Genoeg van mafketels op de Mt. Blanc

Als je dit artikel leest lijkt het wel carnaval op dit prachtige berg…

PARIJS - De top van de Mont Blanc is straks alleen nog maar begaanbaar voor serieuze sporters. Dat maakt Emmanuel Macron morgen bekend tijdens een werkbezoek aan Saint-Gervais op de Mont Blanc. De burgemeester van het bergdorp heeft zijn buik vol van de idioten die roeimachines, jacuzzi’s, jonge kinderen en hun hond mee naar boven slepen.

De druppel die de emmer deed overlopen was de actie van de Brit Matthew Disney. De ex-marinier wilde vorige zomer met een roeimachine de Mont Blanc op om geld in te zamelen voor veteranen. Op 500 meter van de top, die op bijna 5000 meter hoogte ligt, kon hij het 26 kilo zware gevaarte niet meer tillen. Hij besloot het apparaat achter te laten.

Hond kwam met bebloede pootjes terug
Burgemeester Jean-Marc Peillex van Saint-Gervais, de gemeente waar het hoogste gedeelte van de berg in ligt, moest een helikopter inzetten om de machine beneden te krijgen. De rekening van 1800 euro stuurde hij naar de Britse regering, die haar excuses aanbood. Diezelfde dag namen Duitse klimmers hun hond mee naar boven. Het dier overleefde de barre tocht, maar kwam met bebloede poten beneden.

Daarop stuurde de burgervader een brief naar zijn partijgenoot Emmanuel Macron. Hij stelde voor de top van de berg alleen nog maar toegankelijk te maken voor klimmers en langlaufers. Ook vroeg hij om boetes voor degenen die de regels overtreden, want nu kan iedereen ongestraft capriolen uithalen op ‘het dak van Europa’.

Toeristen maken het bont op de berg
De afgelopen jaren maakten toeristen het bont op de berg. Zo nam een groep Zwitsers een jacuzzi mee naar boven om daar een foto te maken in badkleding met drank, was een Rus van plan met zijn zoon van tien de berg op te gaan en organiseerde een kledingmerk een optreden met zangeres Zaz. Ook landde een grote groep paragliders op de Mont Blanc, op slippers en in blote bast. Volgens Pelleix is dit soort gedrag gevaarlijk, en gaan dergelijke fratsen gepaard met veel rotzooi.

Vorige zomer werd er al een maatregel genomen: wie de top wil beklimmen, moet een overnachting hebben gereserveerd in een van de berghutten. In totaal zijn er 250 plaatsen. Drie gidsen controleren of sportievelingen wel echt een plek hebben besproken. Wie de regels negeert hangt een boete van 30.000 euro en een gevangenisstraf van twee jaar boven ’t hoofd. Wildkamperen kan zelfs een bon van 300.000 euro plus celstraf opleveren.

Alleen nog serieuze klimmers
Macron maakt morgen volgens dagblad Le Parisien bekend dat alleen serieuze klimmers en wandelaars nog naar de top mogen. Wie de regels overtreedt, wordt voor 135 euro op de bon geslingerd. In de zomer krijgen de gendarmes versterking om liefhebbers en mogelijke ‘idioten’ te controleren.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1062964279/mafketels-op-de-m…

@Rogier - hoe wordt dit in de Franse media gebracht?

Wat jammer nu dat een aantal malloten deze mooie berg verkloten. Ik ben voor maatregelen ter voorkoming van excessen maar eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn!

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Nee, Mount Everest dan…

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/e60f0c61232dad8e2b14b3b1...

Zijn misschien geen malloten, maar toch.

*bericht bewerkt door Alex op 13 feb 2020 11:50

When life gets too complicated.... SKI

En wanneer is iemand een serieuze klimmer of wandelaar?
Daarnaast snap ik de 2 boetes niet zo? Als je wel hebt gereserveerd bij een hut, maar alsnog een jacuzzi meeneemt betaal je €135 en bij niet reserveren en een jacuzzi 30.000 + gevangenisstraf? Snap ik dat goed?
En voor mensen die binnen 1 dag omhoog gaan, moeten die alsnog een overnachting boeken? En als ik wel met een paraglidescherm, maar met alle goede voorbereidingen & overnachting boeken besluit op de top te landen, mag dat dan weer wel?

Kunnen ze niet beter een soort van regels opstellen van minimale ervaring, minimale uitrusting oid?

https://youtu.be/sp4kLojUw6Q

Is serieus vliegen om daar te komen en te landen, blote bast en slippers zijn een broodje aap.

Neemt niet weg dat er wel wat regulering mag zijn. De genoemde excessen zijn precies dat, excessen. Maar dat zijn er een paar op de gehele massa.

Als je de TMB gaat lopen mag je wel camperen. Althans, dat wordt gedoogd op de route. Vaak is het wel in de buurt van een hut. Ik heb dat als prettig ervaren iig.

Not all who wander are lost

Gekampeerd op de gletsjer, alles terug meegenomen, geen spoortje achtergelaten. Een van de leukste ervaringen die ik gehad heb in de bergen. Draait Om respect en gezond verstand…
Jammer van de anderen

wat een enorm gekleurd bericht:

  • de jacuzzie is door de klimmers zelf omhoog en naar beneden gedragen, die hebben geen papiertje laten liggen.
  • Zaz is zelf omhoog geklommen en afgedaald met haar band (en contrabas) met behulp van professionele gidsen.
  • Er is nooit iemand met slippers op de top geland, dit was een zeer ervaren paraglider-gids die zich op de top heeft omgekleed om de opwarming van de aarde aan te kaarten.

En dan heb ik het nog niet eens over het woord langlaufers (niemand komt met langlauf ski’s de berg op, of af).

Dat er serieuzer wordt gekeken naar wie de top op gaat is toe te juichen, maar de voorbeelden die de burgemeester regelmatig noemt zijn niet de probleem gevallen. Zijn hetze tegen bijvoorbeeld mensen die in één dag naar de toppen willen neemt bijzondere vormen aan. Plus door het ‘verbod’ op de normaalroute komen meer en meer mensen in de problemen als zij via moeilijkere kanten de berg op willen.

Click. Click. Peace

En wanneer is iemand een serieuze klimmer of wandelaar?
Daarnaast snap ik de 2 boetes niet zo? Als je wel hebt gereserveerd bij een hut, maar alsnog een jacuzzi meeneemt betaal je €135 en bij niet reserveren en een jacuzzi 30.000 + gevangenisstraf? Snap ik dat goed?
En voor mensen die binnen 1 dag omhoog gaan, moeten die alsnog een overnachting boeken? En als ik wel met een paraglidescherm, maar met alle goede voorbereidingen & overnachting boeken besluit op de top te landen, mag dat dan weer wel?

Kunnen ze niet beter een soort van regels opstellen van minimale ervaring, minimale uitrusting oid?

Tiny-M op 13 feb 2020 11:55

Die Pellex heeft ooit een minimale uitrusting voorgesteld. Die lijst raakte kant nog wal.

Click. Click. Peace

@Hessel klopt dat je er niet zomaar op komt, maar van die 26 juni zwerven nogal wat filmpjes rond waar de 1 toch een stuk professioneler is dan de ander en er mijn inziens toch echt teveel mensen zijn die voor de toplanding gaan. Op sommige van die filmpjes zie je gevaarlijke situaties en er is er 1 overleden. Ik snap dat ze dat willen inperken, maar ik denk niet dat dit de manier is.

@Tiny-M die dag was inderdaad erg druk. De vliegomstandigheden waren ideaal waardoor ook minder ervaren vliegers boven konden komen. Maar het blijft hooggebergte en ik begreep dat de omgekomen piloot bij zijn start is gevallen. Het is daar ook niet de meest eenvoudige start.
Verder is vliegen boven MB (en dus ook toplanden) al langer verboden in juli en augustus.
Verder is Chamonix helaas een mierenhoop. Gelukkig zijn er genoeg andere bergen die niet zo overcrowded zijn.

@Hessel klopt dat je er niet zomaar op komt, maar van die 26 juni zwerven nogal wat filmpjes rond waar de 1 toch een stuk professioneler is dan de ander en er mijn inziens toch echt teveel mensen zijn die voor de toplanding gaan. Op sommige van die filmpjes zie je gevaarlijke situaties en er is er 1 overleden. Ik snap dat ze dat willen inperken, maar ik denk niet dat dit de manier is.

Tiny-M op 13 feb 2020 13:29

Tsja, het lijkt mij niet dat het omkomen van één persoon op een bijna 5000 meter hoge berg een reden zou moeten zijn om een berg te sluiten. Hoe tragisch dit natuurlijk ook is.

Teveel willen verbieden lijkt mij ook niet goed. Het probleem wat nu ontstaat is eigenlijk dat alleen locale gidsen nog maar kans hebben om de berg legaal op te kunnen, want de meeste overnachtingen zijn voor het grootste locale gidsenbureau al geresveerd.

En wat ik ben ik blij dat ik de mt Blanc nooit heb gedaan via de normaalroute (alleen als afdaling nadat de drukte al weg was ;-) ), en wat kan ik iedereen de top aanraden op ski’s (zie ons laatste magazine en binnekort op de site).

Click. Click. Peace

Hoe krijg je eigenlijk een jacuzzi de Mont Blanc op?

Jacuzzi is een groot woord

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/7a87ca53333c329d31de93ca...

Ik vond het wel grappig. Dit zijn duidelijk niet de mensen die zichzelf in gevaar brengen…

Click. Click. Peace

Ooh … toch niks om je druk om te maken. Fransen zijn wel wat gereserveerder of een beetje conservatief wat dat soort gekke grappen betreft. Zet een Fransman op carnaval in Aalst of Koninginnedag in Nederland … die weet niet wat ie meemaakt.

*bericht bewerkt door Hupla op 13 feb 2020 21:01

Plaats een reactie