Met skiklasje off piste, normaal of niet?

Dankzij dit forum is mij in de afgelopen jaren duidelijk geworden dat off piste gaan zonder gedegen voorbereiding en voldoende kennis een no go is. En dat zelfs een stukje afsnijden tussen twee pistes al onder de noemer off piste valt. Ben blij dat ik dat nu weet, vroeger weleens (onbewust) mezelf in gevaar gebracht, denk ik nu…

Wij blijven tegenwoordig gewoon altijd op de piste. En hebben onze kinderen geleerd dat ze daar veilig kunnen skiën. En dat off piste skiën alleen kan met de juiste kennis en het juiste materiaal.

Tot mijn grote verbazing hebben allebei mijn kinderen afgelopen jaar echter met hun skiklasje off piste geskied. Dat vonden ze hartstikke leuk. Zo leuk, dat ze te pas en te onpas de piste af willen. Soms om een bospaadje te pakken (wat we prima vinden) maar net zo makkelijk om een helling af te gaan of om onder een lift door te skiën. Wij (ouders) zijn niet in staat om in te schatten wat wel veilig is en wat niet. Dus zeggen we ‘nee’. Onze kids zijn zich niet bewust van enig gevaar. Hebben beiden -naar eigen zeggen- in de skiles nooit iets gehoord over gevaren van off piste skiën, waarop je moet letten en dat je niet altijd en overal zomaar off piste kunt gaan. En vinden onze reserve hierover -en het verbod om off piste te gaan- zwaar overdreven.

Hoe zien anderen dit? Is onze opstelling terecht of inderdaad een tikje overdreven?

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 01 dec 2020 10:58

Gewoon duidelijk maken, dat dit alleen kan en mag onder begeleiding van de leraar. Die is opgeleid om de juiste inschattingen te maken. Motiveert ze wellicht ook om weer het klasje in te gaan de volgende keer ;)

Zelf verantwoord de piste af, zeker met kinderen, vereist flinke inspanningen aan kennis, materiaal (en wellicht skitechniek), maar is wel erg mooi om te doen natuurlijk;)

Terug naar de graag: verstandig en terecht. Het is geen Disneyland buiten de pistes ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 14 feb 2020 20:10

Edwin van Riel

Vroeger best vaak gedaan met de skileraar. Die weten meestel wel of het “verantwoord” is. maar qua verzekering als er iets gebeurt is ander verhaal tegenwoordig

Dat is vrij gangbaar denk ik. Onze kids gingen vaak off-piste met de ESF. Dit jaar namen we zelf les (technische clinic) met de kids erbij in Monetier en we hebben de helft van de tijd off-piste geskied: half-pipes, jumps, tussen pistes door, … . Die routes hebben we dan zelf ook nog een paar keer geskied, zonder leraar 😱 😱
Die leraar’s logica was dat zolang er al geskied is, er geen verse dump ligt en het terrein niet te steil is, je er wel veilig door kan. Is dat dan off-piste? In theorie wel, maar ik vind het meer spielerei met erg beperkt risico. Dat is iets helemaal anders dan sommige piste toeristen die helemaal onderlangs een kam skieden zonder enige uitrusting om dan met z’n allen tegelijk een steile helling af te skiën. Da’s gekkenwerk vond hij en zo zag het er inderdaad ook uit.
Er zijn gradaties in off-piste skiën en met wat gezond verstand kom je al heel ver, maar die inschatting zou ik ook niet aan kinderen overlaten.

Het probleem @Hupla is dat skileraren dit verschil behoorlijk kunnen inschatten, maar veel vakantie-skiërs absoluut niet. Zie het blog wat ik hierboven noem.

Click. Click. Peace

Wat ik dan raar vind, is dat kinderen door een skileraar meegenomen worden off piste, maar niets van uitleg ofzo krijgen over hoe het eigenlijk zit met off piste skiën en dat je dat dus alleen onder deskundige begeleiding mag doen. Gemiste kans in mijn ogen!

En het dan met zn allen wel raar vinden als die kinderen opgroeien tot jongvolwassenen die de risico’s totaal niet kunnen inschatten maar wel denken dat ze zo off piste kunnen gaan, want ‘dat deed ik met mn skiklasje ook altijd en dat ging altijd goed’ 😬

Wat ik dan raar vind, is dat kinderen door een skileraar meegenomen worden off piste, maar niets van uitleg ofzo krijgen over hoe het eigenlijk zit met off piste skiën en dat je dat dus alleen onder deskundige begeleiding mag doen. Gemiste kans in mijn ogen!

En het dan met zn allen wel raar vinden als die kinderen opgroeien tot jongvolwassenen die de risico’s totaal niet kunnen inschatten maar wel denken dat ze zo off piste kunnen gaan, want ‘dat deed ik met mn skiklasje ook altijd en dat ging altijd goed’ 😬

t@sje op 14 feb 2020 21:16

Hier ben ik het erg mee eens. Heel langzaam zie ik de cultuur hiervan wel veranderen trouwens.

Click. Click. Peace

Zoals ik hier al eerder heb aangegeven is voor mij dit 1 van de redenen dat ik mijn kinderen in Nederland heb laten lessen en zelf lekker met ze op pad gaan.
En zoals jij zelf ook aangeeft ben ook ik door de berichtgeving hier voorzichtiger geworden met naast de piste skiën. Ook probeer ik ze een beetje de gevaren bij te brengen maar of dat op deze leeftijd een beetje binnenkomt geen idee (de aanhouder wint 😉 )
Ook bijv de verhouding van 12 kinderen op 1 leraar (als je weet dat die verhoudingen in Nederland al niet eens mogen bij een BSO (wat over het algemeen een veiligere omgeving is dan de Alpen))
Mbt tot het verhaal van die redding (ik heb geen info over locatie, leeftijd kinderen etc) wat als er iets met die leraar was gebeurt en hij was zelf niet instaat om de bergredding op dat moment te contacten?

Verder ter info mijn belangrijkste reden van geen les op locatie is dat ik graag de vakantie vier met mijn kinderen ( de rest van het jaar mis je door hun school, mijn werk etc toch voor mijn gevoel al veel te veel van ze) dus ok ze de vakantie week weer te dumpen…

Inderdaad, heel duidelijk maken dat off piste skiën zonder begeleiding niet kan! Ik ben op mijn snowboard veel naast de piste gegaan. Dat is het ultieme geluk. Maar nu zie ik in dat ook dat gevaarlijk kan zijn…

Toen ik een skiër naast de piste zag, vanuit de lift.gaan waarin ik zat, en zag hoe een kleine lawine achter hem aan kwam, hij net aan ontsnapte en de pistewacht onmiddellijk bij de skiër was, ben ik geschrokken. (De skiër kreeg er flink van langs). Hoe onschuldig het ook lijkt, het kan zonder de juiste kennis riskant zijn.

Ooit heb ik onder begeleiding een prachtige off piste tocht gemaakt. Dat was een expert uit het gebied. Alleen dan durf ik het aan. En dan nog…

In Oostenrijk is naar mijn inschatting het gros van de leraren niveau anwärter. Met die opleiding mag je beginners lesgeven. Off piste en naar mijn weten ook zwarte pistes, horen hier niet bij. Is een leraar hoger gekwalificeerd en heeft hij zijn volledige Landes diploma, dan mag hij off piste zolang hij maar weer bij dezelfde lift uitkomt, zonder te hiken. Hierbij dienen alle leerlingen en de docent een rugzak te dragen met drieeenheid. Een klasje buiten de piste is zonder rugzakken is dus per definitie niet volgens de regels.

Als snowboardleraar ken ik het dilemma. Je wilt je gasten wat bieden maar hebt eigenlijk niet de bevoegdheid. Als ik met leerlingen off piste zou gaan en zeg daarbij dat het gevaarlijk is en altijd met 3 eenheid moet, kom ik niet erg geloofwaardig over. Een rugzak meenemen voor iedereen gaat ook niet, ik ben niet bevoegd. Conclusie voor mij is dus blijf op de piste.

Plaats een reactie