Ski Amadé gaat skipas op mobiel testen.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Salzburger Sportwelt

De wintersportregio Ski Amadé gaat binnenkort beginnen met een proef waarbij je je skipas op je telefoon kan zetten zodat je geen fysieke skipas meer nodig hebt. Veel mensen blijken toch nog steeds hun skipas te vergeten wanneer ze de piste op gaan doordat hij bijvoorbeeld nog in de jas van de vorige dag zit.

Aangezien tegenwoordig iedereen aan zijn mobiele telefoon zit vastgeplakt denk ik dat het een goede optie kan zijn, echter ben ik wel benieuwd hoe ze de problemen met lege mobiele telefoons op willen lossen. Zeker op wintersport willen bij lage temperaturen sommige telefoonmerken nogal heel erg snel leeglopen (mn Iphone staat hier om bekend). Zouden ze daar speciale laadstations voor gaan maken zodat mensen onderweg, bijvoorbeeld in de lift, hun mobiel op kunnen laden zodat ze ten alle tijde door ieder liftpoortje kunnen.

Born to Ride

Keer op keer die foon moeten uithalen en een appje opstarten of wat?
Dat is toch zo jaren '10?

Bla, bla, bla.

@bartvwg een beetje zoals contactloos betalen, alleen draait de app het continu op de achtergrond en zou je hem gewoon net als je skipas in je mouw gewoon langs het poortje moeten kunnen halen. Het schijnt dus dat je je telefoon niet fysiek hoeft te pakken.

Born to Ride

Een (lichte) badge op die plaats in mijn jas is wel wat anders als een foon.
Nu ja, ze proberen maar, ik vind het lomp. :)

Bla, bla, bla.

Een (lichte) badge op die plaats in mijn jas is wel wat anders als een foon.
Nu ja, ze proberen maar, ik vind het lomp. :)

bartvwg op 11 feb 2020 10:22

Mijn voorkeur zal het ook zeker niet hebben, maar als ik in een gebied ben waar de mogelijkheid er is zal ik hem wel voor de zekerheid op mijn telefoon installeren. Mocht ik onverhoopt een keer die pas vergeten of verliezen om wat voor reden dan ook, dan heb ik in ieder geval een back-up bij.

Born to Ride

Oh nee niets voor mij, heb mijn skipas altijd mee, mobiel vergeet ik veel vaker of neem die gewoon niet mee.

Dienten Die Alte schule

je zou in princiepe zelfs geen app moeten hebben. (je hoeft zelfs niet eens online te zijn) Je telefoon is even uniek als een skipas. Het volstaat gewoon om je unieke GSM identifier in de database up te loaden en klaar is kees. Prima systeem lijkt me als het ook werkt op ± 50cm afstand, want daar twijfel ik wel over. en veel gsm`s hebben nog geen NFC chip. Andersom werkt ook prima. De GSM herkent in 1 seconde de nummer van je skipas via de NFC chip. Leuk voor de mensen die skiline.cc gebruiken :)

*bericht bewerkt door Joy85 op 11 feb 2020 11:16

Geen meerwaarde meer nu je tegenwoordig je skipas gewoon in je zak/mouw kan houden.Wel wat nadelen je kunt ook je telefoon vergeten,accu leeg,gaat kapot.

Geen meerwaarde meer nu je tegenwoordig je skipas gewoon in je zak/mouw kan houden.Wel wat nadelen je kunt ook je telefoon vergeten,accu leeg,gaat kapot.

ruudsan op 11 feb 2020 11:18

Veel beter dan een GSM, want ik zie idd ook de nadelen is een universele kaart die je zou kunnen gebruiken. Sommige gebieden hebben dit al! Je kan die dan gewoon opladen zonder nog aan de kassa te moeten staan en voor alle gebieden gebruiken. Handigerer dan dat wordt het niet… Als men van goede wil is kun je dit systeem doortrekken voor alles waar je tickets voor nodig hebt! Dit zou een massa aan papier kunnen uitsparen (Pretparken, concerten, vliegtuigtickets, en ga zo maar door…)

Neem dan een onderhuidse chip hè @Joy85 ;)
Raak je nooit kwijt (behoudens amputatie). :)

Bla, bla, bla.

@bartvwg een beetje zoals contactloos betalen, alleen draait de app het continu op de achtergrond en zou je hem gewoon net als je skipas in je mouw gewoon langs het poortje moeten kunnen halen. Het schijnt dus dat je je telefoon niet fysiek hoeft te pakken.

Matthias123 op 11 feb 2020 10:17

Je telefoon in je mouw? Dat is vragen om problemen: één valpartij en je telefoon ligt in de gruzelementen. Nog even los van lomp instappen bij de lift waarbij je met je arm tegen het ijzerwerk van de stoeltjeslift komt.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

@bartvwg een beetje zoals contactloos betalen, alleen draait de app het continu op de achtergrond en zou je hem gewoon net als je skipas in je mouw gewoon langs het poortje moeten kunnen halen. Het schijnt dus dat je je telefoon niet fysiek hoeft te pakken.

Matthias123 op 11 feb 2020 10:17

Je telefoon in je mouw? Dat is vragen om problemen: één valpartij en je telefoon ligt in de gruzelementen. Nog even los van lomp instappen bij de lift waarbij je met je arm tegen het ijzerwerk van de stoeltjeslift komt.

Snowy1970 op 11 feb 2020 12:34

Ik weet niet wat voor telefoon jij hebt, maar een telefoon is echt niet zomaar aan gruzelementen. Ik heb hem standaard in de buitenzak van mijn skibroek zitten en daar word ook wel eens op gevallen enzo. Er is nooit wat mee gebeurd.

Born to Ride

Heeft een smartwatch tegenwoordig ook niet de contactloos betalen optie? In dat geval is het best wel een optie aangezien je een smartwatch normaal toch links draagt. Moet zeggen dat het voor mij ook echt een no go is, lijkt me echt waardeloos zeg.

A winter without powder isn't a winter!

Hmm, wordt ermee bedoeld dat er een kopie gemaakt kan worden van de skipas?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Lijkt me niks. wat is er nou lichter, kleiner en onopvallender dan dat kleine skipasje in je mouw? of gaat het gewoon om ‘data-mining’ op de achtergrond? want elke app werkt twee kanten op…en u bent klant, maar ook product.

Ja, het is commercieel zeer interessant om te weten welke pistes je hebt genomen, hoe vaak je hebt stilgestaan en hoe je vaak koffie hebt gedronken 👍
oT: Als kopie lijkt me zeer handig. Als enige pas ook wel, als het poortje de telefoon in een broekzak herkent. Mijn telefoon is een jaszak stoppen vind ik niet praktisch. Het risico van een lege accu vind ik (in mijn geval) geen issue en ik heb toch standaard een lichte powerbank bij me.

Maar heeft de NS de proef met de telefoon ipv de OV chipcard niet pas juist beëindigd?

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 feb 2020 18:43

Doe mij maar gewoon een skipas. Ik heb overigens ook gewoon ‘maar(?)’ één jas waar ik in wintersport. Dus het ‘vergeten’ van de skipas is bij mij niet aan de orde.

Mr. Slow

Niet voor mijn telefoon bestemd . Die houdt niet zo van kou. Is dan snel leeg . Zie me al staan bij een lift , telefoon leeg 🤣🙈

  • dubbel*

*bericht bewerkt door miepmiep op 11 feb 2020 19:02

Geen meerwaarde meer nu je tegenwoordig je skipas gewoon in je zak/mouw kan houden.Wel wat nadelen je kunt ook je telefoon vergeten,accu leeg,gaat kapot.

ruudsan op 11 feb 2020 11:18

Veel beter dan een GSM, want ik zie idd ook de nadelen is een universele kaart die je zou kunnen gebruiken. Sommige gebieden hebben dit al! Je kan die dan gewoon opladen zonder nog aan de kassa te moeten staan en voor alle gebieden gebruiken. Handigerer dan dat wordt het niet… Als men van goede wil is kun je dit systeem doortrekken voor alles waar je tickets voor nodig hebt! Dit zou een massa aan papier kunnen uitsparen (Pretparken, concerten, vliegtuigtickets, en ga zo maar door…)

Joy85 op 11 feb 2020 11:26

Als het gaat om tickets op je mobiel, dat kan al jaren. En idd… scheelt veel printwerk.

Peter Pos

Doe mij maar gewoon een skipas. Ik heb overigens ook gewoon ‘maar(?)’ één jas waar ik in wintersport. Dus het ‘vergeten’ van de skipas is bij mij niet aan de orde.

Quick op 11 feb 2020 18:52

Ik zou de telefoon als backup geen probleem vinden, maar liever niet als vervanger van.

Ik haal zelf altijd de skipas uit de jas voor we gaan apres skieën, er worden toch regelmatig jassen gestolen. Zou toch zuur zijn als je naast je jas ook je skipas kwijt bent.

Ik geloof best dat het interessant is om mensen en bewegingen te tracker in een skigebied, maar daar zijn andere middelen veel effectiever voor. Liftgebruik is sowieso exact bekend en in de volgorde en tijd van liften is ook al best veel af te leiden. Gratis wifi is ook bijna overal en is natuurlijk ook een mooie manier om bewegingen te volgen.

Tegelijk doet de weerstand hier me ook gelijk een beetje denken aan dat filmpje over mobiele telefoons van halverwege de jaren negentig ;), al moet ik wel gelijk erbij zeggen dat ik ook niet enorm veel praktisch nut zie.

Over skipas gestolen; met die bonnetjes die je krijgt kan je je skipas toch direct laten blokkeren en voor een klein bedrag een nieuwe krijgen? Ik heb ook ‘maar’ één jas en daar komt de skipas pas einde van de vakantie weer uit.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Telefoon zit bij mij altijd in de rugzak. Weet niet hoe dichtbij je bij de paaltjes moet zijn om het te openen, maar denk dat het voor mij niet handig is. In mn zakken heb ik het liefst niets zitten, dus iets wat groter is dan de skipas zie ik niet zitten.

Ik zie voor de gebruiker weinig voordeel t.o.v. een skipas. Denk dat het voor het skigebied interessanter is om meer info te krijgen.
Skipas blijft bij mij altijd in mijn jas zitten en haal ik er pas weer uit het jaar erop en wordt vervangen door de nieuwe pas. Gaat gewoon mee de was in ☺

Niet lullen, skiën!!!

Over 10 jaar vragen onze kinderen zich af waarom we ooit toch al die verschillende plastic pasjes mee moesten slepen voor de bank, de fitnessclub, je werk, de skilift, de slagboom, de trein…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Over 10 jaar vragen onze kinderen zich af waarom we ooit toch al die verschillende plastic pasjes mee moesten slepen voor de bank, de fitnessclub, je werk, de skilift, de slagboom, de trein…

Sneeuwbaard op 12 feb 2020 16:35

and your smart coffeemaker knows what you did last summer…

Plaats een reactie