Absurd ongeval op sleeplift (Portes du soleil)

Ik lees al een tijdje mee hier maar nu toch even een account aangemaakt omdat ik dit even wil delen.

Ik was afgelopen weekend in les Portes du Soleil (La Chapelle d'Abondance) voor een shortski-tripje. Zondag was onze eerste skidag en in de namiddag waren we even richting Torgon gegaan. Op de terugweg richting La Chapelle moesten we even wachten aan de sleeplift 'Conche' omdat die defect was. Na een 10-tal minuutjes wachten draaide de lift weer en konden we dus terug omhoog. Toen gebeurde er iets wat ik helemaal niet zag aankomen.

Een 50-tal meter voor de aankomst van de lift (net op het steilste stuk omhoog), breekt de 'paddestoel' waar ik aanhing plots af. Ik besefte niet meteen helemaal wat er gebeurde maar ging dus meteen achteruit op mijn skies naar beneden, nog proberen remmen maar voor ik het wist, schoten mijn skies los, lag ik plat op mijn buik en schoof ik een eind naar beneden. Ik kan het nog niet begrijpen dat ik niemand meegenomen heb die achter mij aan de lift hing!

Toen ik rechtkrabbelde had ik mijn skistokken en de paddestoel nog in mijn handen, mijn skies lagen gelukkig ook vlakbij dus begon ik naast de lift omhoog te stappen. De lift was intussen stilgelegd en het liftpersoneel riep even van boven of alles in orde was, en dat ik terug naar beneden moest skiën om daar terug de lift te nemen. Toch enigszins met knikkende kiën naar beneden en opnieuw de lift omhoog en deze keer zonder problemen boven geraakt. Onderweg naar boven had ik gemerkt dat er een scheur in mijn broek zat ter hoogte van mijn knie maar verder leek alles in orde. Boven vroeg de liftbedienaar nog of alles OK was, en ik heb daar even gevraagd of ze een verzekering hadden voor mijn kapotte broek. Hij zei me dat ik een mailtje mocht sturen met tijd en locatie van het ongeval, en hij nam zelf ook nog een foto zodat dit later geregeld kon worden.

We hebben dan nog een klein uurtje verder geskied maar onderweg merkte ik dat mijn broek aan mijn knie begon te plakken. In de eitjes van de skilift 'Panthiaz' toch even mijn broek omhoog gedaan en daar leek mijn knie toch aardig te bloeden. Voor de zekerheid dus bij de dokter langs in La Chapelle d'Abondance en daar meteen 4 draadjes in mijn knie gekregen. Ook nog even een scan genomen om zeker te zijn dat er voor de rest niets geraakt was aan mijn knie. Mijn eerste dag skiën in les portes de soleil bleek dus meteen ook mijn laatste te zijn. Dat viel wel even tegen!

Nooit gedacht dat dit ook één van de risico's van wintersport was, maar al bij al ben ik blij dat ik ervan afgekomen ben met enkel een snee in mijn knie!

Nou moe!
Hopelijk gaan ze je fatsoenlijk vergoeden.

Bla, bla, bla.

Dat is best heftig allemaal. Al ben ik niet helemaal verwonderd dat het precies in dat gebied gebeurd. Veel liften daar lijken nog door Napoleon te zijn aangelegd, zo oud zijn ze.

Born to Ride

Zeer klote.

Heb je een melding gemaakt of ga je ook nog proberen de kosten en je vakantie vergoed te krijgen? Als je voor een liftpas betaald mag je ervan uitgaan dat er deugdelijk onderhoud wordt uitgevoerd en dat alles naar behoren functioneert.

Kun je ons hier op de hoogte houden hoe dit afloopt? ik ben wel benieuwd.

Ik ga zeker nog proberen de kosten van de skipas en dergelijke te recupereren, dat zal verzekeringswerk worden!

Een 50-tal meter voor de aankomst van de lift (net op het steilste stuk omhoog), breekt de 'paddestoel' waar ik aanhing plots af.

Grovertje op 14 feb 2020 09:49

Het is niet vreemd dat het op het steilste stuk gebeurt, want daar is de spanning het grootst.

Annoying skiers since 2003

Die dingen breken weleens af. Maar wel pech van de gevolgen.
Gewoon eerst bij je reisverzekering claimen. Waarschijnlijk is veel al wel gedekt

Heb t ook eens gehad maar op de Uithof in Den Haag. Pannenkoek schoot los en zat ik met een met olie gesmeerde veer tussen mijn benen. Broek naar maan. Met veel moeite de stomerij vergoed gekregen maar de broek is nooit helemaal schoon geworden.

Voor jou…Met een bewijs van het bezoek aan de arts zal jouw reisverzekering het een en ander wel vergoeden. Voor de schade aan de broek zal jij (of wellicht jouw verzekering) de schade kunnen verhalen op de liftmaatschappij. Foto’s van de kapotte lift en broek zullen daarbij handig zijn.

Hier ook een sleeplift ervaring. Samen met mijn vrouw in een ankertje in Alt Astenberg. We staan klaar voor de start, een ruk en we blijven staan! Anker in de handen en lift draait door. We kwamen niet meer bij van het lachen. Er was dan ook geen letsel en de situatie was echt komisch. 6 vrienden stonden te wachten en die deden het in hun broek van het lachen.

Ik kan me voorstellen dat als dit op het steilste stuk gebeurt en er is schade en lichamelijk ongemak dat je dan niet meer lacht.

Zuur dat dat gebeurd is, zou het ook met de verzending oppakken.

Ik lees al een tijdje mee hier maar nu toch even een account aangemaakt omdat ik dit even wil delen.

Ik was afgelopen weekend in les Portes du Soleil (La Chapelle d'Abondance) voor een shortski-tripje. Zondag was onze eerste skidag en in de namiddag waren we even richting Torgon gegaan. Op de terugweg richting La Chapelle moesten we even wachten aan de sleeplift 'Conche' omdat die defect was. Na een 10-tal minuutjes wachten draaide de lift weer en konden we dus terug omhoog. Toen gebeurde er iets wat ik helemaal niet zag aankomen.

Een 50-tal meter voor de aankomst van de lift (net op het steilste stuk omhoog), breekt de 'paddestoel' waar ik aanhing plots af. Ik besefte niet meteen helemaal wat er gebeurde maar ging dus meteen achteruit op mijn skies naar beneden, nog proberen remmen maar voor ik het wist, schoten mijn skies los, lag ik plat op mijn buik en schoof ik een eind naar beneden. Ik kan het nog niet begrijpen dat ik niemand meegenomen heb die achter mij aan de lift hing!

Toen ik rechtkrabbelde had ik mijn skistokken en de paddestoel nog in mijn handen, mijn skies lagen gelukkig ook vlakbij dus begon ik naast de lift omhoog te stappen. De lift was intussen stilgelegd en het liftpersoneel riep even van boven of alles in orde was, en dat ik terug naar beneden moest skiën om daar terug de lift te nemen. Toch enigszins met knikkende kiën naar beneden en opnieuw de lift omhoog en deze keer zonder problemen boven geraakt. Onderweg naar boven had ik gemerkt dat er een scheur in mijn broek zat ter hoogte van mijn knie maar verder leek alles in orde. Boven vroeg de liftbedienaar nog of alles OK was, en ik heb daar even gevraagd of ze een verzekering hadden voor mijn kapotte broek. Hij zei me dat ik een mailtje mocht sturen met tijd en locatie van het ongeval, en hij nam zelf ook nog een foto zodat dit later geregeld kon worden.

We hebben dan nog een klein uurtje verder geskied maar onderweg merkte ik dat mijn broek aan mijn knie begon te plakken. In de eitjes van de skilift 'Panthiaz' toch even mijn broek omhoog gedaan en daar leek mijn knie toch aardig te bloeden. Voor de zekerheid dus bij de dokter langs in La Chapelle d'Abondance en daar meteen 4 draadjes in mijn knie gekregen. Ook nog even een scan genomen om zeker te zijn dat er voor de rest niets geraakt was aan mijn knie. Mijn eerste dag skiën in les portes de soleil bleek dus meteen ook mijn laatste te zijn. Dat viel wel even tegen!

Nooit gedacht dat dit ook één van de risico's van wintersport was, maar al bij al ben ik blij dat ik ervan afgekomen ben met enkel een snee in mijn knie!

Grovertje op 14 feb 2020 09:49

. Dit heb ik nog nooit gehoord. Gebeurt zoiets 1 op de miljoen keer ofzo? Bizar. Gelukkig dat je geen blijvend letsel hebt opgelopen. En schrale troost, je hebt een bijzonder verhaal😟

Hier ook wel eens meegemaakt (pa en oom van 230kg samen aan 1 ankertje 😂)
Was gelukkig onderaan bij het instappen, anders hadden we vast niet zo gelachen om die 2 walrussen van eind 60 😆

Disturbing the peace since 1975

Of de 'haak' van het anker van de sleeplift die bij het uitstappen van de sleeplift achter de ski-jas schiet van mijn vrouw en dat ze een deel omhoog wordt getrokken totdat die jas scheurt. Ik scheurde van het lachen nadien.

*bericht bewerkt door Frank66 op 16 feb 2020 20:19

Jaren geleden, in Villars, brak het touw van een ankerlift toen mijn vader en ik op een stijl stuk in de lift zaten. Mooi stukje naar beneden gegleden maar gelukkig kon iedereen ons mooi ontwijken. Mijn vader nam het anker mee en heeft die onderaan de lift, toen wij een anker van de liftmedewerker kregen, het in de handen geduwd van diezelfde kerel. Die keek best verbaasd…

Gebeurt af en toe, het is niet anders. Gewoon blij zijn dat het geen gondel was ;-)

*bericht bewerkt door Forza op 16 feb 2020 20:36

Het probleem bij ankerliften is ook dat er een touw aan zit dat steeds op en afgerond word. Wanneer er een braampje aan de behuizing zit waar het touw steeds langs komt slijt het touw snel door en kan het halverwege het seizoen al knappen terwijl hij in de zomer nog goed was. Doordat het touw standaard in de behuizing zit wanneer er niemand aan het anker hangt is het ook niet te zien wanneer een touw hard aan het slijten is. Wat dat betreft zullen de lanceer-paddestoelliften iets minder vaak die mankementen hebben al kan daar door metaalmoeheid ook altijd wat afbreken, zeker gezien de leeftijd van veel van die liften in bijv PdS.

Born to Ride

In Pds eens aan een lift gehangen waar een aantal schoteltjes ontbraken, rolautomaten niet goed werkten en een enkele schotel middels een paar knopen weer was vastgemaakt. Het lijkt dus in sommige gevallen een ‘bewuste’ keuze.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zo te lezen ben ik toch niet de enige die zoiets meemaakt!

Intussen wel een mail gekregen vanuit Zwitserland dat ik alle dokters- en andere kosten mag doorgeven, en ook het aankoopbewijs van mijn broek. Ze spreken zich nog niet uit over eventuele verantwoordelijkheid maar het wordt dus wel al zeker opgevolgd.

Of de 'haak' van het anker van de sleeplift die bij het uitstappen van de sleeplift achter de ski-jas schiet van mijn vrouw en dat ze een deel omhoog wordt getrokken totdat die jas scheurt. Ik scheurde van het lachen nadien.

Frank66 op 16 feb 2020 20:19

Iets gelijkaardigs vorig seizoen meegemaakt, ik vond er niets grappigs aan. :p

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie