fysieke voorbereidingen

KirstenDeLaet27 januari 2012 · 22:25

Hoi wintersporters,

Door het jaar heb ik helaas te weinig vrije tijd om aan mijn conditie te werken zodat ik na 3 dagen intensief skiën vaak vermoeid op de latten sta. Wat uiteraard niet zonder risico’s is, dat besef ik maar al te goed. Dus lijkt het mij eens leuk en interessant om te horen hoe jullie je hierop voorbereiden?

Ik vroeg mij dus af of jullie speciale fysieke voorbereidingen nemen/doen op komende wintersportvakantie? Doen jullie bepaalde oefeningen alvorens aan een afdaling te beginnen of vinden jullie dat overbodig?

Voor het skiën doe ik wel enige warm-ups en stretch oefeningen maar of dat ruim voldoende is betwijfel ik een beetje. Het zal alleszins toch beter zijn dan helemaal niets.

En jullie, wat doen jullie om de conditie op peil te houden/te verbeteren?

Alvast bedankt! :)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.
Robin27 januari 2012 · 22:30

De maand ervoor begin ik toch met elke avond 3 halve liters bier te drinken, wat ik de laatste week dan verhoog naar 5. Een goed verlof begint bij een goede voorbereiding :)

Nee serieus, ik bereid me er niet op voor.

Niels32227 januari 2012 · 22:34

Mijn basisconditie is al goed omdat ik tennis en daarvoor me tijdens de winter fysiek stevig voorbereid op het zomerseizoen.

Natuurlijk belast je bij het skien spieren die je anders nooit of alleszins minder belast. Vooral de bovenbenen.

Er zijn vele manieren om je bovenbeenspieren te trainen voor dat je vertrekt. Ga bvb. met je rug tegen een muur staan en ga door je knieën tot je een hoek van 90graden bekomt enz…

Voor en na een skidag zelf doet een goede strechting wonderen. Probeer voor het skien dynamisch te stretchen en na de skidag statisch.

Veel hangt natuurlijk af van het niveau waarop je wil skien. Toch lijkt het me noodzakelijk als je met een goede techniek wil skien om enige fysieke voorbereiding te doen.

Henkie27 januari 2012 · 22:37

Ik ben al erg sportief van mezelf dus een specifieke voorbereiding heb ik niet echt.

Denk wel dat het verstandig is om te doen als je helemaal niet sport verder. Een goede conditie en sterke spieren kunnen veel blessures voorkomen (of minder ernstig maken). En je hebt denk ik meer plezier van het skieen ansich.

Zijn tegenwoordig zat verschillende groepslessen te vinden in de sportschool. Sommige specifiek gericht op skieen.

Karlijn27 januari 2012 · 22:38

Sneeuwfit training!

http://www.nskiv.org/opleidingen/sneeuwfit/

http://wintersport.nl/sneeuwfit

Niet dat ik dat doe, hoor… Maar zou wel goed zijn :D

Serfaus
Ceesbanned27 januari 2012 · 22:43
*modbreak*.
KirstenDeLaet27 januari 2012 · 23:53

Sneeuwfit training!

http://www.nskiv.org/opleidingen/sneeuwfit/

http://wintersport.nl/sneeuwfit

Niet dat ik dat doe, hoor… Maar zou wel goed zijn :D

Karlijn op 27 jan. 2012 22:38

Hoi Karlijn, bedankt voor deze links! Héél handig en nuttige informatie, ben ik zeker wat mee!

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.
Tim_28 januari 2012 · 07:12

Ik gebruik ook het hele jaar hetzelfde excuus dat ik het te druk heb om te sporten.
En ik begin inderdaad een week of 5 tot 6 van te voren met het idee dat ik voorbereidingen ga treffen, nu ben ik 2 weken van de vakantie verwijderd en heb nog steeds geen fluit gedaan.
Druk druk druk he!

Steffen30 januari 2012 · 11:00

Ik probeer 2 keer per week te fitnessen, soms 3x maar af en toe ook maar 1x…
Ik geef hierbij de laatste 3 maanden extra aandacht aan de beenspieren, speciaal voor winterportvoorbereiding. Ook heb ik op de crosstrainer express een intervalprogrammaatje, zou wat beter moeten voorbereiden op het skiën… :-)

CY325i30 januari 2012 · 11:13

Ik ben lid van een atletiekclub en loop 3x per week hard. Specifieke training voor de wintersport is dan ook niet nodig.

Jeff30 januari 2012 · 11:21

Ondanks dat je je spieren op een andere manier gebruikt tijdens de wintersport merk ik zelf dat twee tot driemaal per week hardlopen je conditie enorm verbeterd en dat het daarnaast zorgt voor goede, sterke beenspieren.

Toch probeer ik mezelf optimaal voor te bereiden door een maand of twee van te voren te beginnen door diep door de knieën te buigen of door thuis met de knieën in een hoek van 90 graden tegen de muur aan te gaan staan, om zo de beenspieren nog sterker te maken.

If you snooze, you loose!
CY325i30 januari 2012 · 11:28

Bij de atletiekclub heb ik ook regelmatig core stability training. Dit is een vorm van training die veel door (top) schaatsers en skiers wordt beoefend.

KirstenDeLaet1 februari 2012 · 02:35

oké, allemaal bedankt voor de leuke en interessante tips! mochten er nog goede tips zijn dan hoor ik deze graag!

Groetjes, Kirsten

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.
Desiree216 februari 2012 · 13:59

Ik ga vanaf maart beginnen met tennissen, kennismakingsactie op de vereniging hier met lessen.
Vond tennissen altijd leuk, maar nooit serieus gedaan. Wil er nu dus echt mijn sport van maken.
2x per week sowieso uurtje tennissen.
En sowieso beetje opdrukken en buikspieroefeningen paar keer in de week thuis.

Dan hoop ik weer fit genoeg te zijn volgend jaar…

24-02 gaan we weer, nog maar een paar nachtjes
Niels32216 februari 2012 · 16:40

Ik ga vanaf maart beginnen met tennissen, kennismakingsactie op de vereniging hier met lessen.
Vond tennissen altijd leuk, maar nooit serieus gedaan. Wil er nu dus echt mijn sport van maken.
2x per week sowieso uurtje tennissen.

Desiree op 16 feb. 2012 13:59

Doen! tennis is echt leuk :)

DABENZELL216 februari 2012 · 16:54

Ik ben lui en doen s’winters weinig tot niets, vorig jaar wel gedaan maar heeft zero geholpen, kramp krijg ik toch wel…doos ibuprofen en magnesium tabletje is heilzaam. Eigenlijk van de alcohol afblijven en overstappen op pure Almdudler. Een maandkaartje van de locale indoorvrieskist helpt wel om weer ff de techniek en de treklift spieren aan te spreken.

MarceldeSkier16 februari 2012 · 17:00

Kom eens een jaartje bij ons in het magazijn werken…heel goed voor je conditie :-)

Dennis1016 februari 2012 · 17:12

Gewoon het hele jaar trainen en aan je conditie werken, maandje voor de tijd heeft geen zin. Fit blijven dus :) Denk dat je gewoon moet stoppen als je moe wordt, pilsje drinken en op tijd naar bed

Bertjan16 februari 2012 · 17:27

ipv hier te posten en te zitten wachten op een reactie kan je ook gaan hardlopen :p

Desiree216 februari 2012 · 18:10

"…"
Doen! tennis is echt leuk :)

Niels op 16 feb. 2012 16:40

Ga ik ook doen ;-) !
Ben benieuwd hoe het bevalt.
Ergens in maart ga ik het beleven, haha.

24-02 gaan we weer, nog maar een paar nachtjes
KirstenDeLaet22 december 2012 · 02:55

zo zo, stilaan komt het moment eraan om ons voor te bereiden op het komende ski-seizoen.
Behalve dan voor de Kerstvakantie skiërs… :)

Vanaf morgen begin ik intensief te trainen om mijn kuitspieren, bekken en armen soepeler te maken.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.
SPAM22 december 2012 · 10:13

Ik spin 2 keer in de week. Goed voor conditie en beenspieren. Had never nooit niet last van beenspieren of vermoeidheid tot in een paar jaar geleden stopte met spinning. Ben daarna weer begonnen en verschil is erg groot.

Jozef22 december 2012 · 10:54

Raar dat je dan geen tijd hebt om te sporten, maar wel tijd hebt om je voor te bereiden op de wintersport…? Ik hoor vaak het argument van niet kunnen sporten ivm drukte, in mijn optiek is dat meer een kwestie van prioriteiten stellen. Natuurlijk kunnen er altijd persoonlijke omstandigheden zijn waardoor je geen tijd hebt, maar in de regel heeft dat toch vaak met prioriteiten stellen te maken. Al ga je 2x per week een uurtje hardlopen (of je streeft ernaar om een uur lang te kunnen rennen) dan heb 0 voorbereiding nodig.

Succes met de voorbereiding en alvast veel spierpijnvrije skivakantie gewenst!

Ron422 december 2012 · 11:07

Ik ben op latere leeftijd met skieen begonnen en moest soms met de groepslessen stoppen omdat ik spierpijn kreeg,ondanks dat ik mijn voorbereiden deed met hardlopen en fitniss.Toen ik eens aan de skileraar vroeg wat de beste oefeningen zouden zijn om het winterseizoen voor te bereiden zei deze dat fietsen heel goed overeen komt met de spieren welke men belast bij het skieen.Zo gezegt en zo gedaan en nou heb ik nergens meer last van en ski zonder problemen van s’morgens vroeg tot aan de laatste lift. Dus fietsen zoveel mogelijk.

niet roetsjen maar skieen
SPAM22 december 2012 · 11:37

Ik ben op latere leeftijd met skieen begonnen en moest soms met de groepslessen stoppen omdat ik spierpijn kreeg,ondanks dat ik mij voorbereiden deed met hardlopen en fitniss.Toen ik eens aan de skileraar vroeg wat de beste oefeningen zouden zijn om het winterseizoen voor te bereiden zei deze dat fietsen heel goed overeen komt met de spieren welke men belast bij het skieen.Zo gezegt en zo gedaan en nou heb ik nergens meer last van en ski zonder problemen van s’morgens vroeg tot aan de laatste lift. Dus fietsen zoveel mogelijk.

Ron op 22 dec. 2012 11:07

Of dus spinnen als je niet buiten wil fietsen en/ of het hele jaar door wil trainen.
Je bent met spinning een uur kwijt. 2x in de week voelt voor mij geen belasting. Maar goed dat ben ik:-)

bartus22 december 2012 · 12:01

Skeeleren is zelfs nog beter als fietsen.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt
Constant22 december 2012 · 12:44

Zowel voor het skiën als voor de algehele gezondheid is het zeer verstandig om minimaal twee keer per week minstens een half uur flink aan de conditie te trainen op een fiets, roeimachine of crosstrainer. Zeker als je boven de dertig jaar komt, dan gaat de algehele conditie niet meer vanzelf zoals bij de jonge garde.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).
Jeroen222 december 2012 · 20:23

Nee ik bereid niets voor mbt conditie, oke ik ben scheidsrechter knvb en heb dus standaard al een boven gemiddelde conditie.

Bert8522 december 2012 · 20:56

3 keer in de week sporten, in de winter niet veel naast de 2 weekjes skien. Wel soms kramp in de nacht na het skien, al komt dit vooral door het vochttekort door de apres ski. Vooral veel blijven drinken is een tip, en dan bedoel ik water of vruchtensappen naast de alcohol ;)

joepiedepoepie23 december 2012 · 00:49

Ik ski en snowboard het hele jaar elke week op de indoorbaan en van november tot aan de voorjaarsvakantie doe ik de sneeuwfit trainingen van de NskiV er nog bij. Werkt voor mij goed.

Skiklojo23 december 2012 · 05:17

Na een dramatische wintersportweek in februari,overgewicht en absoluut geen conditie,ben ik 1 augustus begonnen met een crosstrainer.
Elke dag 45 minuten,met een prima resultaat 8 kg kwijt en qua conditie ben ik weer back on track.
Vanwege m’n werk ( binnenvaartschipper),is dit met evt spinning een van de weinige mogelijkheden.

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

Plaats een reactie