Wat doen skischoenen?

Wat doen skischoenen?

Vaak hoor ik allerlei onwaarheden en mythes over skischoenen, flexwaardes en hoe je dient te staan in een skischoen. In dit artikel wil aan de hand van wetenschap en mijn ervaring betogen wat een skischoen nou wel en niet voor je doet. Dit doe ik aan de hand van een aantal stellingen.

Stelling 1: Je dient naar voren te leunen in een skischoen.
Het aloude adagium ‘leun naar voren!’, wie kent het niet? In 1991 is het zogenaamde ‘Birdcage’ experiment gedaan en de resultaten waren destijds voor velen opmerkelijk. Wat bleek, een World Cup skiër staat perfect centraal. Zie de onderstaande tabel.

null

De twee belangrijkste waarde uit de bovenstaande tabel zijn ‘fr. cuff’ en ‘rear cuff’, hiermee wordt de voorkant en de achterkant van de schoen bedoeld. De data is van een World Cup skiër en je ziet dat er weinig druk op de voorkant en achterkant van de schoen staat. De paar keer dat er wel druk op de voor en achterkant van de schoen staat is waarschijnlijk te wijten aan human error, kortom onbalans. De stelling is daarom onwaar.

TIP: In mijn ervaring zijn het vaak de betere recreanten die te veel op de voorvoet staan. De beginnende skiër en lichtgevorderden staan daarentegen vaak iets ver achterop. Check jezelf en ski eens een paar afdalingen met de schoenen los om te voelen of je te veel achterop of voorop staat.

Stelling 2: Ik ben hypermobiel, dus ik moet een stijvere schoen
Bij stelling 1 is er vastgesteld dat we centraal staan, dit gegeven heeft een aantal implicaties. Een centrale skihouding houdt in dat je gewicht boven je voeten staat en gelijk verdeeld is over de hele voet. In beginsel wil je daarom dat je skelet en spieren je in balans houden en niet de schoen. Kortom, ga niet in de schoen hangen! Dit zorgt namelijk voor een ongelijke drukverdeling op de voet en de ski. Daardoor wordt de ski over de lengte bezien niet gelijk belast, dit zorgt voor verlies van grip. Onderstaand een voorbeeld van een goede centrale houding, waarbij het gewicht perfect boven de voeten staat en er niet in de schoen geleund wordt.

null

Het feit dat je op je eigen voeten dient te staan en niet in de schoen dient te leunen impliceert dat het voor de flexwaarde die bij jou past niet uitmaakt hoe lenig je bent. De hoek waarin jij je enkels buigt hoort niet te veranderen bij een stijvere of minder stijve schoen, noch is dit gecorreleerd aan lenigheid.
Een mooie quote die illustreert wat ik bedoel: “Coincidentally experienced skiers tend to keep a constant lower leg posture using boots with varying stiffness. Since a softer boot gives less resistance against external bending moments, the muscles in hip, knee and ankle need to generate more muscular power, eventually leading to faster fatigue”. Onderaan dit artikel kan je de wetenschappelijke artikelen terugvinden, o.a. het artikel waaruit deze quote komt.

Stelling 3 + 4: Je moet een schoen buigen. Ik ben 100 kilo, ik vouw een schoen met een lage flexwaarde dubbel
Deze twee stellingen behandel ik samen. Zoals eerder betoogd staan we op ski’s in een centrale houding. Het is daarom niet waar dat je een schoen dubbel vouwt enkel omdat je zwaarder bent dan gemiddeld. Het is ten eerste niet de bedoeling om een schoen te buigen en ten tweede zou dat aardig wat mobiliteit en kracht vergen. De schacht van een schoen staat normaliter 13-18 graden naar voren (forward lean), de zool van een schoen (ramp angle) staat op ongeveer 2 graden. Dit betekent dat je de enkels tussen de 11 en 16 graden moet buigen om überhaupt scheendruk te hebben. Dit is als jouw been en voet exact dezelfde vorm als de schoen zou hebben. Echter, je hebt altijd een beetje ruimte in de schoen, hierdoor is de buiging van jouw enkels de facto vaak groter dan 11 tot 16 graden om met scheendruk te staan. Tegen de 20 graden is niet uitzonderlijk en dit is meer dan genoeg. Een centrale houding behouden met zeer gebogen knieën en enkels is namelijk zeer belastend voor de knieën en het kost veel kracht. Een van de valkuilen daarbij is dat er door een te gebogen houding snel op de voorvoet wordt geskied en de ski niet evenredig wordt belast. De enkels en knieën dienen daarom niet zoveel als mogelijk gebogen te worden, probeer daarentegen de enkels en knieën dusdanig veel te buigen dat je optimaal centraal in balans staat. Een centrale houding moet weinig kracht kosten. Beide stellingen zijn onwaar!

N.B. Een van de functies van een skischoen is het absorberen van de externe krachten die op het lichaam komen. Een stijvere schoen kan in potentie meer van die kracht absorberen en kan daarom helpen bij het ontlasten van spieren en gewrichten. In die zin kan een zwaardere skiër daarom wel gebaat zijn bij een stijvere schoen.

Stelling 5: Scheendruk buigt de ski meer
Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat er een correlatie zit tussen scheendruk en radius. Een ski reageert echter wel op de positie van jouw zwaartepunt ten opzichte van de lengte van de ski, niet op scheendruk. Dit impliceert dat je knieën en enkels meer buigen geen effect heeft op ski performance. Dit ligt in lijn met het concept van centrale balans. Hetgeen wel effect heeft op de radius van een ski is bijvoorbeeld het naar voren of achter plaatsen van de binding, gezien dit wel invloed heeft op de positie van jouw zwaartepunt t.o.v. de ski.

De skiër in het bovenstaande filmpje stelt een aantal runs met de schoenen los of in ieder geval niet zo strak als normaal als normaal te hebben geskied. Ik denk dat de we allen eens kunnen zijn over het verlies in performance van de skiër in kwestie, namelijk verwaarloosbaar en moeilijk tot niet met het blote oog te zien. Ook uit eigen ervaring blijkt dat ik weinig performance verlies met mijn schoenen los. Enkel als er heel veel druk op mijn benen staat merk ik een verschil. Tevens helpt de schoen je weer in een centrale positie te komen als je in onbalans komt te staan. De zijkant, voorkant of achterkant van een schoen fungeert dan als platform waartegen je kan duwen om weer centraal te gaan staan. Samenvattend kan je stellen dat ook deze stelling onwaar is.

Stelling 6: Een stijvere schoen heeft een directe overbrenging.
Het antwoord op deze stelling is ja en nee. Een stijvere schoen heeft lateraal gezien inderdaad een directere overbrenging. In de lengte maakt het niet uit, gezien een ski niet reageert op scheendruk, maar op de positie van jouw zwaartepunt ten opzichte van de lengte van de ski. Dat een stijvere schoen lateraal gezien directer in de overbrenging is heeft echter niks te maken met stijfheid. Stijvere schoenen hebben vaak minder voering dan minder stijve schoenen. Er zit simpelweg minder materiaal aan de binnenkant van de schoen, waardoor een beweging met de voet sneller en meer effect heeft op de ski.

Stelling 7: Een stijvere schoen is moeilijker te skiën
Dit is een moeilijke stelling om te beantwoorden. Een skischoen heeft twee primaire functies, het helpt bij je balans en het absorbeert een deel van de krachten die op het been staan. In theorie betekent het bovenstaande dat een stijvere schoen daarom makkelijker te skiën is. Een stijvere schoen kan in potentie namelijk meer van de externe kracht absorberen, waardoor de gewrichten en spieren meer ontlast worden. Tevens zal een stijve schoen bij onbalans vergevingsgezinder zijn, in die zin dat het makkelijker is om weer centraal te gaan staan door de randen van de schoen te gebruiken.

Aan de andere kant hebben stijvere schoenen meer forward lean bij de schacht dan minder stijve schoenen. De high-end schoenen zullen vaak 18 graden forward lean hebben, t.o.v. de 13 graden van de low-end modellen. Je zal in een high-end model de knieën en enkels iets meer moeten buigen om scheendruk te hebben (dit komt door de vorm van de schoen, niet door de flexwaarde!). Dit vergt marginaal meer kracht en mobiliteit van de skiër.

Een andere factor waarmee rekening gehouden dient te worden is het effect van een skischoen op de spieren rondom enkels. Het dragen van skischoenen maakt de spieren rondom de enkels tijdelijk zwakker, hierdoor moeten de spieren rondom de knie en de heup meer doen om jezelf in balans te houden. Deze spieren dienen ontwikkeld te worden. Hoe stijver en krapper de schoen, des te minder bewegingsruimte de enkel heeft en hoe meer andere spieren moeten bijspringen om jou in balans te houden.
Het is daarom lastig eenduidig antwoord te geven op deze stelling.

Voor meer informatie
Mocht je nou nieuwsgierig zijn geworden naar meer informatie, bij deze een aantal onderzoeken waar ik mij op heb gebaseerd. Ik had niet zoveel zin om te refereren (hoop gedoe), dus bij deze de linkjes. Deze lijst is niet uitputtend.
Stelling 1: https://skimoves.me/tag/birdcage-experiments/
Stelling 2:
https://www.researchgate.net/publication/305080929_Flexural_…
Stelling 5: https://pdfs.semanticscholar.org/6cb0/92a608f691d7aa015f3107…
Stelling 7: https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/bhk.2016.8.issue-1/b…

@Rogier, zou jij a.u.b. het YT linkje willen embedden? Het lukt mij niet. :(

*bericht bewerkt door Skitechniek op 08 feb 2020 16:18

Interessant @Skitechniek. Heb ik het goed door te stellen dat flex eigenlijk niet zoveel uitmaakt als het over positie gaat en de flexibiliteit van de cuffs (je staat toch centraal), maar dat het eerder een verschil is in de directheid van overbrenging voet ski? Dat laatste heeft dan eerder te maken met de materialen / voering van de schoen (hoe hoger de flex van de schoen, hoe harder die is)?

De tekst komt op m’n iPad deels onder de advertentie aan de rechterkant. @rogier kunnen de plaatjes gescaled worden?

Edit: in leesmodus kan ik de tekst wel volledig zien

*bericht bewerkt door Ferdinand op 08 feb 2020 17:07

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Is het bij stelling 1 niet zo dat dit juist word geroepen omdat de meeste beginners te veel achter in hun schoenen hangen. En dat er daarom om gehamerd word om voorin te hangen en dat het uiteindelijk nog wel meevalt hoe ver dat dan is. En mij lijkt (extreem) voorin hangen beter dan achterin.

Übung macht den meister!!!

Leuke stellingname, interessant!
Weet nog niet helemaal wat ik er van moet denken.
In grote lijnen wel, neutrale positie e.d.
Maar de voorwaartse beweging tijdens het maken van bochten maakt vorlage toch nog steeds ook een noodzaak. Niet constant “hangen in je schoenen” maar op de juiste momenten druk geven.
Een stijve schoen geeft dan een snelle respons, je hebt weinig beweging nodig.
Een slappen schoen geeft bij ervaren skiërs niet genoeg tegendruk, is mijn bescheiden mening.

Heel interessant, alleen snap ik niet dat dan bij het aanmeten van schoenen de tenen de voorkant mogen raken, zolang ze maar los komen bij scheendruk. Of is dit ook een veel gehoord misverstand?

Ik heb namelijk geleerd om het gewicht op de zool voor en achter gelijk te houden, maar wel scheendruk te houden. Ik merk ook dat ik beter ski met strakkere schnallen, maar dat zal aan mijn gebrekkige skitechniek liggen.

De tekst komt op m’n iPad deels onder de advertentie aan de rechterkant. @rogier kunnen de plaatjes gescaled worden?

Edit: in leesmodus kan ik de tekst wel volledig zien

Ferdinand op 8 feb 2020 17:03

same here

When life gets too complicated.... SKI

Wat doen skischoenen?

Meestal klote veel pijn 😂

I can stick uphill ice, on my saucer...

De tekst komt op m’n iPad deels onder de advertentie aan de rechterkant. @rogier kunnen de plaatjes gescaled worden?

Edit: in leesmodus kan ik de tekst wel volledig zien

Ferdinand op 8 feb 2020 17:03

same here

Alex op 9 feb 2020 00:11

En hier

@Rogier, zou jij a.u.b. het YT linkje willen embedden? Het lukt mij niet. :(

Skitechniek op 8 feb 2020 16:17

Welk youtube linkje? Kijk ik eroverheen?

Click. Click. Peace

Leuke verzameling wetenschappelijke documenten.

Ik moet je wel waarschuwen voor de website skimoves.me (The Skier’s Manifest) de schrijver David McPhail is een pseudo wetenschapper en fantast. Hij beweert ook patenten te bezitten.
Hij wordt niet serieus genomen in bootfit-land.

Date your skis but marry your boots

Heel interessant, alleen snap ik niet dat dan bij het aanmeten van schoenen de tenen de voorkant mogen raken, zolang ze maar los komen bij scheendruk. Of is dit ook een veel gehoord misverstand?

Is idd 1.0 en vervangen door de 'shell fit'

*bericht bewerkt door Marco-Paul op 09 feb 2020 10:34

Date your skis but marry your boots

Leuk dat je hier zo uitgebreid mee bezig bent. Ik denk dat het belang van centrale balans erg onderschat wordt. In Nederland hoor ik toch vooral het voorwaarts bewegen en naar voren staan. Ook het hangen in schoenen is een bekende. Leuk voor een beginner maar het belemmert verdere progressie denk ik.

Ik zou wel een beetje oppassen met het trekken van conclusies (presenteren als zijnde de waarheid) uit de onderzoeken die je geeft. Uiteindelijk is het flinterdun onderzoek (kleine groepen, laag in pyramid of scientific evidence). Desalnietemin leuk om eens te lezen.

Het belang van vooruit leunen zit hem in het feit dat 98% van de Nederlandse wintersporters teveel in de backseat zit.
En dan moet je voor het gevoel verder naar voren dan ‘centraal’. Vandaar de veel gehoorde correctie: “verder naar voren!”
Uiteindelijk is centraal wel het doel natuurlijk.

Heel interessant, alleen snap ik niet dat dan bij het aanmeten van schoenen de tenen de voorkant mogen raken, zolang ze maar los komen bij scheendruk. Of is dit ook een veel gehoord misverstand?

Ik heb namelijk geleerd om het gewicht op de zool voor en achter gelijk te houden, maar wel scheendruk te houden. Ik merk ook dat ik beter ski met strakkere schnallen, maar dat zal aan mijn gebrekkige skitechniek liggen.

Thehenk op 8 feb 2020 20:13

Precies! Het gewicht evenredig verdeeld en dan wat scheendruk zodat je een actieve houding hebt. Scheendruk en naar voren hangen zijn niet hetzelfde. Met strakkere schnallen heb je een directere overbrenging dus het klopt wel dat dat beter skiet. Te strak geeft klachten, dan passen ze gewoon niet goed.

@Rogier, zou jij a.u.b. het YT linkje willen embedden? Het lukt mij niet. :(

Skitechniek op 8 feb 2020 16:17

Welk youtube linkje? Kijk ik eroverheen?

Rogier op 9 feb 2020 10:30

Halverwege stelling 5

Übung macht den meister!!!

Ook een idee over move to the middle.

Studie van '91 in stelling is wel nog van het pre carvetijdperk.

Druk vanvoor op de cuff bij het ingaan, middelpunt van de bocht centraal en bij het releasen kan je de buitenski onder u laten doorlopen.

Als redelijke leek: scheendruk hoor ik vaak als term gebruikt worden, is dat dan niet meer dan je houding zo houden dat je wel de voorkant raakt, maar niet door duwt?

En qua naar voren leunen: denk inderdaad hetzelfde als bij snowboarden dat mensen heel erg de neiging hebben naar achteren te leunen waardoor je er al snel ongecontroleerd vandoor gaat. Na een tijdje moet je volgens mij goed kunnen voelen dat je centraal staat.

Scheendruk krijg je niet alleen door naar voor te leunen.
Centrale positie en knieën plooien.

Beste oefening om een centrale positie te vinden, is om bij elke transitie de nieuwe binnenski op te heffen.

Scheendruk krijg je niet alleen door naar voor te leunen.
Centrale positie en knieën plooien.

Beste oefening om een centrale positie te vinden, is om bij elke transitie de nieuwe binnenski op te heffen.

driesvdb op 9 feb 2020 17:02

Als ik het goed begrijp dus goed in de houding staan (centraal en niet ‘op je tenen staan’) en dat je dan dus met je schenen wel tegen de voorkant aan duwt zonder te gaan leunen?

Wat ik heb geleerd is dat je je enkels moet buigen (en ja dan dan gaan je knieën ook mee 😎)

When life gets too complicated.... SKI

In die zin niet anders dan bij snowboarden dus.

Scheendruk krijg je niet alleen door naar voor te leunen.
Centrale positie en knieën plooien.

driesvdb op 9 feb 2020 17:02

Klopt inderdaad. Zonder ski’s met de schoenen plat op de grond kun je dat mooi testen. Overigens wordt het skiënd wel iets complexer omdat je ook met de hellingshoek te maken hebt. Je krijgt dan b.v. extra scheendruk door de zwaartekracht die altijd recht naar beneden is en niet loodrecht op de sneeuw. Je merkt dit goed als je ski’s niet lekker glijden, want je hebt dan veel minder luchtweerstand die je tegenhoudt… Bij snelle sneeuw krijg je of te maken met versnelling en/of hoge luchtweerstand waardoor je geen extra scheendruk genereert.

@Hupla
Ik weet niet of ik juist interpreteer wat je zegt, maar als je bedoelt dat de flexwaarde niks uit hoort te maken voor je houding en voor/achter positie op de ski, dan ja, het klopt wat je zegt.
@RFKANGOO
Dat denk ik ook ja.

Wat betreft extreem voorin hangen beter dan extreem achterop, het is allebei niet goed. En als je echt extreem voorin hangt, is een ski echt heel moeilijk te besturen, dus wat dat betreft hang ik dan liever achterin. Maar al je echt in je schoenen kan hangen en dan nog kan skiën, dan kan je gegarandeerd ook centraal staan en bij iemand die achterop staat is dat niet altijd even evident. Dus hoewel het niet beter is, kan je wel stellen dat iemand die voorop hangt waarschijnlijk kundiger is op ski's.

Overigens zijn er sowieso geen mensen die echt leunen in de schoenen, het ligt veel genuanceerder dan dat. De meeste mensen staan niet optimaal door te knieën en enkel te veel of te weinig te buigen en iets te veel achterop of voorop de voet te staan en verplaatsen daardoor misschien een beetje gewicht in de schoen. Maar die verschillen zijn klein, maar maken wel veel uit voor het resultaat. Naar voren en naar achter leunen zijn twee extremen die makkelijk te gebruiken zijn als voorbeeld, maar praktisch nooit voorkomen. Ik kan je best een keer laten zien hoe skiën eruitziet als je naar voren leunt, dat skiet echt rot.
@QmaartenQ
Er is maar 1 manier waarop een ski stuurt en dat is door de ski op z'n kant te zetten, dus het enige wat nodig is voor een bocht is een ski op de kant zetten. Wat daarbij nog meer nodig is, is dat de ski vorm heeft (camber/sidecut), want zonder vorm stuurt de ski niet, ook als je hem op z'n kant zet. Dus wat dat betreft is naar voren leunen zeker geen voorwaarde voor het maken van een bocht, ik kan zittend op mijn ski's ook prima bochten maken.

Ik neem aan dat je doelt op de Oostenrijkse leerweg waarbij een hochvoreinwarts bewegung geleerd wordt, je moet echter bedenken dat de Oostenrijkse leerweg tevens mittellage aanleert. Mittellage is centrale basispositie, de hochvoreinwarts is een manier van ontlasten. Je moet de centrale houding daarom in relatie tot de druk onder de voet zien. Als je de ski ontlast staat er geen druk op en is de centrale houding (mittellage) niet van belang.

Als je voor/achter niet in relatie tot de druk onder de voet bekijkt zou je tot de conclusie komen dat Hirscher in de onderstaande foto met rucklage staat:
https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fharbski…
Er staat echter geen druk op de ski en op dit moment in de bocht weeg je niet, dus geen rucklage. Hetzelfde geldt voor de hochvoreinwarts bewegung, geen druk op de ski tijdens die fase van de bocht, dus je staat niet naar voren in relatie tot de druk onder de voet.
@Elisabeth101
Eens wat betreft de kwaliteit van de onderzoeken en conclusies trekken daaruit. Maar dit is, zoals ik al zei niet een uitputtende lijst. Er zijn meer studies die ten grondslag liggen aan het artikel.
https://nih.brage.unit.no/nih-xmlui/handle/11250/171325…
Dit is reid 2010, die studie verwijst bijv. ook nog naar Lemaster 1999 en Witherell 1972, twee onderzoeken die ook o.a. gaan over fore/aft balance.

Daarbij is dit artikel enorm gesimplificeerd en niet 100% accuraat, centraal is ook een heel relatief begrip en kan variëren per ski en bochtfase. Je staat niet de hele tijd met perfect verdeeld gewicht op de voet. Daarbij stelt o.a. Reid 2010 dat er bij goede skiers een CoM displacement is van 28 cm bij goede skiers t.o.v. 20 cm bij minder goede skiers, met CoM displacement wordt bedoeld dat het zwaartepunt zich met zoveel centimeter over de lengte van de ski beweegt. Dit heeft met een aantal dingen te maken waar ik nu niet dieper op inga. Ook is er onderzoek geweest dat stelt dat een goede skiër zijn centrale stance aanpast aan de ski waarop degene skiet. Op een slalom ski sta je bijv. relatief wat verder naar achter dan op een reuzenslalom ski om het midden van de ski te vinden. Maar zoveel detail is helemaal niet nodig. Afgezien daarvan kan je een CoM displacement ook bewerkstellingen door een ski voor de andere ski te houden en zo zijn er wel meer manieren/redenen waarom het artikel niet precies is. Ik ben ook helemaal niet tegen scheendruk, in de racerij wordt er zeker wel met veel scheendruk geskied, maar het gaat om de basis van het hoe en wat van een skischoen.

Dus zeker, er is ruimte voor interpretatie, maar veel van wat ik stel is gewoon heel goed onderzocht en wijd geaccepteerd. Zeker de conclusies wat betreft centrale balans zijn aanvaard bij opleidingen. Bij de Oostenrijkse leerweg wordt er zoals ik net al zei ook mittellage aangeleerd van Anwarter tot aan Staatlich. Enkel de ontlasting is vorhocheinwarts, maar zoals ik al zei mittellage moet je zien in relatie tot de druk onder je voet. Voor zover ik weet zijn alle Alpenlanden pro mittellage.
@Marco-Paul
Eens wat betreft skimoves, ik heb er zelf ook weleens commentaar op gehad toen iemand anders deze site erbij bracht. Maar ik vind het birdcage experiment best wel solide moet ik zeggen. En zoals ik stelde, ik heb niet alle studies geplaatst waarop ik mij gebaseerd heb, maar enkel een paar korte studies, die toch veel nuttige informatie te bevatten en heel veel moeite zijn om te lezen voor degenen die toch verdiepende informatie willen lezen.

Een paar van de andere studies noemde ik net bij het stukje gericht naar @elisabeth101 en deze vind ik ook wel goed: https://www.researchgate.net/publication/242156373_ANALYSIS_…
@driesvdb
Dat het onderzoek oud is maakt het niet onwaar. Wat betreft jouw zienswijze, daar zit zeker iets in en dat is ook onderzocht. M.i. is dat echter relevanter bij driftschwung dan bij carven.
@Thehenk
Wat @Martin7182 zegt. Daaraan wil ik toevoegen dat het inderdaad makkelijker is met de schnallen dicht/strak, omdat je schoen je dan in balans houdt. Bij birdcage is er ook een intermediate skiër getest en als je daar kijkt naar de waarden fr. cuff en rear cuff zie je dat de skiër de hele tijd heen en weer beweegt en eigenlijk niet optimaal in balans staat (zie grafiek). In zo een geval helpt de schoen je om in het midden te blijven staan. Maar je zo in theorie willen dat je niveau met schoenen open en niveau met schoenen dicht niet ver uiteen loopt.

null

@Tiny-M
Scheendruk krijg je inderdaad door je enkels en knieën genoeg te buigen, daar hoef je niet voor te duwen.
@Rogier
Thanks! :D

*bericht bewerkt door Skitechniek op 09 feb 2020 19:37

Top dat je 1 van de vele mythes die het skiën omgeven hier belicht @Skitechniek! Er is immers geen enkele andere sport die met zoveel nonsens omgeven wordt, terwijl het eigenlijk allemaal best wel logisch is. Daarom zou je, denk ik, eigenlijk eerst je bio-mechanische verantwoording uit moeten schrijven alvorens deze met je stellingen te onderbouwen. Dan ontstaan er minder vragen over, toch eigenlijk ook weer verwarrende termen als, scheendruk/vorlage.

Ik kijk er als volgt tegenaan. (Let wel, ik houd van simplificeren, net als in eigenlijk alle andere sporten de norm is).Skiën is niets anders dan omgaan met krachten. Je moet met je lichaam een optimale positie vinden om die krachten de baas te kunnen. Als je dus zonder ski's en skischoenen op zoek gaat naar de meest stabiele houding om op 1 been te balanceren dan wordt het allemaal vrij snel duidelijk. Immers, de meest stabiele positie is met de knie gebogen tot de knie ongeveer boven de tenen staat, het bovenlijf iets naar voren gebogen en de druk verdeeld over je volledige voet (elke fysiotherapeut ter wereld weet dit/is een feit). Niet geheel ontoevallig precies zoals de alpiene basishouding en hoe men ook al skiede toen het nog op zachte leren schoenen ging… Wijk je daarvan af, dan lever je in op stabiliteit en in niet afwijken, daar zijn die Worldcuppers natuurlijk gewoon het allerbeste in.

*bericht bewerkt door Shane op 09 feb 2020 19:52

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Eens wat betreft je zienswijze.
En bio-mechanisch uitschrijven, tja, dan wordt het artikel echt lang en ingewikkeld en ik probeerde zelf ook al zoveel mogelijk te simplificeren haha. Misschien iets voor een volgend artikel. ;)

Ik heb iig al het een en ander toegelicht in de reactie boven jouw reactie.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 09 feb 2020 19:43

Thanks @Skitechniek maakt voor mij aardig wat duidelijk. Ben nog een enorme stuntel en nog veel te leren, maar merkte al wel duidelijk wat iets meer naar voren en achteren doet met het sturen. Dat centraal staan wordt nog lekker oefenen. Ach heb nog tot volgende winter tot ik het een beetje moet kunnen.

Waarom ben je skiën aan het leren dan @Tiny-m?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie