leren snowboarden

Onze zonen van 14, 16 en 17 jaar willen dit jaar gaan snowboarden. Ze hebben 3 jaar ski - ervaring en kunnen inmiddels redelijk goed skieën. Heeft iemand van jullie een idee of snowboarden moeilijker te leren is dan skiën? En zouden ze aan 3 dagen les voldoende hebben? Het zijn lessen van 2 uur per dag.

Ik skiede voordat ik op snowboarden overstapte. Het antwoord op de vraag of het een makkelijker te leren is dan het ander, is niet zo straightforward vind ik. Ik denk dat echt goed leren skien op de lange termijn moeilijker is en langer duurt dan goed leren snowboarden, omdat het skien een stuk technischer is.

Maar ik vond skien in het begin een stuk makkelijker te leren dan snowboarden. Bij skien maakte ik na een uur al aardige bochtjes en kwam ik redelijk de blauwe piste af, en op dag drie ging ik van de rode piste af. Bij het snowboarden duurde het wel een dag voordat ik een paar fatsoenlijke bochten kon draaien. Meestentijds lag ik op mijn kont.

Tsja, of drie dagen les genoeg is? Er zijn hopen snowboarders die nooit les hebben gehad en redelijk boarden. Dat soort skiers heb je ook. De vraag is of zij (skier of snowboarder) technisch goed (mooi en veilig nog maar daargelaten) de berg af komen, ik denk het niet. Maar het is genoeg om de berg af te komen, vermoed ik.

Ik skiede ook al enkele jaren voor ik begon met snowboarden. Mijn mening is dat de basics van het snowboarden onder de knie krijgen lastiger is dan van het skiën.
Als je begint met skien kom je, in principe, elke afdaling wel af met je skies in een punt.
Met snowboarden bestaat zoiets niet. Je ligt de eerste week vooral erg veel op de grond. Op zich zou ik wel zeggen dat 3 dagen les genoeg is, omdat je vooral veel moet oefenen en herhalen. Dat is gewoon aanprutsten, daar heb je dan niet perse constant een leraar bij nodig.
Maar ga er niet vanuit dat ze met jullie mee de pistes af zullen kunnen.

wat lena zegt heb ik vrijwel niets op toe te voegen. Met skieen kwam ik ook binnen 1 ochtend (les) overal van af…de techniek kwam met jaren. Ben 3 jaar terug ook begonnen met snowboarden en kan je melden dat ik echt veel tijd nodig had om dat een beetje fatsoenlijk te kunnen. Bij al mijn vrienden en familie die dezelfde stap gemaakt hebben zie je precies hetzelfde. Ja 1 neefje van mij had het vrijwel direct onder de knie…een natuur talent blijkbaar. En hij is totaal niet bang om hard te vallen (dat scheelt ook)

K denk dat het een beetje afhankelijk is van persoon tot persoon.

Zelf heb ik de omgekeerde ervaring. K had een jaar of 6 ski-ervaring voor ik ‘eindelijk’ aan snowboarden mocht beginnen.
Eigenlijk was ik er heel snel mee weg. K vind zelf dat je veel sneller van bepaalde pisten afkan dan met ski’s omdat het roetsjen met een snowboard nu eenmaal 20 keer zo snel gaat als met ski’s. Ok, het is verschikkelijk pijnlijk voor je spieren en niet meteen de mooiste manier van van een piste te komen, maar het maakt wel dat je sneller meekan met een groep die wel al ervaring heeft.

Lessen nemen is wel interessant omdat je toch wel opweg wordt gezet op voorwaarde dat de groep wat evenredig verdeeld is. Wij zijn uiteindelijk na een dag uit de les gestapt omdat het niet vooruit ging. Na een week zagen we onze groep nog altijd sukkelen om de lift aan de oefenpiste te nemen en zij hadden 5 volle dagen les gehad! Volgens mij is 2 uur ideaal. Je kan dan op je eigen wat gaan oefenen en de volgende les wat bijschaven. K denk dat dat beter is dan een hele week les met een groep die niet vooruitgaat.
Je kan altijd lessen bijnemen, he, moest het niet lukken.

Weet je, ik heb skien altijd ervaren als iets waarbij ik serieus voor moest werken om de rest bij te houden. Snowboarden ging mij vanaf de eerste dag gemakkelijk en natuurlijk af. Dit is wss de reden waarom ik de laatste 13 jaar geen enkele keer meer op ski’s heb gestaan.

Herken veel in bovenstaande beschrijvingen van ervaring overstap ski naar snowboard. Heb wel het idee dat je wel een voorsprong hebt op mensen die helemaal zonder enige wintersportervaring beginnen. Bij vrienden zag ik dat ze veel meer het evenwicht moesten zoeken en dat ik daar veel minder moeite mee had. Misschien dat ik dit toch met skiën al een beetje gewend was. Verder is het echter compleet anders en is het veel vallen, dus chrashpants zijn handig.

Plaats een reactie