Onverantwoorde skileraar

en dan nog een keer, @matthias123 professionals en verantwoordelijken worden zeker wel gestraft bij fouten.

Click. Click. Peace

Ik kan me vergissen, maar volgens mij betreft het een groep leerlingen die met hun schoolleraar (dus geen skileraar) onderweg was…

Shane op 14 feb 2020 15:27

"Volgens Pascal Preimesberger (Alpenpolitie), was de situatie zeer ernstig. Om 12.27 uur ontving hij samen met zijn collega’s de melding dat een skileraar en zijn 12 leerlingen verdwaald waren geraakt op de Krippenstein, in de buurt van de Schönberg (Salzkammergut)."

Matthias123 op 14 feb 2020 15:41

Ik kijk even naar de Oostenrijkse bronnen @Matthias123. Kan natuurlijk verkeerd geïnterpreteerd zijn door die Nederlandse site. Niet helemaal onlogisch.

https://ooe.orf.at/stories/3034586/
https://www.krone.at/2097595

*bericht bewerkt door Shane op 14 feb 2020 15:45

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik kan me vergissen, maar volgens mij betreft het een groep leerlingen die met hun schoolleraar (dus geen skileraar) onderweg was…

Shane op 14 feb 2020 15:27

En bij fouten is de rechter daar vrij duidelijk in: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/436851/gevangeniss…

Rogier op 14 feb 2020 15:41

1 van de spaarzame berichten inderdaad die er volgen bij een veroordeling omdat dit een zeer heftige casus was. Wil je onder een bericht over een lawine of offpiste ongeluk willen posten laten we eerst officiele berichten afwachten zou je voor de netheid dus ook van iedere casus zo’n bericht moeten posten. Die verhouding staat misschien 1:100 precies dus wat ik bedoel met dat bagatelliseren.

Born to Ride

Dat kom je zo af en toe toch wel tegen in reacties wanneer er weer eens iemand is omgekomen in een lawine dat er bij veel de angst is om zelf te gaan en dat maar een zeer klein gedeelte aangeeft er vrede mee te hebben mocht het gebeuren. Die vergelijking heeft te maken met de doofpot cultuur en het uitblijven van consequenties bij gemaakte fouten. Dat er duidelijk te zien is wat de gevolgen zijn als mensen te laks worden omdat alles maar wordt afgedaan als een foutje zonder consequenties.

Matthias123 op 14 feb 2020 15:35

Op basis van reacties (heb je die überhaupt zelf gelezen of van horen zeggen?) kun je niet stellen dat het om een klein deel van een groep gaat. Jouw aanname is dus gebaseerd op niks! Dat er een doofpotcultuur bestaat binnen sommige branches, overheden, etc. geloof ik wel, maar in de freeride scene lijkt me dit niet aan de orde, uitzonderingen daargelaten.

Verder mag iedereen vinden wat ie wil m.b.t. freeriden, maar als je geen kennis van zaken hebt vind ik dat je gewoon je mond moet houden. Daarnaast schaar ik mij volledig achter hetgeen @Rogier zegt. Oordelen en veroordelen zonder dat je op de hoogte van de daadwerkelijke feiten heeft weinig toegevoegde waarde.

When life gets too complicated.... SKI

Nou @Alex, ik vind ook wel dat freeriders soms een klein beetje last hebben van beroepsdeformatie en alles dat buiten de piste gebeurt op zichzelf en hun activiteiten betrekken. Was dit een lokale skileraar geweest, dan was dit natuurlijk simpelweg een kapitale blunder, een onvergeeflijke fout voor een “professional” ook al handelt hij erna goed en blijven ernstige gevolgen uit. De exacte oorzaak doet er niet toe, linksom of rechtsom mag dat nooit gebeuren.

Maar het betrof geen skileraar. De foute keuze is dan nog steeds laakbaar, maar wel beter te begrijpen. Zeker aangezien het ook Oostenrijkse kids betreft.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Komt bij, dat de berichtgeving vaak kwalitatief te wensen overlaat. Ook hierom, gewoon eerst maar eens zien wat er nu echt gebeurd is en wat er eventueel aan fouten gemaakt is.

Edwin van Riel

Kunnen we niet een freeride vs piste topic openen, kunnen we met zn allen modder gooien naar elkaar!

Btw, als we het over straffen hebben, ik lees ook nooit berichten over wat er gebeurd als er iemand ‘aangereden’ wordt op de piste, met ernstige gevolgen. Elke jaar hoor je wel van die rare ongelukken en ook hier hoor je nooit of er iemand straf krijgt. Om dit nu alleen op freeriders en hun doofpotcultuur te gooien gaat me wat te ver. Laten we dan de gehele industrie erbij betrekken.

Freeride = Life

Kunnen we niet een freeride vs piste topic openen, kunnen we met zn allen modder gooien naar elkaar!

Tof idee, heb ik wel een tweede account nodig, geniet namelijk van beide aspecten van de sport. Komt mijn DIS (dissociatieve identiteitsstoornis) ook eens tot zijn recht ;)

Edwin van Riel

Nou @Alex, ik vind ook wel dat freeriders soms een klein beetje last hebben van beroepsdeformatie en alles dat buiten de piste gebeurt op zichzelf en hun activiteiten betrekken. Was dit een lokale skileraar geweest, dan was dit natuurlijk simpelweg een kapitale blunder, een onvergeeflijke fout voor een “professional” ook al handelt hij erna goed en blijven ernstige gevolgen uit. De exacte oorzaak doet er niet toe, linksom of rechtsom mag dat nooit gebeuren.

Maar het betrof geen skileraar. De foute keuze is dan nog steeds laakbaar, maar wel beter te begrijpen. Zeker aangezien het ook Oostenrijkse kids betreft.

Shane op 14 feb 2020 16:03

Exact dat. Dat het dus een schoolleraar was dat veranderd de zaak wel iets, maar het oorspronkelijke bericht had het dus specifiek over skileraar, vandaar ook doe reactie.

Helaas ook hier zoals in veel dingen het liefde maakt blind gehalte. Je bent geen pro freerider/fanboy, Dus je hebt gelijk 0% kennis van zaken dus je moet je mond houden en anders ben je heilig en moet alles met de mantel der liefde bedekt worden. Iedere vorm van kritiek moet gelijk maar de mond gesnoerd worden.

Born to Ride

Fijn dat het in ieder geval iets voor je veranderd, maar ik hoop dat je inziet dat je eerste reacties dus buitenproportioneel waren aangezien de ‘feiten’ in het artikel niet juist waren. Ik schaar me dus ook achter Rogier, eerst weten wat de omstandigheden/feiten zijn, en dan pas iemand neersabelen

Freeride = Life

Fijn dat het in ieder geval iets voor je veranderd, maar ik hoop dat je inziet dat je eerste reacties dus buitenproportioneel waren aangezien de ‘feiten’ in het artikel niet juist waren. Ik schaar me dus ook achter Rogier, eerst weten wat de omstandigheden/feiten zijn, en dan pas iemand neersabelen

Arnie777 op 14 feb 2020 16:47

Ik vind ze niet buiten proportioneel. Ook een schoolleraar moet gewoon op de hoogte zijn en geen risico’s nemen met zijn kinderen. Hoe zouden jullie reageren wanneer de school juf of meester van jullie kinderen ze in een levensgevaarlijke situatie zou brengen en 2 kinderen van die groep naar het ziekenhuis zouden worden gebracht. Of is het dan opeens wel een lompe actie omdat het jullie kinderen zijn? Kinderen zijn het kostbaarste goed op aarde van mensen… Om maar weer die telefoon in de auto erbij te halen, hoe zou je reageren als de bestuurder van een schoolbus met jullie kinderen erin op zijn telefoon bezig is waardoor hij crasht en 2 kinderen raken gewond. Moet je dan ook eerst het onderzoek afwachten?

Born to Ride

Fijn dat het in ieder geval iets voor je veranderd, maar ik hoop dat je inziet dat je eerste reacties dus buitenproportioneel waren aangezien de ‘feiten’ in het artikel niet juist waren. Ik schaar me dus ook achter Rogier, eerst weten wat de omstandigheden/feiten zijn, en dan pas iemand neersabelen

Arnie777 op 14 feb 2020 16:47

Ik vind ze niet buiten proportioneel. Ook een schoolleraar moet gewoon op de hoogte zijn en geen risico’s nemen met zijn kinderen. Hoe zouden jullie reageren wanneer de school juf of meester van jullie kinderen ze in een levensgevaarlijke situatie zou brengen en 2 kinderen van die groep naar het ziekenhuis zouden worden gebracht. Of is het dan opeens wel een lompe actie omdat het jullie kinderen zijn? Kinderen zijn het kostbaarste goed op aarde van mensen… Om maar weer die telefoon in de auto erbij te halen, hoe zou je reageren als de bestuurder van een schoolbus met jullie kinderen erin op zijn telefoon bezig is waardoor hij crasht en 2 kinderen raken gewond. Moet je dan ook eerst het onderzoek afwachten?

Matthias123 op 14 feb 2020 16:58

Euh, ja. 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

Misschien kwamen ze wel per ongeluk in off-piste terrein terecht. Foutje kan gebeuren toch? Is mij ook wel eens overkomen.

Fijn dat het in ieder geval iets voor je veranderd, maar ik hoop dat je inziet dat je eerste reacties dus buitenproportioneel waren aangezien de ‘feiten’ in het artikel niet juist waren. Ik schaar me dus ook achter Rogier, eerst weten wat de omstandigheden/feiten zijn, en dan pas iemand neersabelen

Arnie777 op 14 feb 2020 16:47

Ik vind ze niet buiten proportioneel. Ook een schoolleraar moet gewoon op de hoogte zijn en geen risico’s nemen met zijn kinderen. Hoe zouden jullie reageren wanneer de school juf of meester van jullie kinderen ze in een levensgevaarlijke situatie zou brengen en 2 kinderen van die groep naar het ziekenhuis zouden worden gebracht. Of is het dan opeens wel een lompe actie omdat het jullie kinderen zijn? Kinderen zijn het kostbaarste goed op aarde van mensen… Om maar weer die telefoon in de auto erbij te halen, hoe zou je reageren als de bestuurder van een schoolbus met jullie kinderen erin op zijn telefoon bezig is waardoor hij crasht en 2 kinderen raken gewond. Moet je dan ook eerst het onderzoek afwachten?

Matthias123 op 14 feb 2020 16:58

Euh, ja. 🤷‍♂️

bartvwg op 14 feb 2020 17:02

Dus ondanks dat uit alle nieuwsberichten blijkt dat hij zijn telefoon heeft gebruikt, wacht jij af totdat hij veroordeelt word?

Born to Ride

Ik probeer mijn oordeel inderdaad pas te vormen na (hopelijk objectief) onderzoek ja. 😉

Bla, bla, bla.

Misschien kwamen ze wel per ongeluk in off-piste terrein terecht. Foutje kan gebeuren toch? Is mij ook wel eens overkomen.

Martin7182 op 14 feb 2020 17:05

Eens, kans dat dit een willekeurige schoolleraar gebeurt is ook groter dan bij een goed opgeleide skileraar (offpiste ga ik dan uit volledig afgerond Landes of Staatlich). Prima beslissing dan om reddingsdienst te bellen i.p.v. door te modderen in dingen die je boven de pet gaan en op die manier de situatie nog te verergeren. Je eigen grenzen kennen en daarnaar handelen getuigt van gezond verstand…

Edwin van Riel

Ik probeer mijn oordeel inderdaad pas te vormen na (hopelijk objectief) onderzoek ja. 😉

bartvwg op 14 feb 2020 17:08

Als ik van omstanders en uit de media zou horen dat hij op zijn telefoon bezig was dan hoef ik geen maanden meer te wachten op een rechtszaak om mijn oordeel te vellen. Het zijn je kinderen maar waar zou je je tenslotte druk om maken.

Born to Ride

https://ooe.orf.at/stories/3034622/

Der Lehrer sagte laut Bildungsdirektion, er sei mit seiner Skigruppe versehentlich von der Piste abgekommen, er habe sich verirrt. Als er das bemerkt habe, habe er sofort einen Notruf abgesetzt.

„Nichts deutet derzeit auf Fahrlässigkeit“

Aus Sicht der Bildungsdirektion sei das Verhalten des Lehrers richtig gewesen, nichts deute derzeit auf Fahrlässigkeit. Disziplinarrechtliche Konsequenzen seien vor diesem Hintergrund kein Thema. Man werde aber noch das Gespräch mit dem Pädagogen suchen.

Ik probeer mijn oordeel inderdaad pas te vormen na (hopelijk objectief) onderzoek ja. 😉

bartvwg op 14 feb 2020 17:08

Als ik van omstanders en uit de media zou horen dat hij op zijn telefoon bezig was dan hoef ik geen maanden meer te wachten op een rechtszaak om mijn oordeel te vellen. Het zijn je kinderen maar waar zou je je tenslotte druk om maken.

Matthias123 op 14 feb 2020 17:23

Ik probeer mijn oordeel niet van wat omstaanders of media te laten afhangen. 🙂

Bla, bla, bla.

Helemaal eens met Matthias.
Sleep die man het dorpsplein op en laten we hem radbraken, vierendelen, ophangen, op de brandstapel zetten, stenigen, aan de schandpaal nagelen en eventueel als er tijd over is ook nog stokslagen geven.
En als na onderzoek blijkt dat hij echt iets misdaan heeft mag de rechter hem daarna nog een boete geven of zo…

Ja, maar laat je vlotte oordeel vooral niet beïnvloeden door een formeel onderzoek. Zou zonde zijn van dat leuk geschetste tijdverdrijf op het dorpsplein.

Edwin van Riel

@Matthias123
Wat een gezever van je. Je hebt je eigen oordeel al klaar terwijl je helemaal niks weet. En dan gaan vergelijken met zaken die totaal niks met dit ongeval te maken hebben, het komt niet al te snugger over

*bericht bewerkt door Linzenvlaai op 14 feb 2020 19:22

@Matthias
Wat een gezever van je. Je hebt je eigen oordeel al klaar terwijl je helemaal niks weet. En dan gaan vergelijken met zaken die totaal niks met dit ongeval te maken hebben, het komt niet al te snugger over

Linzenvlaai op 14 feb 2020 18:53

Fout taggen ook niet…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Lijkt toch allemaal niet zo erg te zijn als eerst gedacht: een verzwikte enkel en eentje die zich niet lekker voelde. Iedereen vergist zich wel een keertje of maakt een stom foutje; het is hoe je er mee om gaat. Die leraar heeft goed gehandeld denk ik dan. Voor die kids moet het wel een geweldige beleving zijn geweest, zo de helikopter in gewincht worden!

Lijkt toch allemaal niet zo erg te zijn als eerst gedacht: een verzwikte enkel en eentje die zich niet lekker voelde. Iedereen vergist zich wel een keertje of maakt een stom foutje; het is hoe je er mee om gaat. Die leraar heeft goed gehandeld denk ik dan. Voor die kids moet het wel een geweldige beleving zijn geweest, zo de helikopter in gewincht worden!

Hupla op 14 feb 2020 20:10

Lijkt niet zo erg te zijn? Deze groep bevond zich met twaalf kids(!) in o.a. lawinegevaarlijk terrein. Het loopt gelukkig goed af, maar volgens mij is dat geen wijsheid. Integendeel eigenlijk… Het gaat vrijwel altijd goed, het is die 1% hé…

*bericht bewerkt door Shane op 14 feb 2020 22:29

I can stick uphill ice, on my saucer...

Helemaal eens met Matthias.
Sleep die man het dorpsplein op en laten we hem radbraken, vierendelen, ophangen, op de brandstapel zetten, stenigen, aan de schandpaal nagelen en eventueel als er tijd over is ook nog stokslagen geven.
En als na onderzoek blijkt dat hij echt iets misdaan heeft mag de rechter hem daarna nog een boete geven of zo…

Hessel op 14 feb 2020 17:53

Mag ik het niet heel netjes vinden om hier een karikatuur van te maken ipv het over de inhoud te moeten hebben?! Tot nu toe vind ik het betoog/argument van @Matthias123 vrij sterk.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 14 feb 2020 22:59

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Dat mag je vinden @Sneeuwbaard
Ik vind ook iets van deze discussie en dat heb ik reeds verwoord.

Nou @Alex, ik vind ook wel dat freeriders soms een klein beetje last hebben van beroepsdeformatie
Geld dat niet voor iedereen?

*bericht bewerkt door Alex op 14 feb 2020 23:41

When life gets too complicated.... SKI

Erg lang verhaal kort.
Bij een skischool die zichzelf serieus neemt wordt hij gewoon ontslagen.Voor hem 10 andere.
Even olie oop het vuur jongens.
Zal wel een Nederlander zijn zonder Alpine cursus 😃😃
Sorry Rogier kon het effe niet laten.

Plaats een reactie