Voor het eerste naar de sneeuw (met kids)

Goedemiddag,

Wij willen volgend seizoen voor het eerst met de familie naar de sneeuw. Nu ben ik alvast begonnen met de voorbereiding. Maar ik kan wel wat tips gebruiken.
Mijn vrouw en ik kunnen al skiën. Zelf hebben we in Serfaus, Westendorf, Gerlos geskied en 1 keer in Mont Tremblant(Canada). Wij gaan nu met onze 2 kids( 4(bijna 5 en 8). Ik heb een aantal vragen:

  1. Zouden jullie met de kerst/oudjaar gaan of in de krokus? Mijn voorkeur heeft de rustigste periode(wat uiteraard niet gaan lukken ;) dus dan is de vraag: is er verschil tussen de 2 periodes?)
  2. Welke gebieden kunnen jullie aanraden. We kijken alleen naar Oostenrijk. Afstand is niet doorslaggevend wel belangrijk.Sneeuwzekerheid is zeer belangrijk.
  3. Tips voor hotels zijn ook welkom. Dichtbij de lift/kinderweide is belangrijk.
  4. Wanneer moet ik boeken voor deze drukke periode. Kan ik nu al hotels aanschrijven voor kerst 2020?

Alvast bedankt,

Tim

  1. Kerst valt dit jaar gunstig irt de schoolvakanties: vrijdag de 25e is 1e kerstdag. Dat betekent dat het de week voor kerst (zaterdag 19 - zaterdag 26) nog relatief rustig is. Veel Duitsers vertrekken pas 1e of 2e kerstdag. De dagen zijn dan wel het kortst en een gebied met goede kunstsneeuwvoorzieningen is aan te raden.
  2. Vooral kunstsneeuwzeker: SFL, Ischgl, Flachau, Obertauern zijn de grote jongens. Maar ook bv See im Paznaun blijkt ieder jaar heel goed in staat een mooi aanbod met kerst te presenteren - alleen is de dalafdaling daar wel een beetje tricky voroer in het seizoen.
  3. Keuze te over, handig om eerst je gebied te kiezen.
  4. Ja, aanschrijven kan. De meeste zullen ook wel reageren.

Goedemiddag,

Wij willen volgend seizoen voor het eerst met de familie naar de sneeuw. Nu ben ik alvast begonnen met de voorbereiding. Maar ik kan wel wat tips gebruiken.
Mijn vrouw en ik kunnen al skiën. Zelf hebben we in Serfaus, Westendorf, Gerlos geskied en 1 keer in Mont Tremblant(Canada). Wij gaan nu met onze 2 kids( 4(bijna 5 en 8). Ik heb een aantal vragen:

  1. Zouden jullie met de kerst/oudjaar gaan of in de krokus? Mijn voorkeur heeft de rustigste periode(wat uiteraard niet gaan lukken ;) dus dan is de vraag: is er verschil tussen de 2 periodes?)
  2. Welke gebieden kunnen jullie aanraden. We kijken alleen naar Oostenrijk. Afstand is niet doorslaggevend wel belangrijk.Sneeuwzekerheid is zeer belangrijk.
  3. Tips voor hotels zijn ook welkom. Dichtbij de lift/kinderweide is belangrijk.
  4. Wanneer moet ik boeken voor deze drukke periode. Kan ik nu al hotels aanschrijven voor kerst 2020?

Alvast bedankt,

Tim

jansentim1979 op 12 feb 2020 14:15

@jansentim1979 Goh wat leuk dat je Mont Tremblant aan je ervaringen hebt toegevoegd! En ik maar denken dat mijn vrouw en ik een van de weinigen in Nedrland waren die die berg goed kenden (Mont Tremblant is een aantal jaar onze thuisberg geweest).

In Oostenrijk kan ik je Obertauern aanraden. Dit is een enorm kindvriendelijk gebied en is erg overzichtelijk (weinig verkeer). Het is sneeuwzeker en kent ook goede afdalingen voor meer gevorderde skieers. Wat minstens zo belangrijk is (met name voor de kids) is dat Obertauern een erg goede skischool heeft.

De periode die het rustigste is volgend seizoen is erg afhankelijk van in welke week de krokus vakantie van jullie kinderen valt. Als het midden-nederland betreft (20 - 27 Februari 2021) dan denk ik dat dat de rustigste periode is. Dit is de week na carnaval en in elk geval is er geen schoolvakantie bij onze ooster- en zuiderburen (en ook niet in Brabant en Limburg). De eerste week van de kerstvakantie is ook meestal iets rustiger periode daar de Teutonen de neiging hebben met kerst thuis te blijven en de week van nieuwjaar pas de latten onder te binden.

Voor ons was een bijkomend voordeel van Obertauern dat er weinig Nederlanders kwamen (is meer een Duitse plek). Naast Obertauern hebben we ook goede ervaringen met Kitzbuehel en Ischgl. Er zijn vast veel meer plekken in Oostenrijk.

Succes!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 12 feb 2020 15:18

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik ga opmerkingen over de skigebieden aan de anderen laten, maar wat periode betreft zou ik persoonlijk met kleine beginnende kinderen eerder krokus dan kerst adviseren.

In de krokusvakantie is het langer licht en doorgaans warmer (minder koud 😉), wat voor de kinderen die de eerste paar dagen veel zullen stil staan en in de sneeuw liggen het verschil kan maken tussen leuk of niet leuk.

Eens ze wat ouder zijn (vanaf een jaar of 8), wordt er genoeg bewogen om geen kou te krijgen. Bij de kleintjes is het in het begin niet altijd even actief, en dan krijgen ze snel kou.

Voorjaarsskiën dus, en genieten van de ☀️.

Ik weet zelf nog niet hoe de krokus valt, maar je kan alvast opzoeken of deze wel of niet overeenkomt met die van Duitsland. Als het gelijk valt, zou ik in dit geval zeker voor de week voor de kerst kiezen anders maakt het denk ik niet heel veel uit.
SFL is qua kinderland natuurlijk heel erg makkelijk.

En is de paas vakantie geen optie? Pasen valt 2021 al op 4 April, Dan is er nog meer dan perfect te skiën.
Zoals Morzel schrijft, met (kleine) kinderen is voorjaarsskien vaak een leuke optie, zeker indien er een zwembad in het dal is.

*bericht bewerkt door Slim op 12 feb 2020 17:06

Makkelijk
Serfaus-Fiss-Ladis
Weer uitgeroepen tot de beste kinderski school van Oostenrijk.
Altijd goed om te weten

25 december op vrijdag. Is er dan wellicht sprake van winkel- en zelfs restaurantsluiting voor een aantal dagen, zoals ik dat in Oostenrijk wel meer hoor?

Hen48

Als je van die vakantie weken de rustigste zoekt zou ik met de eerste Kerst week gaan. Deze is rustiger als de krokus weken, krokus van het zuiden is helemaal druk met carnaval in Oostenrijk. Met de kou valt het wel mee, hadden met Kerst prachtig weer, voor het donker wordt ben je met de kids toch al van de piste, die kleintjes zijn om 15 u na de les al wel moe hoor. En extra laagje aan als het wat kouder is, je kunt er niets van zeggen onze kleinkids hebben 2 jaar geleden met min 15 geskied met de Krokus vakantie.
SFL is ideaal voor kinderen maar ook wel druk, hoe dat in Obertauern is met vakanties weet ik niet maar afgelopen week was er best veel volk op de pistes.
@Hulst ja winkels zijn vaak dicht met Kerst op een enkele na in een wat groter dorp, restaurants zijn wel open op 25 en 26 maar de Oostenrijkers vieren met zijn allen thuis kerstavond dus dan zijn de restaurants gesloten

Dienten Die Alte schule

Allen bedankt voor de reacties.
De week voor kerst (19 tot 26 dec 2020) zal hoogstwaarschijnlijk wel rustiger zijn, zeker omdat het vroeg valt dit jaar. Wij hebben krokusvakantie vanaf 20 feb 2021. Dan zie ik dat niemand anders vakantie heeft (Belgie, Duitsland, Zuid Nederland hebben de week ervoor vrij) behalve 2 regio’s in Nederland(Noord en Midden).
Kou is wel een overweging waard. De jongste heeft een hekel aan kou… SFL hoor ik vaker als tip. Heeft iemand nog ideeën over het Zillertal?

Mvg Tim

Plaats een reactie