Vola wax decathlon

Lieve mensen, ik heb een vraagje.

Het onderhoud voor mijn snowboard en ski's doe ik altijd zelf, goede wax is best prijzig en ik vraag me af of dit wel nodig is. Ik wax mijn board meestal om de 2 dagen, maar ik ben ook maar een studentje die op zijn centjes moet letten.

Kan iemand mij vertellen wat nou echt de nadelen zijn van bijvoorbeeld die Vola 500 g wax van de decathlon? (€15,00)

Ga ik dit verschil echt aanzienlijk merken?

Ben benieuwd naar de reacties van de pro's ;)

Sölden en Willingen fanboy

Is een prima wax. Ik heb wel het idee dat het iets minder slijtvast is als bijvoorbeeld Holmenkol.

Dubbel

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 17 feb 2020 06:51

Inderdaad, prima spul.
Is niet de hardste wax, maar is inzetbaar in verschillende omstandigheden.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Is prima wax voor gewoon recreanten skiën.
Wat @Sjaak27 zegt over slijtvastheid klopt ten dele, maar dat is omdat deze wax (-8/15) waarschijnlijk iets zachter is dan de Holmenkol die hij gebruikt.
Wil je iets meer slijtvastheid neem dan de mx level 2 wax rood (-14/-4) van Vola, die is vergelijkbaar qua temperatuurrange als de overeenkomstige holmenkol en swix waxen.

*bericht bewerkt door Hessel op 17 feb 2020 08:02

Ik sluit me aan bij de schrijvers hierboven, prima wax maar een tikje zacht.

Mag ik uit jullie reacties concluderen, dat je betaald voor de ‘slijtvastheid’? Oftewel hoelang de wax goed blijft?

Ik vind het niet erg om om de dag mijn board een laagje te geven, als het bovenste gegeven correct is neig ik ernaar om de vola 500g level 1 een keer uit te proberen.

Sölden en Willingen fanboy

Ik gebruik de Holmenkol Betamix rood en heb daar goede ervaringen mee. Ik hoef in ieder geval niet elke twee dagen weer te waxen (dat lijkt me ook wat te veel van het goede)

Ik heb deze kort geleden ook gekocht. Nog niet gebruikt dus geen ervaring tot zover. Als ik kijk op volawax.nl dan is dat prijstechnisch ook prima. https://www.volawax.nl/c-4212355/level-2-mx-wax/

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb het over de blauwe wax, de rode waar Hessel het over heeft, heb ik nog niet geprobeerd. Dus wellicht is het verschil wat kleiner.
Overigens heb ik het nu ook over gebruik indoor t.o.v. de indoor wax van Holmenkol.

Mag ik uit jullie reacties concluderen, dat je betaald voor de ‘slijtvastheid’? Oftewel hoelang de wax goed blijft?

Ik vind het niet erg om om de dag mijn board een laagje te geven, als het bovenste gegeven correct is neig ik ernaar om de vola 500g level 1 een keer uit te proberen.

AlextheJerry op 17 feb 2020 09:38

We hebben het over het rode blok, dan nee, zo erg is het nou ook weer niet. Meer dat je na 2/3e week merkt dat t wat minder wordt. Dus dat je halverwege de week een keer moet waxen. Je hoeft t niet om de dag te doen.

@AlextheJerry je betaalt niet voor de slijtvastheid, maar meer voor glijvermogen. Maar de meerprijs voor beter glijvermogen van duurdere waxen ga je als recreant echt niet merken. Verder betaal je voor Swix en Holmenkol ook gewoon voor de merknaam.

Het blok Vola level 1 is gewoon een basiswax. Qua hardheid/slijtvastheid vergelijkbaar met ergens tussen de rode en gele holmenkol waxen.
De Vola MX level 2 heeft wat meer keuze in temperatuurranges, tegenwoordig is de paarse versie voor -14/-4 maar er zijn ook shops die deze versie nog in rood verkopen.

De indoorwax die @Sjaak27 noemt is inderdaad slijtvaster. Die is ook met dat idee gemaakt (harde indoor kunstsneeuw).

Ik gebruik ook de Betamix Red, maar voor hot scraping, opslag en inwaxen van ski’s gebruik ik de universele wax van Holmenkol (1000g). Die is ook rood, maar veel zachter en moet op een lagere temperatuur verwerkt worden. Die lijkt meer op de gele Betamix wax en waarschijnlijk ook die Vola universele wax. Ik heb toch het gevoel dat de Betamix Red het langer uithoudt dan de universele wax. Ik merk vooral een verschil bij het uitborstelen.

https://www.decathlon.nl/p/ski-snowboardwax-voor-alle-temper…

Zit niet of nauwelijks prijsverschil in t.o.v. Holmenkol betamix rood.

Universal wax stang van Holmenkol kost € 11,95 per 250 gr of 4 voor € 39,95. Die zijn dus prijstechnisch wel interessant.

@Sjaak27 Topixopener bedoeld deze
https://www.decathlon.nl/p/universele-wax-family-500-g/_/R-p…

Dus de basis wax die goed te vergelijken is met de Universal wax van Holmenkol (al ligt de Universal wax van Holmenkol volgens mij meer gelijk met de Vola violet ipv Oranje)

De door jouw gelinkte Vola race komt volgens mij idd in de buurt van de betamix

Zelf gebruik ik de Universal wax voor Hotscrape en wax ik het met Betamix
Maar denk persoonlijk dat het niet veel uitmaakt als je voor Holmenkol, Vola of Swix kiest. Prijzen lopen redelijk gelijk en assortiments opbouw volgens mij ook

Niet geheel onbelangrijk: wat voor base heb je (sintered of extruded) en gebruik je waxremover?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Niet geheel onbelangrijk: wat voor base heb je (sintered of extruded) en gebruik je waxremover?

Sneeuwbaard op 17 feb 2020 16:22

Beide, maar board vaker op sintered. Wax remover gebruik ik eigenlijk alleen met mijn wat grotere beurtjes, als ik op mijn balkonnetje in Oostenrijk even bijwax doe ik dit echter vrijwel nooit…

Sölden en Willingen fanboy

De waxremover enkel gebruiken om je topsheet weer te laten shinen. Voor de rest ver weg houden van je base.

Übung macht den meister!!!

De waxremover enkel gebruiken om je topsheet weer te laten shinen. Voor de rest ver weg houden van je base.

RFKANGOO op 17 feb 2020 19:28

Niet de eerste keer dat ik dat hoor @RFKANGOO ben wel benieuwd naar de ‘waarom’. Wat is dan de betere aanpak? Vuil uitborstelen, hot scrape en klaar?

Het verwijderd niet alleen het vuil maar ook de wax uit de poriën waardoor je weer opnieuw kan beginnen met het opbouwen van een goed laagje.
Vaak is uitborstelen en daarna waxen genoeg, is de base erg vuil idd een hotscrape.

De waxremover enkel gebruiken om je topsheet weer te laten shinen. Voor de rest ver weg houden van je base.

RFKANGOO op 17 feb 2020 19:28

Niet de eerste keer dat ik dat hoor @RFKANGOO ben wel benieuwd naar de ‘waarom’. Wat is dan de betere aanpak? Vuil uitborstelen, hot scrape en klaar?

Hupla op 17 feb 2020 20:39

Yep.
Of waxremover gebruiken en daarna 25 keer waxen.

Niet geheel onbelangrijk: wat voor base heb je (sintered of extruded) en gebruik je waxremover?

Sneeuwbaard op 17 feb 2020 16:22

Beide, maar board vaker op sintered. Wax remover gebruik ik eigenlijk alleen met mijn wat grotere beurtjes, als ik op mijn balkonnetje in Oostenrijk even bijwax doe ik dit echter vrijwel nooit…

AlextheJerry op 17 feb 2020 17:28

Wat hierboven gezegd wordt over de waxremover. Beter 'verzadig' je de base elke keer met een vers laagje 'over' je oude laag.

Een extruded base wax ik met de hardste wax waar ik me nog comfortabel bij voel en bij een sintered base focus ik mezelf meer op het keer op keer verzadigen met een zachtere wax.

In het algemeen merk ik dat een sintered base na een paar beurtjes iets sneller wordt en minder snel snakt naar een vers laagje wax. Een extruded base kan met een zachte wax na een dag al minder gijden, al wax je deze voor de 100e keer.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 18 feb 2020 15:57

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

kijk eens op ebay
datawax en er zijn er nog anderen, stukken goedkoper

Goedkoper dan 15 euro per halve kilo (evt. +4 euro verzendkosten)? Ik heb jaren geleden 150g data wax gekocht voor ongeveer 7 euro. Ik zie nu geen prijzen onder de 10 euro per 150g.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 18 feb 2020 22:23

Waxremover is ook perfect voor het schoonmaken van de krabber en waxvlekken op grond enzo. Verder idd nooit op de base gebruikt.

Tijd voor een uitpakparty?!

Nog iemand die hierover nieuwe inzichten heeft?
Nog steeds tevreden over de Universal wax (500gr, oranje) van Decathlon?

Denk dat ik deze straks ga halen, ook zo’n goede schraper en mogelijks borstel

Het is o zo hard genieten.

Nog iemand die hierover nieuwe inzichten heeft?
Nog steeds tevreden over de Universal wax (500gr, oranje) van Decathlon?

Denk dat ik deze straks ga halen, ook zo’n goede schraper en mogelijks borstel

Hendrik5 op 11 jan 2022 10:40

Ik gebruik hem al jaren en ben er nog steeds goed te spreken over.

Nog iemand die hierover nieuwe inzichten heeft?
Nog steeds tevreden over de Universal wax (500gr, oranje) van Decathlon?

Denk dat ik deze straks ga halen, ook zo’n goede schraper en mogelijks borstel

Hendrik5 op 11 jan 2022 10:40

Ik gebruik hem al jaren en ben er nog steeds goed te spreken over.

Gerrit91 op 11 jan 2022 10:52

Ik gebruik hem ook (sinds de start van sit forum), is echt meer dan prima. Wax mn skies/board wel om de dag …

Sölden en Willingen fanboy

Nog iemand die hierover nieuwe inzichten heeft?
Nog steeds tevreden over de Universal wax (500gr, oranje) van Decathlon?

Denk dat ik deze straks ga halen, ook zo’n goede schraper en mogelijks borstel

Hendrik5 op 11 jan 2022 10:40

Ik gebruik hem al jaren en ben er nog steeds goed te spreken over.

Gerrit91 op 11 jan 2022 10:52

Ik gebruik hem ook (sinds de start van sit forum), is echt meer dan prima. Wax mn skies/board wel om de dag …

AlextheJerry op 11 jan 2022 10:55

Elke dag??
Ik doe het steeds voor de vakantie, vroeger door een winkel, nu al enkele jaren zelf.
Nog nooit echt last gehad tegen einde vd week met slecht(er) glijden - zal ook vaak aan goede & dezelfde condities gelegen hebben gok ik.

Top, dan koop ik dat even :-)
En dan een bronzen borstel om eerst uit te kuisen (voorbereiding) en de nylon variant voor erna?

Het is o zo hard genieten.

Plaats een reactie