HarmN op 7 feb 2020 08:22

Inderdaad, een merk gerelateerd trauma. Maar trauma was wel 30 jaar geleden. Ik denk dat Ik in zelf-therapie ga. Aanstaand verblijf in de alpen gewoon vertrouwen tanken.
Zoals hiervoor al een keer gezegd… voorzichtigheid is niet aan te raden. Misschien is het zelfs zo dat een goede harde val (met goede afloop) het beste werkt.

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Is het nodig?
Als je tevreden bent over de andere merken waarom moet je dan nog terug naar merk X (ook al is het 30 jaar geleden).

Geen ervaring op gebied van bindingen maar wel met andere zaken.
Bijv keukenaparatuur waarbij 1 van de 6 apparaten niet goed functioneerd en wat door de fabrikant niet goed wordt opgelost. Ik weet dus zeker dat in mijn volgende keuken deze fabrikant niet meer komt (ook niet voor de 5 dingen die wel goed werken).
Dit geld bij mij voor alles, electronica, kleding maar ook bijv een restaurant. Aangezien een fabricage fout kan, krijg je van mij de kans om het optelossen. Heb je echter 2 maal het zelfde defect dan ben je mij als klant kwijt en zeker als het item iets is voor wintersport. Die paar eer per jaar dat je kan genieten van de sneeuw wil ik mij humeur echt niet laten verpesten door een negatief gevoel

Is het nodig?
Als je tevreden bent over de andere merken waarom moet je dan nog terug naar merk X (ook al is het 30 jaar geleden).

Geen ervaring op gebied van bindingen maar wel met andere zaken.
Bijv keukenaparatuur waarbij 1 van de 6 apparaten niet goed functioneerd en wat door de fabrikant niet goed wordt opgelost. Ik weet dus zeker dat in mijn volgende keuken deze fabrikant niet meer komt (ook niet voor de 5 dingen die wel goed werken).
Dit geld bij mij voor alles, electronica, kleding maar ook bijv een restaurant. Aangezien een fabricage fout kan, krijg je van mij de kans om het optelossen. Heb je echter 2 maal het zelfde defect dan ben je mij als klant kwijt en zeker als het item iets is voor wintersport. Die paar eer per jaar dat je kan genieten van de sneeuw wil ik mij humeur echt niet laten verpesten door een negatief gevoel

Togi op 7 feb 2020 09:55

Jazeker is het nodig daar vandaag de dag de binding ook vaak het merk ski bepaalt. Uitzonderingen daargelaten zoals bijvoorbeeld bij Stockli, deze ski's zijn ook 'flat' te verkrijgen en stelt je in staat om de bindingen en eventueel race plaat erbij te zoeken. Zo heb ik in het verleden een set Laser GS gehad met Head race plaat en bindingen. Dit is alleen niet zo gebruikelijk, meestal gebruiken ze standaard een rebadge Salomon. Andere fabrikanten komen steevast met merk X binding op een bepaalde ski.

Enneh nee, de binding fabrikant waar ik een issue mee heb is niet Salomon. Ik heb nu eenmaal ook een voorkeur voor Tyrolia (als ik de mogelijkheid heb).

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 07 feb 2020 10:51

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Merk X is dus Marker?

*bericht bewerkt door Hessel op 07 feb 2020 12:20

Of Atomic, daar heb ik ook eens een gebroken veer in m’n binding gehad. Was een recall voor gaande.

@Hessel en @Robert7 Ik wil eigenlijk niet zeggen wat merk X is. Dit omdat ik zelf denk dat ieder merk issues kan hebben en door de bank genomen zijn alle hedendaagse bindingen veilig. Daarom maakt het ook niet veel uit om welk merk het gaat.
By the way, Atomic = Salomon of Ess-Var en ja, daar heb ik ook wel eens een gebroken veer in gehad. Er zijn wel meer merken dan Tyrolia, Salomon, of Marker (Look, Vist, of Geze/Rossignol bijvoorbeeld).

Best wishes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 07 feb 2020 12:57

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Met simpele deductie kwam ik tot die conclusie @dokteruk
(Waarbij ik er gemakshalve vanuit ben gegaan dat het niet Look is en Vist nauwelijks wordt aangeboden).

Maar hoe dan ook, ik deel je gevoel dat je vertrouwen nodig hebt in je bindingen. Zelf ben ik vrij trouw aan Salomon en Look, maar de Tyrolia’s die nu op een setje zitten hebben zich ook al bewezen.
Bij merk X blijf ik nog steeds weg. Wil niet zeggen dat ze slecht zijn (ervaringen van anderen in het verleden, ca. 15 jaar, waren dat wel, maar men zegt dat ze een kwaliteitsslag gemaakt hebben). Dat gezegd hebbende, ze komen wel vrij veel voor en voldoen over het algemeen aan hun functie. Als het echt prulspul is, dan waren ze al uit de markt geweest.

Plaats een reactie