Hoe merk je dat?

Een ski te licht voor je niveau is
Een ski te zwaar voor je niveau is.

Ik lees veel over het “doortrappen” van ski’s en de ski is te licht of te zwaar voor je.

Nu ben ik eens nieuwsgierig, hoe kun je als gemiddelde “1 - 1,5x per jaar op wintersporter” nu zelf oordelen dat de door de verhuurder verstrekte ski te zwaar of te licht voor je is?

Ik noem geen types of merken, want dan volgt hier een voorkeursoordeel uit.

Alvast bedankt.

Als een ski echt te licht voor je is, je hem echt doordrukt:

In een bocht buig je de ski verder dan maximaal. Je voelt de tegendruk in de buiglijn wegvallen en je lichaam valt naar voren.

Wat met doordrukken vaak bedoeld wordt:
De ski verliest grip bij flinke belasting op harde ondergrond… Gek genoeg (eigenlijk niet) vragen lager niveau ski’s meer techniek en input om de kant goed te laten aangrijpen dan de hoger segment ski’s.

Te zwaar: je komt vaker achterop, je hebt het gevoel dat de ski er met je vandoor gaat, op steilere pistes voelt bochten maken heel zwaar, je bent angstig voor de acceleratie of sneeuwhopen enzovoort…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bedankt!

Imo slaat die terminologie ‘doordrukken’ nergens op. Als een ski de druk niet meer aankan, stopt deze simpelweg met snijden en verliest de ski zijn lijn Je krijgt dan het tegenovergestelde van ‘doordrukken’, namelijk dat de ski stopt met buigen. Als je onder normale omstandigheden niet met heup op de grond kantenhoeken skiet gebeurt dit echt nooit.

Ik geloof zelf iig niet zo in dat ‘te licht voor mijn niveau’, alhoewel ik best kan begrijpen dat een stijvere/zwaardere ski wat lekkerder skiet. Imho meer een dingetje betreffende persoonlijke voorkeur.

Ik heb zelf de Fischer F17 en ben nu (helaas) op de terugweg vanuit montafon.

Ik heb deze ski nu 3 jaar, vorig jaar vond ik hem niet lekker (topic over gestart, veel feedback aangaande het slijpen).

Dit jaar was de ski niet happerig en ik ging als een kanon.

Ik heb voor deze, (mijn 6e) wintersport in december en januari nog 12 rollerbaan lessen gedaan.

De ski carved echt geweldig, vooral op de verse brede pistes.

Zodra het wat uitdagender wordt vind ik hem wat lastiger skieën. Dit heeft meer te maken met het feit dat ik dan korte bochten wil (en moet) draaien maar dat lukt me dan niet zo goed. Ik glij vaak door als ik grip wil zetten.

Persoonlijk ski ik het liefst lange en middellange bochten.

Heb in bottrop op een blizzard WCR geskied en ik ben nog steeds van mening dat ik deze lekkerder vind skieën.

Kan mijn vinger er nu niet echt achter leggen waar het hem in zit, eigenlijk had ik even een dag of 2 moeten huren…

*bericht bewerkt door JB991 op 08 feb 2020 15:39

Als het uitdagender wordt ga je waarschijnlijk een beetje omgooien @JB991. Dat moet je niet doen, probeer gewoon rustige brede bochten te maken om je snelheid eruit te halen. Doorglijden komt doordat je niet op de buitenski staat.

Een hoger segment ski geeft vaak sneller meer grip, ook als je niet genoeg op de buitenski staat. Maar dat voordeel komt ook weer met nadelen, zaken die het skiën juist weer moeilijker maken, zoals stijvere tails bijvoorbeeld die veel mensen in de problemen brengen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@JB991 - je stelt zowat dezelfde vraag als vorig jaar 😉
Helemaal eens met Shane. Die F17 is te slap voor jou. Daarom schiet die door op steilere stukken of bij agressieve bochten. Ik heb em ooit zelf gehad en direct weer verkocht om die reden. Fijne ski op lage snelheid / lage druk, maar het plafond is heel snel bereikt en hij wordt snel instabiel en zoekend. Het is een ski voor beginners tot licht gevorderden. Huur eens wat anders, meer aan de bovenkant van het piste ski segment. Je zal sneller bijleren en een stuk fijner skiën.

Dat is toch niet echt wat ik bedoel hoor @Hupla 😉.
Iedereen moet zelf ervaren wat hij of zij fijn vindt, maar in zijn algemeenheid denk ik dat veel mensen op te zwaar materiaal staan en daarmee juist hun technische ontwikkeling in de weg zitten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Hupla Het onrustig/instabiel worden van een ski heeft heel zelden met een ‘te makkelijke’ of ‘te slappe’ ski te maken. Maar veel vaker met de skiër.

Click. Click. Peace

Fair enough @Shane 😉 en dat is zeker waar. Mijn ervaring is dat het omgekeerde ook kan. Shops adviseren makkelijk te lichte ski’s waardoor je technische ontwikkeling ook wordt afgeremd.
Nou vind ik wel dat de TS met 6 weken wintersport, rollerbaan, 80kg en carvend skiën echt wel eens iets anders moet proberen dan die F17. In die Progressor reeks zijn er nog twee modellen waar je een stuk verder mee kan progressen, maar ik ga me niet wagen aan een advies over dewelke nou het meest geschikt is, want Dr Phil monitort dit forum in real-time van op de piste 😉😁

Imo slaat die terminologie ‘doordrukken’ nergens op. Als een ski de druk niet meer aankan, stopt deze simpelweg met snijden en verliest de ski zijn lijn Je krijgt dan het tegenovergestelde van ‘doordrukken’, namelijk dat de ski stopt met buigen. Als je onder normale omstandigheden niet met heup op de grond kantenhoeken skiet gebeurt dit echt nooit.

Ik geloof zelf iig niet zo in dat ‘te licht voor mijn niveau’, alhoewel ik best kan begrijpen dat een stijvere/zwaardere ski wat lekkerder skiet. Imho meer een dingetje betreffende persoonlijke voorkeur.

Skitechniek op 8 feb 2020 15:18

Zo lijkt mij de huurski van Snowworld prima voor beginners maar ik heb er een leraar daar ook wel eens met de heup aan de sneeuw zien knallen. Dat zullen er veel niet nadoen al hebben ze veel betere ski’s.

Übung macht den meister!!!

Ik zal eens een andere ski gaan proberen de
Volgende keer, eerst maar weer huren.

Het gaat vooral om de korte bochten op de vertrapte middag piste.

Voor de duidelijkheid: ik hang niet achterop en ik vind dat ik op dat moment de techniek goed toe weet te passen. Druk voorop houden en iets verder door mijn knieen. Omdat het op dit soort pistes wat meer op kracht aankomt vind ik de F17 gewoon wat lastig sturen. Dit geldt ook voor de smalle paden (dalafdaling)

Ik glij vaak door als ik grip wil zetten.

Zoals @Shane het al aangaf heeft dat er waarschijnlijk mee te maken dat je de boel wil forceren om de ski zo snel mogelijk dwars op de vallijn te krijgen. Buiten het mooi rond sturen van je bocht, moet je er ook aan denken om druk (‘grip’) progressief op te bouwen.

Je kan het een beetje vergelijken met een dimmerschakelaar bij verlichting: tussen uit en aan wordt de lichtsterkte geleidelijk groter. Bij skiën zal je na de kantenwissel tot het uitsturen die druk ook geleidelijk moet opbouwen, samen met een groter wordende kantenhoek om die druk te ondersteunen.
Als je de boel omgooit en meteen alle druk zet (zoals een klassieke aan-uit lichtschakelaar), hebben je kanten nog niet de hoek, en dus niet het platform om die druk te dragen en schiet je door.

De belangrijkste verschillen zijn dat beginnersski’s:

  • doorgaans een kleinere radius hebben zodat ze van nature korter draaien.
  • minder stijf zijn in de lengterichting wat ze vergevingsgezinder maakt bij fouten in voor-achterwaartse balans.
  • minder torsiestijf zijn waardoor ze foutjes in kantenhoek en -druk niet afstraffen, en je ze ondanks een niet optimale ontlasting of kantenwissel toch nog redelijk kan sturen.

Dat doortrappen waarover je spreekt is vooral het gebrek aan torsiestijfheid waardoor carven met hoge kantenhoek niet evident is, en het gebrek aan rebound. Het voordeel is dat fouten niet worden afgestraft of leiden tot slippen, terwijl fouten bij gevorderde ski’s je al snel in de schietstoel zetten 😜.

Dat is dan toch een techniekdingetje.
Het komt niet op kracht aan onder dat soort omstandigheden.
Het kan bij een softere ski zijn dat je wat rebound mist, maar over het algemeen is een softere ski ook wat vergevingsgezinder op een verspoorde piste.
Een ski is te soft als je hard van korte bocht naar korte bocht aan het carven bent en dan merkt dat je geen of onvoldoende rebound en versnelling uit je latten haalt.

Plaats een reactie